Aihe: Efektit & kitaran vaihto keikalla
1
MikeS
02.09.2003 15:24:35
Moro! Miten itse kukin suorittaa helpoimmalla tavalla kitaran vaihdon keikalla? Meinaan siis efektien takia; kuinka vältät sen, että esim. säröjä ja pedaalien/vahvistimien voluumeja joutuu säätelemään kun vaihtaa sellaisten kitaroiden välillä, joissa on eri verran ulostuloja? Ehdotuksia nopeaan menetelmään?

Olen harkinnut boosteri-pedaalin käyttöä, jonka voisi iskeä päälle silloin kun vaihtaa kitaraan, jossa on vähemmän ulostuloja kuin edellisessä. Etukäteen olisin säätänyt sopivan määrän boostausta. Tällöin ei tarvitsisi vääntää säröjä eikä efektien/vahvistimen voluumeja kai lainkaan?

Efektithän reagoi siihen kuinka kovaa signaali niihin tulee. Kannattaisiko boosteri siis laittaa ekaksi signaaliketjuun? Se tietty lisäisi perässä tulevien efektien kohinaa, mutta en kuitenkaan haluaisi vääntää joka pedaalia ja vahvistimen volaa erikseen.

MIKKO
Dumb
02.09.2003 15:31:59

Mulla on keikoilla neljä kitaraa mukana (2kpl 7-kielisiä ja 2kpl 6-kielisiä) ja kaikkien kitaroiden ulostulo on sen verran lähellä toisiaan, että voi lennosta vaihtaa ihan helposti.

Tämä nyt ei auttanut sinun ongelmaasi yhtään, mutta kerroimpa silti. Minuakin kyllä aihe kiinnostaa, sillä tähän asti olen aina joutunut miettimään tarkasti noiden mikkien ulostuloja ja se luonnollisesti hieman rajoittaa mikkien valitsemisessa.
Jabe
02.09.2003 15:36:16

Itse vaihdan kitaraa juuri sen takia, että niistä pukkaa ulos arilaista signaalia - minä _haluan_, että strato kuulostaa erilaiselta kuin kahdella humpparilla varustettu skeba.

Noh, jos kuitenkin haluaa kompensoida hiljaisempaa signaalia, niin tuommoinen "kliini boosteri" on siihen oiva väline. Itselläni on MXR micro amp. Käytän sitä tosin ennemminkin sooloboostina, ja olen sijoittanut sen keikkalaudassa säröjen jälkeen - sinne signaaliketjun loppupäähän. Sinun hakemaasi käyttötarkoitukseen voisi tietysti olla loogisempaa sijoittaa se boosteri signaaliketjun alkupäähän.

Muitakin tuotteita hakemaasi käyttätarkoitukseen löytyy. Esim ... mikäs se uusi verme oli, jonka muistaakseni Fortune mainitsi viikko - pari sitten jossain toisessa viestiketjussa? Puhe oli kliinistä boostista, ja se verme (jonka merkkiä en nyt muista) oli nimenomaan tarkoitettu hiljaisemman (yksikelaisen) kitaran signaalin boostaamiseen. Auta AFIL, jos luet ja tajuat mistä puhun :-)
booster
02.09.2003 15:38:26
Muitakin tuotteita hakemaasi käyttätarkoitukseen löytyy. Esim ... mikäs se uusi verme oli, jonka muistaakseni Fortune mainitsi viikko - pari sitten jossain toisessa viestiketjussa? Puhe oli kliinistä boostista, ja se verme (jonka merkkiä en nyt muista) oli nimenomaan tarkoitettu hiljaisemman (yksikelaisen) kitaran signaalin boostaamiseen. Auta AFIL, jos luet ja tajuat mistä puhun :-)

Seymour Duncan Pickup Booster?
http://www.seymourduncan.com/website/news/press.shtml
Tuota näkyy jo lähikaupoissakin.
Shoot me again, I ain't dead yet!
Jabe
02.09.2003 15:41:49

No just tätä mä hain. Kiitos booster. (Soveliasta onkin, että että vastasit booster -kyssäriin. Hoho.)
MikeS
02.09.2003 15:48:44 (muokattu 02.09.2003 15:50:41)
No hohhoo! Hyvältä kuulostaa; ostinkin juuri nimenomaan MXR Micro Ampin 70-luvulta! Pitääpäs lähteä viikonloppuna testaamaan.

Tarkoitukseni ei siis ole muuttaa kaikkia kitaroita 'saman' kuuloiseksi keskenään vaan saada vähän voluumitasoja samalle tasolle. Boostaus vaikkapa tuolla MXR:llä ei syö kai kitaran omaa perussaundia? Olettaisin että vaikkapa strato kuulostaa edelleen stratolta eikä humppakitaralta...korjatkaa jos olen väärässä.

Ja sitten kysymys Dumbille (ja miksei muillekin): miten miljoonien (hihi!) kitaroidesi välissä olevat efektit reagoivat eri kitaroihisi? Joudutko vääntämään efektejä paljon, vai oletko ottanut asian perusteellisesti huomioon jo mikkejä valitessa?

MIKKO
Dumb
02.09.2003 15:59:12

Ja sitten kysymys Dumbille (ja miksei muillekin): miten miljoonien (hihi!) kitaroidesi välissä olevat efektit reagoivat eri kitaroihisi? Joudutko vääntämään efektejä paljon, vai oletko ottanut asian perusteellisesti huomioon jo mikkejä valitessa?

Eipä ne hirveän eri tavalla eri kitaroihin reagoi. Ja ei, mitään en joudu säätämään kitaran vaihdon yhteydessä! Ja kun iso osa efekteistä on tallennettu etukäteen (Line6 tuotteiden tapauksessa) niin vähän hankala niitä olisi aina lähteäkinn säätämään.
Jabe
02.09.2003 16:00:46

Boostaus vaikkapa tuolla MXR:llä ei syö kai kitaran omaa perussaundia? Olettaisin että vaikkapa strato kuulostaa edelleen stratolta eikä humppakitaralta...korjatkaa jos olen väärässä.

Ei se boostaus kitaran omaa perussoundia dramaattisesti muuta. Toisaalta - osa (esim.) straton perusluonetta on se, että kitarasta lähtevä signaali on erilainen kuin (esim.) Les Paulista ... joten ei tämä nyt ihan yksiselitteinen juttu ole. Mutta siinä olet tietenkin oikeassa, että ei boosteri tee stratosoundista Les Paul -soundia (tms.). Eli kokeilemaan vaan. Jos nyt koet eri kitaraoiden erilaiset signaalit jotenkin ongelmaksi, niin micro ampista voit hyvinkin saada apua asiaan. Kokeile rohkeasti erilaisilla tasoilla, ja eri kohdissa signaaliketjua.
Fortune
02.09.2003 16:34:03
Kitaroiden perusluonteita en minäkään halua muuttaa, mutta olen huomannut että omassa setupissani Talman (jossa on lipstickit) ajoi vahvistimen ruvelle herkemmin kuin omistamani RG (jossa oli humpparit).

Tämän kompensoin tekemällä G-majoriin ulostulovolumea lukuunottamatta identtiset presetit molemmille kitaroille.

On se tämä midi hienoa :)
Tinker-doodle.
Jabe
02.09.2003 16:40:10

Tämän kompensoin tekemällä G-majoriin ulostulovolumea lukuunottamatta identtiset presetit molemmille kitaroille.

Viksua. Efektilaitteita, mallintavia etuasteita jne. kandee hyödyntää keikkakäytössä juuri näin.
simosiili
02.09.2003 16:42:52
hei se on ehdottomasti miksaajien hommaa,. sun ei tarvi paskaakaan välittää niistä kitaroiden voluumeista, se on sitte miksaajien moka, ja voit huutaa vaik mikkii, et miksaajat tehkä'ä ny jotain..!
Fortune
02.09.2003 16:52:36
Eiköhän ne balanssit ole hyvä olla kunnossa reeneissäkin, ja kyllähän se hyvää tekee varmaan lavasaundillekin, jos kaikki on balanssissa ilman miksaajaakin.

Näinhän se on. Ei siellä olla sotaa pitämässä vaan yhteistyötä tekemässä. Kaikilla on mukavampaa, jos jokainen pitää lavalta suoltamastaan tavarasta tasojen suhteen edes jotenkin huolta.
Tinker-doodle.
Jabe
02.09.2003 16:52:37

Niin joo. Me kaikki m.nettiläisethän keikkaillaan ison PA:n kanssa, ja meillä on oma miksaaja, joka tuntee ohjemiston ja kitaravaihdot kuin omat taskunsa. Miksaajat hoitaa kaiken.
MikeS
02.09.2003 16:53:31
hei se on ehdottomasti miksaajien hommaa,. sun ei tarvi paskaakaan välittää niistä kitaroiden voluumeista

Mutta eipä se miksaaja tule (ikävä kyllä) mun säröjen namiskoita vääntämään ja lisäämään säröä kun vaihdan kovan ulostulon omaavasta kitarasta hiljaisempaan kitaraan (jälkimmäisellä kun en saa puskettua säröpurkeista/vahvistimesta niin paljoa säröä ilman jotain buustausta)!

Onko täällä Jazzmasterilla soittajia? Jazzmasterin mikki hiiri -mikit on sen verran hiljaiset, että buustausta kaipaan meijän bändin rokkiin. Ykköskitarani MusicMan Stingray puskee säröpurkkeja ja vahvistinta sen verta lujaa, että Jazzmaster yksin kalpenee ja saundimaailma muuttuu liikaa jos en buustaa sitä millään...tästä siis syntyi alkuperäinen ongelmani. Mutta onhan se Jazzmasterin saundi tosi veikeän hieno kuitenkin, ei vaan välttämättä mun bändin musaan.

Tulipa taas digitaalimiehiltä yksi syy lisää miksi digi-vehkeet on käytännöllisiä. Mutta en silti taivu!

MIKKO
Fortune
02.09.2003 16:53:49
Niin joo. Me kaikki m.nettiläisethän keikkaillaan ison PA:n kanssa, ja meillä on oma miksaaja, joka tuntee ohjemiston ja kitaravaihdot kuin omat taskunsa. Miksaajat hoitaa kaiken.

Ei me kaikki, mutta Simosiili :)

No, ei kiusata.
Tinker-doodle.
askomiko
02.09.2003 20:48:46
Mulla on kai Jazzmasteria lähellä oleva skitara. Tykkään juurikin siitä, että sillä soittaessa säröstä tulee avoimempi ja ilmavampi. Ja voluuminappulaa vääntäessä saa kivan ruttupuhtaan. Humppariskitara on sitten turbovaihdetta ja mättöä varten.
Dumb
02.09.2003 21:58:32 (muokattu 02.09.2003 21:59:39)

Mulla oli yhdessä vaiheessa käytössä yksi PODin muistipankki 6-kielisille ja yksi 7-kielisille, mutta kun PODin soundeja ottikin enemmän käyttöön (ja tarvitsi kolmannen ja neljännen muistipankin myös), luovuin tuosta jaottelusta ja aloin käyttämään samoja soundeja kaikille kitaroille. Joitain kompromisseja joutui tietysti tekemään, mutta aika lailla kivuttomasti tuo menee noinkin.

EDIT: Pieni lisäys tekstiin.
Pertsa
03.09.2003 09:46:53
Yksi vaihtoehtohan on sitten tietysti ihan joku Eq-pedaali, josta säätää tasoja alaspäin ja polkaisee sitä, kun vaihtaa esim. Stratosta Les Pauliin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)