Aihe: Murskaavin levyarvostelu
1 2 3 4 5 6 7 8
Le Haba
01.09.2003 20:57:03 (muokattu 01.09.2003 20:57:19)
hän kehuu milloin mitäkin kertakäyttöpoppista ja tanssihuttua. Siis näitä t.A.t.Uja ja tämmöisiä.

EDIT: Mitä varten Jore Marjarannan levyä arvostellaan "rock"lehdessä, se on jo ihan toinen juttu.

niinpä, ja miksi mies, joka kehuu milloin mitäkin poppia ja huttua arvostelee " rock" lehdessä?
Mika Antero
01.09.2003 21:22:01 (muokattu 01.09.2003 21:25:47)
niinpä, ja miksi mies, joka kehuu milloin mitäkin poppia ja huttua arvostelee " rock" lehdessä?

No jaa, ensinnäkin käyttämäni sana "kertakäyttöpoppis" oli väärä, eihän popissa mitään vikaa ole, kertakäyttöisessäkään.

Jos nyt ajatellaan, että Rumba on rocklehti, tai ainakin nuorisolehti (?), niin tottahan sen pitää arvostella ja kommentoida britney/tatu/mitälie -listapoppiakin. Se on kuitenkin nuorisomusiikkia, vaikka ei ehkä välttämättä rockmusiikkia.

Jore Marjaranta taas on lähinnä minun ikäisilleni ja vieläkin vanhemmille suunnattua iskelmää ja iskelmän arvosteleminen ei välttämättä ole Rumban tehtävä. Mutta tämä nyt on vain minun ahdasmielinen, rajoittunut ja kärjistetty mielipiteeni.

Samuli Knuuti on kuitenkin käsitellyt varsinkin kolumneissaan populaarikulttuuria hyvin monelta kantilta. Vaikka en enää mikään järin aktiivinen Rumban lukija olekaan, niin lähiaikoina on jäänyt mieleen erittäin mainiot jutut Albert Goldmanista ja erityisesti nostalgiasta, eli siitä miten Bruce Springsteenin Rising-kiertueen konserttiin menevä yleisö on pettynyt siitä, että Bruce soittaa niin monta biisiä Risingilta. Se oli kuin suoraan minulle tarkoitettu vittuilu, joten en voinut muuta kuin nauraa itselleni.

Tyrmäsihän Samuli joskus Anssi Kelankin aika rajuin sanakääntein. Miksi nämä arvostelijat eivät silloin nousseet esiin? Onhan Anssi kuitenkin rock verrattuna Joreen.

Tuli vähän sekava sepustus ja vähän aiheen vierestäkin, mutta antakee anteeksi, onhan maanantai.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
Le Haba
01.09.2003 21:32:05
.

Jore Marjaranta taas on lähinnä minun ikäisilleni ja vieläkin vanhemmille suunnattua iskelmää

No jaa, ei se mun mielestä ihan iskelmää ole, stadionrockpoppia pikemminkin (kuten mainitsemasi Springsteen mielestäni on)
jomppa82
01.09.2003 21:54:50
Pikainen Google-seikkailu kieltämättä nosti Knuutin arvioista täysin toisen laidan esiin. Hän jopa osoittautui varsin mielenkiintoiseksi ja asiansa tuntevaksi persoonaksi. Häpeillen tunnustan leimanneeni hänet turhankin vahvasti tuon yhden arvion perusteella.
Live fast, die die!
Jaska
01.09.2003 23:11:28
Jore Marjaranta taas on lähinnä minun ikäisilleni ja vieläkin vanhemmille suunnattua iskelmää

mun mielestä se on suunnattu aikuismaisille teineille ja teinimäisille aikusille
jomppa82
02.09.2003 02:19:13
Tässä yksi lyttäys tämänvuotisesta Soundista. Radiosta kuulemieni näytekappaleiden perusteella en ole tämän parempaa kuvaa kyllä saanut.

SALORANTALA SOI!
Salorantala soi!
Megamania

Kyllä sitä nyt ollaan niin vitun veijaria. Kyseessä on viime aikoina lähinnä tekstialihankkijan tointa harjoittaneen Heikki Salon ja pianokarateka Iiro Rantalan hassunhauska iltapuhde. Koska ensinmainittu ei pysy äänessä, eikä jäljempi jaksa venyä tyhmän charlestonhömpötyksen ja taskulämpimän pikkujoulujatsin tuolle puolen, on tuloksena läiskähtävä mahalasku.

Yleensä tällaista musiikintapaista syntyy näyttelijöiden päättäessä järjestää rempseät laulelmaillat joko Brelin tai Brechtin ja Weillin hengessä. Vaan nyt itseään nolaamassa ovat ihkaoikeat musiikin ja sanoituksen ammattilaiset. Rantalan Ryhmäteatterikytkyt toki tunnetaan ja kuuden vuoden takainen Rappiolla muistetaan, mutta varsinaista funktiota SaloRantala Soi! -levylle on vaikea hahmottaa. Eiköhän ne firmakeikat saisi ilman levyäkin myytyä, jos moisia halajaa. Ja kohta TTT:n rokkivaarityöllistämöstä varmaankin järjestyy "haaste, jonka päätin ottaa vastaan" myös Salolle.

Hyvähän se olisi, jos Juha "Watt" Vainion perinteelle vihdoin löytyisi uskottava jatkaja. Tästä parivaljakosta ei kuitenkaan ole edes siihen eteiseen, missä niitä saappaita säilytetään.
PETRI SILAS *
Live fast, die die!
M-Juhana
02.09.2003 07:56:42

Pikainen Google-seikkailu kieltämättä nosti Knuutin arvioista täysin toisen laidan esiin. Hän jopa osoittautui varsin mielenkiintoiseksi ja asiansa tuntevaksi persoonaksi. Häpeillen tunnustan leimanneeni hänet turhankin vahvasti tuon yhden arvion perusteella.

Se että tämä Knuuti on paljon kirjoittanut ja ansioitunut "rock-kriitikko" tekee tästä Jore Marjaranta jutusta entistä alaarvoisemman. Lisäksi se osoittaa, että Rumba päästää juttujen puutteessa kaikkea paskaa sivuilleen. Päätoimittaja / toimitusneuvosto haloo. Huumoria ei kyseisessä jutussa ollut edes siteeksi, Rumba ilmeisesti hakee paikkaa nuorisolehtien kärkeen ohi Suosikin. Ostin Rumba lehden tämän threadin kirvoittamana ja totesin ettei em. artikkeli vastannut ko. lehden linjaa. Eli ko, artikkeli oli kyllä varsinainen limbo...:(
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
Mika Antero
02.09.2003 11:14:33
No jaa, ei se mun mielestä ihan iskelmää ole, stadionrockpoppia pikemminkin (kuten mainitsemasi Springsteen mielestäni on)

Nämä nyt ovat ilmeisesti makuasioista. Enemmän minä esim. sitä Anssi Kelaa vertaisin Springsteenmäiseen stadionrokkiin kuin Marjarantaa.

Ilmeisesti tämä sana "stadionrock" on aika tavalla muuttunut siitä mitä se vielä 80-90-luvuilla oli. Silloinhan stadioneilla soittivat lähinnä U2, Dire Straits, Bruce ja Rolling Stones. Nyt puhutaan stadionrokista jo joidenkin suomalaisten mitäänsanomattomien rokkipumppujenkin yhteydessä (Killer, Jimi Pääkallo. Joo, luin uudesta Rumbasta...)
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
Bonham
02.09.2003 11:17:36
Se että tämä Knuuti on paljon kirjoittanut ja ansioitunut "rock-kriitikko" tekee tästä Jore Marjaranta jutusta entistä alaarvoisemman. Lisäksi se osoittaa, että Rumba päästää juttujen puutteessa kaikkea paskaa sivuilleen. Päätoimittaja / toimitusneuvosto haloo. Huumoria ei kyseisessä jutussa ollut edes siteeksi, Rumba ilmeisesti hakee paikkaa nuorisolehtien kärkeen ohi Suosikin. Ostin Rumba lehden tämän threadin kirvoittamana ja totesin ettei em. artikkeli vastannut ko. lehden linjaa. Eli ko, artikkeli oli kyllä varsinainen limbo...:(

Onpas keskustelu, huh huh...

Olen kyllä tällä kantilla minäkin. Miten voi päätoimittaja antaa lehteen mennä jutun, joka ainakin minusta näytti lähinnä henkilökohtaiselta loukkaukselta.

Olisiko kyse pidemmästä kaunasta tai vastaavasta, vitsistä tuskin on kyse.

Melko painavaa sanaa kuitenkin, enkä oikein käsitä sen pointtia.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
patonki
02.09.2003 11:46:33

Olen kyllä tällä kantilla minäkin. Miten voi päätoimittaja antaa lehteen mennä jutun, joka ainakin minusta näytti lähinnä henkilökohtaiselta loukkaukselta.

Olisiko kyse pidemmästä kaunasta tai vastaavasta, vitsistä tuskin on kyse.

Melko painavaa sanaa kuitenkin, enkä oikein käsitä sen pointtia.

Niin, voisin ainakin kuvitella, että Samuli Knuutin nimi arvostelun perässä madalsi kyseisen arvion julkaisukynnystä huomattavasti. Mikäli sen olisi kirjoittanut joku rivikriitikko, olisi sen Jore-teilauksen julkaisua harkittu varmasti paljon tarkemmin.

Knuutin kolumneissahan on annettu vastaavanlaista kyytiä esimerkiksi Anssi Kelalle ja Darudelle. Niissä mielipidekirjoituksissa saa mun mielestä lausua vaikka kuinka tylyjä kuitteja artisteille ilman sen suurempia perusteluja, mutta levyarviossa pitäisi tosiaan keskittyä itse levyyn ja perustella asioita hieman tarkemmin.

Itsekään en täysin ymmärrä Knuutin pointtia tuon Jore-arvion kohdalla, mutta löydän siitä arviosta kyllä rutkasti huumoria. Ehkä Samuli yritti kovasti todistella, että vaikka hänen "pitäisi" ikänsä puolesta kuulua Joren kohdeyleisöön, hän onkin nuorekkaampi ja kapinallisempi eikä alennu kuuntelemaan tuollaista massamusiikkia. Purkaus ampui kyllä hieman yli, mutta sitenhän popelitistijournalisteilla on usein tapana toimia. Itsekin syyllistyn tähän usein.
patonki
02.09.2003 11:59:23

-Tottakai. Juuri Rumba on tästä hyvä esimerkki. Oma tilaukseni loppui siinä vaiheessa, kun Flaming Sideburnsistä oli kuva tai juttu noin 10 peräkkäisessä numerossa. Jos ei muuten, niin sitten Nissen palstalla hihiteltiin, kuinka toimituksen pojat tekivät kaikkea, hihi, hassua ja oli siinä tietenkin Fleimaritkin. Rumban toimitus harrastaa pahimmillaan todella noloa nuoleskelua.

Itsellänikin keitti todella pahasti tuon Sideburns-bändäröinnin aikana ja itseasiassa kuittailin ihan Rumban sivuillakin asiasta. Rumbalaisten turhanpäiväisen vahva edustus Nissen palstalla ärsyttää suuresti myöskin.

-Knuutiin on varmaan monikin tutustunut. Anssi Kelakin sai ensimmäisen levyn suosiopiikin aikana kyytiä, mutta myi ihan kohtuullisesti yli 150000kpl. Päätit, Samuli, rutata Anssi Kelan ? Et yhtään helpompaa kohdetta keksinyt ? Nämähän ovat vain muutamia esimerkkejä. Muistaakseni Samuli kirjoitti Bon Jovin viime levyn arvostelussa "Jon Bon Jovin rintaryijystä". Korjatkaa, jos se ei ollut Samuli.

Jon Bon Jon Bon rintaryijyistä haaveili kyllä aikanaa Riekin Matti. Ja tosiaan, Anssin teilaus oli noloa juuri sen helppouden takia. Itse kyllä arvostan Kelaa suuresti ja tykkään kovasti miehen levyistä, vaikkei "vakavastiotettava" kriitikko niitä saisikaan viileyspisteidensä menettämisen pelossa kehua. Ensi Rumbassa on muuten Samuli Knuutin tekemä Anssi Kela -haastattelu, eli Anssille pisteet siitä, että lähti tuollaiseen juttuun mukaan. Moni pikkusieluinen poppari olisi kieltäytynyt moisesta juttuideasta.
jomppa82
02.09.2003 12:11:32
Sideburns-bändäröinnistä tuli mieleeni, että juuri tuossa kesällä nappasin samalla reissulla mukaani Suen ja Johnny Knigan. Siinä kävi sitten niin, että luin Suesta jonkun naisimmeisen kolmen sivun jorinat siitä, kuinka Rammsteinin laulajalla ja kitaristilla oli kinailua hänestä. Avasin Johnny Knigan ja siellä oli saman naikkosen opas bändäröinnin saloihin. (Saattoi olla toisinkin päin noi lehdet)

No kenties siinä oli aika paljon itseironiaa mukana ja olihan se piristävän erilainen juttukaksikko. Itsekin luin ensimmäiset kaksi sivua iltalehtiuteliaisuudella ja loput puristin väkisin. Kävi siinä kuitenkin mielessä, että onko tällä henkilöllä tosiaan oikeasti tekemisen tai rahan puutetta. :)

Niin ne Rammstein-tapahtumatkin olivat jo edelliseltä kesältä ja sitä ennen.
Live fast, die die!
Jussi Guitar
02.09.2003 12:37:22
Toi on mun mielestä lehden päätoimittajan / toimittajien heikkoutta, laittaa väärä mies arvostelemaan väärää levyä.
Mun mielestä joren levyn arvostelun olis saanu hoitaa joku sellanen joka diggaa aikuis-iskelmä-pop-rokista, niin sen arvostelun olis voinu ottaa todesta. Jos mä olisin tuossa lehdessä töissä niin mä en suostuisi arvostelemaan sellasta musiikkia mistä mä en mitään ymmärrä. En nimittäin usko alkuunkaan että se joren levy olis omalla sarallaan aivan paska, se on myyny omalle yleisölleen käsittääkseni aivan hyvin ja radiotkin on soittanu ihan väsymiseen asti niitä sinkkulohkasuja.
En mä kehtaisi olla niin typerä että menisin julkisesti haukkumaan esim. metallican uuden levyn sen takia ku en tykkää hevistä pätkääkään, oon kyllä kuunnellu kyseisen levyn eikä mulla siitä oo muuta sanottavaa ku että en tykkää sellasesta musiikista ylipäätään, mut ei se tarkota sitä että se olis paska levy, sitä vaan ei oo tehty mua varten.
Mun pitäiski arvostela Bluesia, jazzia, rockia ja niiden sekotuksia, koska sellasta mä kuuntelen muutenkin ja niistä mä pystyn objektiivisemmin sanomaan mikä on paska levy ja mikä ei.
Uskokaa tai älkää mutta Britney Spearskin on tehnyt omalla sarallaan hyvän levyn, mut se on tehny sen niille jotka ei ole M-netin käyttäjiä, vaan se on niille jotka keinuttaa sen tahtiin pyllyä diskoissa ja kyllä sitä on sitte diskoissa tanssittukin ja mee sitte sinne diskoon sanomaan että britney on paskaa zappa on kuningas, saisit varmaan paljo kavereita.
Juzzu
02.09.2003 12:47:35
Siinä kävi sitten niin, että luin Suesta jonkun naisimmeisen kolmen sivun jorinat siitä, kuinka Rammsteinin laulajalla ja kitaristilla oli kinailua hänestä.

Hah, tuo oli juhannuksena parasta lukemista ulkohuussissa. En tiedä oisko pitänyt nauraa tuolle jutun kirjoittajalle vai hänen erinomaiselle sarkasmintajulleen, mutta naurettava juttu se oli joka tapauksessa, ja toivon tosiaan ettei se ollut edes puolitosissaan kirjoitettu.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
M-Juhana
02.09.2003 13:07:09

Uskokaa tai älkää mutta Britney Spearskin on tehnyt omalla sarallaan hyvän levyn, mut se on tehny sen niille jotka ei ole M-netin käyttäjiä, vaan se on niille jotka keinuttaa sen tahtiin pyllyä diskoissa ja kyllä sitä on sitte diskoissa tanssittukin ja mee sitte sinne diskoon sanomaan että britney on paskaa zappa on kuningas, saisit varmaan paljo kavereita.

Tämän ostan...asiaa, oikein oivallettu, jutun pointti...hyvä...................älä ylpisty :)
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
askomiko
02.09.2003 13:37:00

Knuutin kolumneissahan on annettu vastaavanlaista kyytiä esimerkiksi Anssi Kelalle ja Darudelle.

Onhan se muodikasta haukkua kaikki mikä on suositun tapaista, ja korottaa sillä itseään jalustalle, "tavallisten" ihmisten yläpuolelle. Kaikkihan täälläkin niin tekee. :)
frankie f
02.09.2003 15:34:51
""mee sitte sinne diskoon sanomaan että britney on paskaa zappa on kuningas, saisit varmaan paljo kavereita.""

Joo ja jos jossain disko alan julkaisussa haukuttais zapan levy tyylliin """" vittu mitä skeidaa ei oo kunnon tanssibiittiä ja kitaraa ei oo tarkennettu tietokoneella, eikä löydy edes remixiä lisukkeena. aivan paska levy ja äijäki on ruma ja tyhmä ja loppu viimex kuka kaipaa ruman ja kuolleen miehen levyjä, pysyis vaan haudassaan."""" niin kuka zappa myhkäjazzin ystävä pystyis lukemaan ton nauramatta, ei varmaan yxkään, eli just noin tyhmältä ja naurettavalta se tuntuu niistäki jotka sattuu jostain rumbasta (joka ei oo todellakaan aikuisrock lehti) lukemaan kuinka ne haukkuu joren levyn jonka ne on just kuunnellu ja tykänny helvetisti.
Larry
03.09.2003 10:18:12
"Inside everyone of us males there's an Andrew Ridgeley struggling to get out. Fortunately we take shit every once in a while, so it's been taken care of."

Vähän nauratti.

..ttu mä repesin HOHO +
-You Can Tune a piano but can't Tuna Fish-
vantage
03.09.2003 11:57:48
soundissa tykättiin aika mukavasti Kelly Osbornen levystä...

Deftonesin uusi sai aika murska arvostelut soundissa
Heavy Metal Is The Law
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)