Aihe: Mitä ainetta muottiin?
1
vinsentti
13.03.2006 11:57:47
Sattuisko kukaan tietämään millä aineella voisi esim. kitaran kaulasta tehdä muotin sotkematta itse kitaraa? Jotain kumilta vaikuttavaa töhnää käyttivät ainakin siinä videossa, jossa Gibsonilla tekivät replicaa siitä Claptonin 335:sta (oli täälläkin vähän aikaa sitten jossain threadissa). Kellään mitään hajua aineen nimestä tai koostumuksesta?
McNulty
13.03.2006 12:03:38
Mythbustersissa usein tekevät valuja... en vain muista mitä aineita käyttävät. Tsekkaa ens keskiviikkona tölsystä jos vaikka taas tekisivät muotteja ja valuja :)
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
spyykko
13.03.2006 17:49:17

Sattuisko kukaan tietämään millä aineella voisi esim. kitaran kaulasta tehdä muotin sotkematta itse kitaraa?

Muottisilikonilla koittaisin. Kuten kaikkien kemikaalien kanssa, kokeilisin soveltuvuutta ensin johonkin pieneen, näkymättömään alueeseen.

Mitäs ajattelit siihen muottiin valaa?
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Joel Harald
13.03.2006 17:56:17
Mythbustersissa usein tekevät valuja... en vain muista mitä aineita käyttävät. Tsekkaa ens keskiviikkona tölsystä jos vaikka taas tekisivät muotteja ja valuja :)

Mythbustersissa niillä on se ihme tyhjiöpumppu millä ne saa sellasen kelmun tiiviisti siihen sen muotitettavan jutun päälle.
Ostetaan telecasterin kaulamikki.
janik
13.03.2006 18:53:19
Mythbustersissa niillä on se ihme tyhjiöpumppu millä ne saa sellasen kelmun tiiviisti siihen sen muotitettavan jutun päälle.

http://www.kouluelektroniikka.fi/kuvasto/tyhjiomuovaimet.pdf :)
---------------------Fahrenheit
Tim
14.03.2006 10:49:19

http://www.stewmac.com/shop/Tools/C … support_tools/Friendly_Plastic.html
Tommonen sattu silmään. Ja jos kaulaa aattelee, niin onhan niitä tommosia
http://www.dick.biz/isroot/dick/Files/AbbildungGross/717142.jpg
profiilisysteemejä, mistä voi sitten pahville tai johki siirtää profiilin.
Zon
14.03.2006 11:35:26
Minä lähtisin varmaan kopioimaan kaulan profiilia ihan vaan muutamalla pahvinpalalla, prikalla ja lyijykynällä. Tähän tyyliin: http://koti.mbnet.fi/kelly/kuvat/profiili.gif

Tekis muutaman tollasen mallin ja muotoilis kaulaa ja mallailis vähän samalla tyylillä kuin radiusta tehdessä niillä tulkkilevyillä.

On ainakin suht edullinen ratkaisu, eikä pitäis tulla hirveästi sotkuakaan..
Em mie tiijä, mie oon maalta. Tiluttaisin jos osaisin, nyt mie teen polttopuita.
HanskiS
14.03.2006 11:53:04 (muokattu 14.03.2006 11:55:22)
Minä lähtisin varmaan kopioimaan kaulan profiilia ihan vaan muutamalla pahvinpalalla, prikalla ja lyijykynällä. Tähän tyyliin: http://koti.mbnet.fi/kelly/kuvat/profiili.gif

Tosi kätevän tuntunen temppu tuo prikkatemppu. Kokeilen sitä heti kun pääsen kotiin. Kiitos.
Sain pari kuukautta sitten ekan kitaran soittokuntoon, mutta kaula tuntuu vähän jykevältä.
Nyt voi vähän vertailla millainen siitä olisi pitänyt tulla
vinsentti
15.03.2006 11:15:35
Kiitän vastauksista.

Ei ole vielä varsinaista aikomusta mitään valaa, lähinnä ajatuksilla leikin. Selvisi, että askartelukaupoissa myydään sulatettavaa silikonimassaa (150C), joka kaadetaan nestemäisenä mallinnettavan osan päälle ja jähmettyessään se muuttuu kiinteäksi ja kumimaiseksi. Tuo lämpötila kuulostaa vähän hurjalta, mutta muuten varmaan toimivaa kamaa yhteen jos toiseenkin muotintekoon.

Tuo prikkahomma vaikuttaa kyllä varsin kätevältä konstilta mallintaa kaulan muotoa.
spyykko
15.03.2006 12:00:57

Ei ole vielä varsinaista aikomusta mitään valaa, lähinnä ajatuksilla leikin. Selvisi, että askartelukaupoissa myydään sulatettavaa silikonimassaa (150C), joka kaadetaan nestemäisenä mallinnettavan osan päälle ja jähmettyessään se muuttuu kiinteäksi ja kumimaiseksi. Tuo lämpötila kuulostaa vähän hurjalta, mutta muuten varmaan toimivaa kamaa yhteen jos toiseenkin muotintekoon.

Perinteiset muottisilikonit ovat kyllä mun käsittääkseni ihan huoneenlämmössä käytettäviä 2-komponenttitatinoita. Näiden kohdalla jos puhutaan lämpötiloista, niin yleensä viitataan siihen kuinka kuumaa tavaraa kovettuneeseen muottin voidaan valaa (kaula umpilyijystä, heh).

Tyhjiömuovauksen toistotarkuus ei kyllä mun käsittääkseni tällaseen hommaan oikein riitä, vaikkei tässä tietysti mitään pieniä yksityiskohtia olekkaan.

Mutta jos kysymys oli enemmän siitä miten jäljentää jotain olemassaolevaa kualaprofiilia, niin järkevämmät vastaukset ovat tosiaan toi prikkakikka, tai sitten nuo profiilinsiirtokammat. Kun ei se muotti, eikä edes siihen tehty valos vielä oikein hirveästi auta eteenpäin siinä kaulaprofiilin valmistamisessa.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
buffalo-eemeli
16.03.2006 15:40:15
Selvisi, että askartelukaupoissa myydään sulatettavaa silikonimassaa (150C), joka kaadetaan nestemäisenä mallinnettavan osan päälle ja jähmettyessään se muuttuu kiinteäksi ja kumimaiseksi.

Tässä on vissiin kyse aineesta, jonka kauppanimike on Vinamold. Se on ihan kätsyä koska sen voi uudelleen sulattaa toisin kuin kaksikomponenttisilikonit jotka on kertakäyttöisiä. Se on sitäpaitsi halvempaa. Olen joskus kipsihommissa käyttänyt.

Kaulan profiilin jäljentämiseen tosiaan semmonen muotokampa vois olla ihan hyvä. Itse ostin sellaisen muutamalla eurolla "Biltsikasta". Tekee sen avulla sitten niitä pahvi- tai vanerimallineita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)