Aihe: Soundscapes
1 2 3 4
jahuh0
16.03.2006 12:32:12 (muokattu 16.03.2006 12:45:55)
- Soundiin vähemmän haitaria (kuulostaa halvalta syntikalta) enemmän "sointia" (mitä se sitten lieneekin :) (ilmenee erityisesti ylärekisterin nuoteissa)

Joo vähä on muovinen soundi, analogisyna olisi omiaan tämmöseen musaan, IMO. Tokihan sitä voi kitarallakin, iteki kokeilin bassolla + n-kappaletta VST-efektejä ja olihan tuo mukavaa puuhaa. Mutta jotenki itestä tuntuu vaan paljo luontevammalta soittaa / tehdä tämän tyylistä musaa analogisyntikalla (Tätä ei varmaan kannattaisi kitarapalstalla sanoa). Ehkä en vain ymmärrä sitä että miksi tehdä kitaralla musaa joka ei kuulosta yhtään kitaralta. Kun hommaan on olemassa paljon sopivampiakin vehkeitä.. Hyvän kuulosia pätkiä nämä silti, jatkakaa!
kanka
16.03.2006 12:58:41

Anteeksi jos epäselvä. Minulla on vain se käsitys että kun liittää kitaran Podiin ja Podin tietokoneeseen niin siten pystyy äänittämään ilman mikrofoneja. Alkuperäisen kysymyksen olisi pitänyt varmaan kuulua " nauhoitatko Podin kautta"

Aa, no minähän se olin hölmö kun en tajunnut!:) Siis, äänitykset tapahtuvat siten, että kytken koko soundscapes-laitteiston suoraan tietokoneen line-in:iin..
jahuh0
16.03.2006 13:18:11 (muokattu 16.03.2006 13:20:59)
Ymmärrän pointin, mutta minä taas olen sitä mieltä, että tässä musiikissa kitara samplejen triggaajana on elintärkeä. En toki ole hirveästi syntikoihin tutustunut, mutta uskon, että niillä ei ole mahdollista saada saundiin samaa dynamiikkaa ja eloa, kuin kitaralla soitettaessa saadaan.

Voipi olla noinkin, että kitara luo tuohon tiettyä elävyyttä. Mutta kyllä synallakin saa elävyyttä melekosesti kun tietää mistä nupista vääntää. Onhan niissäkin dynaaminen koskettimisto, lisäksi voi olla toinen käsi säätämässä atakkia/decayta/sustainia/filttereitä/kaikua ym. samalla kun toinen käsi on koskettimilla. Syna tieten pitää olla sit semmonen missä suurin piirtein kaikki parametrit on säädettävissä erillisillä numiskoilla. Nuo sun piisit kuulostaa siltä että kun saisit jonku synan käteen, saisit aika hyvän kuulosta leijuntaa aikaiseksi pienen tutustumisen jälkeen synallakin :).
kanka
16.03.2006 13:29:05

Nuo sun piisit kuulostaa siltä että kun saisit jonku synan käteen, saisit aika hyvän kuulosta leijuntaa aikaiseksi pienen tutustumisen jälkeen synallakin :).

Heh, voi olla, mutta luulen että kärsivällisyys menisi niitä namiskoita ruuvatessa..:) Tuon kitaran kanssa kun ei pahemmin tarvitse mitään nappeja painella.
jahuh0
16.03.2006 13:42:42 (muokattu 16.03.2006 13:44:11)
Heh, voi olla, mutta luulen että kärsivällisyys menisi niitä namiskoita ruuvatessa..:) Tuon kitaran kanssa kun ei pahemmin tarvitse mitään nappeja painella.

niinno ihan miten vain :). Mulla vaan jotenkin silti tää homma ei mee jakeluun, vaikka tämmöstä musiikkia kyllä ymmärrän. Oon harrastellu konemusaa, ja leikkiny syntikoiden kanssa jonki verran ja vasta myöhemmin innostunu akustisista/sähköisistä kitaroista ja bassoista. Kitaraa esimerkiksi on turha yrittää "matkia" syntikalla / samplerilla, ei vaan vastaa oikeaa asiaa millään. Ehkä just siksi tämä syntikan soittaminen kitaralla tuntuu vähä nurinkuriselta.

Mutta musa toimii ja sehän se on pääasia, eikä se millä se on toteutettu.
insight
16.03.2006 13:54:07 (muokattu 16.03.2006 13:55:33)
Siis kitaralla maalailu on ehdottomasti musiikkia. Mä itse pidän ambient tyylisestä musasta todella paljon. Soundscape on mun mielestä ambientin alalaji. On tavallaan melko hassua, kun kitaran soitto mielletään niin rytmisenä, kun se voi etenkin sähköisenä olla paljon muutakin. Rytmiseksi pelkästään mieltäminen on rajoite, rajan rikkominen tässä tapauksessa mahdollisuus, joka ilman muuta kannattaa hyödyntää.

Niin lisätään vielä, että soundin sovituksellinen oivalluskyky on luovuutta parhaimmillaan ja yksi klassikkouden aineksista.
jahuh0
16.03.2006 14:15:58
Ymmärrän pointin, mutta minä taas olen sitä mieltä, että tässä musiikissa kitara samplejen triggaajana on elintärkeä.

Tuosta tuli muuten mieleen, sulla on siis kitarassa joku midi-systeemi? Niistä ei oo kyllä itellä mitää kokemusta.. Mitä kaikkee se siis soundista "kääntää" midiksi? Jos esim soitat pientä vibraa, tuleeko se midisignaalina ulos? Bendit sun muut? Ehkä pitäs itekki päästä tommosta systeemiä testaamaan että miten elävästi sillä voi synaa ohjata.
kanka
16.03.2006 14:50:40

Tuosta tuli muuten mieleen, sulla on siis kitarassa joku midi-systeemi? Niistä ei oo kyllä itellä mitää kokemusta.. Mitä kaikkee se siis soundista "kääntää" midiksi? Jos esim soitat pientä vibraa, tuleeko se midisignaalina ulos? Bendit sun muut?

Jep, tavallaan midi-systeemi. Tai siis tällä pääsen suoraan käsiksi Rolandin omiin kitarasyntikoihin, ja sitten kun väliin laittaa vielä jonkun midi-interfacen, niin kaikki midilaitteet ovat kitaralla ohjattavissa.

Kaikki pienetkin vibraatot, bendit, slaidit ja muut vivahteet kääntyvät kyllä midiksi. Tosin nämä siis toimivat vain soitettaessa sellaisten soitinten soundeilla, joissa oikeastikin pystyy sävelkorkeutta liu'uttamaan. Esim. pianolla bendaaminen ei oikein luonnistu..:)
jahuh0
16.03.2006 15:43:53
Kaikki pienetkin vibraatot, bendit, slaidit ja muut vivahteet kääntyvät kyllä midiksi.

Joo no hyvä. eihän siinä kyllä muuten oiskaan mitään mieltä. Nyt jo uskon että tässä musiikissa kitara samplejen triggaajana on elintärkeä. Aluksi vain tuli semmonen vaikutelma että tätä samaahan tässä on ite tehny syntikan kans samalla ku on soundia säätäny kohilleen. Mutta kyllähän kitaran kanssa on ihan eri fiilis ja tuntuma soittaa.
kanka
16.03.2006 20:42:49

Mutta kyllähän kitaran kanssa on ihan eri fiilis ja tuntuma soittaa.

Totta. Kyllä alkaa tuntua, kun näitä enemmän soittelee, että ei oikein huvita enää soittaa kitaraa tavallisella tavalla. Aika pelottava ajatus, mutta mikäs siinä sitten..
kanka
25.03.2006 10:36:56

Huh, eilen oli sitten ensimmäinen soundscapes-esitykseni. Yllättävän hyvin jaksoi yleisö kuunnella, ja positiivista palautetta tuli kovasti. Mukavaa. Hämmästys oli kyllä aika suuri, kun katsojille alkoi hahmottua, mistä oiken oli kysymys..:) Pelkäsin kovasti, että pilaan esityksen jollakin epävireisellä sävelellä, mutta hyvin se meni. Nyt sitten GASittaa päivittää tuota laitteistoa, ja hankkia kunnollinen midikitara GK-systeemin sijaan.
slapvete
25.03.2006 17:33:02
Kannattaa tsekkailla myös David Tornin tuotantoa. Se on kanssa loopperiukkoja, muttei käytä ollenkaan midipohjaisia ratkaisuja kuten kitarasyntsoja. Sen maalailuissa on paljon orgaanisempi soundi. Munsta Frippin juttuja parempaa kamaa, jopa. Vaikka Blessing of Tears onkin kova juttu.
"You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava."
ballfish
25.03.2006 17:58:36
Nyt sitten GASittaa päivittää tuota laitteistoa, ja hankkia kunnollinen midikitara GK-systeemin sijaan.

Oletko jotain tiettyä miettinyt??
Olen hyvä uimaan katiskaan. #4 "Music is great but I dont like that "wäkä wäkä" thing." V.U.K #6
Jumina5/6
25.03.2006 19:58:28 (muokattu 25.03.2006 20:01:45)
Heps! Hyvää tavaraa!

Olen itsekin vääntänyt tuollaista kitaralla/synalla, säätäen samaan aikaan phaseria/reverbiä/delaytä. Nauhalla ei taida olla mitään vanhoja tallessa, mutta tarkoitus olisi (tässä tulevaisuudessa) tehdä koko levyllinen samansuuntaista kamaa. Ja totta puhut, kuulokkeet päässä kun vääntää niin saa kyllä aikaa kulumaan helposti tunninkin 'yhteen biisiin'.

Yksi ideani on, että tekisi samansuuntaista matskua 2 biisiä 7" vinyylille, yksi per puoli. Painatuskuluja tulee, mutta menee sitä rahaa paljon hyödyttömämpiinkin asioihin koko ajan.
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
kanka
26.03.2006 17:11:26

Oletko jotain tiettyä miettinyt??

No itseasiassa kahta vaihtoehtoa, joista toinen tosin ei ole midikitara. Eli nämä Brian Moore Guitarsin midikitarat, tai sitten Fernandesin jokin kiinteätallainen sustainer-malli, johon sitten tuon GK:n taas asentaisi. Sustainer nimittäin on melkeinpä pakollinen laite soundscapes-kitarassa, ja olen tässä huomannut että vireongelmia ei saisi juuri olla, joten siksi kiinteä talla.
slapvete
27.03.2006 09:50:54
No itseasiassa kahta vaihtoehtoa, joista toinen tosin ei ole midikitara. Eli nämä Brian Moore Guitarsin midikitarat, tai sitten Fernandesin jokin kiinteätallainen sustainer-malli, johon sitten tuon GK:n taas asentaisi. Sustainer nimittäin on melkeinpä pakollinen laite soundscapes-kitarassa, ja olen tässä huomannut että vireongelmia ei saisi juuri olla, joten siksi kiinteä talla.

Dissaa midi, ole kitaristi!

Ideoita:
http://www.loopers-delight.com/musi … s/David_Torn/Torn_Loop_Article.html
http://www.loopers-delight.com/musings/David_Torn/Torn1.html
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Torn
http://www.looppool.info/links.html

Midikitarasyntsan sijaan hoida sanelukone, ring modulator, z.vex fuzz factory, viulunstroka, pikkudildo, hammasharja, leluavaruuspyssy ja toinen loopperi ja anna palaa. Kuulostaa omintakeisemmalta, orgaanisemmalta, mielenkiintoisemmalta ja paremmalta kuin syntsameno. Toisaalta, jos Fripp-soundi on vain hakusessa eikä mikään muu, niin sitten tuelta midify and terrify.
"You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava."
Da Make
27.03.2006 15:31:46 (muokattu 27.03.2006 15:32:47)
Hienoja nuo sinun maisemat Kanka!
Itse olin "pahamaineisella" G3 keikalla, aiemmin en ollut kuullut soundscape teoksia ollenkaan, olihan se ihan mielenkiintoista. Mutta minusta miksaajalla oli käynyt pieni kömmähdys ja soundi oli peltisen hallin "akustiikan" huomioon ottaen mielestäni aivan liian riipivä yläpäänsä osalta. Lähdin hakemaan hodaria. Harmittaa tosin jälkikäteen.

edit: Tekisi mieli kokeilla uutta BOSS RC-50 Loopstationia soundscape käytössä. Pitää odottaa jos sellainen sattuisi lähikauppaan ilmestymään.
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
kanka
27.03.2006 15:46:35

Hienoja nuo sinun maisemat Kanka!

Kiitos kiitos!

Tekisi mieli kokeilla uutta BOSS RC-50 Loopstationia soundscape käytössä. Pitää odottaa jos sellainen sattuisi lähikauppaan ilmestymään.

Mä en oikeen jaksa uskoa noiden looppereiden toimivuuten tässä käytössä, kun eikös niissä pidä aina polkea jotain nappia, että se ääni tallentuu sinne?
Da Make
27.03.2006 16:18:24
Kiitos kiitos!
Mä en oikeen jaksa uskoa noiden looppereiden toimivuuten tässä käytössä, kun eikös niissä pidä aina polkea jotain nappia, että se ääni tallentuu sinne?

En tiedä, mutta musta tuntuu että sillä onnistuisi kanssa, olen yhden esimerkki biisin kuullut vanhalla RC-20 laitteella soitettuna ja siinä oli ihan mukavaa äänimaisemaa. Ja uudessa guitarist lehdessä hehkuttivat että tämä RC-50 on ensinmäinen (lattia) loopperi missä saisi jouhevasti vain pinottua päällekkäin fraaseja. tms.

Menee maku tämmöisiin hienoihin juttuihin, jos kaikki pitää tehdä tietyllä tavalla. Tosin EHX:n Digital Delay voisi olla ihan kätevä. Siinä ei vaan taida olla stereo inputtia, mutta saman tienhän niitä voisi ostaa kaksin kappalein tuon RC-50:n hinnalla melkeinpä.
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)