Aihe: Soundscapes
1 2 3 4
Dreg
14.03.2006 10:46:19
Minkälaisilla vehkeillä pääsee alkuun? Alkoi nimittäin kiinostamaan sen verran että alan ehkä katsastelemaan delayta.

Ai niin, upean kuuloista!
"Great deeds on a small budget!"
randy
14.03.2006 14:05:35
Johan ollaan toisella planeetalla.

Parhaillaan hommassa saattaa mennä parikin tuntia kuin siivillä vain. Todellakin tuommonen oma pieni-suuri maailma, jonka jälkeen olo on vähintäänkin todella rentoutunut. Ei sitä oikein pysty sanoilla kuvailemaan, ja ei tarvitsekkaan kun musiikilla pystyy :)
Älä lue kirjoituksiani!
kanka
14.03.2006 18:42:36

E: Kanka millä sustainerilla vedät?

Fernandesilla: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=549 .
kanka
14.03.2006 18:49:17

Minkälaisilla vehkeillä pääsee alkuun?

No, jokin päälle kymmenen sekunnin maksimiviiveen antava delay, sillä varmaan pääsee alkuun. Sitten jos haluaa noita jousisaundeja ja muita, niin kannattaa hankkia jokin kitarasyntikka ja kitara, jolla saa midisampleja triggailtua. Synan ja delayn väliin sitten efektejä tarpeen mukaan. Tärkein hankinta delayn jälkeen on kuitenkin volume-pedaali.
Dreg
15.03.2006 09:09:23
Hmm.. Bossin DD-20 ja Electro Harmonixin 16 Second Delay (jossa tosin on nykyään pitempikin viiveaika) näyttävät houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Olisiko sinulla vinkkejä volume-pedaalin suhteen?
Pande
15.03.2006 09:23:32

Tykkäsin ainakin tuosta ekasta pätkästä. En kuitenkaan jaksa alkaa virittelemään vehkeitä että sais tehtyä noita itse, riittää "tavallisessakin" kitaransoitossa tarpeeksi haasteita :)

Teeppä lisää semmosia oikein rentouttavia pätkiä, niitä aina välillä kaipailee :P
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." Les Partisans de la Grotte Pompeux #5
kanka
15.03.2006 15:34:52

Olisiko sinulla vinkkejä volume-pedaalin suhteen?

Siihen nyt käy periaatteessa mikä vain, mutta varmaankin luotettavimpia ovat Bossit, Morleyt ja Ernie Ballit.
J.Ahonen
15.03.2006 16:48:49 (muokattu 15.03.2006 16:49:37)
Mielestäni morleyn volapedaali on Perseestä. Siinä ei mene sillein tasaisesti se volume, jossain vaiheessa ottaa kauhean harppauksen.

Mulla on Ibanez vl-10, diggailen, maksoin 20e...Tummentaa soundia, mielestäni hyvällä tavalla. Morley taitaa olla optinen. Sen perusteella en optista vola pedaalia hommaa.

Yksi viikonloppu olin treenikämpällä yksinään. Vetäsin omani + yhden toisen kitaristin kamat yhteen. (about 16 pedaalia) ja kaksi vahvistinta. Säädin pari tuntia yhtä soundia. Oli nauha kaiku delayx2 särö wah phaser vibrato jousi kaiku, digi kaiku, vola pedaali.

Oli psykedeelisin soundi mitä olen ikinä vetässyt. Vittu kun jaksasi kirjata noita asetuksia johonkin vihkoon, noi on muuten ihan once in a life time juttuja.
petrutsi
15.03.2006 17:02:06
Tuolla mun Korgin Ax1500g lankulla oon saanu monesti melko hämäriä saundeja, että ei sitä aina kitaraksi edes tunnistaisi.

Palatakseni tuohon G3 keikkaan niin kieltämättä se oli aluksi aika hämärää, itsekin tuli käytyä losolla siinä sen setin aikana mutta varsinkin jälkeenpäin muisteltuna oli se hienoa.
My balls and the end of humanity..how the hell are they related?
Dreg
15.03.2006 18:14:09
kanka,

millä muuten nauhoitat? Jollain PODin kaltaisella?
kanka
15.03.2006 20:05:28

millä muuten nauhoitat? Jollain PODin kaltaisella?

Hmmm, tätä en oikein ymmärtänyt.. Mitenkäs sillä PODilla nauhoitetaan? Minä käytän tietokonetta kyllä..
-Cale
15.03.2006 20:25:51
Ei voi ymmärtää...
joelr
15.03.2006 21:34:19 (muokattu 15.03.2006 21:34:38)
Kuinkas moni täällä on tutustunut tuohon Frippin mahtavaan kitaramusiikkiin?
Itse olin Helsingin G3-keikalla yksi niistä monista, jotka poistuivat katsomosta soundscapejen aikana. En vaan vielä silloin voinut ymmärtää tuota, ja olisihan se ollut kiva tietää, mistä oikein oli kysymys.

Olinkohan minä niitä harvoja, jotka olivat täysin ekstaasissa esityksestä? Osasin tietenkin odottaa mitä Frippin soitto tulisi olemaan, enkä odottanutkaan vanhoja King Crimson -klassikoita.

Olen itsekin tuota soundscapeilua harrastanut, täällä hieman tuotoksiani: www.mikseri.net/soundscapes . Erittäin rauhoittavaa on noiden luominen. Tosin myös tuskaisten tunnelmien esiin loihtiminen on omalla tavallaan viehättävää.

Oivan kuuloisia tuotoksia, en kyllä erottaisi Frippin tuotoksista. Itsekin joskus aikoinaan vuosia sitten innostuin soundscapesien ja frippertronicsien ideasta. Äänittelinpä sitten hankkimallani Bossin DD-6:lla (max 5,2s delay) ja pelkällä kitaralla kaikkea jotain niihin viittaavaa. Viimeaikoina olen myös käyttänyt podia ja lisännyt koneelta vielä delay-pluginin päälle.

Kuinkas paljon tuollainen midi-"mikki" + moduli maksaa? Pitäisi varmaan myös hommata kunnon "tehokkaampi" delay-vehje, jos haluaisi livenä esittää tätä musaa (jolloin se onkin parhaimmillaan).
kanka
15.03.2006 21:52:44

Olinkohan minä niitä harvoja, jotka olivat täysin ekstaasissa esityksestä?

Luultavasti hyvin harvoja, sillä siinä melskeessä tuskin kukaan pystyi ekstaasissa olemaan, vaikka aineksia siihen olisi ollutkin.. Kyllä hävetti suomalaisten puolesta, miten törkeästi kehtaavat käyttäytyä esiintyjää kohtaan. Itse kyllä osasin arvostaa Frippiä jo silloin, ja olisin varmaan soundscapeista nauttinut, mutta Vai:n ja Satchin odotus oli niin kärsimätöntä, että ei sitä malttanut keskittyä. Nyt jos olisi vastaavanlainen keikka tiedossa, niin Frippiä kyllä odottaisin eniten.

Kuinkas paljon tuollainen midi-"mikki" + moduli maksaa?

Päälle satasen maksaa mikki. Halvimmat kitarasyntikat taas ovat siinä viiden sadan pintaan. Sitten tietysti voi hankkia myös sellaisen laitteen, jonka avulla kitaralla pääsee käsiksi mihin tahansa midilaitteeseen. Niiden hinnoista en tiedä.

...jos haluaisi livenä esittää tätä musaa (jolloin se onkin parhaimmillaan).

Tämä on kyllä totta. Soundscapes-musiikki on nimenomaan musiikkia, joka tapahtuu tässä ja nyt. Livenä tunnelma on täysin eri, kuin levyltä kuunneltuna. Ensi viikolla pidänkin muuten ensimmäisen soundscapes-esitykseni. Saa nähdä miten yleisö reagoi moisiin valaan ääniin..:)
Zeppo Tremolo
15.03.2006 22:12:35
Itelläni on tuo Frippin A Blessing of Tears -live (lisää hankinnoissa) ja täytyy sanoa, että saa kyllä innostumaan. Olinkin juuri sanomassa, että varmaan livenä tunnelma on vähintään triplasti hohdokkaampi eli saankos tiedustella tosta esiintymisestäs, onko siis joku julkinen vaiko eikö..?
kanka
15.03.2006 22:39:52

Olinkin juuri sanomassa, että varmaan livenä tunnelma on vähintään triplasti hohdokkaampi eli saankos tiedustella tosta esiintymisestäs, onko siis joku julkinen vaiko eikö..?

No ei nyt sentään, ihan omalla koulullamme pidettävässä pienessä taideillassa soitan..:) Kova olisi kyllä halu päästä tätä harmoniaa kansalle levittämään, ei vain oikein ole mitään kontakteja eikä nimeä, niin saattaa olla hieman hankalaa saada keikkaa..
Pande
16.03.2006 07:42:47

Kuuntelin eilen nuo (paitsi dream part 2) ennen nukkumaanmenoa.

Tässä muutamia toivomuksia/parannus ehdotuksia ihan vaan kuuntelijan ominaisuudessa:
- Stereo-ominaisuuksia hyötykäyttöön (varsinkin kuulokkeilla kuunnellessa tämmönen musa nousee kolmanteen potenssiin kun sävelet tuntuu tulevan laajemmalta alueelta)
- Soundi hiljenee (nuotin decay tms.) välillä häiritsevän portaittain, johtuneeko noisegatesta vai mistä, tahtoisi kuulla sulavamman "decayn".
- Soundiin vähemmän haitaria (kuulostaa halvalta syntikalta) enemmän "sointia" (mitä se sitten lieneekin :) (ilmenee erityisesti ylärekisterin nuoteissa)

Edelleen silti tykkään noista, mutta ainahan voi parantaa.. :)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." Les Partisans de la Grotte Pompeux #5
kanka
16.03.2006 08:49:17 (muokattu 16.03.2006 08:56:19)

Edelleen silti tykkään noista, mutta ainahan voi parantaa.. :)

Jep, voi kuule kuinka itselläni olisi noita parannusideoita..:) Tulee vain budjettikysymykset vastaan. Mutta kiitoksia näistä, "kritiikki" on aina hyödyllistä!

Edit: Tuota haitarijuttua en tosin ymmärtänyt. Tarkoititko tässä nyt niitä joitakin, esim. ensimmäisen kappaleen loppupuolella kuultavia, hieman väriseviä ylä-ääniä, vaiko tuota perus-soundia?
Dreg
16.03.2006 11:06:44 (muokattu 17.03.2006 09:56:24)
Anteeksi jos olin epäselvä. Minulla on vain se käsitys että kun liittää kitaran Podiin ja Podin tietokoneeseen niin siten pystyy äänittämään ilman mikrofoneja. Alkuperäisen kysymyksen olisi pitänyt varmaan kuulua " Nauhoitatko Podin kautta?"

Edit: Yksi sana puuttui.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)