Aihe: Rap-musa
1 2 3 4 5 6 7
J.Granö
31.08.2003 21:40:17
Asiaa puhut! Ei sen hiphopin tarvitse aina olla sellaista kliseistä lökäreiden uhoamista. DJBB jos ketkä ovat sen näyttäneet. Asiallisia tyyppejä ovat, ei edes ole noussut pissa hattuun, ainakin sen perusteella mitä Ilosaaressa tyyppeihin törmäsin. Ja heillä on vielä tuota jazzia ym. aika mukavasti sekoitettuna musiikkiinsa... onko muuten kukaan kuullut, joko tuo Jah Jah Blowjob soi radioissa?

jep, ja pojat vaikuttavat erittäin asiallisilta ainakin sen perusteella mitä Lindgreniä pari viikkoa sitten yhessä fuitsmatsissa näin. Ja muutenkin niiden musa on jotenkin eri tasolla kuin muiden rappareiden, jo senkin takia että pojat soittavat oikeita instrumentteja itse.
Jabbe
31.08.2003 21:44:32
jep, ja pojat vaikuttavat erittäin asiallisilta ainakin sen perusteella mitä Lindgreniä pari viikkoa sitten yhessä fuitsmatsissa näin. Ja muutenkin niiden musa on jotenkin eri tasolla kuin muiden rappareiden, jo senkin takia että pojat soittavat oikeita instrumentteja itse.

Puhumattakaan Tommyn lavakarismasta! Ilosaaren päätösklubi oli kyllä melkoista tykistystä, huhhuh.. jätkä on kyllä eläin. Ja kyllähän se liveshowkin on mielenkiintoisempaa katsottavaa kun lavalla on pianisti, fonisti, rumpali/basisti, dj sekä pari loistavaa laulajaa.
krushing
01.09.2003 17:29:07

tuntuis olevan vähän samanlainen asenne monilla hiphoppiin ja räpäytykseen kuin vanha kunnon "konemusiikki on semmosta et painetaan vaa nappia ja siit tulee biisi".
st.Helena
01.09.2003 19:20:10

Mikä teitä vituttaa rap-musassa/skenessä?

vituttaa se, että sitä tulee joka vitun tuutista ja se on niin kamalaa kuunneltavaa ja ne artistit ovat oksettavia ( etenkin ne mauttomat kultaketjut ) tykätköön ken tykkää, en ainakaan minä. Sitäpaitsi, olen huomannut rap- musiikkia kuuntelevien olevan jotenkin hieman yksinkertaisempia/ primitiivisempiä kuin esim. ne, jotka kuuntelevat vaikkapa klassista :D
Vimpo
01.09.2003 20:19:41

Niin joo, N.W.A. eli Niggas With Attitude on kyllä tutustumisen arvoinen, tuon parempaa ganstaräppiä ei löydy!

EDIT: Ja tähän ei mitään hymiöitä. Tosissani olen, kuunnelkaa ja valistukaa.

No niin! Se on vähän niinku Slayer, ei sitä osaa perustella miksi siitä tykkää.
J.Granö
01.09.2003 21:48:45
Noh, noh! Kyllä se samplereiden ja vinyylikieputtimien kanssa sählääminenkin taitoa vaatii ja on musiikkia yhtä lailla.

Varmasti vaatikin taitoa, mutta itse henkilökohtaisesti perinteisiä instrumentteja soittavana arvostan enemmän niillä tehtyä musiikkia kuin parin samplen ja biitin pumppaamista.
Ulle
02.09.2003 13:18:13

On paljon hyvä rap-musaa, mutta yleensä se menee siten, että tykkään eniten niistä rap-biiseistä, joissa on eniten vaikutteita muualta. Ei oikein jaksa innostaa semmonen, että joku mustamies vetää yhtä nuottia 5min saman biitin päälle.
Wk
02.09.2003 15:04:35 (muokattu 02.09.2003 15:04:44)
Siinä ei vaan yksinkertaisesti ole oikeaa soittoa.

Tämä on mulle itelle kans aika tärkeä asia, ku mä nimittäin todella arvostan hyvää soittotaitoa, hyvä soittaja saattaa tehä juttuja joista voi sitte ite oppia jotain, rapbiisejä harvoin ees coveroidaan, jos koskaan... Aika harvoin itelle jää rapbiisista mitään mieleen, ku useimitten niissä ei oo mitään melodiaa, sanoja vaan sanojen perään ja taustat on satunnaisia sointuja ja samaa rumpukomppia... Usein rapvideota kahtoessa tuntuu siltä, et videoon nähään enemmän vaivaa ku ite biisiin, biisi pitää tehä että saahaan tehä video...
Näin.
Wk
Gandhi
02.09.2003 20:36:28
No, monille mainitakseni, että räppikin (ja kaikki hiphop) vaatii myös paneutumista. Veikkaan ettei kaikkien korva heti edes tavoita kaikkea mitä räppäri sylkee yhdenkin säkeistön aikana.

Ja tuosta NWA:sta...on (oli) kyllä loistava porukka. Ja toinen oli porukka joka OLI loistava on WuTangClanin alkuperäinen kantaporukka; 1993-1995 materiaali todella mainiota, kun osaa ottaa tarpeeksi pilke silmäkulmassa...huonot saundit ja kaikki :)

Mutta alkuperäiseen topicin kysymykseen vastaus: Räpissä harmittaa monet totaalisen paikoilleen jääneet artistit (Mobb Deepistä sun muista vastaavista sooloilemaan lähteneet...), joilla ei ole mitään tarjottavaa edes sitten vaikka Bustan tyyliin loputtoman energian ja hassujen videoiden muodossa (tosin se hölmöily mariah careyn kanssa olisi kaverilta saanut jäädä väliin).
"Turha sun on mennä levyliikkeitä kiertään. Sä kuuntelet niin outoo musiikkia, ettei semmosta edes tehdä!" - Tommy da Hill
saturnzreturn
30.10.2003 13:30:43
se on muuten aika mielenkiintoista että hiphopräp miehet aina peräänkuuluttaa kuinka hiphopräp musa on "the sound of ghettos", mutta itse ovat niin kaukana koko jutusta kuin vaan voi (viittaisin esim. cadillaceihin, snoopin miljoonamanikyyreihin ym.). Materialisteja siis...vaikka lähtökohdat saattavat olla aivan päinvastaiset....
ei naiset käy paskalla
jussiohman
30.10.2003 14:17:54
Noloa on se, kun räppärit hehkuttaa miten ne on "lyyrisiä taiteilijoita" ja "verbaali keisareita" tai "sanaseppoja" kun niitten sanat on pelkkää paskanjauhamista mauttomilla riimeillä. Ja se on aika hirveetä kun joku Fintelligens pölöttää minuutin mittasen säkeistön rimmaamalla samaa sanaa koko helevetin ajan tyylii: "joo mä oon voitamatooon sanaseppo tappamatooon muut räppärit tästä hajooooooo" ja ne sitte luulee olevansa lyyrisesti lahjakkaita. Ihan ku se olis joku itseisarvo musiikissa että pystyy riimmaamaan samaa sanaa viis tuntia. Ja se sanojen sisältö unohtuu täysin(eli sitä ei ole) kun keskitytään sylkemään saman kuulosia tavuja solkenaan periaatteella: "ei haittaa vaikka mautonta kuhan se vaan myy"

Tulenkantajat tekee hitonmoisen poikseuksen tässä suomi räp skenessä. Ne on loistavia.
"Jorma tiesi tekevänsä vainajaa, kun nappas lapiolla takaraivon halaki!"
Aukikco
27.09.2004 18:28:57

Ulkomaisen räpmusiikin parissa suosittelisin suuresti artisteja kuten Deltron 3030, Jedi Mind Tricks, mitä tahansa Anticonilta (vaikka Alias tai Sole, aivan vitun tiukkaa kumpikin), LoopTroop (etenkin vanhempi tuotanto, tuo uusi poppilinja ei nyt niin lämmitä)...
aku.miettinen
27.09.2004 21:57:03
Kaikki räp on sysipaskaa. Ei ole edes musiikkia. Kuuntelisitte OIKEATA musiikkia ettekä mitään paska räppiä pyh ;HOMOILLE. Oikealla musiikilla tarkoitan hevi,rock,blues ja muutama muu viel.
Tee
27.09.2004 22:21:03
Kaikki räp on sysipaskaa. Ei ole edes musiikkia. Kuuntelisitte OIKEATA musiikkia ettekä mitään paska räppiä pyh ;HOMOILLE. Oikealla musiikilla tarkoitan hevi,rock,blues ja muutama muu viel.

Oot yhtä rajottunu kuin nämä suurinosa idioottiräppäreistä, ellet sitten provoa siinä. Ei räpissä sinänsä mitään vikaa, mutta joku voisi joskus koittaa tehdä jotain edes hieman uuden ja erilaisen kuulosta, 99% siitä on tylsää monologia rumpukompin päällä, yhtä hyvin voisi myydä levy jossa puhun paskaa ja potkin samalla seinää. Tuntuu että suurinosa menee sieltä mistä aita on matalin eikä edes yritä tehdä mitään, voi tietenkin olla ettei siihen taito ja musikaalisuus riitä.
:K
Bee-äf
27.09.2004 22:40:17 (muokattu 27.09.2004 22:47:06)
Ennen vanhaan rokkia (tai soulia tai funkkia, whatever) soitti soitto- ja laulutaitoinen nuoriso.
Lavalla heiluessaan nörtimmätkin musiikkijannut saattoivat saada naisten huomiota.
Tämä oli suuri vääryys yksinkertaisten ja väkivaltaisten alfauroksien mielestä, joiden pitäisi saada KAIKKI hanut. Mutta ei soitto- ja laulutaidoton tyyppi, joka on vielä tyhmä kuin vasemman jalan saapas, voi mennä mölisemään lavalle ihan mitä tahansa paskaa.
Hip hop on ratkaisu tähän ongelmaan. Lavalle voi kuin voikin mennä mölisemään ihan mitä tahansa paskaa. Näin A-tyypit ottivat takaisin itselleen kuuluvan aseman.

Edit: En minä räppiä vihaa, on mulla levyjäkin. Nykyaikoina se on jäänyt vaan tuon tuotantopuolen ihailemiseksi.
Hassusatan
27.09.2004 22:51:53
Taas vaihteeks yks keskustelu mikä ei johda mihinkään.

Kuinkakohan monta kertaa täälläki on jo sanottu, että se kuva minkä mtv ja muut valtamediat antaa räpistä ei ehkä oo se oikea. Kaduilta se on lähteny ja etenkin semmosista olosuhteista, mitä pohjoismaitten hyvinvointivaltiossa elävien on kenties vaikea käsittää.

"rap ei oo musiikkia" puheenvuorot on myöski aika mielenkiintosia ja heijastaa niin vahvasti sitä asennoitumista tätä musatyyliä kohtaan, mikä joillaki tuntuu olevan. Jos kadulla näkee jonku takomassa itetehtyjä rumpuja mielettömällä taidolla ja tunteella, pitävät varmaan kaikki sitä musiikkina (ainakin kaikki ketkä itse soittaa jotakin). MItenköhän toi tilanne eroaa hip hopista ja räpistä, kun niihin vielä lisätään vähintäänkin se basso, mikä siis tuo myös selkeen melodian. En mä tajua.

Silkan ajattelemattomuuden lisäksi monilla räpin perivihaajilla on todennäköisesti myös vahvat ennakkokäsitykset tästä etnisestä ryhmästä, joka räppiä ja hip hoppia pääasiallisesti tekee. Sen myöntäen tai myöntämättä jättäen. AInakin omasta kaveri- ja tuttavapiiristä tää ilmiö enemmänkin kuin tuttu.

Tää kirjotus niinku niin monet aikasemmatkin puolustelevat kirjotukset on aivan turha. Jotku ei vaan tahdo käsittää tosiseikkoja. Ei kaikkesta tarvi tykätä, mutta ei se tarkota etteikö niitä voisi arvostaa...
Nazareth
27.09.2004 23:27:58
Rap on musiikkia siinä missä blues, metalli ja perusrokki. Ei siinä mikään ärsytä. En vain kuuntele räppiä.
"Two witches watch watches, which witch watch which watch?"
funkylord
28.09.2004 00:32:53 (muokattu 28.09.2004 00:34:50)

Rap on musaa. Siinä jauhaa se omanlainen chill meininki. Se on vähän kun blues. Jazz lähtee vähän nopeampaan tyyliin jo.

Rapissa on se ongelma, että on pakko laulaa lesoon/uhoavaan tyyliin että saa kaikki rytmiset ideansa ulos. Se saa nämä mustanpuhuvat ihmiset varpailleen ja se yleensäkkin, että hevareille ei periaatteessa saa olla liian selkeää musaa, eikä liian chilliä. Siinä pitää olla särmää, ja sen pitää potkia nopeaan.

Rapissahan laulaja=moottoriturpa=rumpali.
Miles Daviskin sanoi sitä kun aloitti soittamaan rumpukoneen kanssa, että "se ei petä eikä jätä" toki onhan se yksi totista tavaraa, mutta tässä nyt on se, että Ei rumpukone ole ainoa rumpali niinkuin sanoin jo, että itse räppäri on se rumpali2. Voisi sanoa että erittäin rytmistä musiikkia on rap.

Instrulooppien tarkoitus on myös tavallaan tukea sitä rytmiä, tai pehmentää sitä, aina biisistä riippuen. Ja tarvitaan musiikkiin myös harmoniaa, vaikka se ei välttämätöntä olekkaan. Minusta kunnon polyrytmiikka tekee sen hyvän fiiliksen. Selkeistä asioista saatu monipuolinen asia.
Joo... ei hämmenetä enempää soppaa.
KahviKlubi #1
MEKKALA #8
K100 #4
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
hörhö
28.09.2004 11:06:07

Sitäpaitsi, olen huomannut rap- musiikkia kuuntelevien olevan jotenkin hieman yksinkertaisempia/ primitiivisempiä kuin esim. ne, jotka kuuntelevat vaikkapa klassista :D

Entäs, kun minä kuuntelen noita molempia ja paaaaljon muuta myös?
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)