Aihe: vanha mies
1 2
J.Ahonen
15.03.2006 23:58:14
Mulla on sellainen käsitys, että ikä ei ole ongelma soiton kehittämisen suhteen. Tiedän yhdenkin tyypin joka soittanut muutaman vuoden, aloittanut joskus 40 v, soittaa pirun hyvin.
petrutsi
16.03.2006 00:00:03
Miten kehittyy mun ikäinen teiniin verrattuna? Intoa on kovasti ja olen väliaikaisella eläkkeellä, enkä paljon soittamista raskaampaan pysty, niin välillä tulee jopa tunteja päivässä hierottua ja on hienoa kun joskus kuulostaa ihan oikealta.
Jos into säilyy niin mitenkähän parin vuoden päästä? Oppiminen taitaa kiihtyä kun pohjaosaaminen kasvaa kaiken aikaa, vaan toki opittavakin vaikeutuu.

Tsemppiä vaan! Ei se soittamisen oppiminen ole iästä kiinni. Saattaa olla, että nuorena oppii helpommin mutta se ei missään määriin estä harjoittelun aloittamista. Kyllähän vanhat ammattimuusikotkin opettelevat esimerkiksi uusien instrumenttien soittoa ikäpäivillään.

Sinun tilanteessa on vielä hienoa kun on aikaa ja pystyt todella käyttämään aikaa harjoitteluun. Luulen, että monet jotka vetoavat siihen, että eivät vanhempana enää opi, johtuu siitä että ovat liian laiskoja opettelemaan. ;)

Eli soittamisen iloa!
My balls and the end of humanity..how the hell are they related?
Jucciz
16.03.2006 01:01:28
Luulin, että tässä kysellään tabeja Kasevan biisiin. Ilokseni yllätyin.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Urmas Potkuri
16.03.2006 01:10:43

Sitä alkaa viiskymppisenä olla nuori lupaava blueskitaristi. ;) Niin se taisi itse BB King joskus mainita.
Eipä se ikä siinä merkitse, Mää tiedän, kun ollen äijjänrahjus itsekin. Tietysti ei meikäläisestä ole näihin nykyajan nopeuskisoihin, vaan eipä ole ihmeemmin hinkukaan. Musiikin kanssa puuhastelu on mukavaa ja jos siitä todella nauttii, niin kehitystä todella tapahtuu. Ihan huomaamatta ja väkisin.
Niin että tervetuloa mukaan m-netin kitaraosaston ihmeelliseen maailmaan.
Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni?
passe
16.03.2006 06:29:02
Olen 50-vee mies. Koko ikäni olen aina välillä rämpytellyt, mutta vain melodioita kun soinnuista ei ole ollut hajua. Samoin ei soittokaveria ole ollut. Soittaminen on ollut vähäistä ja vuosienkin taukoja välillä.
Nyt olen puoli vuotta säestänyt lauluani tai vihellystäni kitaralla ja muutaman soinnun ja kappaleen osaan silmät kiinnikin.
Miten kehittyy mun ikäinen teiniin verrattuna? Intoa on kovasti ja olen väliaikaisella eläkkeellä, enkä paljon soittamista raskaampaan pysty, niin välillä tulee jopa tunteja päivässä hierottua ja on hienoa kun joskus kuulostaa ihan oikealta.
Jos into säilyy niin mitenkähän parin vuoden päästä? Oppiminen taitaa kiihtyä kun pohjaosaaminen kasvaa kaiken aikaa, vaan toki opittavakin vaikeutuu.

Onhan se selvä, että junnut käyttävät yleensä murto-osan siitä ajasta uusien temppujen opetteluun, mikä meillä vähän vanhemmilla menee jo pelkkään kitaran remmin säätöön... Mutta mitä sitten. Musiikki on hauskaa ja sitä kannattaa pääsääntöisesti tehdä puhtaasti omaksi ilokseen. Eli ei muuta kuin soitellaan niitä kitaroita, ne tykkää siitä.

-Kolmekymppinen, juuri kitaran soiton aloittanut.
"Good is in the details..."
Burn
16.03.2006 08:51:14

Naurahdin.
War Ensemble
Magic Bullet
16.03.2006 10:14:36
Aiikuisen miehen on helpompi oppia kitaran perusjuttuja kun juniorin...Fakta
Ronsto
16.03.2006 10:21:34

No olisko sulla tabeja? ;)
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
kid ego
16.03.2006 10:55:18 (muokattu 16.03.2006 10:56:34)
50-vuotiaana sulla on varmasti musiikinkuuntelijana hyvä pohja, ja sitä kautta varmasti kappaleenkirjoituspotentiaali on suurempi kuin 13-vuotiaalla junnulla. Vanhemman ihmisen motoriikka ja koordinaatio eivät välttämättä ole huipussaan, mutta kuten kerroitkin melodioita soitelleesi niin sulla tuskin on sitä ongelmaa.

Soittelehan jotain sointuihin perustuvia lempparikappaleitasi. Suomirokista nyt ainakin luulisi löytyvän yhtä ja toista. Moni bändi on julkaissut nuottikirjoja, ja nuottikokoelmiakin on, ja niitä kannattaa lainata lähimmästä kirjastosta tai vaikka ostaa Fazer Musasta. Nuottikirjojen takana usein on sointutaulukot, joista on kätevä ottaa valokopio.

Sitä alkaa viiskymppisenä olla nuori lupaava blueskitaristi.

Mä en 21-vuotiaana ole vielä syntynytkään.
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
Kupru
16.03.2006 11:02:21

Kannattaa ettiä ittelles bändi, se on mun mielestä se joka kehittää eniten.
jahuh0
16.03.2006 11:25:49 (muokattu 16.03.2006 11:58:39)
Miten kehittyy mun ikäinen teiniin verrattuna?

Mä oon sitä mieltä että kehittyminen on enemmänkin yksilöllistä, kuin kiinni iästä. Toki ikäkin vaikuttaa, mutta ihminenhän käyttää käsiään ja sormiaan jatkuvasti johonkin, koko ikänsä. Eiköhän ne sormet toimi samaan tapaan kuin nuorillakin kun vain treenaa. Varsinkin jos rytmitajua löytyy omasta takaa niin se helpottaa kummasti.

Oppiminen taitaa kiihtyä kun pohjaosaaminen kasvaa kaiken aikaa, vaan toki opittavakin vaikeutuu.

Joo tuo on kyllä totta. Mäki rämpyttelin kitaraa erittäin satunnaisesti reilut 10 vuotta, alkaen 15 vuotiaasta. Nyt viimenen vuosi on ollut vasta aktiivisempaa soittoa ja tuntuu että kehittyy älyttömän nopesti, nopeammin kuin aikanaan teininä (Johtuu hyvin pitkälti motivaatiosta, jos sitä löytyy niin ikä ei paljon paina). Nykyään pääinstrumenttina basso, mutta kitaransoitto on kehittyny vahingossa siinä samalla.

EDIT: Ai niin ja sitten aina välillä tulee se vaihe kun toteaa ettei osaakaan vielä yhtään mitään.
insight
16.03.2006 14:01:07
Aiikuisen miehen on helpompi oppia kitaran perusjuttuja kun juniorin...Fakta

Mä olen kyllä sillä kannalla, että ikä ei vaikuta kauheesti.

Ketjun aloittajalle onnea hyvän harrastuksen löytämisestä. Hanki jostain joku kappale josta pidät ja mikä on tarpeeksi helppo. Hanki siihen tabulaarit jostain, että opit soinnut ja soita vaikka levyn mukana. Se on kivaa ja ihan hyvää treeniä =)
insight
16.03.2006 14:03:27

EDIT: Ai niin ja sitten aina välillä tulee se vaihe kun toteaa ettei osaakaan vielä yhtään mitään.

Se on sitä, kun ne omat rajat soittajana alkavat hahmottua ;)
Lunnu
16.03.2006 14:29:12
Kitaristihan on kuin viini - paranee vanhetessaan. Aikas monet tälläkin keskustelupalstalla käsitellyt juipit ja radio-cityn kepittäjä-äänestyksessä voittaneet on 40-50 vuotiaita pappoja (Satriani, Vai, Lukather, Petrucci, Slash).
Nostalgy is not what it used to be
Joees
16.03.2006 14:47:40
(Satriani, Vai, Lukather, Petrucci, Slash).

Tää on melkein sarjassa kuka ei kuulu joukkoon. No se josta mä pidän eniten, heh.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
kid ego
16.03.2006 14:48:42
Kitaristihan on kuin viini - paranee vanhetessaan. Aikas monet tälläkin keskustelupalstalla käsitellyt juipit ja radio-cityn kepittäjä-äänestyksessä voittaneet on 40-50 vuotiaita pappoja (Satriani, Vai, Lukather, Petrucci, Slash).

Ai hekin ovat aloittaneet soittonsa 50-vuotiaana? Kehitys on ollut nopeaa!!
Synnyttäjä
16.03.2006 15:20:10

Jos sormet toimii (eli ei mitään nivelsairauksia ym.), niin uskon, että vanhemmalla iällä oppiminen voi olla jopa nopeampaa, mitä junnulla. Iän tuomalla kypsyydellä osaa vähän paremmin analysoida omaa soittoaan ja mahdollisia virheitään, eikä ala heti kiukuttelemaan, kun se potomin soolo ei meekkään putkeen. Vanhemmalla iällä on luultavasti myös hieman kriittisempi omiin kykyihinsä, että jaksaa opetella jutut kunnolla, eikä sinne päin.

Toisaalta, vaikka kehitys saattaa olla nopeampaa, niin on se 9-vuotiaasta sitä potomia veivannut nassikka saanut aika epäreilun etumatkan siihen viiteenkymppiin mennessä.
Kaikki tuntee apinan, apina ei tunne ketään.
Lunnu
16.03.2006 16:11:28
Tää on melkein sarjassa kuka ei kuulu joukkoon. No se josta mä pidän eniten, heh.

Joo - oli vähän huonosti laadittu lista - semmingin kun osa noista 'viineistä' on tainnut jo muuttua etikaksi...

Pointintynkänä oli ehkä se, että olin hieman hämmästynyt kun huomasin minkä ikäisiä nää (esim. radiocityn äänestyksessä voittaneet) huippukitaristit on.
Nostalgy is not what it used to be
kid ego
16.03.2006 16:40:12 (muokattu 16.03.2006 16:40:49)
Joo - oli vähän huonosti laadittu lista - semmingin kun osa noista 'viineistä' on tainnut jo muuttua etikaksi...

Pointintynkänä oli ehkä se, että olin hieman hämmästynyt kun huomasin minkä ikäisiä nää (esim. radiocityn äänestyksessä voittaneet) huippukitaristit on.

Ihmekös tuo. Jokainen kehittyy tai ainakin jokaisen kuuluisi kehittyä iän ja kokemuksen myötä. Eikä ole ihme että ovat vanhoja, onhan jokaisella heistä on tuotantoa jo kasarilla ja jopa ihan sen alkupäästä.

Ketjun aloittajaa tuo ei paljon auta, kun hän nimenomaan tiedusteli kuinka vaikeaa on _aloitella_ soittamista viisissäkymmenissä. Satrianit ja muut ovat soittaneet jo lapsesta asti, ja Steve Vai jo parikymppisenä Frank Zappan bändissä. Muutamassa kymmenessä vuodessa hän on tietenkin vielä petrannut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)