Aihe: Balladi suohaudasta
1
Jani The Rock
08.03.2006 12:53:44

No niin, pistetäänpä lisää tuonpuoleista meininkiä..

Balladi suohaudasta

Tahdoin olla niin kuin kaikki muutkin
onnellinen kuin taivaan linnut ja puutkin
ei onni verso verestä ja raudasta
näin soi balladi suohaudasta

Maalliset maantiet jo kauan sitten jääneet on taa
kuljen sinne minne tuonelan polku mua johdattaa

Sen kaiken näen kuin savulasin takaa
kylmä teräs mun lihani kohtaa
ei kuole muisto verestä ja raudasta

Ei sydän lyö, loiste silmistä sammutetaan
sokeana harhailen rajoilla ei kenenkään maan

Hämärässä aapasuon, keskiyön tullen
henkeni tanssii lailla virvatulten
voit kuulla laulun verestä ja raudasta

Jos kuulet sen, tiedät että sua odotetaan
tuonelan teitä mun kanssani matkaamaan

sokeana harhailet rajoilla ei kenenkään maan
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Veikko
10.03.2006 22:16:47
Tästä tekstistä tulee mieleen Yrjö Jylhän runot. Tummanpuhuvaa paatosta. Se on parasta.
I'm shufflin' thru the Tampere sand, but my head's in Mississippi.
Jani The Rock
10.03.2006 22:20:04

Tästä tekstistä tulee mieleen Yrjö Jylhän runot. Tummanpuhuvaa paatosta. Se on parasta.

Oho! Kiitän.
Oletko ihminen? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Veikko
10.03.2006 22:36:03 (muokattu 10.03.2006 22:42:19)
Tän sun tekstin tyylisiä on vaikea kirjoittaa. Helposti niistä tulee korneja valitustekstejä. Mutta tässä kyllä olit onnistunut oikein hyvin.

Jylhästä vielä sen verran, että kävin monta vuotta kerran viikossa saunassa vaarini kanssa, joka oli kova runonlausuja. Lausui aina saunassa mulle Viitaa, Jylhää ja muita vanhoja suomalaisia mestareita. Tosta tekstistä välitty mulle sellanen olo, että olisin taas ollut vaarin kanssa lauteilla nauttimassa löylyistä ja runoudesta. Tässä tuli oikeen tippa linssiin muistellessa. Ja toi teksti oli vielä sellainen, että vaari olisi voinut lausua tuon syvällä äänellään, vaikkapa Jylhän Kaivo-runon jälkeen.
I'm shufflin' thru the Tampere sand, but my head's in Mississippi.
Jani The Rock
10.03.2006 23:25:34

Tän sun tekstin tyylisiä on vaikea kirjoittaa. Helposti niistä tulee korneja valitustekstejä. Mutta tässä kyllä olit onnistunut oikein hyvin.

Jylhästä vielä sen verran, että kävin monta vuotta kerran viikossa saunassa vaarini kanssa, joka oli kova runonlausuja. Lausui aina saunassa mulle Viitaa, Jylhää ja muita vanhoja suomalaisia mestareita. Tosta tekstistä välitty mulle sellanen olo, että olisin taas ollut vaarin kanssa lauteilla nauttimassa löylyistä ja runoudesta. Tässä tuli oikeen tippa linssiin muistellessa. Ja toi teksti oli vielä sellainen, että vaari olisi voinut lausua tuon syvällä äänellään, vaikkapa Jylhän Kaivo-runon jälkeen.

Ohhoh sentään. Enpä olis ikinä uskonut, että mun tekstini vois herättää tollasia muistoja ja tuntemuksia.

Vaarisi oli varmasti viimeisen päälle taiteilijaluonnetta ymmärtävä mies.
Oletko ihminen? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Sistis
15.03.2006 19:18:51
vaikkapa Jylhän Kaivo-runon jälkeen.

Tähän on pakko mainita, että vaari-vainaani antoi Jylhälle aiheen juuri tähän runoon. Näin ainakin luki vaarini muistokirjoituksessa. Olivat talvisodassa samoissa porukoissa...

Ja aiheeseen,

Ihan hieno teksti. Paikoin jokunen riimitys tökki minun makuuni, ja olisin ehkä tykännyt tästä enemmän ilman loppusointuja. Muuten hyvää kielellistä maalausta.
www.mikseri.net/pirukange

Piru Kange - proge-rock-bändi, jota kukaan ei halua keikalle.
Jani The Rock
15.03.2006 23:42:20

Kohtahan sulla on murhaliigan levy jo kirjoitettuna!

Heh, joo. Eipä nää kaikki tuoreemmat tekstit oo kuitenkaan Liigalle tulossa, tämä kylläkin vois olla ja tuo Ruumiiden Teatteri samoin.
Hei, sinä! Oletko ihminen? Pidätkö Sielun Veljistä, Tuomari Nurmiosta, Nick Cavesta? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
seitikki
16.03.2006 09:14:31
voit kuulla laulun verestä ja raudasta

Hmm... "balladi suohaudasta" maistuu mun suuhuni jotenkin järjettömän romanttiselta.

Jos kuulet sen, tiedät että sua odotetaan
tuonelan teitä mun kanssani matkaamaan

Tämä viimeistään saa mut romantisoimaan, sillä "jos kuulet sen" saattaa olla laulettu yleisesti kaikille tai sitten suoraan jonkun tietyn naisen sydämeen, "kuljethan kanssani" -juttu.. okei, taidan vain olla herkällä tuulella.

sokeana harhailet rajoilla ei kenenkään maan

Ai nytkö siellä sit pitääkin harhailla yksin? No, tämä oli kuitenkin loistava lopetus eikä mielestäni riko kokonaisuutta, niinkuin ensimmäisestä kysymyksestäni saattaisi mielipiteeni päätellä.

Nämä 3x2 riviä ovat korvaani kaunis lopetus. Koko teksti on kerrassaan loistava. Pari riimitystä/tahditusta siellä taisi tökätä korvaan, mutta sehän riippuu taas täysin melodiasta ja sen tahdittamisesta ja niin edelleen... Hyvä.
mörrimöykkytyttökökkö
Jani The Rock
16.03.2006 11:23:57

Hmm... "balladi suohaudasta" maistuu mun suuhuni jotenkin järjettömän romanttiselta.

Tässä on vähän sekasin Kyllikki Saarta ja niitä Sormusten Herran ruumissoita...

Ai nytkö siellä sit pitääkin harhailla yksin? No, tämä oli kuitenkin loistava lopetus eikä mielestäni riko kokonaisuutta, niinkuin ensimmäisestä kysymyksestäni saattaisi mielipiteeni päätellä.

Jep, voihan sitä eläessäänkin tuntea olevansa "yhdessä yksinään", saati kuolemassa sitten... 8)
Hei, sinä! Oletko ihminen? Pidätkö Sielun Veljistä, Tuomari Nurmiosta, Nick Cavesta? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
gösplstorm
17.03.2006 09:50:56
Tää on sairaan hyvä, oikee värisyttää. Sun pitäis tehä enemmän näitä suomenkielisii tekstejä. Joissain kohden oli ehkä yks tai kaks tavua liikaa mut kyllähän nekin laulettua saa joten tuskin haittaa.
"olen pahoillani en voi siirtyä enää taaemmaksi kohden bussin takaosaa koska reseptiiviset elimeni observoivat käytävällä Blookkuksen!!"www.TheZippyWackos.com
Jani The Rock
17.03.2006 11:16:27

Tää on sairaan hyvä, oikee värisyttää. Sun pitäis tehä enemmän näitä suomenkielisii tekstejä.

Kiitän! Nyt näyttäs siltä että jonkin aikaa keskityn varmaan suomenkieliseen matskuun.

Joissain kohden oli ehkä yks tai kaks tavua liikaa mut kyllähän nekin laulettua saa joten tuskin haittaa.

Tota vikaa säkeistöä laulaessa joutuu vähän painottelemaan erikoisella tavalla, mutta kyllä sekin menee. Suht hidastemposeksi oon tän koittanut sovitella, niin ei tuu hirveä kiirus.
Tapio79
18.03.2006 04:45:25
Hieno teksti kyllä, toi todellakin kylmiä väreitä selkäpiihin jo näin luettuna, varmasti musiikin muotoon puettuna toisi myös.

Pakko kysyä, mahtoiko päässäsi soida tekstin kirjoittamisen alla Hassisen Koneen kappale "Führerin puolesta"? Vrt. kyseisen kappaleen rivit "vapaus versoo verestä ja raudasta, laulu soi joukkohaudasta".
Kokki tänne äkkiä!Keitossani on mies! Romantikkoitkijät #31
Jani The Rock
18.03.2006 10:04:14

Pakko kysyä, mahtoiko päässäsi soida tekstin kirjoittamisen alla Hassisen Koneen kappale "Führerin puolesta"? Vrt. kyseisen kappaleen rivit "vapaus versoo verestä ja raudasta, laulu soi joukkohaudasta".

Kyllähän ko. biisillä oli vaikutusta sillon kun aloin tekstiä säveleen sommitella. Ajattelin että pitäsköhän tota riviä muuttaa, mutta sitten funtsein että jääköön noin kunnianosoitukseksi hienolle bändille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)