Aihe: 2x12 kaappiin elementtejä!
1 2
offerotorium
14.03.2006 23:03:55
Tarvisin 2x12 kaappiini uudet elementit. Tarvisi olla 8ohm, vähiintään 50w ja kokoa tietty se 12" :P
Soittelen itse sellaista Zakk Wylde's BLS Tyylistä settiä, eli tarvii olla paljon alapäätä, ´mutta soitan myös Dream Theater, Dimmu Borgir, Children of bodom yms.. Musiikkia. ei ole kuitenkaan varaa mihinkään 300€/kpl Zakk Wylde signature elementteihin, vaan raha on tiukalla kuin paska rapulaamuna! :D
Vahvistimena käytän Engl e530-->rocktron xpressionist efekti --> Mesa/Boogie Fifty/Fifty yhdistelmää, ja kitara on Ibanez rg2570exvsl tai niinkuin thomannilla rg2570evsl. :D Soitan siis paljon säröllä, mutta käytän myös jonkin verran cleania. Itse mietin joitain Eminencen elementtejä, mutten tiedä näistä oikeen mitään. Jätän siis neuvot teidän haltuunne. Apua!
Kiitos!
Jackie
14.03.2006 23:27:04
Vintage tai Vihreepyllyt
When I woke up, mom and dad are rolling on the couch. Rolling numbers, rock and rolling, got my Kiss records out.
Antti1
14.03.2006 23:44:11
Vintagea en tuolla setillä ensisijaisesti lähtis suosittelemaan. Mä sanoisin, että G12H voisi tarjota mukavan tasapainoista sointia. Greenbackilla saat varmaan kivan pörinän, mutta Zakk Wyldeä ei niillä leikitä. Mikäli G12H ja G12T-75 ovat suurinpiirtein yhtä herkkiä (ulkomuistista G12H 100dB ja G12T-75 97dB??), niin se voisi olla kiva pariskunta tommoseen runttaamiseen ja vähän muuhunkin.

Mutta tosiaan toi G12H, parhautta. Noiden jatkuva tehonkesto on tosin "vain" 30W, mutta kyllä se riittää, ellet täysiä luukuta.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
kimmokel
14.03.2006 23:47:08

Eminenceltä Tonkerit oon todennu toimiviksi. Thomannilta lähtee todella edullisesti: http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=9fcef78cd0ade8dacd90ac691c9b0920 Toinen eminence mistä on kokemusta on Swamp Thang, joka on Tonkeria tummempi soundinen ja tuntuu alapäätäkin olevan Tonkeria enemmän.
Semmosta
McNulty
15.03.2006 08:26:59 (muokattu 15.03.2006 08:27:32)
Eminence Texas Heat on minun vastaus. Dimebagilla oli viimeisillä keikoillaan Krankissa nuo Texas Heatit ja kyllä toimii mureasti alakertajuntassa (itselleni on tuollaiset tulossa V30:n tilalle). 150W tehonkestoa per elementti eli saat 2x12" kaapille tehonkestoa sen 300W :)

Elementit maksaa jonkun 69e/kpl tms. Suosittelen! Uraltone.com webshopista löydät nuo.

Eli kahdesta 16ohm saat tietysti 8 tai 32ohm yhdistettynä. Kahdesta 8ohm saat sitten 16 tai 4ohm. Kannattaa harkita tosin stereoliitäntöjä sinne taakse... Texas Heatia kun uskaltaa ajaa yksistäänkin (150W RMS/ 300W peak).
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
McNulty
15.03.2006 10:01:52
Hitto, tämä oli ehkä tärkein tieto mitä olen vähään aikaan saanut. 2x12 skobeni hinnaksi mahtanee sitten tulla 138e ja tehoa 150 stereowattia. Thängjuu, ota plussa.

No, minä ostin 310e Framuksen FR212CS:n ja ajattelin sieltä hukata nuo V30-elementit. Nääs kun miulla on jo tuossa Marshall 2x12" kaapissa V30 niin saa se piisata. Haetaan Framukseen hieman erilaista soundimaailmaa ja tarvittaessa ko. kaappeja voi sitten vuorotella maun mukaan (tai vaikka ajaa stereopäätettä kumpaiseenkin kaappiin samanaikaisesti).

Pitkään mietin Eminencen valikoimasta sopivia ja toimivia omaan musaan. Halusin hyvät elementit niin meidän Pantera/Slayer/The Haunted-tyyppiseen räimeeseen, kuin myös kevyemmän ja retromman kaman luritteluun. Texas Heat vaikutti ehdottomasti parhaalta. Tukeva alakerta, sopivasti middleä (mutta ei sitä V30-tyyppistä ylämiddleä), yläpää sopivan rikas mutta ei liian (pyöreähkö ja tehokas).

Siispä, tuolla Texas Heatein ladatulla 2x12" kaapilla onnistuu niin hevimäiske kuin myös Hendrix/Heep/Purple/KinkkuWall yms. retrommat jamittelut. Plus että sillä mäiskii monia 4x12" kaappeja pataan ainakin tehonsa puolesta :)
meitu
15.03.2006 10:05:23 (muokattu 15.03.2006 10:05:50)

No, minä ostin 310e Framuksen FR212CS:n ja ajattelin sieltä hukata nuo V30-elementit.

Kerrohan mielipiteesi tuosta kaapista, oon itsekin miettinyt moisen hankkivani (koska sitä kehutaan ja se on halvahko T-kaupassa). Minkälaiseen musaan nuo V30:set sopii parhaiten? En oikein tiedä mitn näistä elementtien eroista.
Ne jotka soittaa ne tietää
oiva tumpeloinen
15.03.2006 10:12:18
Mites ny on? Onko sitä kaappia tarkoitus ajaa stereona vai monona?

Stereona ajaessa tulee ensimmäisenä juurikin tuo elementin tehonkesto-ongelma vastaan, ei tosin tuossa Texas Heatissa eikä monessa muussakaan. Mutta ne kriinpäkit saat silloin ainakin unohtaa, jos niitä nyt muutenkaan rankkaan musakkiin haluat.

Toinen harkinnan arvoinen elementti rankempaan menoon on V30. Tosin siinä on monen mielestä ikävä piikki ylämiddlessä ja tuo Engl korostaa sitä vielä entisestään, niin en sitten tiedä onko se kaikista paras vaihtoehto.

Parhaiten varmaan saat kuvan, kun menet räkkisi kanssa muutamaan eri kauppaan kokeilemaan eri valmistajien kaappeja ladattuna eri elementeillä.
päänahka
15.03.2006 10:18:10
Ei kai ihmiset stereona soita sen kovempaa kuin mononakaan? Teho vaan jakautuu eri elementeille. Tietenkin jollain 2x50-wattisella päätteellä on mahdollista tuhota elementit, mutta on se varmaan aika helvetillinen meteli jo siinä vaiheessa.
McNulty
15.03.2006 10:19:18
Kerrohan mielipiteesi tuosta kaapista, oon itsekin miettinyt moisen hankkivani (koska sitä kehutaan ja se on halvahko T-kaupassa). Minkälaiseen musaan nuo V30:set sopii parhaiten? En oikein tiedä mitn näistä elementtien eroista.

Varsin hyvä kaappi hintaisekseen. Huonompi toi lähes 200e kalliimpi Marshall 2x12" oli niillä sen vakioelementeillä. V30:t on todella monipuoliset elementit myöskin. Dimebagilla oli sellaiset Randallin kaapeissaan useat vuodet, Slashilla on V30:t ja ties vaikka kellä. Eli kyllä V30 taipuu ihan lämpöisistä puhtaista hempeilyistä aina rankempaan metalliin asti. Niiden soundin luonne vain on... erilainen. Niissä on voimakas middle, ylä-middle eli se tuuttaa itsensä läpi kyllä bändisoitossa. Jos haluaa mielummin botnea ja alamiddleä niin V30 ei välttämä ole se paras elementti, mutta V30:n erottelevuus on loistava (tietysti omat virheet paistaa räikeämmin läpi kuin jollain "mutaisemmalla" elementillä). All-around and everywhere... sanoisin.
McNulty
15.03.2006 10:22:13
Ei kai ihmiset stereona soita sen kovempaa kuin mononakaan? Teho vaan jakautuu eri elementeille. Tietenkin jollain 2x50-wattisella päätteellä on mahdollista tuhota elementit, mutta on se varmaan aika helvetillinen meteli jo siinä vaiheessa.

No, jos kuvitellaan että on 2x100W pääte (esim. Marshall EL34 100/100) tai vaikka 2x90W (Mesa/Boogie 2x90) ja sitten kaappina stereokytkennäinen 2x12" missä Celestion Vintage 30-elementit. Nuo elementithänkestävät yksistään 60W... loppu onkin sitten pässinlihaa.

Yksinkertaisesti kun tuuttaan 2x100W päätteellä 100W per elementti niin nuo V30:t on äkkiä selvät. Puhumattakaan jostain 25W kestävistä Greenbackeista. Niitä ei voi käyttää edes 4x12" stereokaapissa noin voimakkaiden päätteiden kanssa.

Ei sen tarvitse olla kuin yksi pieni piikki ja poks.
oiva tumpeloinen
15.03.2006 10:23:22

Ei tietenkään soita kovempaa, mutta toisaalta eihän 2x50W ole sama asia kuin 100W vierestä kuunneltuna.
Spike
15.03.2006 10:30:52

Aika monenlaiseen sopivat ja omaavat hyvin erottelevan saundin. Rapea. Ei ihan heti tule mieleen mitään mihin nuo eivät kävisi. Alapäätä voisi tossa kaapissa olla vähän enemmän.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
päänahka
15.03.2006 10:38:08
Yksinkertaisesti kun tuuttaan 2x100W päätteellä 100W per elementti niin nuo V30:t on äkkiä selvät. Puhumattakaan jostain 25W kestävistä Greenbackeista. Niitä ei voi käyttää edes 4x12" stereokaapissa noin voimakkaiden päätteiden kanssa.

Ei vai? No ei sitten. Epäilen kuitenkin, että käytät 2x100 wattia soittaessasi.

Ei sen tarvitse olla kuin yksi pieni piikki ja poks.

Piikkejähän nuo kestävät enemmän.
oiva tumpeloinen
15.03.2006 10:43:47

Eipä varmaan kukaan käytäkään, mutta taas 25W/kanava saattaa ylittyä nopeastikin. Sen takia mä en ainakaan GB:tä laittaisi yksinään sen perään.
Spike
15.03.2006 10:46:02

Ai että 2x100 wattisella uskaltaa soitella 2x50 watin kaappiin?

Juccizkin on varmaan samaan mieltä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;t=118311&o=20&#p4567362

Tai mitä kaapin kanssa lieneekään käytetty, mene ja tiedä.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
McNulty
15.03.2006 11:17:05

En minä henkilökohtaisesti käytäkään, mutta aika moni suuremman bändin kitaristi käyttää. Se että minä en käytä, ei poissulje 2x100W vahvistimien käyttöä.

Piikkejähän nuo kestävät enemmän.

Toki kestävät, V30 kestää varmasti 120W piikin, mutta entäs jos 100W vahvistin puskee 200W piikin ulos? Not so funny anymore.
Vasu
15.03.2006 11:19:36
Jos Celestionin mallit kiinnostaa niin tuossa on hyvä valintaopas:
http://professional.celestion.com/guitar/features/tone/index.asp
DaKiller
15.03.2006 12:55:13

Itse suosittelen Eminencen Swamp thangia toiseksi taikka molempiin. Todella munakas soundi - alapäätä riittää ja keskiäänet ovat rouheita kuin karhun perse. Ehkäpä toiseksi tonkeri tai teksas heatti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)