Aihe: kiippareiden vakuutukset
1
mange jamo
02.03.2006 17:46:13
Onko sulla soittimissa vakuutukset? Minkä hintaista hupia? Itellä olisi Rolandin RD700 ja VK8 vailla vakuutuksia, ja kieltämättä vähän hirvittää keikkaa heittää. Tämä vakuutus tuntuu olevan niitä asioita joista kaikki puhuu, mutta harva kuitenkaan hoitaa kuntoon.. Lisätietoa kaivataan. Vakuutusmyyjien puheille ois mukava mennä vasta sitten kun olisi kuullut toisilta käytännön kokemuksia / vinkkejä.
baron
02.03.2006 17:49:14

Mulla on kotivakuutukseen liitetty "arvotavaravakuutus" jossa on mun soittimet nimeltä ja hinnalta mainiten.
Mikäli mä oikein tulkitsen "pienellä präntätyt" vakuutusehdot, ne korvaa ilman omavastuuta tapahtui soittimille melkein mitä tahansa missä tahansa.
Toistaiseksi ei oo tapahtunut eli ei tietoa mitä käytännössä tapahtuisi.
My name is Baron, Sir Baron.
tarmo
09.03.2006 20:06:00 (muokattu 09.03.2006 20:07:08)
Mulla on rd:lle vk8m:lle ja yammun synalle Ifin vakuutus. Siin on keissit ja mikserit yms. roina samassa. Hintaa on jotain 124€/vuosi. En tiiä onko kätevin mahdollinen, koska se on irrallinen vakuutus, mutta toisaalta se kattaa keikkareissuilla sattuuneet vahingot Pohjoismaiden sisällä. Omavastuu tais olla jotain 130, joten esim virtaapirien tai potikoiden vaihtaminen ei yleensä pääse vakuutuksen piiriin...

Emmä tiiä, hiton hankalaa oli taannoin vakuutusta ottaa, kun esim arvotavaravakuutus ei sitten olis kattanut ammattikäyttöä jos se kotivakuutuksen yhteydessä. Ne kandee selvittää aika tarkkaan vakuutusmyyjän kaa, ettei tuu ikäviä yllätyksiä. lisäksi ainakin mun vakuutussopparin vakioehdot muuttuu juuri, joten harkitsen vaihtamista/irtisanomista.
AnselmiMaa
13.03.2006 13:14:57
Lähivakuutuksessa laajennettu irtaimmisto vakuutus. Kattaa myös kiipparit 5000 egeen saakka. Omavastuu 150. Ja riittää RD 700 sxlle ja triton studiolle. Toimii, tiedän.
Siis näin mulla, mutta kannattaa selvittää vakuutusyhtiön kanssa tekeekö laitteistolle oman vakuutuksen vai rinnastaako johonkin muuhun (niinku mä tein).
Mitä sitten? Soita äläkä selvitä!
baron
13.03.2006 13:21:05

Mulla on kotivakuutukseen liitetty "arvotavaravakuutus" jossa on mun soittimet nimeltä ja hinnalta mainiten.
Mikäli mä oikein tulkitsen "pienellä präntätyt" vakuutusehdot, ne korvaa ilman omavastuuta tapahtui soittimille melkein mitä tahansa missä tahansa.
Toistaiseksi ei oo tapahtunut eli ei tietoa mitä käytännössä tapahtuisi.

Mä otin yhteyttä tän säikeen takia mun vakuutusyhtiöön.
Nillä meni muutama tunti asian selvittelyyn:

Vaikka mä vakuutusta ottaessa olin mielestäni selvästi sanonut, mihin mä vakuutusta tarvitsen:
Korvaamaan mahdolliset keikkojen yhteydessä sattuneet vahingot, niin mulle oli myyty vakuutus, joka ei korvaa keikkavahinkoja, ainoastaan jos mä muuten kuljettelen soittimia ympäri maailmaa.
Pari vuotta maksanut siis tyhjästä, onneksi ei mitään sattunut.

Nyt muutettiin sellaiseksi, että korvaa myös keikkavahingot, hinta suunnilleen sama, mutta 150 omavastuu/soitin.
Leikari
13.03.2006 14:37:24
Nyt muutettiin sellaiseksi, että korvaa myös keikkavahingot, hinta suunnilleen sama, mutta 150 omavastuu/soitin.

minkä mukaista arvoa käytetään korvausperusteena?
Soitetaan jamia!
baron
13.03.2006 15:48:38

minkä mukaista arvoa käytetään korvausperusteena?

Äh, sä kysyt vaikeeta, mä ilmoitin niille uuden hinnat ja ne on kirjattu sopimukseen.
Yleisperiaate kai on jälleenhankintahinta tai päivän arvo, en tiedä.
Leikari
13.03.2006 15:55:11 (muokattu 13.03.2006 15:56:28)

Eipä noita vakuutusasioita hoitaessa noihin tule/osaa kiinnittää huomiota enkä minäkään tiedä miten minun vakuutukset jotain korvaa

Jonkin käyttöarvoltaan hyvän "korvausarvo" voi olla yllättävän huono, kun vakuutusyhtiön setä esittää rätingit, että ensimmäisenä vuotena tehdään 50% arvonalennus ja sitä seuraavina vuosina 15% vuodesta tsm. - - huomaat pian, että se oletkin sinä, joka joutuu vakuutusyhtiölle maksamaan ;-P

edit: nuo ehkä olivat vähän kärjistettyjä esimerkkilukuja...
Soitetaan jamia!
JPQ
13.03.2006 15:56:24

Käsitin täällä yli olikos 150e tavarasta omavastuu 100e tai siis
kaikista jos useampia menee kerralla ja täyden arvon mukaan kait
hyvittävät eli sen mitä on uutena maksanut. Näihän sen kuuluisi
ollakkin.:)
Leikari
13.03.2006 15:57:20 (muokattu 13.03.2006 16:01:06)
Käsitin täällä yli olikos 150e tavarasta omavastuu 100e tai siis
kaikista jos useampia menee kerralla

taitaapi mennä, että samaan vakuutuskirjaan merkityillä/kattavalla samasa vahinkotapauksessa

ja täyden arvon mukaan kait
hyvittävät eli sen mitä on uutena maksanut. Näihän sen kuuluisi
ollakkin.:)

niinhän sitä maallikko luulisi ja ensin ajattelisi

käytännössä on tietysi, että minkä hyvänsä laitteen arvo alenee käytön myötä - miten se vakuutusmaksua laskettaessa on otettu huomioon niin on sitten toinen juttu

olennaistahan on, että kaikki vakiintuneet termit pitäisi aina ymmärtää pyytää selittämään/vääntämään rautalangasta ellei muuten ymmärrä
Soitetaan jamia!
JPQ
13.03.2006 16:33:01

taitaapi mennä, että samaan vakuutuskirjaan merkityillä/kattavalla samasa vahinkotapauksessa

niinhän sitä maallikko luulisi ja ensin ajattelisi

käytännössä on tietysi, että minkä hyvänsä laitteen arvo alenee käytön myötä - miten se vakuutusmaksua laskettaessa on otettu huomioon niin on sitten toinen juttu

olennaistahan on, että kaikki vakiintuneet termit pitäisi aina ymmärtää pyytää selittämään/vääntämään rautalangasta ellei muuten ymmärrä

Näin mulle sanottiin hyvin ymmärtävän asiaan liittyvän ihmisen
toimesta joka ei ajattele vakuutus yhtiön etua.
WanhaWetäjä
13.03.2006 21:46:55

Äh, sä kysyt vaikeeta, mä ilmoitin niille uuden hinnat ja ne on kirjattu sopimukseen.

Mulle korvattiin varastettu syna juuri noin,mä sain ihan sen hetkisen jälleenhankintahinnan mukaisen korvauksen,yhtiö oli Sampo,eli vissiin nykyinen If...

Ja vakuutus oli nimikkeellä "Instrumenttivakuutus"jota mulle suositeltiin oitis kun ilmoitin olevani ammattimuusikko;-)

Eli OMA vakuutus soittokamoille,ehdottomasti,niinkuin Baron sanoi,miksi maksaa tyhjästä,jos käy vahinko,niin vääntöä tulee noitten "laajennettujen kotivakuutusten"kaa.
Ostan Casion kun täytän 50v...
Anonymous-jazz
13.03.2006 22:23:20

Mä olin jo lukevinani että otsikossa "Kiippareiden vaikutukset". HOHO
Let us never tolerate outrageous conspiracy theories concerning the attacks of September the 11th; malicious lies that attempt to shift the blame away from the terrorists. - George W. Bush (Eihän valkokaulusterroristeja ole olemassa :)
Thomy
14.03.2006 09:59:21
Mun aktiivikäytössä olevat soittokamat on vakuutettuna Ifissä "kojevakuutus"-nimikkeellä. Siinä on joku omavastuu, mutta periaatteessa se korvaa rikkoutumisen, tai varkauden. Varastaminen pitää tietysti olla tapahtunut lukitusta tai valvotusta tilasta, ja mikäli kamoja säilyttää autossa (ei suositeltavaa, mutta joskus olosuhteiden sanelemaa), niin ne pitää olla peitetty.

Ymmärtääkseni kotivakuutuksen piiriin musavehkeitä ei voi sisällyttää, mikäli niitä käytetään ansaitsemistarkoitukseen. Mutta kojevakuutustakaan ei kaikista vakuutusyhtiöistä löydy. Mulla oli aiemmin kaikki vakuutukset Tapiolassa, mutta eräänä vuonna kun olisin hieman lisäillyt kalustoa kojevakuutuksen piiriin, kävi ilmi että Tapiola oli lopettanut uusien kyseisen kaltaisten vakuutusten myöntämisen. Ilmeisesti liian huono business "ihmisten omistamalle" yhtiölle. Niinpä sitten käännyin kilpailijan puoleen, joka suostui ammatinharjoittamiseen tarvitsemani työkalut vakuuttamaan ja siirsin kaikki vakuutukseni sinne.
uneksija
14.03.2006 20:00:30
Mä vein kerran mun Farfisa Compact Duo -urut korjattavaks. Kahden viikon jälkeen korjaaja soitti mulle että sen kämppä palo, urut suli ja se ite meinas kuolla. Onneksi se korjaaja selvis ehjin nahoin siitä, ja sen kissakin selvis, ja meikä sai kotivakuutuksesta, kun oikeen hienosti perustelin hintaa, 500 euroa miinus omavastuu 130 euroa eli 370 euroa. Sillä rahalla sitten ostinkin uudet Farfisat Saksan Ebaysta. Ainoa miinus on se, että eräs kaverini vieläkin kännipäissään saattaa sönköttää "Anan Farfisat palo, höhhöh!"
baron
15.03.2006 06:47:44

En oo varma lafkasta, mutta mulla oli 90-luvulla vuosia joku "kojevakuutus" käytössä. Jossain vaiheessa kuitenkin "vahingossa" selvisi, että moottoriajoneuvosta (lukitusta) vietyjä tavaroita ei korvata (ei kuulemma lasketa lukitusi tilaksi) . Kuinka moni bändi tyhjentää pakun/bussin hotellihuoneisiin jokaisen keikan jälkeen? Maksoin siis käytännössä muutaman vuoden lähes tyhjänpäiväisestä vakuutuksesta, vaikka tämän piti olla juuri sopivin vaihtoehto yhtiön mukaan tarkoituksiini. Onneksi mitään ei autosta pöllitty.

Täähän on ihan kuin Anku Ankan "pienellä präntätyt" eli käytännössä löytyy aina joku peruste, miksi ei korvata. Täytyykö joku vakuutusjuristi palkata lukemaan vakuutusehdot.
Mä itse en todella löytänyt mun arvotavaravakuutuksen sopimusehdoista mitään, mikä olisi estänyt korvauksen keikkakäytössä ja kuitenkin sellainen oli.
Thomy
15.03.2006 22:02:37
En oo varma lafkasta, mutta mulla oli 90-luvulla vuosia joku "kojevakuutus" käytössä. Jossain vaiheessa kuitenkin "vahingossa" selvisi, että moottoriajoneuvosta (lukitusta) vietyjä tavaroita ei korvata (ei kuulemma lasketa lukitusi tilaksi) . Kuinka moni bändi tyhjentää pakun/bussin hotellihuoneisiin jokaisen keikan jälkeen? Maksoin siis käytännössä muutaman vuoden lähes tyhjänpäiväisestä vakuutuksesta, vaikka tämän piti olla juuri sopivin vaihtoehto yhtiön mukaan tarkoituksiini. Onneksi mitään ei autosta pöllitty.

Joo, näissä varmaan on eroja ja kaikenlaisia sudenkuoppia. Mun mielestä mun nykyisessä vakuutuksessa on just toi pykälä, että kamat pitää autossa olla "poissa näkyvistä". Ja sehän on tulkinnanvarainen homma sekin. Esim. hyvälaatuisista roudauslaatikoista voi voro jo päätellä yhtä sun toista. Mutta esim. läppäriin tuokaan pykälä ei päde... Sitä ei korvata vaikka se ois pöllitty Batmobiilista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)