![]() 14.03.2006 21:53:05 | |
---|---|
Laitanpa tähän samaan topicciin, kun on hiukan saman oloista kysymystä tiedossa. Eli, tarttisin putkivahvistimen, josta lähtis säröä buustaamatta riittävästi (eli reilusti enemmän, kuin JCM:stä) Vaatimuksia vempeleelle: - MIELUITEN combo - FX looppi - Kaksi kanavaa (mikä ettei enemmänkin) - Lisäkaappioptio - Riittävästi hönkää bändisoittoon, eli yli 30 wattia - budjetti 600 € alaspäin Budjetissa on pelivaraa, mutta mieluiten siitä 600 €gestä alas päin. Ja soundiltaan saisi olla rockista -> heavympään. Orangen Rockerverb olis aika lähellä, mutta niin pirun kallis. Ja jos nuppia ehdotatte, niin budjetti samassa luokassa. Tylsä perusvastaus: Englin Thunder. Tai nuppina ostat multa ton Thunderin. All you really need is your imagination... And few pedals... | |
![]() 14.03.2006 21:57:06 (muokattu 14.03.2006 22:00:34) | |
Tylsä perusvastaus: Englin Thunder. Tai nuppina ostat multa ton Thunderin. Eikös se oo yks kanavainen? EDIT: Ei näemmä olekaan.. mikäs se olikaan se ykskanavainen enkeli? Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta.. mahtavee vaan olla hiukan liian hevy? | |
![]() 14.03.2006 22:01:01 (muokattu 14.03.2006 22:04:25) | |
Eikös se oo yks kanavainen? Oikeastaan kyllä. Yksi eq, yksi gain potikka ja kolme säröastetta. Mulla toimii: puhdas, ruttu ja runtu. Emmätiiä liian hewi. Ehkä kuvailisin middlekkääksi (johtuu tosin osaltaan myös noista V30:stä) ja halutessa kireäksi. All you really need is your imagination... And few pedals... | |
![]() 14.03.2006 22:04:20 | |
Oikeastaan kyllä. Yksi eq, yksi gain potikka ja kolme säröastetta. Mulla toimii: puhdas, ruttu ja runtu. Eli tuota... pystyykö noita ohjaamaan footswitchillä? Vai mitä ihmettä noi säröasteet meinaa? Ai että täpöillä gaineilla ei saa puhdasta millään? Eli pitää kompromisoida potikka puolessa välissä siedettävän puhtaan ja siedettävän leadin välillä? No thanks... Emmätiiä liian hewi. Ehkä kuvailisin middlekkääksi ja halutessa kireäksi. Missäs päin noita myydään? Musamaailmassa? | |
![]() 14.03.2006 22:09:10 | |
Eli tuota... pystyykö noita ohjaamaan footswitchillä? Vai mitä ihmettä noi säröasteet meinaa? Ai että täpöillä gaineilla ei saa puhdasta millään? Eli pitää kompromisoida potikka puolessa välissä siedettävän puhtaan ja siedettävän leadin välillä? No thanks... Missäs päin noita myydään? Musamaailmassa? Juu kyllä noi "kanavat" vaihtuu vaikka 2-nappisella footswitchillä. Käy testaamassa niin huomaat ite miten noi toimii. Toiset tykkää, toiset ei. En tiedä mikä liike etelässä myy, Jykylässä Musikantti. All you really need is your imagination... And few pedals... | |
![]() 14.03.2006 22:09:51 (muokattu 14.03.2006 22:13:52) | |
miltäs tuo Orange Rocker kuulostaa, olen kuullut vähän juttua että aika huono olisi? itsellä haussa joku 30w, alle 1000€, combo | |
![]() 14.03.2006 22:23:03 | |
miltäs tuo Orange Rocker kuulostaa, olen kuullut vähän juttua että aika huono olisi? Kuka näin on sanonut? "Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa."
-Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005) | |
![]() 14.03.2006 23:07:10 | |
- MIELUITEN combo - FX looppi - Kaksi kanavaa (mikä ettei enemmänkin) - Lisäkaappioptio - Riittävästi hönkää bändisoittoon, eli yli 30 wattia - budjetti 600 € alaspäin Tididiii... Putkipeleissä kyllä tuo 30w riittää mainiosti bändin kanssa, ja monissa tapauksissa vähempikin. Mulla on 30w ja en oo tarvinut bändin kanssa edes puoliakaan tehoista. Täysillä on testattu ja jos se ei riitä niin ei mikään. Mä voisin vaihtaa tän jopa pienempään vastaavaan :P Groooove is in heart! Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock | |
![]() 14.03.2006 23:15:24 | |
Tididiii... Putkipeleissä kyllä tuo 30w riittää mainiosti bändin kanssa, ja monissa tapauksissa vähempikin. Mulla on 30w ja en oo tarvinut bändin kanssa edes puoliakaan tehoista. Täysillä on testattu ja jos se ei riitä niin ei mikään. Mä voisin vaihtaa tän jopa pienempään vastaavaan :P Mulla toi Marsu on toisen bändin kanssa vähän vajaan puolen välin ja se on hyvä, mutta toisen bändin kanssa (jonne tämä hakemani vahvistin olisi tulossa) soitetaan _todella_ kovalla volyymilla. Tuo 100 w trankku alkaa rupisemaan, joten jospa sen putkivehkeen pitäis olla yli 30 wattia, luulen... | |
![]() 15.03.2006 01:24:28 | |
Mulla toi Marsu on toisen bändin kanssa vähän vajaan puolen välin ja se on hyvä, mutta toisen bändin kanssa (jonne tämä hakemani vahvistin olisi tulossa) soitetaan _todella_ kovalla volyymilla. Tuo 100 w trankku alkaa rupisemaan, joten jospa sen putkivehkeen pitäis olla yli 30 wattia, luulen... s'on hassu juttu, miten treeneissä kuulo alenee enemmän, ku keikalla ;) "Jumalaut mä oon out" | |
![]() 15.03.2006 09:54:17 | |
s'on hassu juttu, miten treeneissä kuulo alenee enemmän, ku keikalla ;) Hähähä. Pienessä tilassa jytälletään eikä rumpalissa oli volasäätöä, pakko saada jotain kuuluviin. Keikka onki sit ihan eri juttu, tiedetään. | |
![]() 15.03.2006 09:58:34 | |
Kuka näin on sanonut? Mitä väliä sillä on? Ei se modernia soundia hakevalle ole oikea valinta...olkoonkin kuinka approved by mnet-sisäpiiri. Mutta kokeileminen on aina paras vaihtoehto. Mulle ei ole ainakaan vielä tullut sellaista vahvaria vastaan, jota joku ei sanoisi huonoksi. | |
![]() 15.03.2006 10:12:35 | |
Mutta kokeileminen on aina paras vaihtoehto. Mulle ei ole ainakaan vielä tullut sellaista vahvaria vastaan, jota joku ei sanoisi huonoksi. Niin no niin... hyvä soittaja loihtii huonostakin siedettävän. Makuja vaan on niin monia ettei kaikkia aina pysty yhdellä laitteella miellyttään. Siksi vissiin tarjontaa on enempi ja vähempi. Kyllä minä tiedän monia jotka eivät pidä esim. meikäläisen etuasteesta (Rocktron Piranha), mutta tärkeintä on se että itse löydän siitä hyvät soundit. Ja vielä ekstraa jos bänditouhuissakin se toimii haluamallani tavalla (kuten se nyt on osoittautunut). Testaamalla tosiaan selviää se oma juttu parhaiten. Toki muiden aivoituksia voi kuunnella. Ainakin siltä osin josko etsimässään vahvarissa on muiden mielestä tyyppivikoja/puutteita tai jotain positiivisia teknisiä toteutuksia ja tapoja. Meikäläinen teki yllättävän löydön tässä yksi päivä musaliikkeessä... soitin halvinta Squier Affinity-sarjan stratoa (oli vielä sellainen Knopflerin punainen) halvan Fender FM65R vahvistimen läpi. Kitaralla tais olla ovh joku 180e ja vahvistimella karvan päälle 200e tms. Cleanit olivat HELKKARIN loistavat ja miedoissa drive-cruncheissa ei ollut myöskään valittamista. Eloisa soundi ja melkein ostin ko. setin hetken mielijohteesta, kunnes alitajuntaan iski vakiot: "En mie nyt perkele voi ostaa Fenkun Frontman matolaatikkoa, trankku hyi hyi hyi! Ja mitä hittoa mie teen jollain Squierilla?" Totuus vain oli se, että soundi oli helkkarin hyvä. Just passelit luritteleen rockabillyä, countryä, bluesia jne. Tykkäsin mutta luonto soti vastaan... omituista. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake | |
![]() 15.03.2006 10:17:41 (muokattu 15.03.2006 10:28:44) | |
Eli tuota... pystyykö noita ohjaamaan footswitchillä? Vai mitä ihmettä noi säröasteet meinaa? Ai että täpöillä gaineilla ei saa puhdasta millään? Eli pitää kompromisoida potikka puolessa välissä siedettävän puhtaan ja siedettävän leadin välillä? No thanks... Kompromissi toki pitää gain asteuksen kanssa tehdä, mutta suosittelisin kokeilemaan. Ei ole ollenkaan häiritsevä tekijä ollut ainakaan mulla. Gain puolessavälissä saa vielä puhdasta puhdasta, jolloin leadillä lähtee jo sellaista jyrää, että harva tarvitsee (itsellä gain yleensä noin kello 10 ja soitain kuitenkin melkolailla mättöä). Noissa comboissa oli ainakin ennen kahta eri versiota. Toisessa kaikille "kanaville" oma vola ja toisessa joko grunchin tai leadin vola korvattu reverbillä. Missäs päin noita myydään? Musamaailmassa? Tuolla ainakin pääkaupunkiseudulla http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/21_37/products_id/802 EDIT: noista spekseistä vielä. Soundstoren sivuilla yhtälailla kuin valmistajankin sivuilla puhutaan "serial" efektiloopista, mutta ymmärtääkseni looppi on kuintenkin rinnakkainen. Olen ainakin itse menetyksekkästi vetänyt 50/50 thunderin oman etusen / tubemanin läpi (enlistä herkulliset middlet + kettusesta bottnet ja yläpäät). | |
![]() 15.03.2006 10:48:05 | |
Tuolla ainakin pääkaupunkiseudulla http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/21_37/products_id/802 EDIT: noista spekseistä vielä. Soundstoren sivuilla yhtälailla kuin valmistajankin sivuilla puhutaan "serial" efektiloopista, mutta ymmärtääkseni looppi on kuintenkin rinnakkainen. Olen ainakin itse menetyksekkästi vetänyt 50/50 thunderin oman etusen / tubemanin läpi (enlistä herkulliset middlet + kettusesta bottnet ja yläpäät). No voi naama, mikä hinta. Mutta taidan käydä testaamassa ainakin. Ja tuo huttukettu tuon kanssa.. ku tarttis just nimenomaan päästä eroon lattialla olevista vermeistä.. paitsi tietty delay ja chorus ovat ja pysyvät, kenties EQkin.. mutta tuon tuubimiehen laittaisin mieluummin talteen, se kun on parhaimmillaan studiossa. | |
![]() 15.03.2006 11:13:39 (muokattu 15.03.2006 11:14:43) | |
mutta ymmärtääkseni looppi on kuintenkin rinnakkainen. Se looppi on säädettävä, takana on mix -potikka. Eli siis rinnakkainen, kunnes mix on täysillä, jolloin toimii sarjaloopin tavoin. Ja noista säädöistä... Jalkakytkimellä voit valita clean/lead ja crunch/lead, eli kolme perussoundia löytyy tavallisella kaksinappisella polkimella. Ongelmaksi saattaa muodostua tuo gain-säätö, joka siis on yhteinen kaikille kanaville. Tarkoittaa siis sitä, että että jos haluat murskasäröt ja käännät gainin täysille, menee puhdas kanavakin jo rosolle. Toisaalta, jos pidät puhtaan puhtaana, et saa laitteesta täysiä säröjä pihalle. En usko, viimeksimainitusta kuitenkaan tulee ongelmaa, sillä mikäli Thunder yhtään on samankaltainen kuin Screamer, niin säröä kyllä piisaa, vaikkei gainit ihan kaakossa olisikaan. Ja jos voit valita, niin ehdottomasti se kaiuton malli, jossa on kaikupotikan tilalla volumesäätö crunch-kanavalle. Kaiun saa aina purkista, mutta jos kanavien välistä volumea ei voi säätää, niin se voi tuottaa harmia. Tämä koskee comboja, Thunder-nuppi on aina ilman kaikua. Käytetyn Thunderin käypä hinta on 500-600 euron hujakoissa. Hippasen monipuolisemman Screamerin hinta pyöriinee 700 euron paikkeilla, käytettynä siis. JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. | |
![]() 15.03.2006 11:24:07 (muokattu 15.03.2006 11:25:49) | |
Se looppi on säädettävä, takana on mix -potikka. Eli siis rinnakkainen, kunnes mix on täysillä, jolloin toimii sarjaloopin tavoin. Mikä noiden kahden konkreettinen ero on? Sarjaluuppi on parempi? Vai? Satriani? Ja noista säädöistä... Jalkakytkimellä voit valita clean/lead ja crunch/lead, eli kolme perussoundia löytyy tavallisella kaksinappisella polkimella. Entä onko tuolla vahvistimella omaa kanavanvaihdinta? Että kolme nappia, yks pers kanava? Mut ehkä kahdellakin napilla pärjää... Ongelmaksi saattaa muodostua tuo gain-säätö, joka siis on yhteinen kaikille kanaville. Tarkoittaa siis sitä, että että jos haluat murskasäröt ja käännät gainin täysille, menee puhdas kanavakin jo rosolle. Toisaalta, jos pidät puhtaan puhtaana, et saa laitteesta täysiä säröjä pihalle. En usko, viimeksimainitusta kuitenkaan tulee ongelmaa, sillä mikäli Thunder yhtään on samankaltainen kuin Screamer, niin säröä kyllä piisaa, vaikkei gainit ihan kaakossa olisikaan. Mä en tiedä, paljonko viime miitissä Eemilin Scriimerissä näytti gain potikka, mutta se oli sillä crunchilla muistaakseni ja siitä lähti aikas perkeleellisen hyvät säröt. Eli ehkä se riittää. Ja jos voit valita, niin ehdottomasti se kaiuton malli, jossa on kaikupotikan tilalla volumesäätö crunch-kanavalle. Kaiun saa aina purkista, mutta jos kanavien välistä volumea ei voi säätää, niin se voi tuottaa harmia. Tämä koskee comboja, Thunder-nuppi on aina ilman kaikua. Tottakai, sehän on parisen kybää vielä halvempi, heh. Käytetyn Thunderin käypä hinta on 500-600 euron hujakoissa. Hippasen monipuolisemman Screamerin hinta pyöriinee 700 euron paikkeilla, käytettynä siis. JuSu Kiitti tästäkin, nyt pitää sitten ihmetellä, sijoittaako satkun pari ylimääräistö tohon screameriin... löytäis nyt alkuun edes käytettyjä, ni ois hyvä. | |
![]() 15.03.2006 11:35:22 (muokattu 15.03.2006 11:35:37) | |
Mikä noiden kahden konkreettinen ero on? Sarjaluuppi on parempi? Vai? Satriani? Sarjaloopissa signaali menee kokonaan loopin kautta, jos siihen on kytketty jotain. Rinnakkaisloopissa voi potikalla säätää paljonko signaalista menee loopin kautta ja paljonko suoraan päätteelle. Eli voit esim. laittaa efektiä vain osaan signaalista. Tai kikkailla kahdella etusella. Siis rinnakkainen IMO parempi. | |
![]() 15.03.2006 11:41:02 | |
Mikä noiden kahden konkreettinen ero on? Sarjaluuppi on parempi? Vai? Satriani? Rinnankytkennässä loopissa olevien vekotusten soundi on rinnan kuivan soundin kanssa, eli päätteelle menee suoraan kuivaa soundia ja sitten sieltä loopin kautta kiertänyttä soundi. Sarjaloopissa kaikki signaali menee loopin kautta. Molempi parempi, mutta Thunderissa ei ole ongelmaa, looppi on säädettävä. Eli voit säätää, paljonko signaalista kiertää loopin kautta ja paljonko menee suoraan päätteelle. Jos säädät kaiken signaalin menemään loopin kautta, toimii se kuten sarjalenkki, Entä onko tuolla vahvistimella omaa kanavanvaihdinta? Ei ole. Screameriin voi kytkeä stageboardin (oliko se malli nyt Z-5 ?), jolloin pääsee aina yhdellä polkaisulla soundista toiseen, lisäksi on kytkin soolobuustille ja kaiulle. Tosin tuo boardi on melko hintava. Kaksinappisella kanavanvaihtimella pärjää hyvin. Kaikki kolme soundia ovat yhden polkaisun takana, kun hankkii sellaisen polkimen, jossa kytkimet ovat niin lähekkäin, että niitä voi tarvittaessa painaa yhdellä kertaa molempia. Vaihtoehto on ostaa leveitä kenkiä. =) Mä en tiedä, paljonko viime miitissä Eemilin Scriimerissä näytti gain potikka Screamerin systeemi on hiukka toisenlainen, siinä on kaksi kanavaa ja molemmille gain boost. Mutta muistaakseni Eemeli veteli särökanavalla ilman boostia gainit täysillä. Varmasti Thunderista löytyy lead -kanavalta saman verran rosoa maltillisemmillakin gainmäärillä. Mutta kantsii todella käydä testiajolla, jos mahdollista. Manuaalia voit ihmetellä tuolla: http://www.engl-amps.com/manuals/E320-II-om.pdf löytäis nyt alkuun edes käytettyjä, ni ois hyvä. Mä olen molemmat Screamerini ostanut Saksasta eBayn kautta (mulla oli ensin combo, mutta vaihtoin nuppiin). Combo maksoi rahteineen 699 euroa, nuppi viisikymppiä vähemmän. JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. | |
![]() 15.03.2006 11:50:35 (muokattu 15.03.2006 11:54:05) | |
Sarjaloopissa signaali menee kokonaan loopin kautta, jos siihen on kytketty jotain. Rinnakkaisloopissa voi potikalla säätää paljonko signaalista menee loopin kautta ja paljonko suoraan päätteelle. Eli voit esim. laittaa efektiä vain osaan signaalista. Tai kikkailla kahdella etusella. Siis rinnakkainen IMO parempi. Läheskään kaikissa rinnakkaisloopeissa ei ole tuota säätömahdollisuutta, ja joissain säädettävissäkin rinnakkaisloopeissa maksimiasennossakaan kaikki signaali ei mene loopin kautta, eli ei vastaa sarjalooppia. Monissa efektilaitteissa (esim. G-Major) syntyy pieni prosessointiviive. Jos tällaisen signaalin laittaa rinnan (kuten rinnakkaisloopissa tapahtuu) kuivan signaalin kanssa, syntyy vaihevirhe eli suomeksi sanottuna kuulostaa p*skalta. Tällöin on sarjalooppi parempi. Monissa efektivermeissä on kuitenkin kill-dry -toiminto, jolloin laite syöttää loopin paluuseen vain efektisignaalia, joka ainakin osittain auttaa tähän vaivaan. Lisäksi, jos rinnakkaisloopissa on esim. tremolo-efekti, jonka pitäisi katkaista signaali kokonaan, ei se toimi halutulla tavalla, sillä päätteelle menee kokoajan kuivaa signaalia loopin ohi. Omien kokemuksien perusteella sarjalooppi on parempi, mutta kukin tavallaan. Luonnollisesti tuollainen säädettävä on paras, mikäli ääriasennossa looppi tosiaan toimiin sarjaloopin tavoin. Kuten ainakin Screamerissa on. JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)