Basshunter 14.03.2006 17:31:37 | |
---|
On tässä jo hetken aikaa poltellut hankkia 5-kielinen basso.. nyt tarvittisin vähän kokemuksen syvää rintaääntä, että miten kivulias tuo siirtymä on? Eli suomeks sanottuna haluisin kokemuksia ja kommentteja siitä, kun ootte ite siirtynyt 4-kielisestä 5-kieliseen.. eli kauanko kesti totutella, onko mielestänne otelauta laaja kuin futiskenttä, millä vireellä vedätte ja miks, ja ehkä myös vinkkejä, mitä ja miten kannattaa opetella ja näin päin pois.. sit kysymys, koska en asiaan ole juurikaan vielä perehtynyt, eli: jos sanotaan, et kitarassa olis E-vire normivire, niin mikä tollasen 5-kielisen normivire on? Ja sit ku me ollaan poikain kaa vedetty yleensä D-vireessä (eli mun nelikielinen ollu D-G-C-F) ni meneeks toi sit 5-kielisessä toi vire että A-D-G-C-F? Ja mikähän mahtaa olla ton alimman A-kielen taajuus (kun eikös E-vireessä olevassa kitarassa vapaa A-kieli oo 440 hz)? - Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |
SaBer 14.03.2006 17:38:49 | |
---|
eli: jos sanotaan, et kitarassa olis E-vire normivire, niin mikä tollasen 5-kielisen normivire on? B E A D G, jotkut käyttää E A D G C:tä myös Ja sit ku me ollaan poikain kaa vedetty yleensä D-vireessä (eli mun nelikielinen ollu D-G-C-F) ni meneeks toi sit 5-kielisessä toi vire että A-D-G-C-F? Ja mikähän mahtaa olla ton alimman A-kielen taajuus (kun eikös E-vireessä olevassa kitarassa vapaa A-kieli oo 440 hz)? B-kielen taajuus on n. 31Hz, joten A-kielen taajuus on jo liian matala (esim. millekään järkevälle kaapille). Jos biisit ei kauheasti perustu sen vapaan D-kielen rämpyttämiseen, niin suosittelen soittamaan normivireestä. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
ozmo 14.03.2006 17:47:58 | |
---|
B-kielen taajuus on n. 31Hz, joten A-kielen taajuus on jo liian matala (esim. millekään järkevälle kaapille). Jos biisit ei kauheasti perustu sen vapaan D-kielen rämpyttämiseen, niin suosittelen soittamaan normivireestä. Paskapuhetta, liian matala my ass... Oon ny jonkun vuoden soitellu kyseisellä vireellä ja kyllä se A sieltä soi siinä missä muutkin äänet. Kaappeina mulla on ollu 4x10" ja nyt lisänä 2x10". Se kun ei taida kuitenkaan olla se perusääni (A=27,5Hz) mikä sieltä eniten kuuluu ja potkii... |
bize 14.03.2006 17:49:28 | |
---|
B-kielen taajuus on n. 31Hz, joten A-kielen taajuus on jo liian matala (esim. millekään järkevälle kaapille). Jos biisit ei kauheasti perustu sen vapaan D-kielen rämpyttämiseen, niin suosittelen soittamaan normivireestä. Niin.. mutta enimmäkseenhän tuo kyllä perustuu ihan yläsävelsarjoille että sieltä ylipäätään jotain kuuluu. Jos sille a:lle löytää jotain järkevää käyttöä niin kyllä sen sieltä kuulumaan saa. Kyllä minusta kitarasta voi surutta leikata alle 100hz pois, ja E-kieli kuuluu vain selkeämmin, kuin myös koko bändin soundi selkeytyy, vaikka jo kitaran vapaan a:n perustaajuus on 110 hz. Luvallisesti out! |
Basshunter 14.03.2006 17:58:48 | |
---|
Toi vapaa A voi kyllä mennä niin alas, et mun kaapeista alkaa kuulua pelkkää huttua ja sit toi paksuin kieli voi tolla vireellä olla aika lätkytin. En tiedä, mutta luulen näin.. no oisko teistä siinä mitään järkee, et jos pitäis vireenä C-D-G-C-F? Eli muuten normi D-vire, mutta ton paksuimman puottas vain C-vireeseen? Koska yks ketuttava juttu on tällä hetkellä se (siis nelosella soittaessani), että jotkut biisit menee D-vireellä ja muutamaan biisiin tarvii sit alin kieli pudottaa C:hen.. välttyis tolta välillä hieman ärsyttävältä "välivirittelyltä".. - Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |
ozmo 14.03.2006 18:05:43 (muokattu 14.03.2006 18:06:26) | |
---|
Toi vapaa A voi kyllä mennä niin alas, et mun kaapeista alkaa kuulua pelkkää huttua ja sit toi paksuin kieli voi tolla vireellä olla aika lätkytin. En tiedä, mutta luulen näin.. no oisko teistä siinä mitään järkee, et jos pitäis vireenä C-D-G-C-F? Eli muuten normi D-vire, mutta ton paksuimman puottas vain C-vireeseen? Koska yks ketuttava juttu on tällä hetkellä se (siis nelosella soittaessani), että jotkut biisit menee D-vireellä ja muutamaan biisiin tarvii sit alin kieli pudottaa C:hen.. välttyis tolta välillä hieman ärsyttävältä "välivirittelyltä".. Ei se mene sen hutummaksi kuin normi B-vireinen vitonenkaan. Lätkyyden saat pois kun pistät paksumman kielen. Itsellä on .140" se A ja hyvin pelaa. (34" skaalalla vieläpä) Eli siis meinaat et hommaat vitosen ja nostat sen matalimman kielen Ceehen ja muut kielet D-vireeseen? Heh, järkee ja järkee, aika omituinen vire kai tuo on... :) mut jos sinusta itsestäs tuntuu et noin pystyt parhaiten soittamaan niin go ahead! |
Basshunter 14.03.2006 18:12:28 | |
---|
Eli siis meinaat et hommaat vitosen ja nostat sen matalimman kielen Ceehen ja muut kielet D-vireeseen? Heh, järkee ja järkee, aika omituinen vire kai tuo on... :) mut jos sinusta itsestäs tuntuu et noin pystyt parhaiten soittamaan niin go ahead! Silläpä kyselinkin, kun en noista vitosista tiedä. Ku se just rassaa, et ku soittaa eka Bodomin In Your Facen ja sit sen jälkeen jonku Filthin Coffin Fodderin, ni välissä pitää ruuvailla tota paksuinta kieltä eri vireeseen.. että josko tuohon auttais tuo 5-kielinen yhtenä vaihtoehtona, ku mielummin sitä kuitenki soittais, kun ruuvais kamoja koko ajan.. - Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |
EADG 14.03.2006 18:15:26 | |
---|
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten kokemuksen syvää rintaääntä, että miten kivulias tuo siirtymä on? Itse ostin luotettavan warreni rinnalle tuossa puolivuotta sitten 5-kielisen nauhattoman. Toi on varmasti ihan hyvä tapa siirtyä, kun et edes muista kielten lukumäärän vaihdosta kun jokainen nuotti kuulostaa p*kalta :D Mutta ihan luontevalta tuo homma tuntu jo viikon soittelun jälkeen :) tämmöinen kokemuksen syvä(köh)rintaääni tälläkertaa. |
ozmo 14.03.2006 18:20:07 | |
---|
Silläpä kyselinkin, kun en noista vitosista tiedä. Ku se just rassaa, et ku soittaa eka Bodomin In Your Facen ja sit sen jälkeen jonku Filthin Coffin Fodderin, ni välissä pitää ruuvailla tota paksuinta kieltä eri vireeseen.. että josko tuohon auttais tuo 5-kielinen yhtenä vaihtoehtona, ku mielummin sitä kuitenki soittais, kun ruuvais kamoja koko ajan.. Tarvitkos miten käytellä vapaita kieliä? Meinaan kyllä sillon vitonen on hyvä ratkaisu ongelmaan jos ei tarvii. Jos taas olet sellaisessa tilanteessa missä itekkin, eli jos tarvii räpeltää vapaaseen Deehen ja Ceehen pohjautuvia riffejä biisistä riippuen niin meneepi jo vähä hankalaks. Mulla oli aluks silleen et tarttin vaan D-virettä, mut sit uusia biisejä piti soittaa Ceestä, niin sillon vähän aikaa tarvittaessa droppailin sen D-kielen ceehen. Ei siinäkään kestä kuin pari sekuntia kun sen oppii virittämään, et ihan toimiva ratkaisu kai toikin olis ollu. Kuitenkaan ku en dropped-vireistä oikein perusta, päätin hommata toisen beissin jonka viritin ceehen. (tarkoituksena tossa viikonloppuna tehdä vieläpä siten et viritän sen vireeseen G, C, F, Bb, Eb :D 35" skaala siis tossa c-vireisessä bassossani) |
SaBer 14.03.2006 19:09:23 | |
---|
Paskapuhetta, liian matala my ass... Oon ny jonkun vuoden soitellu kyseisellä vireellä ja kyllä se A sieltä soi siinä missä muutkin äänet. Kaappeina mulla on ollu 4x10" ja nyt lisänä 2x10". Se kun ei taida kuitenkaan olla se perusääni (A=27,5Hz) mikä sieltä eniten kuuluu ja potkii... En missään vaiheessa väittänyt, että A ei kuuluisi, väitin vaan, että se perusääni on liian matala toistettavaksi. Mahtaakohan kaikki edes kuulla sitä? Saako nykyään esim. 140-kieliä jostain kätevästi? Pari vuotta sitten kun katsoin, niin 135-settejäkin oli Suomessa vain muutama vaihtoehto. Mulla on B-kielenä 135, ja mielestäni se voisi olla vähän jäykempikin... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
ozmo 14.03.2006 19:17:44 | |
---|
En missään vaiheessa väittänyt, että A ei kuuluisi, väitin vaan, että se perusääni on liian matala toistettavaksi. Mahtaakohan kaikki edes kuulla sitä? Ei varmaan toista perusääntä, ja taitaa aika harvassa olla kaapit jotka toistaa edes E-kielen perusäänen kunnol, mut niinkuin bize tuossa mainitsikin, ne on ne yläsävelsarjat mitkä sieltä potkii. Samallalailla niinkuin kaikilla muillakin kielillä. Hyvin se A jytisee jo 2x10" kaapillakin. Saako nykyään esim. 140-kieliä jostain kätevästi? Pari vuotta sitten kun katsoin, niin 135-settejäkin oli Suomessa vain muutama vaihtoehto. Mulla on B-kielenä 135, ja mielestäni se voisi olla vähän jäykempikin... Irtokielinä olen ostanut .140" ja .145" kieliä. Ghs:n boomersseja. Musakaupasta niitä saapi, jos ei löydy niin kyllä ne tilaa kun pyytää. |
Basshunter 14.03.2006 19:30:36 | |
---|
Tarvitkos miten käytellä vapaita kieliä? Meinaan kyllä sillon vitonen on hyvä ratkaisu ongelmaan jos ei tarvii. Jos taas olet sellaisessa tilanteessa missä itekkin, eli jos tarvii räpeltää vapaaseen Deehen ja Ceehen pohjautuvia riffejä biisistä riippuen niin meneepi jo vähä hankalaks. Kylläpä noita vapaita vaan tarvii.. damn, kai se on vaan tyydyttävä siihen kylmään faktaan, että ei auta kuin ruuvailla biisien välissä.. toi kaks lankkua olis tietty ihanneratkasu, mut ku mielummin panostan noitten bassojen laatuun kuin määrän, eikä näillä liksoilla vielä (-kään?) mitenkään kovin montaa laatubassoo osteta.. mutta olis tää vaan niin kaunis -> http://www.thomann.de/thoiw3_esp_ltd_f255_bk_prodinfo.html - Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |
ozmo 14.03.2006 19:40:13 | |
---|
Kylläpä noita vapaita vaan tarvii.. damn, kai se on vaan tyydyttävä siihen kylmään faktaan, että ei auta kuin ruuvailla biisien välissä.. toi kaks lankkua olis tietty ihanneratkasu, mut ku mielummin panostan noitten bassojen laatuun kuin määrän, eikä näillä liksoilla vielä (-kään?) mitenkään kovin montaa laatubassoo osteta.. mutta olis tää vaan niin kaunis -> http://www.thomann.de/thoiw3_esp_ltd_f255_bk_prodinfo.html Jos yhtään lohduttaa niin ostin käytettynä lähes tollasen hintaan 350€. ;) (f-205, hieman erilainen kuin toi f-255, parempikin ehkäpä) |
Basshunter 14.03.2006 20:01:54 | |
---|
Jos yhtään lohduttaa niin ostin käytettynä lähes tollasen hintaan 350€. ;) (f-205, hieman erilainen kuin toi f-255, parempikin ehkäpä) Elämä on.. tiä sit, onks noissa muuta eroo, ku että tossa 205:ssa on pulttikaula.. - Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |
ozmo 14.03.2006 20:05:51 | |
---|
Elämä on.. tiä sit, onks noissa muuta eroo, ku että tossa 205:ssa on pulttikaula.. Ja kaite mahonki body ton agathiksen sijaan. |
Eli muuten normi D-vire, mutta ton paksuimman puottas vain C-vireeseen? Koska yks ketuttava juttu on tällä hetkellä se (siis nelosella soittaessani), että jotkut biisit menee D-vireellä ja muutamaan biisiin tarvii sit alin kieli pudottaa C:hen.. Toimisiko d-tuner miten nuissa vireissä? http://www.thomann.de/thoiw3_hipshot_h20350c_dtuner_prodinfo.html Ei ole kokemusta härpäkkeistä, mutta vaikuttaisi järkevämmältä vaihtoehdolta kuin 5-kielinen jossa H- ja E- kielet vireissä C ja D.... ...I'll get me coat.... |
Basshunter 14.03.2006 20:32:53 | |
---|
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |
TommiW. 14.03.2006 23:22:00 | |
---|
Jos yhtään lohduttaa niin ostin käytettynä lähes tollasen hintaan 350€. ;) (f-205, hieman erilainen kuin toi f-255, parempikin ehkäpä) Hoho :D Niin. Tosta vireestä. Mein rytmiryhmämme vireenä on ns. Dropped-A, ja pitää myöntää, että son lähinnä ne yläsävelsarjat, mitkä siinä avoimessa A:ssa raikuu. Jos tahtoo oikeasti sen perusäänen soivan sieltä selkeästi, suosittelen El Whappon tms. kaappeja siihen tarkoitukseen. Ja ennenkuin tulee sitä "Kyllä mun 2x10 hartke sen toistaa"-tavaraa, niin kerronpa, että mätin bändin kanssa melko pitkään Ampegin SVT-AV:n 8x10-kaapilla. Ei toistanut sekään liian selkeästi. Kokeiltiin myös Ampegin 2x15-skobea, eikä ero ollut juuri merkittävä. Jos vehkeet on hyvät, siitä avoimesta A:sta saa ihan siedettävän kuuloisen, vaikkei se kaikki murina sieltä läpi tulisikaan. |
ozmo 15.03.2006 15:03:36 | |
---|
Hoho :D Hysh, äläs ala paljastelee mitään siellä... Pitäähän sitä yrittää vittuilla jos vaan edes jonkinlaista saumaa on. :D |
TommiW. 15.03.2006 17:37:31 | |
---|
Hysh, äläs ala paljastelee mitään siellä... Pitäähän sitä yrittää vittuilla jos vaan edes jonkinlaista saumaa on. :D Son oikke. |