rm_wispila 14.03.2006 17:05:44 | |
---|
Minkälaisia perusteluita löytyy eri kapulavahvuuksista ja sen valinnasta arvon asiantuntijaraadilta ? Itse olen käyttänyt ihan vitosia (tammisia, eli ohut mutta painavahko). Tämä on ihan satunnaisesti valikoitunut ajan mittaan omien räpylöiden mukaiseksi. Joskus alkuaikoina tuli myös kakkosen tikkuja käytettyä. Etenkin rudimentteja reenatessa, opettaja kehoitti käyttämään vahvempia kapuloita. Nyt jälkeenpäin olen ihmetellyt tätä kehoitusta vai oliko kyseessä vaan jonkinlainen "bodaus" ranteille ? Kapulapaksuuden ja soittovolyymin suhdekaan ei tätä selitä, koska voihan siis ohuemmallakin soittaa kovemmalla otteella ja taas paksulla hiljaa, jos tekniikka soittajalla vaan riittää. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
ddrum54 14.03.2006 17:09:33 | |
---|
Ei kai siinä muuta perustelua ole, kuin mikä parhaiten käteen sopii. Itse käytän vaahteraisia seiskoja, ohuita ja keveitä. 2`n 4 |
Davos 14.03.2006 17:21:00 | |
---|
ddrum sen perustelun jo sanoikin. Käytössä valkopyökkinen 5A. |
rm_wispila 14.03.2006 17:22:23 | |
---|
Kun on aloittelija, tietääkö sitä mikä sopii ja mikä ei ? Pitäisikö siis aluksi treenata vahvemmilla/painavammilla kapuloilla ja taidon karttuessa vaihtaa ohuempiin/kevyempiin vai juuri päinvastoin? Kädethän menevät maitohapoille säännöllisesti uran alkumetreillä ja painavat kapulat vain lisäävät tuskaa... Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
ddrum54 14.03.2006 17:26:07 | |
---|
Kun on aloittelija, tietääkö sitä mikä sopii ja mikä ei ? Ei varmaan heti tiedä. Kaikenlaisia kun kokeilee, niin pikkuhiljaa se sopiva löytyy, ehkä. 2`n 4 |
dictatorsh*t 14.03.2006 17:30:05 (muokattu 14.03.2006 17:35:11) | |
---|
Itse käytän vaahteraisia seiskoja, ohuita ja keveitä. Joidenka lisäksi myös vitosia noissa vähän raskaampaa kättä vaativissa koitoksissa. Eikä noissa mitään sen suurempaa valintasalaisuutta ole, kuin useiden kapuloiden kokeilua. Niistä Taman tammiset ja Pro-Markin Carter Beauford hikkori(?)kepit parhaiksi olen havainnut. |
ddrum54 14.03.2006 17:33:32 | |
---|
Itse käytän vaahteraisia seiskoja, ohuita ja keveitä. Joidenka lisäksi myös vitosia noissa vähän raskaampaa kättä vaativissa koitoksissa. Näinpä, näinpä. 2`n 4 |
rm_wispila 14.03.2006 17:35:06 | |
---|
Entäs nuo rudimenttitreenit virveliin, onko siinä jokin peruste käyttää vahvempia kapuloita? Saatoin tämän aikanaan kysyäkin opettajalta, mutta vastaus on kyllä pyyhkiytynyt muistista... Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
dictatorsh*t 14.03.2006 17:37:38 | |
---|
Entäs nuo rudimenttitreenit virveliin, onko siinä jokin peruste käyttää vahvempia kapuloita? Mulla on siihen tarkoitukseen jotkut ihan sitä varten suunnitellut kapulat, jotka soitonopettajan kautta sain joskus 7 vuotta sitten. Paksut kuin mitkä ja tipit kovaa mustaa muovia. Jotkut Silver Foxit tms., en kyllä osaa sanoa mitään perustetta niiden käyttöön. Kai sitten kevyemmillä rullaavat helpommin kun on raskaammilla ensin harjoitellut. En tie. |
Jaska 14.03.2006 17:43:21 | |
---|
Niin siis käteen sopivuuden lisäksi täytyy muistaa soitettava tyyli. Ei jazzia sovi paljoa paukutella 2Bllä, ja vastaavasti rokki on aika munatonta 7Alla. |
Stereophile 14.03.2006 17:46:27 | |
---|
vastaavasti rokki on aika munatonta 7Alla. Ei välttämättä, pitää vaan lyödä tarpeeksi lujaa, kokemuksella puhun. Mutta helpommin se rokkitatsi kyllä löytyy 5A:lla tai 5B:llä. Kyllä nyt kelpaa... |
Jaska 14.03.2006 17:50:08 | |
---|
Ei välttämättä, pitää vaan lyödä tarpeeksi lujaa, kokemuksella puhun. Mutta helpommin se rokkitatsi kyllä löytyy 5A:lla tai 5B:llä. Nii joo, siis kyllähän esim. Bruford soittaa tosi ohuilla kapuloilla aika jykevästikin. Olis pitäny pistää esimerkiks jotkut timpalekapulat. |
Milloin milläkin. Käytössä on 2B 5A ja 7A:n kapulat fiiliksestä riippuen. Toi keveys ei kyllä oo mikään erityisen tärkee kriteeri mulle. Kyllä sitä sen verran pitää ruista ranteesta löytyä, että saa 2B:n kepeilläkin soitettua. Volyymiin vaikuttaa enemmänkin tipin koko kuin kapulan paksuus. Helvetti on täynnä amatöörimuusikkoja. - George Bernard Shaw |
Youni 14.03.2006 17:57:25 | |
---|
Käyttäkää tuumakokoja, jos haluatte puhua tarkasti. Noiden numerokirjainmerkintöjen oikeat koot vaihtelevat merkeillä paljon. Itse käytän 0.54" Taman 5AN-kapuloita rokissa ja hevissä. Puhallinorkesterissa käytän sitten kevyempiä 0.51" Regal Tippejä. Miksikö? Näin homma toimii. Noilla ohuilla on helpompaa soittaa hiljaa nopeitakin juttuja. Paksummilla saa sitten taas enemmän volumea iskuihin ja kestävät paremmin. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat |
Legatus 14.03.2006 18:02:19 | |
---|
Setissä itse käytän 5a tai 5b paksuutta. Ja virvelirumpusoittoon käytän 2b koska ne on raskaat, pitkät ja pyöreämpi tippi. Sen takia pikkurumpusoitossa käytetään paksuja/raskaita kapuloita koska niillä onnistuu mm. tremolot ja rollsit paremmin. En ole itse löytänyt "sitä oikeaa ja ainoaa" kapulamerkkiä/mallia. Juoksee halvemman perässä. |
AP 14.03.2006 18:06:33 | |
---|
Joskus alkuaikoina tuli myös kakkosen tikkuja käytettyä. Etenkin rudimentteja reenatessa, opettaja kehoitti käyttämään vahvempia kapuloita. Nyt jälkeenpäin olen ihmetellyt tätä kehoitusta vai oliko kyseessä vaan jonkinlainen "bodaus" ranteille ?
Vaan onhan noissa samannumeroisissakin kepeissä jonniin verran eroa painoissa merkistä, matskusta riippuen. Itsellä on oma suosikkikeppi parhaillaan Vicin American Classic extreme 5A, eli tavan viisaa, mutta vähän pidempi. Lähellä ehkä jotain -oliko se Promarkin- 707-mallia. Kakkonen on turhan paksu, seiskat taas usein liian kevyitä. Mulla on verraten pienet kädet, joten liian topakka kepakko ei sekään oikein sovi. Extreme-pituus taas tuo laiskalle lyöjälle juuri riittävästi lisäulottuvuutta -- turha heilua, jos kepillä voi saada lisämittaa käteen niin että yltää joka paikkaan... kröhöm.
K100 #7
Ärlä #011 |
kampela 14.03.2006 19:27:29 | |
---|
Taman Oakit on vaan pirun hyviä kapuloita näin kantti-iskuja harrastavalle. Tirlittan. |
Migo 14.03.2006 19:38:36 | |
---|
Taman Oakit on vaan pirun hyviä kapuloita näin kantti-iskuja harrastavalle. Pitäisiköhän itsekkin nyt näitä koklata. Itse olen nyt käyttänyt 5A kokoa. Niinpä.. |
Liver-Box 14.03.2006 19:42:16 | |
---|
7A Vater Manhattan kaikkeen. Jakso. |
NL 14.03.2006 19:56:23 | |
---|
Tyylistä riippuen käytössä Zildjianin 7A:t, 2B:t & Salsa-kepit, Vic Firthin American Classic 7A:t / 5A:t ja Wecklin Evolutionit. Nyt testissä (minulle) uuden merkkiset balbexin kapulat 7A:ta. Muilla kokemuksia näistä balbexin muista kapuloista? (Kaikki kapulat siis hickoryä) On tässä vuosien aikana jos jonkinlaista tikkua tullut kokeiltua, tuloksena se että ei ole sitä yhtä oikeaa, vaan eri kapuloiden summa on se toimivin ratkaisu (henk. koht.). Ja löytyyhän tuolta sitten kaikkia keräilykapuloita nimikirjoituksilla ja mm. Lontoon Hard Rock Cafesta hankitut kapulat, mutta niillä ei soittaa uskalla :) "Good enough for jazz" |