Aihe: 5-kielisyydestä haittaa?
1 2 3
jounihynynen
13.03.2006 22:45:48
Onko mielestänne viisikielisessä siitä ylimääräisestä kielestä haittaa jos sitä ei juurikaan tarvitse?

Oletetaan, että olen ostamassa bassoa, ja minulla on kaksi vaihtoehtoa: toinen 5-kielinen ja toinen 4-kielinen. Molemmat maksavat saman verran. Varsinaista tarvetta viisikieliselle ei ole, vaan se olisi lähinnä mukava lisä, jota tulisi käytettyä silloin tällöin. Pärjäisin siis 4-kielisellä ihan hyvin. Ostaakko siis 4- vai 5-kielinen? Onko viides kieli häiritsevästi soiton haittana silloin kun sitä ei tarvita?
kuollut_ukko
13.03.2006 23:37:54
Minulle ei ole ollut. Siirryin nelikielisestä viisikieliseen muutama kuukausi sitten ja enpä ole eroa huomannut silloin kun en sitä viidettä kieltä tarvitse. Alussa tosin meni muutaman kerran sekaisin kielissä, mutta ei muuten soittamisessa eroa ole. Näin minun mielestäni.
jounihynynen
14.03.2006 00:07:24
Sellaisia asioita oon 5-kieliseen liittyen pohtinut, että onko sen kaula paljoki leveempi kuin nelikielisessä, muuttuuko soittotuntuma jotenki ratkaisevasti? Toinen on kielien läheisyys? Kuinka suuret nämä erot on 4-kieliseen verrattuna, miten nopeasti tälläseen muutokseen tottuu? Ajattelin vain että mahtais vituttaa jos ostaa kiitettävän suurella hinnalla 5-kielisen ja rupee sitte kaduttamaan...No, pitää käydä jossaki musiikkiliikkees testailemas viiskielisiä enneku ostaa yhtää mitää.
Jesus Muerte
14.03.2006 00:51:12
Ei kai siitä "ylimääräisestä" kielestä varsinaisesti haittaa ole. Rahalleen saa kuitenkin todennäköisesti enemmän vastinetta jos ostaa hyvän nelikielisen, varsinkin jos käytettävä rahamäärä ei ole kovin suuri.

Varsinkin halvemmissa vitosissa se H-kielen soitettavuus ja yleinen toimivuus tuppaa olemaan vähän vaihtelevan tasoinen.

Jos kuitenkin viisikieliselle tuntuu olevan tarvetta ja rahaa on tarpeeksi ostaa hyvä soitin (käytetyt kannattaa tsekata!), ei kannata sitä pelätä, että niitä olisi jotenkin merkittävästi vaikeampi soittaa. Itsellä meni muistaakseni parisen viikkoa (=parit bänditreenit+noin 10h itsekseen soittelua) siihen tottumiseen nelikielisten jälkeen. Eikä tässä valmis soittaja tule kukaan koskaan olemaan, aina sitä reenattavaa riittää, on niitä kieliä kuinka monta tai vähän tahansa.
Aki
14.03.2006 01:06:40

onko sen kaula paljoki leveempi kuin nelikielisessä, muuttuuko soittotuntuma jotenki ratkaisevasti? Toinen on kielien läheisyys?
Nuo ovat kaikki mallikohtaisia. Musarin vitosessa on kielet niin lähellä toisiaan että sillä on monien vaikea soittaa, vaikka nelonen on normimitoilla. Fendereissä taas tuntuu olevan trendinä pitää kielten väli samana, jolloin sekä talla että kaula kasvaa mielestäni kohtuuttomasti. Tosin, moni noihinkin on tottunut.

miten nopeasti tälläseen muutokseen tottuu?
Se on taas ihan ihmisestä kiinni. :oP Jotkut ei totu koskaan.

jos ostaa kiitettävän suurella hinnalla 5-kielisen ja rupee sitte kaduttamaan..
Sit sen myy. Millään et voi tietää mikä on meininki puolen vuoden päästä, se on rajallista miten tarkasti tollasia asioita voi suunnitella.

pitää käydä jossaki musiikkiliikkees testailemas viiskielisiä enneku ostaa yhtää mitää.
Sitä varten ne musaliikkeet on olemassa.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin siitä viidennestä kielestä on myös pieni haitta. Esim 5-kielinen musari vaan ei soi niin hyvin kuin nelikielinen, vaikka kuinka olis samat puut yms. Ero on samantyylinen kuin 7-kielisiin kitaroihin nähden, niistä ei koskaan tuu löytymään esim sellasta Stratoklangia. Itse olen oppinut soittamaan viiskielisillä, ja tykkään kovasti että on se lisäpelivara, mutta pikkasen kyllä välillä harmittaakin se ettei vitoset oo yhtä herkkiä kuin neloset. En tiedä yleistänkö liikaa.
Samu S.
14.03.2006 08:13:24 (muokattu 14.03.2006 08:13:56)
Sellaisia asioita oon 5-kieliseen liittyen pohtinut, että onko sen kaula paljoki leveempi kuin nelikielisessä, muuttuuko soittotuntuma jotenki ratkaisevasti? Toinen on kielien läheisyys? Kuinka suuret nämä erot on 4-kieliseen verrattuna, miten nopeasti tälläseen muutokseen tottuu?

Sulla on tossa mun mielestä aika oleellisia pointteja nelosien ja vitosien eroista. Niinkuin tässä on jo tullut esille, viiskielisiäkin on hyvin monenlaisia, ja vedenpitävää yleistystä on vaikea tehdä.

Itse olen omistanut vuoron perään nelosia ja vitosia, ja aina viiskieliseen siirtyessä on ollut jonkinlainen pieni kriisi soittotekniikan kanssa, kun joutuu mukauttamaan sitä uuden soittimen vähän erilaisiin mittasuhteisiin. :) Nää kriisit voi toki johtua ihan vaan meikäläisen puutteellisesta tekniikasta. Yllättävän paljon se ekstrakieli voi vaikuttaa esim. oikean käden soittoon - oli nyt sitten sormi-, plektra- tai vaikka peukkusoittaja.

Sanoisin kuitenkin, että vaikka vitonen vähän eri peto onkin, niin jos löytyy omaan näppiin sopiva basso, jossa se alin kieli tuntuu järkevältä soittaa ja soi hyvin, niin siitä vaan ostaa. Jos koet, että sille viidennelle kielelle ei ole suurempaa käyttöä, niin kyllä mä siinä tapauksessa katselisin nelikielistä.
balzary
14.03.2006 08:50:35

Tai vielä parempi olisi tietty 6-kielinen.

Perusteletko? Minulle 6-kielinen on melko mahdoton soittaa kaulan leveyden vuoksi. Soittoasento menisi ainakin ihan uusiksi, jos tollaisella yrittäisin pidempään soittaa.
Samu S.
14.03.2006 08:57:02
Perusteletko? Minulle 6-kielinen on melko mahdoton soittaa kaulan leveyden vuoksi. Soittoasento menisi ainakin ihan uusiksi, jos tollaisella yrittäisin pidempään soittaa.

Meinaatko, että menisi soitto ihan mahettomaksi?
Teijo K.
14.03.2006 09:08:16

Siulla on siis huono soittoasento, jonka uusiksi pistämistä kannattaisi ehkä harkita muutenkin. :) Sujuvaksi ja hyväksi treenatulla nelikielisen tekniikalla voi sujauttaa salaa 6-kielisen siihen tilalle ja soitto soi kuin ei mitään. Sujuvalla tekniikalla sitä nelikielistäkin soittaa pitempään ilman kolotuksia tai jännetupentulehduksien vaaraa.

Joissain kohdissa ei ole kyllä kyse siitä, että kun ei muka pärjää nelikielisellä niin pitää ottaa lisää kieliä. Jos ei pärjää nelikielisellä niin todennäköisemmin kyse on siitä että kyseinen henkilö ei vain osaa vielä soittaa sitä sbassoa. Siitä pääsee helposti treenaamalla.

Halvemmissa bassoissa saa nelikielisessä enemmän rahalleen vastinetta vähemmällä panostuksella. En suostu mitään tarkkoja euromääriä laittamaan, koska sellaisia ei ole.

Nelikielisellä saa helpommin treenattua aloittelijana sen hyvän perustekniikan kuntoon, ja sittenhän on sama miten paljon niitä kieliä siinä bassossa on. Tässäkin pitää kuitenkin vähän nähdä vaivaa että ottaa selville, mielellään opettajan kanssa, niistä oikeista tekniikoista.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
balzary
14.03.2006 09:16:48

Siulla on siis huono soittoasento, jonka uusiksi pistämistä kannattaisi ehkä harkita muutenkin. :)

Voi olla. Tähän asti sillä on pärjätty, mutta 6-kielisen (pikainen) testaus basso sylissä tuotti tuskaa. C-kielen aiheuttama leveämpi kaula vaikeutti melko paljon H ja E-kieliltä soittamista.
JurviZ
14.03.2006 11:48:39
Kun se tavallaan sivuaa aihetta, niin kysyn tässä samalla että mitenkäs vaikea tai helppo skaalan muutokseen sopeutua? Lähinnä siis jos siirtyy 34"sta 35" skaalaan. Tämmöinen siirtymähän saattaa olla vastassa jos nelikielisestä siirtyy vitosiin tai kutosiin.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
Niskamies
14.03.2006 11:51:01
Kun se tavallaan sivuaa aihetta, niin kysyn tässä samalla että mitenkäs vaikea tai helppo skaalan muutokseen sopeutua? Lähinnä siis jos siirtyy 34"sta 35" skaalaan. Tämmöinen siirtymähän saattaa olla vastassa jos nelikielisestä siirtyy vitosiin tai kutosiin.

Mun mielestä se ero ei ole muutos, ts. kyllä sillä isommalla skaalalla pystyy ihan hyvin soittamaan. Mun mielestä 35" skaalan beisissä on liian isot nauhavälit, ja se ei vaan tunnu mukavalta käteen.
More is more.
Midian89
14.03.2006 11:52:45
Ei siitä kyllä paljoa haittaa ole..

Ite justiin ostamassa Spectorin Rex USA 5 bassoa ja sitä ennen testaillut 5-kielisiä, eikä ole yhtään hankala soittaa!

Ja 5-kielisessä on se etu että sillä on helpompi harjotella Sweeppejä!!
Karlsson
14.03.2006 11:55:16
Itse en ole tuota skaalan tuottamaa eroa juuri huomannut käytännössä, paitsi tietty jykempinä kielinä. Mikä taas on vain positiivinen asia.
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
J.Hollström
14.03.2006 11:58:25
Ja 5-kielisessä on se etu että sillä on helpompi harjotella Sweeppejä!!

Hui. Pitääks nykyään bassollakin sweepata. Ei taitu edes kitaralla.
Aki
14.03.2006 13:28:30

Kyllä nyt arva aikalailla kärjistää:

Sujuvaksi ja hyväksi treenatulla nelikielisen tekniikalla voi sujauttaa salaa 6-kielisen siihen tilalle ja soitto soi kuin ei mitään.
Jahas. Miksei kaikki prot sitten soita kuuskielisillä? Tässä jää huomioimatta mm yksilöllinen sormien pituus. Mittojen muuttumiseen tarvii aina tottua, ja 6-kielisessä ovat kielet tavallisesti lähempänä toisiaan, ja lisäksi on 4 kieltä lisää dempattavina normaalin 2:n sijaan. Eikä nelikielisellä voi soittaa vasen käsi 6-kielisen soittoasennossa.

Jos ei pärjää nelikielisellä niin todennäköisemmin kyse on siitä että kyseinen henkilö ei vain osaa vielä soittaa sitä sbassoa.
"Noniin, lasketaan tää bluesbiisi essään, ettei laulajan tartte rääkyä. Ja sehän onkin vähän tuhdimpi soundi!"
Paska basisti jos ei kuulosta nelarilla tuhdilta? Höpöhöpö.

34"sta 35" skaalaan
Ne pari 35"-skaalaista joita olen koettanut, on olleet muiltakin mitoiltaan isommanpuoleisia, joten en osaa varmasti sanoa onko juuri tuo skaalan pidennys se tuntumanhuonontaja. Jos joskus taas teetän basson, se tulisi 34,5" skaalalla.
Karlsson
14.03.2006 14:00:15
Ennenkuin kaikki pääsee taas pätemään kielikesustelussa, niin pilataan huvi tällä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=39717

Tuolla asia on käsitelty aika perinpohjaisesti ja vähän vielä lisää siihen päälle.
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
Teijo K.
14.03.2006 15:48:27

Kyllä nyt arva aikalailla kärjistää:

No vähän, mutta se tuntuu nykyään olevan talon tapa niinsanotusti.

Jahas. Miksei kaikki prot sitten soita kuuskielisillä?

Koska ne osaa soittaa nelikielisillä, siksi ne niin ammattilaisia ovatkin.

Eikä nelikielisellä voi soittaa vasen käsi 6-kielisen soittoasennossa.

Oletko kokeillut? Minä soitan tasan samalla vasemman käden asennolla neli- ja kuusikieliset. (poislukien kontra)

"Noniin, lasketaan tää bluesbiisi essään, ettei laulajan tartte rääkyä. Ja sehän onkin vähän tuhdimpi soundi!"
Paska basisti jos ei kuulosta nelarilla tuhdilta? Höpöhöpö.

Jos et saa nelikielisellä essää kuulostamaan tuhdilta, niin väittäisin että on miehessä vikaa. :) Lisää vaan treeniä niin kyllä se siitä. Tai sitten parempaa nelikielistä hakemaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
ozmo
14.03.2006 15:55:17
Jos et saa nelikielisellä essää kuulostamaan tuhdilta, niin väittäisin että on miehessä vikaa. :) Lisää vaan treeniä niin kyllä se siitä. Tai sitten parempaa nelikielistä hakemaan.

No en kyllä saa Metallican The God that failedia kuulostamaan lähellekään niin "tuhdilta" jos soitan sen oktaavia ylempää... onx mus jotain vikaa niinq?? ;)
"What's the connection between American beer, and making love in a canoe? -They're both fucking close to water."
Overdozea:http://www.mikseri.net/artists/?id=49946
Pro Ulrich#1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)