Aihe: Radio Suomi-Pop
1 2
el Bastardo
31.08.2003 09:45:06
Kerran olen Novalta itse asiassa kuullut hyvän kappaleen kun joitakin vuosia sitten soittivat, jostain ihmeen syystä, Mancisien Everlastingin. Ja onpa sieltä särökitaraakin tullut joskus, Scorpionsin muodossa.
Se mikä ei tapa, ahistaa.
Jani The Rock
31.08.2003 10:00:52

Soittavat enimmäkseen järkyttävää p..aa. Tuli mieleen "tyrmäävin levyarvostelu" -topicci. 90% soitetusta musasta taisi olla joremarjarannan levyltä. Seikka, että väliin soitetaan särökitara-biisejä, ei riitä nostamaan paljoa radio-novan yläpuolelle. Nolointa on aina jos artisti yrittää "sanoa" jotain biisillään - lukiopoikien pseudofilosofia, "rehelliset" ihmissuhdetilitykset tai kantaaottavuus olisi fiksuinta jättää sinne sinikantisen vihkon kätköihin. Vaikka ei ole hääviä kun musiikin päälle on liimattu ammattisanoittajan kahdeksasta neljään tehtyjä täytesanoituksiakaan. . .

Tämä on kyllä tavallisen tosi. Varsinkin tuo, mitä sanoit noista sanoituksista. Juuri samoista syistä on radion kuuntelu meidänkin huushollissa täysin nollassa. Viimeksi taisin kuunnella Dischargen haastattelun, mutta joskus tuli koulu- ja työmatkoilla kuunneltua radiota (lähinnä Radio Novaa, jota tämä vuodatus koskekoon erityisesti) paljonkin. Lopulta tuli sitten totaalinen kyllästyminen, sillä koko meininki on aivan hanurista. Ensin tulee uutiset, sen jälkeen esiintyy joku Anssi Kela ja jos aivan hurjiksi heittäydytään, mahdollisesti jopa Tik Tak tai The Rasmus. Ja toisinaan kaivetaan naftaliinista peräti joku Bee Geesin hitti tai Tina Turnerin biisi. Väliin taas joku typerä kuuntelijakilpailu, karmeita radiomainoksia (oma suosikkini oli ehdottomasti se hiivasienilääkkeen mainos) tai muuta tuubaa ja sitten sama huttu jatkuu... Että ei paljon radion kuuntelu kiinnosta, ei. Mutta Jorea minun alkaa jo melkein käymään sääliksi. Vaikka äijän ääniala onkin kapea kuin valtion leipä ja uskottavuus samaa luokkaa kuin Mika Myllylällä doping-käryn jälkeen, niin kovin vihatulta hahmolta tuntuu. Mutta onhan se sanottava, että kovin helposti tämä rokimpi kama vaihtui iskelmäprinssin huonosti istuvaan rooliin ja keski-ikäisten naisten viihdyttämiseen.
I was born in Texas and Oklahoma too...
HaloOfFlies
31.08.2003 11:49:39

Jore oli paljon kuunneltavampi silloin, kun lauloi Guitar Slingersissa ja Leningrad Cowboysissa. Sillon tuli hienoa musaa, nykyään pelkkää sontaa.
"It may be cheesy, but it's the best cheese around" - Paul Stanley
Leikari
31.08.2003 12:07:22
Jore oli paljon kuunneltavampi silloin, kun lauloi Guitar Slingersissa ja Leningrad Cowboysissa. Sillon tuli hienoa musaa, nykyään pelkkää sontaa.

... alkuperäinen topicci ei ollut, että ryhtyä Jorea mollaamaan vaan yleensä suomipopin soittamaa musaa. Sehän on semmoista kitaravetoista poppisrockia, joka loistaa mielikuvituksettomuudellaan - mielenköyhiä ko. laadun biisejä säveltää viisi illassa - ei mieleenjääviä melodioita tai muita koukkuja - teknisesti ainakin autoradiossa soivat komeasti - muistuttaa sitä hajutonta ja mautonta 70-luvulla pilkattua amerikkalaista autoradiorokkia - nyt vaan suomeksi. Sanoitukset tosiaan ovat sellaisia, että on parempi olla kuuntelematta.

vaan jos kuitenkin Jorestakin jatkaisi: eipä ole nykybiisit sillä häävejä, mutta että mies on ollut Lenkkareisa on jo itsessään hyvä syy dissata koko jäbä!
Deep Shadow
31.08.2003 12:52:01 (muokattu 31.08.2003 12:52:51)
Mitä mitä?? Eikö kukaan aio puolustaa SuomiPoppia? Suomipop on kyllä ehdottomasti yksi niistä kanavista joita kuuntelen... Ja ideakin on hieno. Soitetaan ainoastaan kotimaista musiikkia. Eipä täytä silloin soittolistaa se sama huttu mitä muilta kanavilta tulee... No toki siellä soi kaikki nämä kotimaiset hittiasemien soittolista edustajat, mutta mukana on myös sopivasti vanhempaakin kotimaista musiikkia...
Polkupyörää on ohjattava niin että on kumpikin jalka polkimilla ja ainakin toinen käsi
Brewtal
31.08.2003 13:03:31
Jouduin kesällä töissä kunntelemaan Radio SuomiPoppia. Surkea kanava. Olisiko tullut kome hyvää biisiä koko kesänä.

Sillä kanavalla ei ole turhan monta levyä hyllyssä. Koko ajan samoja biisejä. Jotain Zen Cafeeta joka kolmas biisi. Puistattavaa.
Alcohol Fueled Brewtality
Leikari
31.08.2003 13:12:26
No toki siellä soi kaikki nämä kotimaiset hittiasemien soittolista edustajat, mutta mukana on myös sopivasti vanhempaakin kotimaista musiikkia...

... siis sitä vanhempaa samaa huttua tulee
- tuo samojen biisien kierrätys kanssa rassaa - viime keväänä oli töissä parin huoneen päässä tyyppi, joka soitti koko ajan suomipoppia - taitaisi olla kätevämpi postittaa aseman kuuntelijoille kerran kuussa cd, jossa ovat soitettavat biisit - säästyisi mainoksistakin
- henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä, jotka jäävät kelaamaan samoja biisejä mitä nuorempana diggasivat koko elämäkseen so. näitä eppujen/pellejen/ganesien/popedojen jne. ikuisia kierrättäjiä. On musiikkia tehty myöhemminkin. Kyse ei ole hyvyydestä vaan nostalgiariippuvuudesta.
Deep Shadow
31.08.2003 13:12:52
Jouduin kesällä töissä kunntelemaan Radio SuomiPoppia. Surkea kanava. Olisiko tullut kome hyvää biisiä koko kesänä.

Sillä kanavalla ei ole turhan monta levyä hyllyssä. Koko ajan samoja biisejä. Jotain Zen Cafeeta joka kolmas biisi. Puistattavaa.

Hassua.. Minä olen nyt tässä ihan testimielessä hetken kuunnellut ja on tullut jo kolme hyvää biisiä... No kaikki on tietysti kiinni siitä mistä tykkää. Ja itseasiassa kyllä mielestäni SuomiPopin musiikkitarjonta on laajempaa kuin vaikka YleX:n tai NRJ:n...
Polkupyörää on ohjattava niin että on kumpikin jalka polkimilla ja ainakin toinen käsi
KantriKatri
31.08.2003 13:15:20

Suomi-Pop on mälsä kanava, soittavat vain prime-time hittejä... Onneksi on olemassa Classic-Fm:-D
Olen Assanvessankassa,enkä edes humalassa"
Deep Shadow
31.08.2003 13:23:29
Suomi-Pop on mälsä kanava, soittavat vain prime-time hittejä... Onneksi on olemassa Classic-Fm:-D

Tarkennatko käsitettä Prime-time hitti?
Jani The Rock
31.08.2003 13:41:30

henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä, jotka jäävät kelaamaan samoja biisejä mitä nuorempana diggasivat koko elämäkseen so. näitä eppujen/pellejen/ganesien/popedojen jne. ikuisia kierrättäjiä. On musiikkia tehty myöhemminkin. Kyse ei ole hyvyydestä vaan nostalgiariippuvuudesta.

Henkilökohtaisesti minä en ymmärrä tätä kommenttia tai näkökantaa. Jos joku musiikki kuulostaa hyvältä ja sen kuuntelusta tulee mukava olo, silloin se on hyvää. Ei musiikki ja sen kuuntelu ole mitään maratonjuoksua, jossa on koko ajan mentävä vain eteenpäin.
I was born in Texas and Oklahoma too...
KantriKatri
31.08.2003 14:23:00

Radio-toimittajat käyttävät käsitettä Prime-time puhuessaan musiikista joka ei millään muotoa herätä minkäänlaisia tuntemuksia, eli ns.sopii kaikille kuuntelijoille.Olen jopa ollut todistamassa kun erään radiokanavan pääjohtaja sanoi itse,ettei musiikki jota soitetaan parhaaseen kuunteluaikaan saa järkyttää ketään jne. Musiikin pitää olla helposti sulatettavaa "taustamusiikkia". Massamusiikkia toisinsanoen:-)
Deep Shadow
31.08.2003 14:40:52
Radio-toimittajat käyttävät käsitettä Prime-time puhuessaan musiikista joka ei millään muotoa herätä minkäänlaisia tuntemuksia, eli ns.sopii kaikille kuuntelijoille.Olen jopa ollut todistamassa kun erään radiokanavan pääjohtaja sanoi itse,ettei musiikki jota soitetaan parhaaseen kuunteluaikaan saa järkyttää ketään jne. Musiikin pitää olla helposti sulatettavaa "taustamusiikkia". Massamusiikkia toisinsanoen:-)

No joo.. Ymmärsin sitten kutakuinkin oikein. Mutta soittaako suomipop sitten mielestäsi pelkkää massamusiikkia? no osittain kyllä, mutta on siellä kuitenkin jonkin verran vaihteluakin...
Leikari
31.08.2003 15:10:48

omalla ymmärräykselläni (ja vaikka et minulta kysynytkään)
- prime time = paras (kuuntelu)aika so. radioaseman kannalta aika, jolloin suurin osa kohderyhmästä on tavoitettavissa/kuulolla. Sen pitäisi olla mahdollisimman suuri, koska mainostajat maksavat siitä/kontakteista.
- prime-time hittinä pidän sellaista kappaletta, joka on valittu soittolistalle. Biisiä, josta kohderyhmä takuuvarmasti pitää / ei ainakaan karkoita Silloin kelpaa särmätön nykymusa ja vanhat hitit. Joka asemalla on sitten toisistaan poikkeavat hittinsa kohderyhmänsä mukaan. Esim. Suomipoppi pyörittää pahimmillaan monta kertaa päivässä biisejä, joiden tarkoitus on olla tuttuja ja houkutella yleisön valtaosaa, joka ei varsinaisesti harrasta musiikkia - suomipopin keskivertokuuntelija ei osta paljoa levyjä ja jos ostaa ovat ne listojen huipuilta löytyviä hittillevyjä. Radio-City puolestaa kelaa lynyrdskynyrd -nostalgiaa jne. eli ulkomaalaispainotteisesti täysin loppuun kulunutta musiikkia (minullakin on suurin osa cityssä soitetusta 70-luvun musiikista ja paljon 80-luvun musiikista - en viitsi pilata musiikkinautintojani niiden kanssa mielikuvituksettomalla 5 greatest hits of zz-top -radiosoittokuuntelulla). Ja sitten on helvetin pajon muuta musiikkia vastaavilta ajoilta, jotka ovat vähintään yhtä hyvää tai erilaisia musiikkityylejä=parempia ;-), mutta joita ikupäivänä ei city soita
- nämä formaattiradiot kaventavat yleisönsä musiikkimakua & korostavat musiikin arvona sen myyvyyttä so. listaykkönen = paras levy. Tuotako muusikot muka haluaisivat. Kannattaa äänestää korvillaan!! +pikavalinnoilla.

.
Hanuri Soolo
31.08.2003 15:31:56
Kyllä sitä jaksaa ihminen valittaa. Siinä ei auta muu kuin perustaa oma radiokanavansa jos ei mikään kelpaa. Suomessa on hyvin paljon paskoja radiokanavia, mutta nyt minun mielestäni valitsit Leikari hieman väärän puun haukuttavaksi. Ei nykypäivän taloudellisessa maailmassa yksinkertaisesti pärjää jos ei johonkin erikoistu. Radio suomipop soittaa nimensä mukaisesti suomalaista populaarimusiikkia. Musiikki jota he soittavat kanavallaan on sitä musiikkia mitä suomessa tehdään ja kuunnellaan. Toisin sanoen sinä haukut suomalaista populaarimusiikkia. Ei auta kuin ruveta itse tekemään parempaa sitten.

Seuraavaksi kysynkin sinulta mikä on mielestäsi hyvä radiokanava? Millaista musiikkia siellä soitetaan? Se on totta että monet itseni tykkäämistä kanavistakin (mafia, city, suomipop) soittaa aivan liikaa samoja biisejä. Tämän asian olen ratkaissut siten, että en oikeasti kuuntele radiota muulloin kun on pakko.
kivi
31.08.2003 15:34:03
Prime-time -musiikin takana on ajatus, että koska silloin radiolla on laajin kuulijakunta, on pienin yhteinen nimittäjä myös alin mahdollinen. Koska aivan luokatonta paskaa ei kuitenkaan saa eikä kehtaa soittaa (karkottaa kuulijat, kyllä muuten) valitaan sellainen kappale joka ei oikeastaan ole kenenkään ykkössuosikki, mutta musiikkilajiltaan siellä about nelossijalla mahdollisimman monella.

Ja hei! Kyllä mä kuuntelen Radio Suomipoppia. Mua kiinnostaa oikeasti, miten ulkomaiset virtaukset esim musiikin tuotantopuolessa heijastuvat tänne sameaan ankkalammikkoomme;-) - se, ettei siellä juurikaan soiteta musiikkia jota hankkisin levyinä, ei haittaa - sitä vartenhan ne levyt on erikseen ja radio erikseen. Ei mua kauheasti innosta jos radiosta tulee tuttuja biisejä jotka mulla on jollain äänitteellä. Sen sijaan aika paljon on biisejä joista voin sanoa ihan häpeämättä diggaavani, vaikkei levyä tulis hankittuakaan - niitä bändejä on kiva kuulla radiosta (esim Nylon Beat, Anssi Kela, Maija Vilkkumaa, 4 ruusua, uudempi CMX...)

Kyllä mä tunnustan senkin, että on sellaisia biisejä, että pitää ajaa auto tien laitaan ja kuunnella kunnolla. Esimerkiksi Anssi Kelan "Suuria kuvioita" oli pakko kuunnella tarkasti alusta loppuun, että mitä käänteitä siinä vielä voi tulla. Ja biisi kun on vielä pitkä kuin nälkävuosi...

Ja tietysti mua huvittaa sovitukset. On älyttömän hauskaa huomata, kuinka samoista eväistä on tehty sekä Samuli Edelmannille että Sakari Kuosmaselle levy. Mahtaako kohderyhmäkin olla sama..?
;-)

Hih! Toisaalta, on iskelmäradiokin hyvä. Kyllä kuuntelen. Oikeastaan on vaan hyvä, ettei täällä kotonapäin pääse jumittumaan samalla tavalla Radio Helsinkiin kuin stadissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
KantriKatri
31.08.2003 16:13:44

No joo.. Ymmärsin sitten kutakuinkin oikein. Mutta soittaako suomipop sitten mielestäsi pelkkää massamusiikkia? no osittain kyllä, mutta on siellä kuitenkin jonkin verran vaihteluakin...

No ei nyt ehkä ihan pelkkää massamusaa,mutta kuitenkin paljon sellaista mistä en pidä.
Mä en vaan jotenkin jaksa noita"köyhän miehen"Ismo Alankoja(mm.Donkkarit,Neljä ruusua,Zen Cafe)jotka ovat Alankonsa kuunnelleet + sunmuita suomalaisia superartisteja. Se on makuasia:-)
Härski
31.08.2003 17:56:07 (muokattu 31.08.2003 17:56:16)
Mun mielestä Suomi pop on perseestä. Ihan vaan sen soittolistan takia. Ja tuosta Jore- jutusta; sehän laulaa tosi hyvin ainakin Albert Järvisen Mirror Tower- platalla.
porcupine
01.09.2003 16:02:20
Minähän en kuuntele radiota, joten olen varmaankin väärä ihminen kommentoimaan asiaa, mutta en usko Radio Suomi-Popinkaan olevan niin kiva ja mukava, että soittaisivat niiltä levyiltä niitä muitakin biisejä, kuin puhkisoitettuja klassikoita. Kyllä minäkin siirtyisin radionkuuntelijaksi, jos voisin luottaa siihen, että kesken päivää työntekoani ilahdutettaisiin vaikkapa "Kuulen parran kasvun" -kappaleella.

Nyt jään vaan odottelemaan kommenttia, että "nehän soitti sen just eilen" ::D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)