Aihe: Vaikuttaako symbaalien puhdistus
1 2
Deino
13.03.2006 19:56:32

Pitäisikö noi mun (omassa kuvassa olevat) 2002 hihat pellit kiillottaa?

Tämä nyt ei liity mihinkään, mutta loistava peltikattaus sinulla!
Deino vaan.
CD
13.03.2006 19:57:28
Tämä nyt ei liity mihinkään, mutta loistava peltikattaus sinulla!

Ai, kiitti!
markkuliini
13.03.2006 20:01:06 (muokattu 13.03.2006 20:24:30)

Semantiikka sikseen, alunperin ei ollut kyse sanan "patina" merkityksestä.
Omia kokemuksia ranskalaisin viiruin.
-olen putsannut pari vanhaa (60-70-luvun) ridea ja yhden samanikäisen haitsuparin joitakin vuosia sitten. Symbaalit olivat selvästi likaantuneet, likakerros ei ollut "useita millejä" vaan sellainen tavallisesta käytöstä tullut perusskeida. Soundi kirkastui selkeästi, symbaalit eivät alkaneet kuulostaa uusilta. (Tokihan se soittaminenkin muuttaa soundia) Jälkeen päin kadutti, koska mielestäni soundi huononi selvästi koska se omaa korvaa miellyttänyt tummuus oli vähentynyt selvästi.
-Olen putsannut myös vain pari vuotta vanhan normaali käytössä olleen ohuen crashin ja huomasin muutoksen soundissa siinäkin. En pitänyt muutoksesta, vaan annan nykyään skeidan kertyä ihan rauhassa.
-Eiköhän tämä ole ns.kuuluisa mielipidekysymys. Kokeilemallahan tuo selviää. Jos uusien symbaalien kirkkaus miellyttää niin mikäs siinä putsaillessa. Joskin ammattipiireissä todella harva putsaa peltejään, jos joku siitä haluaa jotain päätellä.

Luulopuheita ja laiskan putsaajan löpinöitä. Jos näin olisi, se paskanen pinnoite suihkutettaisiin jo tehtaalla. Kelpaisi minulle. En muuten puhu luulopuheita vaan omista kokemuksista.
Toisaalta soundia ei voi "mitata" vaan joku tykkää jostain ja joku toinen jostain muusta. Näin juuri!

Laiskasti symbaaleja huoltavat varmaan uskottelevat (lähinnä itselleen) soundin paranemista paskakerroksen mukana.

Toisaalta laiskasti keikkailevilla on ehkä aikaa nyherrellä treenikämpällä niitä peltejä kiiltäviksi. Anteeksi nyt vaan avautuminen, mutta tuo laiskuuden vetäminen tähän keskusteluun oli aika huono veto. Todella harvalla, joka oikeasti soittaa paljon, kiinnostaa tuo symbaalien puhtaus yhtään. Rumpujen kanssa saa/joutuu olemaan muutenkin niin paljon, että ei tiskaaminen ei todellakaan tule mieleen välipäivinä.
Edi:Sitäpaitsi enpäs menisi niin pitkälle että kutsuisin symbaalien tiskailua huoltamiseksi, varsinkin kun vaikutuksesta soundiin ollaan kahta mieltä ja likaantuminen ei vahingoita peltiä.
www.vasamayhtye.com
Peicco
14.03.2006 08:51:31
Toisaalta laiskasti keikkailevilla on ehkä aikaa nyherrellä treenikämpällä niitä peltejä kiiltäviksi. Anteeksi nyt vaan avautuminen, mutta tuo laiskuuden vetäminen tähän keskusteluun oli aika huono veto. Todella harvalla, joka oikeasti soittaa paljon, kiinnostaa tuo symbaalien puhtaus yhtään. Rumpujen kanssa saa/joutuu olemaan muutenkin niin paljon, että ei tiskaaminen ei todellakaan tule mieleen välipäivinä.
Edi:Sitäpaitsi enpäs menisi niin pitkälle että kutsuisin symbaalien tiskailua huoltamiseksi, varsinkin kun vaikutuksesta soundiin ollaan kahta mieltä ja likaantuminen ei vahingoita peltiä.

Jep. Olet oikeassa. Oli harkitsematonta mennä haukkumaan yleisesti peltejä putsaamattomia rumpaleita laiskoiksi vaikka näitäkin ON jotka ei keikkaile ja rummut on jossain varastorakennuksessa tai autotallissa hirveen katupölyn (tää muuten tunkee etenkin stadissa kaikkialle) peitossa. Ts. ei vaan välitä pitää niistä huolta. Maku ja mieltymyskysymyksiähän nämä.
Peicco
14.03.2006 08:54:00
Pitäisikö noi mun (omassa kuvassa olevat) 2002 hihat pellit kiillottaa? Tosin silloin varmaan lähtee himmeästi toisessa pellissä oleva bottom tekstikin pois.. Puhtaat ne on, ei likaa missään.

Joo pitäisi. Muuten saat rangaistuksen. :)

...tässä on just se ero. Sun pellit on patinoituneet tai hapettuneet ja tämän kautta vaihtaneet sävyä. Pelti voi olla kliinisen puhdas, mutta silti patinoitunut.
rm_wispila
14.03.2006 16:48:01
70-luvun Avediksia olen tiskaillut ja puhdistellut, ja yllätys yllätys, mielestäni soundi kyllä parani. Kirkkautta tuli hieman lisää, silti pinta säilytti mattamaisen pinnan eli en kiillottanut peilikirkkaaksi. Töhnää kun tulee kapuloistakin ja sitä ei voi patinaksi lukea vaan sellaisiksi mustiksi kököiksi pellin pinnalla. Kalvovalinnatkin vaikuttavat (jesaridemppauksesta puhumattakaan) "peltien patinoitumiseen".

Tosin kaikki nämä kirkas/tumma-väittelyt ovat ihan turhia, koska isoin moska on kokemukseni mukaan kuulijan korvakäytävässä - ainakin mulla. Kerta vuodessa pitää käydä huuhtelemassa painepesurilla terveyskeskuksessa, ja sittenpä sitä diskanttia riittääkin. Avainnippukin kilisee inhottavan kovalla äänellä...

Eli, jos peltisi kuulostaa tunkaiselta, poista patina korvista, sitten vasta pellistä. Peltejä voi halutessaan haudata kukkapenkkiin, korvaan ei kuitenkaan suositella mullan työntämistä....
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)