Aihe: Katoava kovalevy
1
Timo JM
13.03.2006 18:00:15

(Kyllä elämä olisi tylsää jos kaikki toimisi aina niin kuin pitää.)

Ajattelin kysäistä pitäisikö olla huolissaan kun kovalevy katoaa aina välillä niin, että ei näy edes BIOS:issa? Sitten kun vähän vaihtelee lattakaapeleiden järjestyksiä niin johan kovis taas löytyy.

Eli osaako kukaan arvata mistä moinen kuurupiilo mahtaisi johtua? Onko vika koviksessa vaiko peräti emossa? Täytyykö pelätä, että jonain päivänä kovalevy katoaa lopullisesti? Aika vaikea viedä minnekään tutkittavaksi kun juuri sillä hetkellä kaikki luultavasti toimisi moitteettomasti.

------------------------------

Käyttis: Windows XP Pro
Emolevy: ASUS A8V Socket 939
Kovalevy 1: Seagate Barracuda 250GB (Pri master)
Kovalevy 2: Seagate Barracuda 200GB (Pri slave) Se joka välillä katoaa.
DVD: BENQ DVD+/-RW DL DW1640 (Sec master)
Prosessori: AMD Athlon 64/939 3000+ Venice tray
Nexus AOP-6400 CPU Cooler
RAM: Apacer 4 x 512 Mt DDR
Äänikortti: RME DIGI96/8 PST
...siis mun mielestä.
k...
13.03.2006 18:10:07 (muokattu 13.03.2006 18:10:32)
Useimmiten tuo viittaa siihen että kovalevy on hajoamassa.
Toista lattakaapelia voi toki kokeilla mutta jos sen irroittelu auttaa viikoittain (?) niin hapettuminen tuskin on kyseessä.
Emolevyssäkin voi tietysti olla vikaa.
Sekin voi vaikuttaa että virtalähteessä ei ole tarpeeksi puhtia mutta käsittääkseni se näkyy yleensä muissa komponenteissa.
Kannattaa ensitöiksi hakea Seatools ja katsoa sillä mitä se sanoo kyseisestä kovalevystä.
lion
13.03.2006 18:52:01
Luultavasti lattakaapelissa on joku johdin poikki niin että se välillä ottaa kosketuksen. Itsellä oli sama ongelma cd-aseman kanssa, että se vaan välillä katos ja sit se taas tuli jossain vaiheessa takasin. Sen jälkeen kun vaihdoin ide-kaapelin niin ei enää katoillut. Jotain häikkää siinä kaapelissa oli, mutta päällepäin ei näkynyt mitään.

- Li'oN
"Sinä ja minä, kaikki samanlaisina: näkyvästi tutkalla - niinku lentokoneet"
Soolokitaristi
14.03.2006 22:56:44
Tietenkin vika voi olla myös kovalevyn virtajohdon piuhoissa tai liittimessä. Ide-kovoissa mulla yleensä ollut enemmän ongelmana että piuha ei lähde asemasta irti, mutta sata-kovalevyissä johdot usein menettävät kosketuksen koneen liikuttelusta. Kovalevyn liiallinen kuumeneminenkin on mahdollista, minkä kyllä yleensä huomaa.
Timo JM
15.03.2006 00:45:54

Kovalevyn liiallinen kuumeneminenkin on mahdollista, minkä kyllä yleensä huomaa.

Noi Seagatet käy kyllä niin kuumina, että melkein näppejä polttaa jos ilma ei vaihdu kovaa vauhtia. Ja niinhän ei käy ilman lisätuulettimia? (Ainakaan meikäläisen kotelossa.) Kuinkahan ne mahtaa kestää sellaista pidemmän päälle?

En sitten tiedä mikä on liikaa. Ainakin jos katson BIOS:ista prosessorin lämpötilaa niin se näyttää ihan normaalilta.

Tietääkö joku saako jostain vartavasten koviksiin suunniteltuja siilejä? Yhtään lisähurisijaa en kyllä suostu ottamaan.
...siis mun mielestä.
janik
15.03.2006 18:25:59
Tietääkö joku saako jostain vartavasten koviksiin suunniteltuja siilejä? Yhtään lisähurisijaa en kyllä suostu ottamaan.

Saa.
---------------------Fahrenheit
Timo JM
15.03.2006 19:51:47

Saa.

Toi ei nyt hirveesti vielä auttanut. Eli mistä niitä saa? Täällä Helsingissä olen kysynyt parista liikkeestä, mutta niillä ei ollut.
...siis mun mielestä.
Soolokitaristi
16.03.2006 02:35:53
Sattuipa, että juuri tänä aamuna kelailin kauppoja kyseisen kaltaista laitetta etsien...

verkkokauppa.comista löytyi tällainen Zalman ZM-2HC2 Heatpipe
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1207

En kyllä vielä ostanut kun en ole vakuuttunut tuon tehosta ja siitä, että sopiiko tuo koneeni koteloon. Melkoista taisteluahan tuo kovojen pitäminen pystyssä nykyään on. Etenkin kun äänittää ja käyttää sampleripaketteja samassa projektissa. 8-raitaäänityksessä koneenjäähdytystauko parin tunnin välein on melkein välttämättömyys.
Timo JM
16.03.2006 09:12:41

verkkokauppa.comista löytyi tällainen Zalman ZM-2HC2 Heatpipe
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1207

Onhan toi kyllä älytöntä jos koviksen hankintahintaan täytyy lisätä kolmekymppiä jäähdytykseen.
...siis mun mielestä.
axelsson
16.03.2006 11:25:18
Onhan toi kyllä älytöntä jos koviksen hankintahintaan täytyy lisätä kolmekymppiä jäähdytykseen.

Ei tarvitsekkaan, ne levyt ovat rikki jos kuumenevat, takuuseen uutta vaan. Jäähdytystä saa lisättyä helposti niin, että tukkii kaikki pienimmätkin ylimääräiset ilman mentävät kolot varsinkin kotelon etuseinästä esim. ilmastointiteipillä, jolloin ilmaa tulee sisään vain etulevyn alaosassa olevista reijistä ja mahdollisimman kovalla virtauksella. Jos levyt ovat jossain muualla kuin tämän reijän edessä kannattaa vaihtaa koteloa.
garyfey
16.03.2006 11:51:52
Yhtään lisähurisijaa en kyllä suostu ottamaan.

Itse olen kytkenyt 12v tuulettimen 5v jännitteelle. Pyörii hiljaa ja viilentää sopivasti.
Määrämittaista kehiin!
Sinap
16.03.2006 20:45:35
Jos mikki ei toimi tai signaali pätkii, vaihda ensimmäiseksi piuha. Suuri elämän ohje.
"Siinähän se tuubi onkin."
pkhlo
16.03.2006 22:28:51
Jos mikki ei toimi tai signaali pätkii, vaihda ensimmäiseksi piuha. Suuri elämän ohje.

Nii ja koita sit viä kolmattaki. Ja jos ei sitte toimi, niin koita jollain toimivalla vehkeellä että oliks nää kaikki kolme piuhaa tosiaan ehjiä? Sit vasta ruvetaan miettiin.
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)