kanka 12.03.2006 22:35:15 | |
---|
Kuinkas moni täällä on tutustunut tuohon Frippin mahtavaan kitaramusiikkiin? Itse olin Helsingin G3-keikalla yksi niistä monista, jotka poistuivat katsomosta soundscapejen aikana. En vaan vielä silloin voinut ymmärtää tuota, ja olisihan se ollut kiva tietää, mistä oikein oli kysymys. Myöhemmin soundscapeihin tutustuneena (ja rakastuneena) tekee mieleni sanoa, että se on kyllä kitaran soittoa kauneimmillaan ja jumalaisimmillaan. Esitysten sattumanvaraisuus on kovin viehättävää, ja musiikki todella elää täysin tilanteen mukaan. Onkos täällä muilla vastaavia ajatuksia? Vai voiko tätä edes kutsua kitaran soitoksi? Tulevan kesän inter-rail -reissulla olisi tarkoitus käydä kuuntelemassa Soundscape-esitystä Italiassa, jos vaan aikataulu käy yksiin. Se olisi kyllä mahtavaa, ja harvinainen tilaisuus, kun Fripp ei enää pahemmin kiertueita tee. Olen itsekin tuota soundscapeilua harrastanut, täällä hieman tuotoksiani: www.mikseri.net/soundscapes . Erittäin rauhoittavaa on noiden luominen. Tosin myös tuskaisten tunnelmien esiin loihtiminen on omalla tavallaan viehättävää. |
zille 12.03.2006 22:55:35 | |
---|
Empä ole moisesta soundscapesista ennen kuullutkaan, joten siihen en ota kantaa. Mutta hyviä ne on nuo sun ääninäyttees! Luin sen pikku tekstin sieltä vasemmasta reunasta, mutta en nyt kuitenkaan oikein ymmärtänyt mitä se tälläinen nyt oikein on? Tätä ekaa biisiä kuuntelen tuolta, niin mun mielestä tää kuulostaa jonkun progebändin biisin synaintrolta, tai jonkinlaiselta väliosalta tai joku ihan oma välibiisinsä. Tosi hyvän kuulosta joka tapauksessa! Mieletön tunnelma. Rakkautta & Psykedeliaa - Hän Kumarsi Kukille |
Joees 12.03.2006 23:18:01 | |
---|
Mä pidän kyllä. Jos pystys kunnolla äänittämään niin duunailisin itsekin. Tykkään myös siitä, että lisää ihan tarkotuksella tehtyjä melodioita sekaan. Tai sitten jos päässä hyrrää joku idea niin sen ympärille improaa pitäen sen idean jonkunlaisena keskustana. Tällasia ois kans vitsin makeeta tehä parilla kitaralla. Voi saada vitsin hienoja juttuja aikaan kun kuuntelee toista ja yrittää pysyä samassa tunnelmassa, luoda just sitä harmoniaa tai sitten kireyttä. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
kanka 13.03.2006 15:32:57 (muokattu 13.03.2006 15:36:23) | |
---|
Luin sen pikku tekstin sieltä vasemmasta reunasta, mutta en nyt kuitenkaan oikein ymmärtänyt mitä se tälläinen nyt oikein on? Tästä Frippin selitys: http://www.disciplineglobalmobile.com/cat/soundsc.shtmlEli kaikessa yksinkertaisuudessaan tuo on kitaran looppausta delayn avulla. Soundit saadaan kitarasyntikasta, mutta tuota voi harrastaa toki myös ihan tavallisella kitaran soundilla. Ainoa mitä tarvitsee on pitkä delay. Tosi hyvän kuulosta joka tapauksessa! Mieletön tunnelma. Kiitoksia! Hienoa kuulla että tällaistakin arvostetaan.. |
touhis 13.03.2006 15:43:34 | |
---|
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan tuo on kitaran looppausta delayn avulla. Idea voi olla yksinkertainen, mutta tokihan itse tekninen toteutus käytännössä on jotain muuta kuin yksinkertainen? Olen itsekin jotain tommoisia utuääniä yrittänyt saada kitarasta käyttäen podin delayta. Hauskaa touhua, mutta silti aika kaukana frippertronics-soundista. ;) Jostain päin nettiä muuten löytyy tuota frippertronicsia matkimaan pyrkivä vst-plugari.. Everything is simple with IBM. |
touhis 13.03.2006 15:47:35 | |
---|
Itse olin Helsingin G3-keikalla yksi niistä monista, jotka poistuivat katsomosta soundscapejen aikana. En vaan vielä silloin voinut ymmärtää tuota, ja olisihan se ollut kiva tietää, mistä oikein oli kysymys. Olin paikalla samalla keikalla ja kieltämättä meni itselläkin hetki ennen kuin ymmärsi, mistä on kysymys. :) Yhtään ei auttanut sekään, että hra fripp piileskeli siellä lavan takanurkan varjoissa. Everything is simple with IBM. |
kanka 13.03.2006 15:54:00 | |
---|
Idea voi olla yksinkertainen, mutta tokihan itse tekninen toteutus käytännössä on jotain muuta kuin yksinkertainen? Itseasiassa toteutuskin on melko yksinkertaista..:) Esim. noissa omissa kappaleissani istun suurimman osan ajasta hiljaa, kuulostelen maisemaa ja mietin mitä siihen voisi lisätä. Välillä sitten soitan muutaman sävelen, tai kenties painan jotain lattialla olevista nappuloista vaihtaakseni soundia. |
Yhtään ei auttanut sekään, että hra fripp piileskeli siellä lavan takanurkan varjoissa. Jep, tätä ratkaisua kovasti kummastelin itsekin.. Jälkeenpäin on kuitenkin käynyt selväksi, että Fripp on istuskellut tuolillaan jo aivan King Crimsonin alkuajoista. Kunnioitettava asenne, kun ei tahdo esiintyä, vaan antaa musiikin puhua puolestaan. |
touhis 13.03.2006 16:00:53 | |
---|
Itseasiassa toteutuskin on melko yksinkertaista..:) Esim. noissa omissa kappaleissani istun suurimman osan ajasta hiljaa, kuulostelen maisemaa ja mietin mitä siihen voisi lisätä. Välillä sitten soitan muutaman sävelen, tai kenties painan jotain lattialla olevista nappuloista vaihtaakseni soundia. Tarkoitinkin frippertronicsin teknistä kokoonpanoa.. hih! Everything is simple with IBM. |
Skebaristi 13.03.2006 16:02:53 | |
---|
Pitihän tuota itsekin kokeilla. Kivaa touhua. Ei vaan meinaa Digitechin delayn kesto riittää, tai sitten en vaan osaa. "Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo." |
kanka 13.03.2006 16:03:50 | |
---|
Tarkoitinkin frippertronicsin teknistä kokoonpanoa.. hih! Aah, no sekä Frippertronicsissa, että molemmissa Frippin soundscapes-laitteistoissa kyllä löytyy tavaraa..! Mutta onnistuuhan tuo vaikka ihan pelkällä delaylla ja volume-pedaalilla.. |
kanka 13.03.2006 16:05:36 | |
---|
Ei vaan meinaa Digitechin delayn kesto riittää, tai sitten en vaan osaa. Juu, kun toiset kisaa että "montako nuottia soitat sekunnissa", niin tässä varmaan painitaan sarjassa "paljos sul on delay-aika?"..:) |
Skebaristi 13.03.2006 16:14:12 | |
---|
Juu, kun toiset kisaa että "montako nuottia soitat sekunnissa", niin tässä varmaan painitaan sarjassa "paljos sul on delay-aika?"..:) Meitsil on kymmenen delayta sarjassa! :) Ei tuolla GNX:llä näyttäisi saavan kuin 2000ms, ei oikein riitä. "Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo." |
StoRBa 13.03.2006 19:15:10 | |
---|
Hienon kuulosta tavaraa! Niinko tonne vieraskirjaankin kirjotin ;) Mitä efektejä sulla on käytössä? |
J.Ahonen 13.03.2006 19:19:34 | |
---|
Se King Crimson Finlandia Talo keikka oli hyvä. Mut olin ihan paskat housussa siinä alussa, oli tosiaan mahtavaa. Tsekkaa Fripp & Eno - Equatorial Stars (2004) |
kanka 13.03.2006 19:32:23 | |
---|
Hienon kuulosta tavaraa! Niinko tonne vieraskirjaankin kirjotin ;) Thanx! Mitä efektejä sulla on käytössä? Jos ihan efekteistä puhutaan niin kaksi delayta ja reverb. Toinen (pitkä) delay toimii looppaajana, ja toinen (lyhyt) tuo lisämakua soundeihin reverbin kera. Kaikki soundit taas tulevat kitarasyntikasta.. Niin ja kitarassa on tuo sustainer. |
Antti1 13.03.2006 19:37:46 | |
---|
Eihän tämmöiseen tarvita kuin delay, reverb, tremolo, chorus, sustainer ja ebow, niin jo lähtee ties mitä pärinää. Noihin polkimiin pitää kehittää joku moottoroitu automaatiojuttu, joka joko arpoo asetuksia randomilla, tai sitten voi painikkeista pistää presettejä päälle. Multiefektithän ei kelpaa... :) The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
kanka 13.03.2006 19:38:32 | |
---|
Tsekkaa Fripp & Eno - Equatorial Stars (2004) On tsekattu.. Itse pidän eniten kuitenkin Frippin omista liveäänityksistä. Hienoimpia varmaankin A Blessing of Tears ja All Saints Church 14. tammikuuta 2006. Tosin vaikea noita on verrata, kun kaikki ovat niin erilaisia. |
J.Ahonen 13.03.2006 19:41:43 | |
---|
Dealy/reverb/Phaser/PieniOD/Wahitus Johan ollaan toisella planeetalla. |
StoRBa 13.03.2006 22:24:37 (muokattu 13.03.2006 22:25:20) | |
---|
Mullahan taitaa olla vahvarissa tollanen soundscape dealy jo valmiina... Pitäis varmaan kokeilla :P E: Kanka millä sustainerilla vedät? |