Aihe: Tietokoneista
1
Kultasormi
30.08.2003 15:45:08
Eli ainakin joitain näistä asioista on käsitelty jo täällä, mutta ajattelin kysäistä kuitenkin koko hommaa kerralla. Tietokonetta olisin hommaamassa ja nimenomaan sellaista jolla saisi n. 8 raitaa nauhoitettua kerralla ja miksailtua suhteellisen hyvin.

Ensinnäkin itse konetehoista. Paljonko pitäisi olla tehoja, että n. 30-40 audioraitaa pyörisi plugin-efekteineen melko sulavasti?

Kovalevyistä sen verran että nykyään on niitä suht edullisisa kovoja, jossa on 7200 rpm ja 8 megan välimuisti. Onko tolla välimuistilla olennaista merkitystä musahommissa?

Näytönohjaimenhan olis hyvä olla sellainen dualhead että sais kaks ruutua, mutta ne taitaa olla liikaa mun budjetille, koska ei edes ole sitä toista näyttöäkään, mutta kannattaako sillä akselilla ottaa jotain muuta olennaista huomioon?

Ja mitä muuta kannattaa vielä ottaa huomioon? (emolevy..)

Sitten vielä äänikortista. Oon katellut esim Hoontech dsp 2000. Oisko joitain muita varteenotettavia malleja missä olis n. 8 sisäänmenoa ja vähintään kahteen kanavaan mikki preampit. (tekeekö muuten ton hintaluokan äänikorttien mikki preampeilla mitään?) Hintaa sais olla max 450 euroa.

Tuli aika monta kysymystä kerralla, mutta toivottavasti joku jaksaisi vastailla, ettei menisi pistämään rahoja ihan kaikkiin tyhmyyksiin.
askomiko
30.08.2003 15:52:12 (muokattu 30.08.2003 15:54:39)
Prossua niin paljon kuin rahat riittää, keskusmuistia giga, ja menoksi.

Minulla on käytössä 2,63ghz P4, efektoimattomana pyörittää 67 stereoraitaa eli kaipa se vääntäisi sen 120 monoraitaa. Mutta kasalla raskaita plugineita saa kyllä hyytymään pariinkymmeneen raitaan. Eli ei niinkään riipu raitamäärästä, vaan nimenomaan siitä pluginien määrästä ja raskaudesta.

Kahta näyttöä pyörittävät ohjaimetkaan ei kai niin hirmuistesti maksa. Tai, eipä kai paljos mitään, jos tinkii 3D-vitkuttimista ja panostaa käyttökuvan laatuun.

Tuossa vielä vähän vanhentunut taulukko yhdestä logic-testistä, jossa kurmotetaan konetta plugin-armeijalla. Lopputulos luetaan pluginien määränä ennenkuin kosahtaa.
http://www.digitalnaturalsound.com/logic_dsp/perform_lap5.shtml
samic
30.08.2003 17:40:24

Kyllä kovollakin on merkitystä paljon
eli mahdollisimman nopea vaan kehiin mitä emo tukee...
levyn teko oli 3v projekti, 2 vuotta reissuihin, 11,5kk hummailuun, 12pv hukkui ja 2pv oltiin äänittämässä
askomiko
30.08.2003 17:54:16
Inhottavan monesta palasta koostuu PC. Joltain gurufoorumeilta (joko tietokone tai audio) löytyy suosituksia emolevyiksi ja kovoiksi. Kiintolevyn valinta on vähän helpompaa, kun niistä melkein ymmärtääkin jotain. Testien perusteella hakuseen vaan, nopein, hiljaisin, suurin ja luotettavin.
Ukko
30.08.2003 19:13:33

1.Ensinnäkin itse konetehoista...
2.Kovalevyistä sen verran että nykyään...
3.Ja mitä muuta kannattaa vielä ottaa huomioon? (emolevy..)

Sitten vielä äänikortista. Oon katellut esim Hoontech dsp 2000. Oisko joitain muita varteenotettavia malleja missä olis n. 8 sisäänmenoa ja vähintään kahteen kanavaan mikki preampit. (tekeekö muuten ton hintaluokan äänikorttien mikki preampeilla mitään?) Hintaa sais olla max 450 euroa.

Tuli aika monta kysymystä kerralla, mutta toivottavasti joku jaksaisi vastailla, ettei menisi pistämään rahoja ihan kaikkiin tyhmyyksiin.

1. Karu totuus on se että mitä enemmän, sen parempi.
Tietysti koneen muutkin komponentit vaikuttavat tehoihin.
2. Jos on varaa niin hommaa niin nopea scsi levy kuin löytyy. Nopeimmat ovat jo 15000 kierroksisia. Mites muuten firewire levyt noin yleensäkin toimisivat. Kertokaa tietävämmät.
3. Älä hommaa emoa jotka ovat via 133 piirisarjoilla. Via 133A on eri juttu.
Äänikortti kysymys saattaa integroitua pienessä määrin siihen mitä audio/sekvensseri softaa käytät. Kannattaa kysyä ohjelman valmistajalta mitä ne suosivat. Audion latenssi pitäisi pysyä max. 3-5 millisekunnin puitteissa, ainakin mikäli äänittelet käyttäen efekti pluggareita kuuntelussa. Muuten äänittelystä tulee aika kettumaista touhua. Ja vielä, kannattaisko käyttää erillisiä esiasteita.
Ukko
30.08.2003 19:16:17

Ja sen verta vielä että hommaa audio datalle ikioma kovo jolla ei muuta dataa ole.
Kultasormi
31.08.2003 11:52:41
Ja vielä, kannattaisko käyttää erillisiä esiasteita.

Joo. Tossa oliki takana sellainen asia mitä en tullu maininneeksi, että mulla on kuusi kanavaa mahdollista nykyisten laitteiden kautta saada esiasteiden kautta, ja siksi oiski ollu hyvä homma jos ne äänikortin omat olis toiminu, niin ois saanu kaikki kahdenksan hoidettua siten. Eli sun kirjoituksen hengestä oli aistittavissa että ne ei ilmeisesti ole kovin kovaa valuttaa ne korttien omat, vai?

Hyviä ohjeita tullu, kiitoksia niistä. Se Askomikon linkki oli kanssa hvyin käytännössä havainnoiva, että miten paljon ne tehot vaikuttaa tosiaan noihin plugareiden pyörittämiseen.

Sitten vielä jatkokysymys askomikolle. Noilla tehoilla, mitä sulla on, niin mikä osa alkaa ekana tökkimään (mikäs kovalehy sulla olikaan)? Ja miten käytännössä hoidat sen miksauspuolen, kun et ilmeisesti kuitenkaan pysty pyörittämään kaikkia raitoja biisistä plugareiden kanssa (jos 20 jälkeen alkaa hyytyy raskailla efekteillä). Eli välimiksauksia (tarkoittaa mun vajavaisella musakielellä joidenkin raitojen miksaamista yhdeksi), raskaiden efektien polttamista kiinni raitoihin vai jotain muuta....? Jos vaihtoehto oli jompikumpi noista, niin missä järjestyksessä noin periaatteessa sitten välimiksaat/poltat efektejä kiinni?
Jabbe
31.08.2003 13:31:08
Onnistuuko toi käyttiksen jakaminen muilla kuin XP:llä?
askomiko
31.08.2003 14:15:13 (muokattu 31.08.2003 14:32:22)
Onko se käyttiksestä kiinni? En tiedä. Mulla on XP sotkupuolena ja W2000 musapuolena. Elä kysy miten se tehdään, kun pyysin tämmöisen ratkaisun kaupasta kun koneen ostin...

Edit: tai itseasiassa, kun plärää sitä configruutua jolla saa rastitettua ohjelmia jotka käynnistyy koneen mukana (ja jossa on kaikkia prkleen puoliviruksia kuten MSN Messenger ja jos on epäonnekseen saanut vaikkapa Gatorin..), niin siellä näkyy käynnistysrivi joka määrittelee jotain joka näyttää juuri tuolta tuplakäyttishommalta. Ainakin sain siitä ruudusta säädettyä sitä odotusaikaa jonka kone odottaa käyttiksen valintaa ennenkuin käynnistää default-käyttiksen.

boot.ini -tiedosto, sen kanssa vähän taistelet.
Jabbe
31.08.2003 14:21:57
Onko muuten W2000 tai XP luotettavampi musakäytössä? Itselläni on nyt 98ME, joka toimii suht hyvin mutta ei tue Cubase SX:ää joten pakko on siirtyä eteenpäin. 98SE oli mulla ensin, ja sillä ei meinaa mikään toimia, varsinkin Inca88-kortin kanssa oli hirveää säätämistä.
askomiko
31.08.2003 14:34:49 (muokattu 31.08.2003 14:35:46)
W2000 taitaa olla vähän kevyempi itsessään, eli jää enemmän virtaa musalle. Vaan en tiedä. On tuo toiminut. Ja näyttää ihan vintagelta, eikä miltään karkki-XP:ltä. Kai se sit on. :D

Ota varmuuskopio boot.inistä, ja kokeile mitä tapahtus mun boot.inillä. >:)

boot loader
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
operating systems
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Eli vinot tekstit on niissä hakasulkeissa.

Elä kokeile, räjähtää kone. Onpahan tuossa jos on kaksi kiintolevyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)