Aihe: Suorat nauhaviilat..?
1 2
Juzzu
12.03.2006 18:56:10 (muokattu 12.03.2006 18:57:23)
Tuska ja hammastenkiristys.

Nauhoitin vklopun aika kolmen kitaran nauhat. (kuvassa vieläpä hommeli kesken http://img218.imageshack.us/my.php?image=nauha27gj.jpg ) Näennäisesti kaikki on hyvin, nauhat näyttää nyt "valmiina" hyviltä viilauksien, hiontojen ja kiillotusten jäljiltä. Mutta prkl, takaraivossa kalvaa koko ajan pelko että kuinkahan tasaista jälkeä loppupelistä sainkaan aikaan ja kuinka paljon mahdollisesti suora otelauta otti itseensä vielä papruilla hiontojen jälkeen. Mutta kun ei ole kunnon suoria tulkkeja niin eipähän tuosta ota selvää erkkikään ennen kuin kielet on laitettu paikoilleen ja ensimmäiset sirinät ja surinat löytyy otelaudasta (jos wanhat merkit pitää paikkansa).

Nykyisen nauhaviilani olen valkannut n. kymmenen viilan joukosta joissa oli selkeästi kieroja ja mutkaisia ja omani oli mielestäni melko suora. Mutta mistäs noista ottaa tarkasti selvää, itsekin viilan tulkkasin melko epätarkalla pitkällä viivaimella. Ja kuinkahan suora tuo viila enää on..

Miten te olette itsellenne suoran viilan hommanneet? Löytyykö "varmasti" suoria viiloja jostain - mä voisin melkein vaikka maksaa vähän enemmänkin jos saisi varmuuden siitä että suoralla viilalla ollaan hakattua nauhoja tuhoamassa.
Entä mistähän löytäisi kunnon vimosen päälle tarkkoja tulkkeja suoruuksien tarkistamiseen? Minullekin on sellaiset koneistettu jo yli vuosi sitten, muttei niitä ole vielä postiin laitettu :P :P

Epävarmuus kalvaa. Taidan korkata oluen.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
spyykko
12.03.2006 19:25:36

Miten te olette itsellenne suoran viilan hommanneet? Löytyykö "varmasti" suoria viiloja jostain - mä voisin melkein vaikka maksaa vähän enemmänkin jos saisi varmuuden siitä että suoralla viilalla ollaan hakattua nauhoja tuhoamassa.

Mä tasoitin viimeksi nauhat EHR-teräslatan (EsiHiottu Rakenneteräs) pätkällä, mihin liimasin hiomakankaan kiinni. Oli painavampi kuin viila, mutta hoiti mun mielestä homman ihan hyvin, vaikka latta olisi kyllä saanut olla pidempikin.

Taidan korkata oluen.

Kippis. Mä jatkan täällä töissä. Kivaa kun on kouluttanu ittensä niin saa tehdä töitä viikonloput läpensä ilman ylityökorvauksia. No, ammatinvalintakysymys.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Trebla
12.03.2006 20:04:10

Entä mistähän löytäisi kunnon vimosen päälle tarkkoja tulkkeja suoruuksien tarkistamiseen?

En tiedä mikä on riittävän tarkka, mutta eikös osassa noista vatupasseista ole yksi sivu koneistettu suoraksi?
Oli ihan pakko tarkistaa, kun pilteeman ja uulssonin luetteloiden kuvista saanut selvää. Mulla on semmoinen halppis laser-vatupassi, jossa runko on alumiinista suorakaideprofiilia. Tuossa ainakin oli toinen kapeista sivuista koneistettu (suoraksi).
"Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs
ruma-tero
12.03.2006 20:58:44
Taidan korkata oluen.

Korkkaa toinen.
Mulla se auttaa kaikenlaiseen epäilyyn.

Mutta metallikoneistamovehkeistä pitäis löytyä olemattomilla toleransseilla varustettuja mittalaitteita. Kysy vaikka http://www.teraskonttori.fi/
Metu, hei! Tuu kääntämään miun kiikkutuoli telekkarriin päin!
Juniper
12.03.2006 21:11:41
Mä en käytä viilaa vaan isoa hienoa hiomakiveä :)
Sillä on ainakin tullut hyvää jälkeä.
Juzzu
13.03.2006 07:47:40
Mä en käytä viilaa vaan isoa hienoa hiomakiveä

EHR-teräslatan (EsiHiottu Rakenneteräs) pätkällä, mihin liimasin hiomakankaan kiinni.

Pitäiskö sitä harkita viilasta luopumista tulevaisuudessa. Ehkä ois parempi että ois tosiaan joku tuommonen mikä puree vähän hitaammin, eipä tuossa hommassa mikään kiire ole.

Spyykko, miten olet liimannu hiomakankaan? Ettei liima alla jätä "paakkuja" jotka näkyy kohoumina kankaassa eikä pohja ole enää suora? Vai spekuloinko sekundäärisillä argumenteilla?
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
MPU
13.03.2006 08:33:32
Olen myös pyhittänyt tarkoitukseen hiomakiven.
Marko
spyykko
13.03.2006 12:03:17

Spyykko, miten olet liimannu hiomakankaan? Ettei liima alla jätä "paakkuja" jotka näkyy kohoumina kankaassa eikä pohja ole enää suora? Vai spekuloinko sekundäärisillä argumenteilla?

Spray-liimalla. Aihe on kyllä oikeutettu, itse mitein tuota tehdessäni ihan samaa. Lisäksi koska se kangas on jonkun verran "pehmeä", niin työkalu ei ehkä ole ihan optimaalinen. Parempi se kuitenkin oli mitä mun aikaisempi viila.

Olen myös itse harkinnut hiomakiveä, mutta mistä niidenkään suoruudesta tietää.

Löytyykö jostain DIN, joka määrittelee paljonko nauhaviilassa saa olla suoruuspoikkeamaa :-)
le pargo
13.03.2006 12:17:09
Mitä mä olen noita edullisia hiomakiviä tarkastellu, niin ne on ainakin jo silmällä katsottuna hiukka killejä. Joskus hioin nauhat isohkolla puuhöylällä, josta poistin terän ja kiinnitin pohjaan vesihiomapaprun. Ei sekään kyllä täydellisesti onnistunut.
SP-elektroniikassa näyttäis olevan tuollanen,
"Nauhojen tasoitusviila FL-160S, fret leveling file FL-160S 25.00€", kellään kokemusta - kiinnostaa, että onkohan toi tarpeeksi pitkä nauhojen hiontaan..
Juzzu
13.03.2006 12:17:27
Lisäksi koska se kangas on jonkun verran "pehmeä", niin työkalu ei ehkä ole ihan optimaalinen.

Onko sulla siis ollut tosiaan semmonen paksumpi kangas vai vaan ihan hiomapaperi?

Löytyykö jostain DIN, joka määrittelee paljonko nauhaviilassa saa olla suoruuspoikkeamaa :-)

Jaa-a :o)
Tuskin maksais hirveesti jos oikaisukoneistas jonkun tuommoisen latan pinnan ja siihen sitten liimaus noita papruja - jos paprujen kanssa tulis hyvää jälkeä..
http://img87.imageshack.us/img87/4822/hiontatuki8du.jpg
spyykko
13.03.2006 12:35:08 (muokattu 13.03.2006 12:38:27)

Onko sulla siis ollut tosiaan semmonen paksumpi kangas vai vaan ihan hiomapaperi?

Paksumpi kangas. Sorvin vierestä rullalta otin, kun oli sopivasti tarjolla.

Tuskin maksais hirveesti jos oikaisukoneistas jonkun tuommoisen latan pinnan ja siihen sitten liimaus noita papruja - jos paprujen kanssa tulis hyvää jälkeä..

Juu. ja jos ton tekisi RHS-putkesta, niin se ei painaisi niin pirusti. Ja sitten se näyttääkin jotakuinkin tältä:
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … ling/Fret_Fingerboard_Levelers.html
PL
13.03.2006 12:44:23
Ei kait jonkin raudan/alumiininkappaleen oikohionta paljoa maksa, mutta voisihan sen tehdä itsekkin: Riittävän tasaiselle pinnalle (lasi tms.)hienoa (400?) hiomapaperia/nauhaa sopiva pätkä ja sitten rauhallisin pyörivin liikkein hioo metallinkalikan suoraksi. Noin tuli aikoinaan oi'ottua useitakin mopon ja moottoripyörän kansia.
Juzzu
13.03.2006 12:48:42
Ei kait jonkin raudan/alumiininkappaleen oikohionta paljoa maksa, mutta voisihan sen tehdä itsekkin: Riittävän tasaiselle pinnalle (lasi tms.)hienoa (400?) hiomapaperia/nauhaa sopiva pätkä ja sitten rauhallisin pyörivin liikkein hioo metallinkalikan suoraksi. Noin tuli aikoinaan oi'ottua useitakin mopon ja moottoripyörän kansia.

Tuolla lailla hiomapapruista tulevat toleranssit jo kasaantuu - ekaksi hiotaan pinta tasaiseksi papereilla ja sitten ko. pinnalle liimataan hiomapapruja. Ja onko se lasin pinta nyt jollain lailla tasomainen? ei tod.näk. Kansi on siinä mielessä ehkä helepompi että se vedetään kuitenkin momenttiin kiinni ja pahavi välissä...?

Tietty, mitkä ny sitten on vaaditut tolerassit...? Soitinrakentaja puhui nauhatulkeistaan notta ihan satikan parin tarkkuudella on koneistettu.
Juniper
13.03.2006 12:50:00
Juu. ja jos ton tekisi RHS-putkesta, niin se ei painaisi niin pirusti. Ja sitten se näyttääkin jotakuinkin tältä:
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … ling/Fret_Fingerboard_Levelers.html

Jaahas, taidankin lähteä jututtamaan koneistajaa jos se tekis vaivihkaa tollatteen RHS-härvelin.
Juzzu
13.03.2006 12:52:37
Jaahas, taidankin lähteä jututtamaan koneistajaa jos se tekis vaivihkaa tollatteen RHS-härvelin.

samaan hikeenhän niitä vois tehdä useemman...? :o)
PL
13.03.2006 12:55:11
Soitinrakentaja puhui nauhatulkeistaan notta ihan satikan parin tarkkuudella on koneistettu.

Jos noille tarkkuuksille mennään, niin sitten pitäisi olla jo lämpötilatkin otettuna huomioon. Jos otat esin 50mmx50mmx1000mm mittaisen alumiinipötikän ja laitat kätesi sen päälle muutamaksi minuutiksi niin se käyristyy muutamia satasia helposti. Mutta jos tarkkuus epäilyttää, niin kalikka kouraan ja moottorikoneistamoon hiottamaan tasaiseksi.
Juzzu
13.03.2006 12:58:07
Mutta jos tarkkuus epäilyttää, niin kalikka kouraan ja moottorikoneistamoon hiottamaan tasaiseksi.

Niin, no kuten totesin mullekin on jo tulkit koneistettu mutta ne jäivät vaan postittamatta :o) Ja mieluumminhan sitä ottaisi jo työkalun tarkoilla mitoilla, tulkeillahan vaan voi enää havainnollistaa tuhojen määrän.
MPU
13.03.2006 13:32:16
Mikähän mahtaa olla järkevä tarkkuus tuossa nauhojen oikaisussa? Kuitenkin kun nuo nauhat tuon oikaisun jälkeen pyöristetään, hiotaan ja kiillotetaan niin jotain niistä aina vielä poistuu. Ja sitten otelauta elää kosteuden/öljyämisen/lakkaamisen vaikutuksesta ja kielet vetää kaulaa kaarelle ja... Tietysti millään banaanilla ei kannata oikoa, mutta mikä tuo riittävä tarkkuus sitten on?
Marko
Juzzu
13.03.2006 13:39:54
Tietysti millään banaanilla ei kannata oikoa, mutta mikä tuo riittävä tarkkuus sitten on?

No vaikeehan se on sanoa. Mitä tarkempi se on aluksi, sitä parempi tietty :o)
Mäkin hion, pyöristin ja kiillotan noita nauhoja siihen mallliin vkloppuna että jos ne vahingossa tasaiset viilan jälkeen olikin niin tuskin enää valmiina... On se vaan hankalaa. Joskus aikaisemmin yksiä nauhoja hiotessa jätin sitten viimeistelyn vähän puolitiehen juuri sen takia, että parempi hyvä soitettava otelauta kuin ihan vimosen päälle kiiltävät särisevät nauhat.

Kaulan relief on kyllä amatööri-nauhoittajan kaveri, katsotaan kuinka paljon se auttaa :o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)