Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 59 10 11 12 1334 35 36 37 38
cubasisti
07.03.2006 21:03:51
Missään tilanteessa Windows-koneen palomuuria ei saa ottaa pois päältä hetkeksikään, koska sieltä on välittömästi tulossa koputtelijoita sisään. Monilla on jopa operaattorin puolesta liittymässä aina palomuuri päällä. On täysin vastuutonta ohjeistaa käyttäjiä poistamaan palomuurisuojaus.
Deadline tekee mestarin.
baron
10.03.2006 21:19:27

Mä olin jostain syystä hävittänyt jonkun Finaletiedoston jota halusin muokata ja mulla oli se PDF:nä ja yllättävän hyvin skannaustoiminnalla Finale sai luettua sen, pari pikku korjausta eli säästi merkittävästi aikaa uudelleen kirjoittamiseen verrattuna!
My name is Baron, Sir Baron.
Chunga
13.03.2006 01:46:33

no voihan pers. Tällanen täällä... Just viimeisen puolen vuoden aikana olen tapellut finalen kanssa kaikennäköisestä. Muutama kysymys on tuona aikana noussut esiin:

Onko rumpunuottien kirjoittaminen yhtä vaikeaa muillakin? Tarkoitan että hiirellä paineltaessa ja sen jälkeen nuolinäppäimillä editoimalla ei sitten millään onnistu ikinä löytämään jotain tiettyä ääntä, ja jos sattuu löytämään on se jo naapurin viivastolla.
Onko lisäksi jotain mahdollisuutta kirjoittaa polyrytmisiä kuvioita samalle viivastolle?

Eb ja Bb-lappujen tekeminen on mukavan vaivatonta(ihan vaan välihuomautuksena ettei mene haukunnan puolelle)

Lisättäessä uusia soittimia kesken tekemisen(Staff-Add using wizard) joutuu aina käsin räpeltämään instrument-lististä saundit kohilleen kun yhtäkkiä saksofoni kuulostaa särökitaralta ja rummut ovat muuttuneet applause-saundeiksi.. :)

Tempo/midikysymys: Sävellyksen ollessa finalessa siinä tilassa että sitä pitäisi muillekin esitellä on hyvä saada ulos jonkinlainen soiva versio. Tietokonetta käyttävä soittaja voi kätevästi pieneen tilaan menevästä midi-tiedostosta lukea nuotit ja kuunnella kappaletta mutta midiksi ulostettaessa kaikki tempovaihdokset jäävät pois ja biisi soi siihen tempoon mikä se ensimmäisen tahdin aikana on ollut.... millä homman saa korjattua?

ainiin ja käytän Finale 2002. pitäis varmaan päivittää...
If Charlie Parker was Bird, Maceo must be an eagle! ##Mega Man-Club 013: Metanol Man DVD-kokoelmani:
Erkki Linden
13.03.2006 09:36:40 (muokattu 13.03.2006 09:40:27)

no voihan pers. Tällanen täällä... Just viimeisen puolen vuoden aikana olen tapellut finalen kanssa kaikennäköisestä. Muutama kysymys on tuona aikana noussut esiin:

Se tappelu loppuu, kun siirryt säveltämään ja kirjoittamaan nuotteja Sonar- ohjelmalla.

Kun olet tehnyt musiikista Sonarilla mieluisesi ja siirrät sen midi-muodossa Finalelle niin kaikki soi täsmälleen samanlaisena kuin alunperin Sonarilla.
EP
13.03.2006 09:43:58 (muokattu 13.03.2006 09:49:24)
Se tappelu loppuu, kun siirryt säveltämään ja kirjoittamaan nuotteja Sonar- ohjelmalla.

Molempia kannattaa käyttää: nuotinnus ohjelmassa kannattaa yleensä tehdä kaikki nuottikirjoituksen vaatimat muokkaukset ja Sonarissa (sekvensseriohjelmassa) esim. soundit ja volumet ym.

Itse teen yleensä juuri tässä järjestyksessä, ensin nuotinnus, sitten sekvensseri.
Myöhemmin sen voi vielä siirtää takaisinkin nuotinnusohjelmaan jos haluaa.
cubasisti
13.03.2006 12:19:34 (muokattu 13.03.2006 12:22:13)
Orkesterisoundimoduuliohjelmahässäkkä. Selostin sitä Sibelius-keskustelussa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=117723
Deadline tekee mestarin.
EP
13.03.2006 14:00:33 (muokattu 13.03.2006 14:04:29)
Orkesterisoundimoduuliohjelmahässäkkä. Selostin sitä Sibelius-keskustelussa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=117723

Siis jonkinlainen soundikirjasto?
Janus
13.03.2006 14:15:41
Siis jonkinlainen soundikirjasto, ilman sekvensseriä?

Finale tai Sibelius, joita toi tukee, toimivat myös sekvenssereinä. Kaikkia MIDI-parametrejä pystyy säätämään myös noista nuotinnusohjelmista. Ton ideana on se, että saa paljon dynaamisempaa ja valmiimmalta soundaavaa demojälkeä ilman, että tarvitsee lähteä nuotinnusohjelmasta minkään toisen ohjelman puolelle. Kannattaa ottaa huomioon, että jos konvertoi nuotinnusohjelmalla tehdyn valmiin scoren midiksi ja vie sen erilliseen midi-sekvensseriin, kaikki toimii hienosti, mutta kun sieltä tuo muokatun miditiedoston Import-toiminnolla takaisin nuotinnusohjelmaan, häviävät kaikki esitystapa/dynamiikkamerkinnät, kertaukset, segnot, yleensäkin koko layout jne.

Itse työskentelen samaan aikaan kahdessa eri ohjelmassa kahdella eri koneella. Joskus sävellän (sikäli kun yleensäkään "ohjelmalla sävelletään") Cubasella tai Pro Toolsilla ja kirjoitan siitä myöhemmin lapun, joskus taas Sibeliuksella ja teen valmiin scoren perusteella MIDI/audiodemon, jossa yritän toteuttaa esitystapamerkinnät mahdollisimman "todenmukaisesti" ja parhailla käytettävissä olevilla soundeilla, joko softasynasta tai räkkimodulista.

Laitetaan bonusraitana vielä vinkki Finalen (+kaikkien muidenkin nuotinnussoftien) käyttäjille:

Jos käytät PC:tä, hommaa PrimoPDF-niminen .pdf-tulostinsofta (asentuu virtuaalitulostimeksi, jonka avulla voit tallentaa kirjoittamasi nuotin suoraan .pdf:äksi, kätevä esim. nuottin sähköpostittamista ajatellen), vaikkapa osoitteesta www.primopdf.com . Jos käytät Maccia, älä tee mitään, sillä Omppu osaa tallentaa käyttöjärjestelmässä suoraan .pdf:äksi. Kun olet saanut nuotin valmiiksi, printtaa se (ennen useiden kopioiden paperitulostusta) ensiksi .pdf:ksi, jolloin se aukeaa Acrobat Readerilla automaattisesti. Nuotin oikolukeminen helpottuu suunnattomasti, ja leiskassa olevat pikkuvirheet - ja isommatkin, esim. puuttuva kertaus/codamerkki jne. on helppo korjata edelleen auki olevaan alkuperäiseen Finale-nuottiin.
EP
13.03.2006 15:03:06 (muokattu 13.03.2006 15:03:49)
Finale tai Sibelius, joita toi tukee, toimivat myös sekvenssereinä. Kaikkia MIDI-parametrejä pystyy säätämään myös noista nuotinnusohjelmista. Ton ideana on se, että saa paljon dynaamisempaa ja valmiimmalta soundaavaa demojälkeä ilman, että tarvitsee lähteä nuotinnusohjelmasta minkään toisen ohjelman puolelle. Kannattaa ottaa huomioon, että jos konvertoi nuotinnusohjelmalla tehdyn valmiin scoren midiksi ja vie sen erilliseen midi-sekvensseriin, kaikki toimii hienosti, mutta kun sieltä tuo muokatun miditiedoston Import-toiminnolla takaisin nuotinnusohjelmaan, häviävät kaikki esitystapa/dynamiikkamerkinnät, kertaukset, segnot, yleensäkin koko layout jne.

Itse työskentelen samaan aikaan kahdessa eri ohjelmassa kahdella eri koneella. Joskus sävellän (sikäli kun yleensäkään "ohjelmalla sävelletään") Cubasella tai Pro Toolsilla ja kirjoitan siitä myöhemmin lapun, joskus taas Sibeliuksella ja teen valmiin scoren perusteella MIDI/audiodemon, jossa yritän toteuttaa esitystapamerkinnät mahdollisimman "todenmukaisesti" ja parhailla käytettävissä olevilla soundeilla, joko softasynasta tai räkkimodulista.

Laitetaan bonusraitana vielä vinkki Finalen (+kaikkien muidenkin nuotinnussoftien) käyttäjille:

Jos käytät PC:tä, hommaa PrimoPDF-niminen .pdf-tulostinsofta (asentuu virtuaalitulostimeksi, jonka avulla voit tallentaa kirjoittamasi nuotin suoraan .pdf:äksi, kätevä esim. nuottin sähköpostittamista ajatellen), vaikkapa osoitteesta www.primopdf.com . Jos käytät Maccia, älä tee mitään, sillä Omppu osaa tallentaa käyttöjärjestelmässä suoraan .pdf:äksi. Kun olet saanut nuotin valmiiksi, printtaa se (ennen useiden kopioiden paperitulostusta) ensiksi .pdf:ksi, jolloin se aukeaa Acrobat Readerilla automaattisesti. Nuotin oikolukeminen helpottuu suunnattomasti, ja leiskassa olevat pikkuvirheet - ja isommatkin, esim. puuttuva kertaus/codamerkki jne. on helppo korjata edelleen auki olevaan alkuperäiseen Finale-nuottiin.

Juu, kyllähän nuotinnusohjelma on itsessään jonkinlainen sekvensseri, mutta ei se millään korvaa laajaa sekvensseriohjelmaa ( esim. Sonar), monipuolisine muokkaus mahdollisuuksineen.
Yleensä jos joudun tuomaan sekvensseristä takaisin nuotinnusohjelmaan, niin joudun muokkaan nuottikirjoitusta, jota ei taas kannata tehdä sekvensserissä.

Molemmat tarvitaan, sekä hyvä nuotinnus-, että hyvä sekvensseriohjelma, kumpikaan ei pysty korvaamaan toista, riippuu tietenkin hieman siitä mitä haluaa tehdä (onhan toi GPO edullinen, kun vertaa sekvensseriohjelmaan).

Mulla tuli tulostimen mukana toi pdf- softa ja on kyllä tosi kätevä.
cubasisti
13.03.2006 16:26:49
Jos käytät PC:tä, hommaa PrimoPDF-niminen .pdf-tulostinsofta

Onko se parempi tai ilmaisempi kuin PDF Creator? PDF Creator on ainakin hyvä ja ilmainen myös kaupalliseen käyttöön. http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/
Deadline tekee mestarin.
cubasisti
13.03.2006 16:34:02
Molemmat tarvitaan, sekä hyvä nuotinnus-, että hyvä sekvensseriohjelma, kumpikaan ei pysty korvaamaan toista

Ei ehkä ihan vielä, mutta Sibelius ja Finale ovat lujaa vauhtia menossa siihen suuntaan. Sekvensseripuolella on niin vakava nippeliähky, että ymmärrän hyvin, jos joku haluaa mieluummin tehdä nuottiohjelmalla kaiken alusta loppuun.

Kunhan Sibeliukseen tulee tuki VST-instrumenteille, täsmällinen MIDI/audio/video-synkkaus ja kunnon editointimahdollisuudet yksittäisten nuottien ajoituksen ja MIDI-tapahtumien muokkaukselle, niin se on jo aika kova paketti.
Deadline tekee mestarin.
EP
13.03.2006 17:59:34
Ei ehkä ihan vielä, mutta Sibelius ja Finale ovat lujaa vauhtia menossa siihen suuntaan. Sekvensseripuolella on niin vakava nippeliähky, että ymmärrän hyvin, jos joku haluaa mieluummin tehdä nuottiohjelmalla kaiken alusta loppuun.

Kunhan Sibeliukseen tulee tuki VST-instrumenteille, täsmällinen MIDI/audio/video-synkkaus ja kunnon editointimahdollisuudet yksittäisten nuottien ajoituksen ja MIDI-tapahtumien muokkaukselle, niin se on jo aika kova paketti.

Joo, kieltämättä aikamoinen stressi on välillä sekvensseripuolella, kun yrittää jotain saada aikaiseksikin.

jos vaan joku keksii millä asiat saa tehtyä helpommin/ nopeammin, niin..
Katsotaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
decayingwings
07.04.2006 09:55:16
Kuinkahan Finalella saa tehtyä Whammy bar jutskia...esim dive bomb? Entäs huiluäänet? Tapping? Osaako kukaan nuotintaa kitarajuttuja Finalella? Itestä tuntuu että ei oikein lähe finalella tämmöiset jutut..Käytän versiota 2006
Dr Dominant
07.04.2006 10:45:05

Kuinkahan Finalella saa tehtyä Whammy bar jutskia...esim dive bomb? Entäs huiluäänet? Tapping? Osaako kukaan nuotintaa kitarajuttuja Finalella? Itestä tuntuu että ei oikein lähe finalella tämmöiset jutut..Käytän versiota 2006

Oota kun mä saan viikon päästä 2006:n niin katsellaan sitten. Jos tarkoitat sitä että piirrellään niitä viivoja viivaston päälle jotka kuvaavat kammen käyttöä á la dive bomb, ne tehdään expression toolilla siten, että suunnitellaan itse haluttu merkki piirtelemällä shape expression-kirjastoon sellainen viiva tai käyrä joka palvelee tarkoitusta. Mutta palaillaan tähän myöhemmin. Jos pystyt laittamaan tarjolle sen näköistä notaatiota minkä näköistä haluat tuottaa, nopeuttaa prosessia ettei tartte sanallisesti yrittää kuvailla minkä näköistä pitää saada aikaiseksi.
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
07.04.2006 11:02:44

Oota kun mä saan viikon päästä 2006:n niin katsellaan sitten. Jos tarkoitat sitä että piirrellään niitä viivoja viivaston päälle jotka kuvaavat kammen käyttöä á la dive bomb, ne tehdään expression toolilla siten, että suunnitellaan itse haluttu merkki piirtelemällä shape expression-kirjastoon sellainen viiva tai käyrä joka palvelee tarkoitusta. Mutta palaillaan tähän myöhemmin. Jos pystyt laittamaan tarjolle sen näköistä notaatiota minkä näköistä haluat tuottaa, nopeuttaa prosessia ettei tartte sanallisesti yrittää kuvailla minkä näköistä pitää saada aikaiseksi.

No kun saat sen, mulla ensimmäinen kysymys valmiina:
Siinä on oletusarvona studioview.
Miten se vaihdetaan pageview:ksi?
Dr Dominant
07.04.2006 11:48:24

No, kunhan pääsen sinne asti niin vastailen sitten. Taitaa olla itselläkin aika tavalla opeteltavaa kun edellinen versioni oli 2002.
Dr Dominant
10.04.2006 09:39:33

Nyt sain.

Options --> Program options --> New --> täältä valitset missä näkymässä haluat uusien dokumenttien aukeavan.
baron
10.04.2006 11:40:11

Nyt sain.

Options --> Program options --> New --> täältä valitset missä näkymässä haluat uusien dokumenttien aukeavan.

Kiitos, kyllä sä sit oot viisas!
Dr Dominant
10.04.2006 13:08:48

Kiitos, kyllä sä sit oot viisas!

Eipä kestä, ja siitä viisaudesta tiedä: mä olen vain lukutaitoinen ja todella pitkäpinnainen... mun tapauksessa em. ominaisuudet kantaa paljon pidemmälle kuin mun älylliset ominaisuudet! ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)