ei tuohon edelliseen teletopiciin tullut vastauksia niin kysäisenpä sellaista juttua, että kuinka paljon vaikuttaa soundiin tuo talla? Tällä tarkoitan siis normaalin ja sellaisen vintagetyylisen eroa. Niin ja edelleen lisäkysymyksenä, että kuinka helposti tuollaisessa kolmen palan tallassa hyppii kielet paikoiltaan? "Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless |
Keke Urlaub 12.03.2006 14:22:31 | |
---|
ei tuohon edelliseen teletopiciin tullut vastauksia niin kysäisenpä sellaista juttua, että kuinka paljon vaikuttaa soundiin tuo talla? Tällä tarkoitan siis normaalin ja sellaisen vintagetyylisen eroa. Niin ja edelleen lisäkysymyksenä, että kuinka helposti tuollaisessa kolmen palan tallassa hyppii kielet paikoiltaan? Sanoisin että merkittävin ero soundissa lienee siinä, onko talla sellanen leveä ashtray-malli vai kapea blockki niinkuin esim jossain stoptailiteleissä. Toki sitten seuraava ero syntyy siitä, onko kyseessä valurauta/jyrsitty teräs- vai messinkitalla. Mielestäni normaalikäytössä se on se ja sama, sitten jos on bluesmies ja kultakorva henkeen ja vereen, silloin kannattaa ostaa se messinkinen barrel-talla... Mun entisessä 50's telessä ei kyllä kielet hyppineet ollenkaan. Ainoa issue oli että intonaation kanssa saattoi joutua tekemään pieniä kompromisseja. Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules /
The fate of all mankind I see is in the hands of fools. |
Joees 12.03.2006 17:51:35 | |
---|
Sanoisin että merkittävin ero soundissa lienee siinä, onko talla sellanen leveä ashtray-malli vai kapea blockki niinkuin esim jossain stoptailiteleissä. Toki sitten seuraava ero syntyy siitä, onko kyseessä valurauta/jyrsitty teräs- vai messinkitalla. Mielestäni normaalikäytössä se on se ja sama, sitten jos on bluesmies ja kultakorva henkeen ja vereen, silloin kannattaa ostaa se messinkinen barrel-talla... Mun entisessä 50's telessä ei kyllä kielet hyppineet ollenkaan. Ainoa issue oli että intonaation kanssa saattoi joutua tekemään pieniä kompromisseja. Tuo intonaatio se on se pahin. Ei mulla ole koskaan yhdestäkään perinteisestä telecasterin tallasta kielet pomppinu mihinkään vaikka rajustikin olisi kurittanut. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
zuppermuhle 12.03.2006 17:59:41 | |
---|
Eikös siihen vintaaki tallaan saa semmoiset vinot tallapalat kompensoimaan intonaatio-ongelmia? Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
Vainhaalee 12.03.2006 18:57:47 | |
---|
Eikös siihen vintaaki tallaan saa semmoiset vinot tallapalat kompensoimaan intonaatio-ongelmia? Mitä helvetin intonaatio-ongelmia? Kyllä ainakin omasta telestä saa intonaatiot aika hyvin kohdilleen. Epäilemättä modern-tallalla saa paremmin säädettyä korkeudet sun muut, mutta tuolla makaa kaapin pohjalla täysin pakasta-vedetty modern-talla... Vain veikkaamalla voit voittaa... Tai omistamalla e-mail-osoitteen, perin juuri 8.100.000$ Korealaiselta multimiljonääriltä, joka kuoli perheineen kaikkineen lentoturmassa Beninissä... Screw You! Mä lähen Bora-Boralle! |
Joees 12.03.2006 19:07:01 | |
---|
Mitä helvetin intonaatio-ongelmia? Kyllä ainakin omasta telestä saa intonaatiot aika hyvin kohdilleen. Epäilemättä modern-tallalla saa paremmin säädettyä korkeudet sun muut, mutta tuolla makaa kaapin pohjalla täysin pakasta-vedetty modern-talla... No kyllä niissä vaan tuppaa olemaan. Kun on yksi yhteinen tallapala kahdelle kielelle, niin on aika vaikeeta säätää yhdne kielen intonaatiota täysin hollilleen. Joutuu tekee pieniä kompromisseja. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
LaXu 12.03.2006 19:23:54 | |
---|
Eikös siihen vintaaki tallaan saa semmoiset vinot tallapalat kompensoimaan intonaatio-ongelmia? Jeps. Esim. Wilkinsonin talloissa on sellainen ruuvi siinä tallapalan keskellä ja sitä tallapalaa pystyy kääntämään vinoon jolloin intonaation saa helpommin kohdalleen. |
Vasu 12.03.2006 21:06:46 | |
---|
Ei tainnut 50- luvun eikä vielä 60-luvunkaan teleissa olla noita innaatio "ongelmia". Ei ollut viritysmittareita vielä silloin. Mites noi klassisenkitaran innaatiot? |
tenkainen 12.03.2006 21:26:34 | |
---|
Ei tainnut 50- luvun eikä vielä 60-luvunkaan teleissa olla noita innaatio "ongelmia". Ei ollut viritysmittareita vielä silloin. Ei intonaatiolla ja sen ongelmilla kitarassa ole mitään tekemistä viritysmittarin kanssa... "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
jran 12.03.2006 21:31:49 | |
---|
Eipä ne kielet kovin helpolla sieltä mihinkään pompi. Tuo intonaatio ei ole ollut minkäänlainen ongelma, kun olen itsekin yleensä hieman epävireessä. |
Vasu 12.03.2006 21:42:27 | |
---|
Ei intonaatiolla ja sen ongelmilla kitarassa ole mitään tekemistä viritysmittarin kanssa... Tarkoitin ettei Telecastereissa toi innaatio ihan oikeasti ole ongelma. Viritysmittarilla tälläinen pahvikorva pystyy virheitä havaitsemaan, mutta korvalla kaikki on o.k. ps. Olen toki omassa strotossa säätänyt tallapalat huolellisesti mittarin avulla mahdollisimman hyvään asemaan. |
Joees 12.03.2006 23:24:41 | |
---|
Tarkoitin ettei Telecastereissa toi innaatio ihan oikeasti ole ongelma. Viritysmittarilla tälläinen pahvikorva pystyy virheitä havaitsemaan, mutta korvalla kaikki on o.k. ps. Olen toki omassa strotossa säätänyt tallapalat huolellisesti mittarin avulla mahdollisimman hyvään asemaan. Kyllä mä huomaan ihan tarpeeksi hyvin sen. Ei se siis suuri ongelma ole, mutta huomattavissa kyllä. Groooove is in heart!
Jucciz 13.03.2006 00:16:15 | |
---|
Sehän on vaan korvista kiinni, jos hienovireongelmia ei kuule. Ei hienovireongelmia keksitty vasta sitten kun ne pystyttiin näkemään mittarilla. :) |
Keke Urlaub 13.03.2006 08:16:35 | |
---|
Sehän on vaan korvista kiinni, jos hienovireongelmia ei kuule. Ei hienovireongelmia keksitty vasta sitten kun ne pystyttiin näkemään mittarilla. :) Joo, ja ei se rokissa ja blyyssissä niin prikulleen ole muutenkaan :). Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules /
The fate of all mankind I see is in the hands of fools. |
Rämppy 13.03.2006 09:22:08 | |
---|
Eihän perinteisellä tallalla varustetun Telecasterin intonaatiota yleensä ihan tarkasti joka kielellä kohdalleen saa, mutta ainakin mun telessä heitot on niin pieniä etten ole kokenut asiaa ongelmaksi. Vanha kikka on taivuttaa hieman mutkalle sitä pitkää ruuvia, jossa tallapala on kiinni. Ehkä parempi vaihtoehto on kuitenkin tarvike-tallapalat, joissa reijät on porattu vinoon. Mulla ei ole sellaista kokemusta, että kielet eivät pysyisi perinnetallan urissa. Hyvinkin kovaa räimintää on kestänyt. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Flash 13.03.2006 09:36:02 | |
---|
Live Music Is Better! |
Vasu 13.03.2006 11:24:26 | |
---|
Jerryltä tais tulla vastaus. Vintage talla messinki paloilla ja innaatiot riittävän kohdalleen ohjeiden mukaan. |
McNulty 13.03.2006 11:27:25 | |
---|
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
Country Larry 14.03.2006 12:20:10 | |
---|
Mulla on Stew-maciltä tilatut kompensoidut talla-palat ja ne poisti osan hienovireongelmista. Kyllä ne ongelmat on ihan todellisia ja ne huomaa korvakuulolla jos on vähänkään pidempään soittanut. Pianistit ja puhaltajat kuittailee... Selvimmin ongelmat tulee esiin yläasemissa. Kitara on kuitenkin niin epätaydellinen soitin kaiken kaikkiaan vireen kannalta, että ei asiasta kannata elämänhaluaan menettää. Itse harkitsin hetken aikaa Buzz Feiten-systeemiä, mutta sen asentaminen Ruokankaalla, joka on ainoa lisensoitu lafka Suomessa, oli yllättävän kallista. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
McNulty 14.03.2006 12:41:16 | |
---|
Mulla on Stew-maciltä tilatut kompensoidut talla-palat ja ne poisti osan hienovireongelmista. Kyllä ne ongelmat on ihan todellisia ja ne huomaa korvakuulolla jos on vähänkään pidempään soittanut. Pianistit ja puhaltajat kuittailee... Selvimmin ongelmat tulee esiin yläasemissa. Kitara on kuitenkin niin epätaydellinen soitin kaiken kaikkiaan vireen kannalta, että ei asiasta kannata elämänhaluaan menettää. Itse harkitsin hetken aikaa Buzz Feiten-systeemiä, mutta sen asentaminen Ruokankaalla, joka on ainoa lisensoitu lafka Suomessa, oli yllättävän kallista. Mites olisi Earvana ja lukittavat virittimet kaveriksi? Sitten jos on vielä kompensoidut tallapalat, niin luulisi vireen olevan kohtalaisesti reilassa. Sano niille puhaltajille että puhaltaa pers.... niin just! :) Kitaralla soitellaan rokkia eikä neiteillä! "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |