Aihe: Levymyynti
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Deep Shadow
28.08.2003 23:37:24
... tuotahan olen yrittänyt teille tolkuttaa, että ikinä ei tule sitä tilannetta että saisi tarpeeksi ...

Mutta... =)

Vaikka ei saisi koskaan tarpeeksi, niin voi kuitenkin saada enemmän... Ja juuri tämän takia uskon, että vaikka hintoja alennettaisiin tuntuvastikin, niin kauppias kyllä saa omansa takaisin, kun ihmiset tyydyttävät niitä loppumattomia musiikillisia tarpeitaan siellä levykaupassa...
Polkupyörää on ohjattava niin että on kumpikin jalka polkimilla ja ainakin toinen käsi
Teijo K.
28.08.2003 23:44:45

Mutta... =)

Vaikka ei saisi koskaan tarpeeksi, niin voi kuitenkin saada enemmän... Ja juuri tämän takia uskon, että vaikka hintoja alennettaisiin tuntuvastikin, niin kauppias kyllä saa omansa takaisin, kun ihmiset tyydyttävät niitä loppumattomia musiikillisia tarpeitaan siellä levykaupassa...

Sinäpä sen sanoit. Juuri näinhän se meneekin.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Ukko
29.08.2003 16:21:24

Minulle ainakin musiikki merkitsee niin paljon, että en kyllä usko vielä pitkiin aikoihin tulevan sellaista tilannetta, että saisin tarpeekseni..
Olettaakseni et ole juuri yli kahdenkymmenen. Vanhempana tulee useimmille sellainen realiteetti eteen että aika ei yksinkertaisesti riitä siihen mihin sen pitäisi. Työt jossa ei ole mahdollisuutta heittää stereoita päälle, kakrut tarhasta kotiin ja kotiin tulo systeemit päälle niin aikaa ei iltaisin juuri musiikin kuuntelulle jää kun itsekin sitä pitäisis narulle vääntää tai harjoitella. Viikonloppuisin ajan vie tietyt perhekuviot ja oma soittelu elikkä sitä tulee musiikin kuuntelun suhteen erittäin valikoivaksi pakon edessä.
Teijo K.
29.08.2003 16:28:09

Olettaakseni et ole juuri yli kahdenkymmenen. Vanhempana tulee useimmille sellainen realiteetti eteen että aika ei yksinkertaisesti riitä siihen mihin sen pitäisi. Työt jossa ei ole mahdollisuutta heittää stereoita päälle, kakrut tarhasta kotiin ja kotiin tulo systeemit päälle niin aikaa ei iltaisin juuri musiikin kuuntelulle jää kun itsekin sitä pitäisis narulle vääntää tai harjoitella. Viikonloppuisin ajan vie tietyt perhekuviot ja oma soittelu elikkä sitä tulee musiikin kuuntelun suhteen erittäin valikoivaksi pakon edessä.

Noh, kymmenen vuotta meni hutiin tuo arvauksesi. Eli vähän päälle kolmenkymmenen olen. Eikä sitä musiikkia ihan niin paljon ehdi kuuntelemaan kuin ennen, mutta ei se ole saanut levyjen ostelua lopettamaan. Ja tuo kaverini josta kirjoitin aiemmin, on vielä hieman vanhempi. Että kyllä meitä "jälkeenjääneitä" musadiggareitakin on. Me vaan ostellaan levyjä ja kuunnellaan kun keritään. ;-)
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Ukko
29.08.2003 16:40:58

Mulle muuten tuli sellainen outo Jami-Dejavu...
Ja nyt kirjoittelet täyttä roskaa. Jami on/oli kaiken digitaali härveleiden suuri vihaaja jolle ei mitään musiikki laitteiden teknillistä kehitystä olisi saanut tapahtua seitkyt luvun jälkeen puhumattakaan musiikin kehittymisestä suuntaa tai toiseen. Minä taas olen sitä mieltä että eilisen jalkoihin on turha jäädä koska kehitystä täytyy tapahtua ja sitä tapahtuu tahdoimme tai emme. Sillä ei ole mitään yhteyttä siihen mitä mieltä olemme levyjen hinnasta. Hinnan päättää myyjä niin kauan kuin ostajat sen omilla ostopäätöksillään hyväksyvät. Tähän sopisi eräs sananlasku mutta jääköön mainitsematta.
Deep Shadow
29.08.2003 16:49:57
Hinnan päättää myyjä niin kauan kuin ostajat sen omilla ostopäätöksillään hyväksyvät. Tähän sopisi eräs sananlasku mutta jääköön mainitsematta.

Mutta on myös aivan älytön lauma ihmisiä, jotka eivät hyväksy tätä kauppiaan asettamaa hintaa, vaan ostavat ennemmin piraatteja tai imuttavat netistä. Onko tämä kehitys sitten toivottava?

Minä olen 22-vuotta täällä elänyt ja voin kyllä sanoa, että on sitä nuorella ihmiselläkin kiireitä. No itse soittelen kyllä niin vähän, että sitä kautta jää enemmän aikaa kuunteluun, mutta en kyllä usko, että vanhempanakaan tulee sellaista tilannetta, että ei millään ehtisi musiikkia kuunnella...
Polkupyörää on ohjattava niin että on kumpikin jalka polkimilla ja ainakin toinen käsi
Jabbe
30.08.2003 14:11:27
Ja nyt kirjoittelet täyttä roskaa.

Lähinnä viittasin siihen, että teillä molemmilla tulee välillä sorruttua tuohon ikään vetoamiseen. "Mä olen jo niin vanha.." "Sä olit vielä pikkupentu kun mä...". Ei pahalla. ;)
kivi
30.08.2003 14:37:08
Ukko kuule,

tuli mieleen sanoa jotain, vaikket tähän ketjuun enää vastailekaan. Ensinnäkin Jami ei suinkaan oo digitaalitekniikan tai edistyksen vastustaja, vaan uskoo puhtaaseen ja muokkaamattomaan signaalitiehen. Ja nuo on kaksi eri asiaa. Omassa studiossaan Jami on päättynyt Akain digitaalitallentimiin.

Teissä on muuten aika paljon samaa. Taitaa olla sussakin härmäläistä verta, kun niska niin vaikeasti kääntyy;-)

Toinen: kun mä aloin vakavammin ostaa LP-levyjä, ne maksoivat ovh 18,50 markkaa. Kossupulloindeksillä katsottuna eivät olleet juuri nykyistä kalliimpia, joskaan kossun hintaa en silloin tiennyt. Tupakkiaski maksoi muutaman markan.

Nykyään kenttä on pirstaloituneempi, eikä voida enää samassa mielessä puhua 'levystä' ajatellen jotain tiettyä äänitettä, ja pitäen sitä esimerkkinä koko kentästä. Samoin meidän on vakavasti mietittävä, onko äänilevy

a) eksklusiivinen nautinto, verrattavissa sirkukseen, iltaan oopperassa tai päivään Linnanmäellä..?

vai b) kulutushyödyke, joka napataan ostoskoriin maidon ja leivän kaveriksi kauppareissun yhteydessä..?

Tapauksessa a levyn hinta voisi olla vaikka sata euroa, koska sen voisi suhteuttaa äänitteen tarjoamien nautinnollisten kokemusten määrään, eikä äänitteiden olisi tarkoituskaan olla kaikkien hyödyke, vaan vain niille jotka musiikista erityisesti nauttivat. Muut pitäkööt viisi finnhitsiään pölyttymässä levarin alla. Sadan euron ovh:sta jää jo jotain tekijällekin.

Tapauksessa b levyn hinta voisi olla vaikkapa 5 euroa. (Pirkka-levyt halvemmalla.) Silloin kasvava myyntibulkki takaisi tekijätulot, ja ainoana kattona olisi markkinoiden saturaatioraja, se, missä vaiheessa yleisö on jo niin kyllästetty musiikilla ettei enää uppoa. Kun takkavideoiden vieressä myydään hiljaisuuslevyjä.

(Sivumennen sanoen tapaus b:n kuvaus on huumoria. Mä pidän kissojen ruokakupit koko ajan täynnä, eikä ne syö kuin nälkäänsä. Hoikkia ovat molemmat. Uskon että vapaa tarjonta toimii ensihuuman jälkeen ihmistenkin osalla näin.)

Joka tapauksessa molemmat vaihtoehdot tukisivat artistia paremmin kuin nykyinen levyjen hinta.

PS. En juuri koskaan juo kotona tehtyä olutta enkä kotiviinejä. Mielestäni alkoholi on kaupassa ihan törkeän halpaa, eikä hinta ainakaan voi olla este hyvien 5-6 euron punaviinien nauttimiselle. Kapakoiden hintatasoa sen sijaan vois viilata inhimillisempään suuntaan, koska varmaan 85% kaikesta juomastani alkoholista ostan ravintolassa, eikä sen saman punaviinipullon 20-50 euron ravintolahinnassa oo mitään järkeä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mimi
31.08.2004 09:30:16 (muokattu 31.08.2004 09:35:20)
Zippaan tähän nyt tämmösen, kun olisi tarvetta nyt saada semmonen hieno tilasto yhden seedeen hinnasta. Eli tavallaan semmonen kaaviokuva (tai joku prosenttimäärälista tms) asiasta, että paljonko yhden levyn hinnasta menee levy-yhtiölle, paljonko jää kaupalle ja artistille jne. Mielellään faktatietoa, linkkejä tai jotain. Tarvitsen eräänlaista esitelmää varten. Yritin googlella, mutta ei juuri mitään järkevää tullut vastaan, ehkä en vain osaa... Auttakaa joku joka tietää...!

Edit: Joo eipä mitään. Olin liian hätäinen, tästä samasta topikistahan se löytyi, kun katsoi tarkemmin.. Sorppa...
"Siis kuinka vitun kännissä pitää olla, että katsoo livenä Slayeriä, mutta luulee näkevänsä Scorpionsin!!??" (Rokatessa Roiskuu II)
Jabbe
31.08.2004 12:22:11
Hyvän topicinpa muuten kaivoit ylös. Paljon asiaa oli tässä. Pitäiskö jatkaa vääntöä?
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
Härski
31.08.2004 12:35:54
Joo, jatketaan vaan.

Ite ostan levyt nykyisin pääosin CDON:ista, sillä ne saa sieltä niin helvetinpaljonhalvemmalla.
DoThePop
31.08.2004 21:02:27
Tapa kysymys. Varmaan aika moni meikäläisen ikäpolvesta täälläkin on mun kanssa samoilla linjoilla.

Samoilla linjoilla tosiaan ollaan.Piraatteja ei osteta eikä netistä imuroida ilmaista musiikkia.Kyllä mä olen sen verran "vanhoillinen" että musiikkia pitää kuunnella levyltä tai cd:ltä.Vaikka hinnat välillä aika pahasti hirvittääkin,niin miksipä sitä harrastustaan hylkäisi mokoman asian takia.Kyllä mulla musiikin diggailuun kuuluu olennaisena osana sen ostaminen ja etsiskely alan liikkeistä.
No hinnat nyt tosiaan on mitä on.Cd:t tosiaan ovat samanhintaisia mitä ne on aina ollutkin.Samaa mäkin muistelen että siellä 115mk hujakoilla ne oli 80-luvun lopulla.Kova hinta niissä on aina ollut.Lp:t on sen sijaan kallistunut huomattavasti.Joskus 80-luvun alkupuolella ne muistikuvan mukaan oli siellä 40-50mk paikkeilla.Mutta nykyään uusi älppäri maksaa helposti n.20€.No kaipa se on ymmärrettävää kun älpeiden painokset on suhteellisen pieniä.
Jos jotain positiivista oikein hakemalla hakee hinta kehityksestä.Niin musavideoiden hinnat on tippunut aika roimalla kädellä.Kyl mä muistelen maksaneeni jostain Kiss:in Animalize Tour-vhs:stä 80-luvun puolivälissä N.300-400mk.Nykyäänhän musa-dvd:n saa n.25 eurolla.
Eipä mulla mitään lääkettä ole levyjen hinnan pudotukseen.Välillä hinnat ahistaa ja välillä ei.Kyllähän lähes jokainen harrastus maksaaa nykypäivänä älyttömästi.Mut se on ihan varmaa että ikinä en tule hankkimaan yhtäkään piraattia hyllyyni.Mun mielestä piraatit halventaa niin bändejä kuin musiikin ystäviäkin.
marke-
31.08.2004 22:35:26 (muokattu 31.08.2004 22:38:29)
Itse veikkailen levyjen myyntiromahduksen johtuvan suurimmaksi osaksi markkinoista ja siitä miten ne toimii.

Eräänlainen noidankehä on päällä. Eli Britney soi radiossa, Britney myy koska sen promootio on huippuluokkaa.. radionkuuntelija ja anttilasta levyjä ostava ei tiedä, että ois ehkä omaan makuun parempaa/muuta musiikkia, koska niitä ei tuoda millään tapaa esille. Niinpä hän haluaa päästä helpolla ja ostaa sen mitä tyrkytetään. Tästäpä levy-yhtiö luulee, että vain tätä ostetaan ja potkii muut artistit pellolle ja haalii lisää Britneytä. Koska valikoimassa on lopulta pelkkää Britneytä, asiakas ostaa vain sitä. Radiot soittavat vain musiikkia, joka myy. Muuten kanavaa ei kuunnella. Oudompi musiikki pelottaa.. jos ei tulekkaan sitä tuttua biisiä voi pistää tutun cdn-sisään.

Samalla radio lyö perään Britneyn kloonia ja taas kuluttaja löytää uuden hyvän artistin johon sijoittaa rahansa Britneyn jälkeen.

Ja puhumattakaan Britneyhyn liittyvästä oheiskamasta. Esim.sanoissa ei peitellä pätkääkään sitä mitä kerrotaan. Ne on kuin horoskooppeja. Jokainen voi löytää yhtymäkohtia niistä omaan elämäänsä ja näin identiteettikuva paranee.

Piratismilla voi olla myös yllättävän suuri osuus varsinkin pienempien artistien kohdalla. Vaikka pienempien artistien levyjä imutettaisi määrällisesti vähemmän, heidän suhteellinen levymyyntinsä laskee silti tolkuttomasti enemmän Britneyhin verrattuna. Britneyllä ei paljon tunnu jos 10,000 ihmistä imuttaa sen levyn. Joku Blood & Time ei tule ikinä edes myymään kauheasti enempää.

Vähän karrikoitua ja meni ehkä aiheestakin ohi.. no toivottavasti joku tajus jotain.

EDIT: Eli tarkoitus oli lähinnä puolustaa uutta musiikkia. Siellä on PALJON hyvää. Itsekkin ajattelin ennen, että en voi löytää kuin vanhoista levyistä hyviä. Mutta ne on vaan tongittava hirveästä suosta ja nähtävä vaivaa.
No chiefs, all indians.
Risto Mustalisä
01.09.2004 09:37:27
Korjatkaa jos muistatte paremmin,mutta maanantaina tai eilen oli uutisissa (siis TV) uutinen jossa kerrottiin levymyynnin lisääntyneen viimevuodesta siten ,että nyt on tänä vuonna myyty enemmän levyjä kuin koko viime vuonna.

Iloinen asia: Kotimaisen musiikin osuus on koko ajan kasvanut.

Iloinen/Surullinen asia (yritän olla objektiivinen...): Idols-tähtien levymyynnillä on merkittävä osuus kotimaisen musiikin myynnin kasvussa..
Born to be wild! - paitsi kotona..
Mimi
01.09.2004 12:12:11
Korjatkaa jos muistatte paremmin,mutta maanantaina tai eilen oli uutisissa (siis TV) uutinen jossa kerrottiin levymyynnin lisääntyneen viimevuodesta siten ,että nyt on tänä vuonna myyty enemmän levyjä kuin koko viime vuonna.

Iloinen asia: Kotimaisen musiikin osuus on koko ajan kasvanut.

Iloinen/Surullinen asia (yritän olla objektiivinen...): Idols-tähtien levymyynnillä on merkittävä osuus kotimaisen musiikin myynnin kasvussa..

Eilen oli. Oliko näin että top viidessä kotimaisten myydyimmissä oli neljä idols tuotetta. Nightwish taisi olla kakkosena/kolmosena... Ulkomaista musiikkia myydään nykyään paljon vähemmän. Olihan siinä jutussa myös pikkugeen haastattelu =)... lätisi jotain paskaa siitä, minkä takia juuri hänen levynsä oli edellisenä vuonna myydyin...

Minäkin mieluiten tilaisin levyni cdonilta, koska sieltä saa halvimmalla, mutta ei vielä ikä riitä, joten täytynee odottaa ensi vuoteen... Jos vaikka rahatilannekkin korjaantuisi sitten... Siihen asti tyydyn anttilan alelaariin ja äxän käytettyihin...
"Siis kuinka vitun kännissä pitää olla, että katsoo livenä Slayeriä, mutta luulee näkevänsä Scorpionsin!!??" (Rokatessa Roiskuu II)
Jabbe
01.09.2004 13:54:21
Itse veikkailen levyjen myyntiromahduksen johtuvan suurimmaksi osaksi markkinoista ja siitä miten ne toimii.

Hyvää tekstiä. Lisäisin tohon vielä, et tostahan piratismikin johtuu. Kuka viitsii maksaa 20€ jonkun artistin parista radiohitistä, kun niitä tulee 24/7 radiosta ja netistä saa ilmaiseksi, joskin laittomasti jota harva silti moraalittomana pitää.

Ketä kiinnostaa ostaa _levyä_, kun musamaailma pyörii niin paljon hittisinkkujen ympärillä?

Siis, _miksi_ kukaan edes ostaisi jotain levyä?
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
aleksi
02.09.2004 00:17:27
Olen varmaan jo jossakin vaiheessa tähän topicciin kirjoitellut, mutta luin tuon viimeisen sivun läpi ja tuli mielihalu saada jatkettua vaihteeksi näinkin hyvää keskustelua.

Aloitetaan nyt vaikka noista hinnoista. Ei toi kakskymppiä nyt loppujen lopuksi niin hirveän paha hinta ole. Tietenkin vähän alhaisempi hinta olisi ihan kiva, mutta eikö siihen jo päädytty, että siihen päästäisiin ainoastaan veroalennuksilla. Kauppiaiden katteet eivät mitään päätähuimaavaa luokkaa loppujen loppuksi ole. Käsittääkseni levyn hinnasta 2-5 euroon menee kauppiaalle, vähän tietysti alkuperäisestä hinnasta riippuen. Jos noita katteita mentäisiin vielä pudottamaan, niin kyllä levyjä pitäisi myydä ihan perhanasti, että se kannattaisi - ottaen huomioon sen, että levykauppoja kuitenkin ihan mukavasti löytyy, suurimmista kaupungeista ainakin. Artistin osuutta tuskin kukaan täällä menisi leikkaamaan. Jonkinnäköinen välikäsien pudottaminen varmaankin mahdollistaisi kauppiaiden katteiden pudottamisen - on tietysti eri asia haluavatko he niin tehdä. Toisaalta taas sitten olisiko jokaisella levypuodin pitäjällä resursseja tai energiaa ruveta toimimaan samalla myös maahantuojana ym.
"open hands to the wind"
aleksi
02.09.2004 00:22:21
Minäkin mieluiten tilaisin levyni cdonilta, koska sieltä saa halvimmalla, mutta ei vielä ikä riitä, joten täytynee odottaa ensi vuoteen... Jos vaikka rahatilannekkin korjaantuisi sitten... Siihen asti tyydyn anttilan alelaariin ja äxän käytettyihin...

Eiväthän nuo niin halpoja ole, että vaihtaisin äxästä cdoniin. Eikös äxästä saa kuitenkin joka kymmenennen ilmaseks. CDonissa näyttää olevan kaiken lisäksi vielä tosi kehno valikoima.
"open hands to the wind"
Rattata
02.09.2004 01:34:21
Itelläni on semmonen periaate, että ne bändit/artistit joita joita arvostan ja joiden levyt löytyy aitoina, niin aina ostan aidon levyn. Sitten taas semmoset levyt joista tiedän etten aitona osta, niin en ainakaan ite koe tekeväni vääryyttä jos imutan. Yleensä ihan kokeilumielessä imuttelen. Ja kuuntelen kuitenkin semmostakin musaa, että saattaa olla vaikeeta löytää aitoa levyä, niin kyllä silloin imutan. Yleisesti ottaen imuttaminen on todella huono asia, koska se vie musabisnestä kovaa alamäkeä.
"Take seven aspirins and call me in the morning"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)