Aakoo 09.03.2006 12:56:23 | |
---|
Työn alla olevassa LP:ssä on grenadil otelaudassa viiluista tehty reunalista (sisimpänä 0.6 mahonki, 1.2 mm vaahtera ja 1.2 mm wenge uloimpana ). Nyt ajattelin vielä tehdä otelaudan ja kaulan väliin vaahtera listan. Kannattaako tuota varten jyrsiä ura a) kaulalle b) otelaudalle c) ei ollenkaan, vaan vetää vaahtera viilu koko kaulan leveydeltä. Kaula on mahonkia ja se on valmiiksi muotoon sahattu leveyssuunnassa ja hiukan jo muotoiltukin pyöreäksi. Kaularaudan urakin on jo kohdallaan. Itse olen ajatellut a -vaihtoehtoa. Eli dremelillä yläjyrsin tuella jyrsin tuollaisen vajaat 1 mm syvän 2 mm leveän uran reunaan, johon liimaan tuon 1.2 mm vaahtera viilun. viimeistely liimauksen jälkeen hiomapaperilla viilua ohennetaan niin, että viilu tulee kaulan tasalle. Jos tuo onnistuu hienosti, niin harkitsen vakavasti tekeväni kannen ja rungon liimaus-saumaan vastaavan uran, mutta käyttäväni siihen wenge -viilua, mutta se onkin sitten vähän monimutkaisempi urakka, koska muodot eivät ole suoria. |
Juzzu 09.03.2006 13:17:02 (muokattu 09.03.2006 13:17:32) | |
---|
Enpä ole ajatellut että tuohon noinkin päin voisi koristelistan laittaa. Noh, miksipä ei. Muista meitä viattomia kuvilla sitten kanssa jossain vaiheessa! So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
spyykko 09.03.2006 13:51:23 | |
---|
Jos tuo onnistuu hienosti, niin harkitsen vakavasti tekeväni kannen ja rungon liimaus-saumaan vastaavan uran, mutta käyttäväni siihen wenge -viilua, mutta se onkin sitten vähän monimutkaisempi urakka, koska muodot eivät ole suoria. Warmoth tekee muuten tällaisia. Niihin tosin liimataan ohut viilu kannen ja rungon väliin koko matkalle: http://www.warmoth.com/guitar/options/options_guitar_binding.cfm ja kohta pinstripe accent line. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juzzu 09.03.2006 14:00:44 | |
---|
So just shut your face and take a seat
Tim 09.03.2006 14:44:05 | |
---|
Kohtuu näyttävä, eikä tartte bindingin tekoa ton lisäks välttämättä murehtia, vaikka on erillinen kansipuu. Reunan pyöristys pitää varmaan tehä tarkasti kyllä ton kanssa, muuten voi näyttää epätasaselta. |
tonicaster 09.03.2006 18:08:33 | |
---|
Näyttää kyllä hyvältä... Mikäli kansi on suora niin jyrsimellä jymäyttää pyöristykset, eiks sen niin luulis käyvän? Koskas muuten alkaa Janhonen-Ojala akselin kitaroita olemaan valmiina?? Oon viime aikoina niistä innolla kuvia odotellut!! =) |
pardy 09.03.2006 21:17:14 | |
---|
Hetken jo kerkesin tuumia että mitä tämä 'koristeli' on ja mitä siitä pitäisi sinne väliin yleensäkään laittaa, kunnes otin aivot mukaan toimintaan... Sori, ei mulla muuta. "Oommä kyllä joskus miettiny basoja ku eukko on ottanu suihin." -Wasara |
Juzzu 10.03.2006 07:11:15 | |
---|
Koskas muuten alkaa Janhonen-Ojala akselin kitaroita olemaan valmiina?? Oon viime aikoina niistä innolla kuvia odotellut!! =) Kevväämmällä, kevväämmällä :O) So just shut your face and take a seat
spyykko 10.03.2006 15:46:26 | |
---|
Työn alla olevassa LP:ssä on grenadil otelaudassa viiluista tehty reunalista (sisimpänä 0.6 mahonki, 1.2 mm vaahtera ja 1.2 mm wenge uloimpana ). Nyt ajattelin vielä tehdä otelaudan ja kaulan väliin vaahtera listan. Kannattaako tuota varten jyrsiä ura a) kaulalle b) otelaudalle c) ei ollenkaan, vaan vetää vaahtera viilu koko kaulan leveydeltä. Tässä muuten näyttäisi olevan listoitus myös noin päin kun olet ajatellut, eikä näytä yhtään huonommalta. http://projectguitar.ibforums.com/i … 2068&view=findpost&p=257275 Ite olis taas tarvinnu tehdä |
|
Aakoo 22.04.2006 16:53:28 | |
---|
|
Tim 22.04.2006 20:45:30 | |
---|
Otelaudan ja kaulan välissä näyttää mun silmään hyvältä noi listat. Toi otelaudan mahonkiraita ei paljoa erotu, ehkä olis ollu ohut vaahtera-ohut wenge-ohut vaahtera-reunawenge parempi, ja paremmin sointunu tohon otelauta-kaula väliseen kaksiraitaiseen listaan. Mutta aika omaperäiseltä (hyvässä mielessä) toi tommosenaanki näyttää. Toivottavasti ei toi vaahtera kovin kerää likaa ja tummu, jos meinasit puupinnalle jättää. |
Campylobacter 23.04.2006 15:11:39 | |
---|
Mielenkiintoinen idea ja näyttäähän tuo toimivan. "sooloa soittaessa, jolloin soundi, muuttuu, mikäs siinä jos haluaa, muuttaa, soundia, mutta jos ei halua niin" -megaband |