Aihe: Voiko säveltäjänä tienata elantonsa?
1
northern
08.03.2006 09:44:29

Miten voisi tienata säveltäjänä elantonsa? Onko esim. joillakin pelejä tekevillä yrityksillä omat säveltäjänsä?
Janus
08.03.2006 12:51:38
Vastaus otsikkoon: ei voi (jos nyt kyse on klasari/leffa/pokemonpelisäveltäjästä, joka ei edes yritä tehdä elääkseen mitään muuta).

Vastaväitteitä?
Dr Dominant
08.03.2006 12:53:14

Pelibisneksestä en osaa sanoa, kun siitä ei ole omakohtaista kokemusta. Tunnen yhden ruotsalaisen kaverin joka on tehnyt isompiin peleihin musaa. Projektikohtaisesti mentiin, eli ei vakituista duunia tms.

Mitä tulee säveltäjänä elantonsa tienaamiseen, on se varmasti mahdollista mutta harvoille ja valituille. Seuraavanlaisia "toimenkuvia" tulee itselle mieleen:

1) Biisinikkari: kirjoittelee populäärimusiikin suosituimpiin tyylilajeihin biisejä. Jos saa biisin soimaan paljon radiossa tms., siinä tapauksessa tuottaa kohtuullisen leveänkin leivän.

2) Säveltäjä taidemusiikin näkökulmasta: tie on pitkä ja kivinen. Rahaa ei käytännössä radiosoitosta tai levymyynneistä juurikaan tule, live-esityksistäkin teostoja tippuu varsin maltillisesti. Tässä hommassa on apurahojen ja sävellyspalkkioiden varassa (jos joku orkesteri esim. tilaa sulta biisin ihan rahalla). Käytännössä todella moni tienaa asuntolainansa/vuokransa mm. opettamalla, ja säveltää kaiken ajan mitä yli jää toivoen että toiminnan painopiste hiljalleen siirtyisi opetustyöstä luomistyöhön hyvien näyttöjen ansiosta. Parhaimmillaan voi olla tuottoisaakin (vrt. esim. Kaija Saariaho).

3) TV-, leffa-, peli- yms. multimediaympäristöt. Näissä menestyy kaiketi sellaiset jokapaikan höylät joilla on mielellään laajat eväät eri musatyylien puitteissa, sekä sen lisäksi tarvittavat tiedot ja kamat toteuttaa itse koko homma alusta loppuun. Eli itse sävellysduunin lisäksi myös äänitys ja miksaus omalla kontolla.

Kaikissa näissä "kategorioissa" on yrittäjiä, selkeästi eniten luullakseni tuossa ykköskategoriassa. Niitä jotka saavat riittävän toimeentulon pelkästään säveltämällä taitaa jokaisessa laatikossa olla suomessa sormilla laskettava määrä.

Jotta pääsisi siihen tilanteeseen että olisi yksi noista sormilla laskettavista, pitänee tehdä pitkään määrätietoista duunia. Sen lisäksi se, että tuntee oikeita ihmisiä ja että oma nimi on tiedossa laajemmin taitaa olla varsin tärkeää. Hankala vaihe tuntuu olevan aina se, että tiedot ja taidot ja asennekin on kohdallaan, mutta sen nimen saaminen (usein ensimmäinen kunnon näytön paikka ja siinä onnistuminen) tuntuu ainakin omasta mielestäni olevan homman vaikein vaihe. Musan nyt ottaa haltuun, kun siinä ei ole periaatteessa mistään muusta kuin itsestä kiinni koko prosessi. Nimen hankkiminen siinä vaiheessa kun ei ole ollenkaan nimeä on itselleni edelleenkin eräänlainen mysteeri...

Joka tapauksessa mun mielestä kyllä kannattaa yrittää, muuten sitä vaan sitten vanhana marisee jossain nurkissa että kyllähän minäkin silloin mutta kun ... ;)

Itsellä yrittäminen jatkunut aika pitkään ja jatkuu edelleen. Ei nyt ole euroja leijaillut kamalasti ympärillä, mutta enimmäkseen tosi kivaa on ollut. Eli suosittelen! :)
"Dr Dominant, I Presume?!"
Dr Dominant
08.03.2006 12:57:10

Vastaus otsikkoon: ei voi (jos nyt kyse on klasari/leffa/pokemonpelisäveltäjästä, joka ei edes yritä tehdä elääkseen mitään muuta).

Vastaväitteitä?

No, mä yritin olla tuossa optimisti! :) Realismin äänellähän sä puhut, eli todennäköistä on että säveltäminen on lähes kaikille sitä enemmän tekeville sivubisnes josta saattaa ajoittain, joskin harvoin tulla hetkellinen pääbisnes.

Mutta koska jotkut siihen on oikeasti pystyneet vielä tänäkin päivänä, uskallan väittää ettei se mahdotonta ole. Erittäin vaikeaa ja epätodennäköistä se kyllä on, siitä ei pääse mihikään. :)
baron
08.03.2006 13:10:30 (muokattu 08.03.2006 13:10:47)

Eiks tosta Sibeliuksestakin vanhoilla päivillään tullut suht varakas ja sai nuoruuden velkansa maksettua!
My name is Baron, Sir Baron.
northern
08.03.2006 17:28:48

3) TV-, leffa-, peli- yms. multimediaympäristöt. Näissä menestyy kaiketi sellaiset jokapaikan höylät joilla on mielellään laajat eväät eri musatyylien puitteissa, sekä sen lisäksi tarvittavat tiedot ja kamat toteuttaa itse koko homma alusta loppuun. Eli itse sävellysduunin lisäksi myös äänitys ja miksaus omalla kontolla.

Tämä olisi se mikä minua kiinnostaisi. Paljonkohan tuollaisella työllä voisi arviolta tienata rahaa vuodessa?
11
08.03.2006 18:03:17
Diane Warren säveltää ja sanoittaa. Muut sitten levyttää ne biisit. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista, luulisin. www.realsongs.com
Dr Dominant
08.03.2006 18:59:09

Tämä olisi se mikä minua kiinnostaisi. Paljonkohan tuollaisella työllä voisi arviolta tienata rahaa vuodessa?

Ei voi sanoa yhtään mitään tohon. Jos saa monta hyvää proggista niin varmaan ihan hyvinkin, jos ei tuu hyviä proggiksia niin ei elä. Tällä foorumilla ei taida Tuomas Kantelinen tai nuo pelipuolet jehut viihtyä?! Että osaisivat vastata... :)
MrShaft
09.03.2006 03:43:30 (muokattu 09.03.2006 03:46:25)
- - pitkään määrätietoista duunia - - tuntee oikeita ihmisiä - - oma nimi on tiedossa laajemmin - - tiedot ja taidot ja asennekin on kohdallaan, mutta sen nimen saaminen - - kunnon näytön paikka ja siinä onnistuminen - - vaikein vaihe. - - Nimen hankkiminen - - mysteeri...

Amen, veli todistaa vakevasti. Itse olen tullut siihe tulokseen, etta kyse on siita etta sattuu olemaan oikea henkilo, jonka koko persoona matchaa siihen taidolliseen, persoonalliseen, sosiaaliseen rakoon, mika tarjolla sina "nayton paikkana" sitten on. Itse koin syyllisyytta kun en sopeutunut suomalaiseen musiikkimaailmaan, ja ajattelin olevani outolintu. Sitten huomasin, etta maailmalla asioita tehdaan niin monella tavoilla, ja monenlaisilla asenteilla.
Huomasin, etta kannattaa vain tehda sita mista on kiinnostunut, ja pyrkia loytamaan ratkaisuja jotka miellyttavat taiteellisia tarpeita, ja sitten myos kukkaroa, etta parjaa.
Olet mita olet, ja ne ihmiset joiden kanssa haluat tehda tyota, kylla sitten huomaavat sinut.
Itse lahdin kavelemaan tahan astisen musiikki-urani parhasta saumasta, koska se tuntui vain taysin pahalta. Olen onnellinen etta tein sen ratkaisun, koska vaikka jostain kumman syysta sain sen sauman, se oli minulle epasopiva juttu enka olisi ollut tyytyvainen pitkalla aikaavalilla, vaikka menestysta olisi tullut.

Avaa vain silmat katselemaan sita mita TODELLA naet ymparillasi. Minkalaisia ihmisia, ja sosiaalista meininkia etc. Mieti mita todella haluat ymparillesi, ja sitten vain siihen suuntaan missa kuulet kosken kohinaa, eli mika tuntuu sopivan sinun persoonallesi, ja niihin oviin jotka aukeavat helpoiten. Se on kokonaisuus joka ratkaisee. Ei sita voi tietoisesti vain paattaa mista sen leivan ottaa. Toisilla on yhtena aikana mahdollisuuksia valita enemman kuin toisilla toisena aikana.

Niista nayton paikoista: Ala etsi liikaa sita YHTA tilaisuutta, levysopimuksia puretaan, bandeja hajoaa, uusista tahdista tulee entisia tahtia. Kuten Mike Mossman totesi, pyri pitkalla aikavalilla tekemaan johdonmukaisesti juttuja jotka tuntuvat hyvalta ja josta pidat, ja pyri edistymaan myos sektoreilla jotka eivat olleet suunnitelmissasi, mutta jotka alkoivat vain yhtakkia vetaa.
KAtso ymparillesi, ja mieti naetko lahellasi jotain kiinnostavaa, mita et ole ennen ajatellut ja mene mukaan katsomaan olisiko siina jutussa jotain sinulle. et voi koskaan tietaa...

Suomi on pieni maa eika sita tieda minne tulet paatymaan, teitpa mita ratkaisuja tahansa.
Musiikki on sosiaalinen bisnes, ja jos satut sopimaan johonkin tilanteeseen hyvin, voivat nuo ihmissuhteet tuottaa pitkalla aika valilla paljonkin menestysta. Toisaalta, ne voivat silti myos loppua lyhyeen sinusta riippumattomistakin syista.

USAssa kaikkein parhaatkin kertovat kuinka heilla on aikoja etta tyota ei ole, ja heidan on markkinoitava itseaan. Kyse on siita, miten saat luotua kontakteja ja siihen on monia keinoja, eika yhta ainoata tieta ole. Ainoa mahdollisuus on kokeilla, josko sinulla tarppaisi.

Itsellä yrittäminen jatkunut aika pitkään ja jatkuu edelleen. Ei nyt ole euroja leijaillut kamalasti ympärillä, mutta enimmäkseen tosi kivaa on ollut. Eli suosittelen! :)

Kuulostaa silta etta tohtori on oikealla alalla :)

Leffabisnes on lahella pelibisnesta noin koulutuksellisesti, joten tunnen joitakin pelisaveltajia. He tuntevat paljon pelien tekijoita, ja paatyvat tekemaan musaa kavereiden peleihin. Suurimmat bisnekset taitavat edelleen olla Aasiassa, enka tieda mika siella on tilanne.
USAssa pelimusan tekijat ovat yksityisyrittajia, ja aika friikkeja noin sosiaalisesti. Eli hyvin oma juttunsa, joten ehka sun pitaisi oppia tuntemaan niita tyyppeja. Usein he ovat ikaankuin musa-alan ja peli-alan valimaastossa, eivatka valttamatta olisi muusikoita ilman peli-bisnesta lainkaan.

Palkasta on mahdotonta sanoa. Jos olet "hot", seka royhkea ja taitava bisneksissa, voit saada tassa maailmassa melkein mita vain. 99 prossaa muusikoista tekee hommalla vain leipansa, osa ei sitakaan, joten se on se todellisuus. Mahdotonta ennustaa.

Pyri olemaan laaja-alainen. Itse olen tarvinnut 12 vuoden urallani musabisneksessa jokaista musiikillista taitoa joka minulla on, joten jos olisin osannut viela vahan enemman olisin luultavasti hyotynyt siitakin...

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
John Titor
10.03.2006 12:23:39

Kyllä se taitaa varmaan parasta olla hankkia joku vakituinen työ ja sen lisäksi hankkia lisätienestiä säveltämällä.

Olen muutamaan näytelmään tehnyt musiikkeja ja ihan hauskaa on ollut vaikka mitään rahaa en olekkaan saanut. Nyt loppuu vaan koulu enkä pääse enää koulun studiolle tekemään äänityksiä.

Olisi hienoa jos olisi joku kunnon studio ja orkesteri jotka saisi aina käyttöön halutessaan, kun noilla mideillä ei ihan hirveitä ihmeitä tehdä. Voisihan sitä yrittää etsiä jonkun työpaikan missä olisi sellainen studio jota saisi käyttää.

Rakenna oma studio ja hommaa samplereita ja softasynia. Sitten et tarvitsekaan oikeita soittajia kuin isomman budjetin juttuihin.
etnopoju
13.03.2006 02:32:14

hemmetin hyviä kirjoituksia tässä ketjussa.

ihan vaan tuli tässä mieleen, että jos tekee myös ns. "poppi" puolella hommaa, niin kannattaa unohtaa se nopean maineen saavuttaminen ja keskittyä mielummin pitkän linjan duuniin, jos on oikeasti kiinnostunut vain musan tekemisestä.

"klassisella" puolellahan jengi alkaa vasta viidenkympin paremmalla puolella usein saavuttamaan nimeä ja suosiota; hyvänä esimerkkinä tästä Harri Vuori, joka sai nyt tietääkseni ensimmäistä kertaa musiikkiaan esitettäväksi musica novaan.

eli, älä usko kaiken maailman fanilehtiä. ei sitä mainetta tarvitse niin helvetin nopeasti saavuttaa.
Notefix
13.03.2006 10:05:02

Tottakai säveltämällä voi tienata elantonsa. Kaikki mitä aikasemmin on sanottu pitää kyllä paikkansa ja se tie ei ehkä ole helppo, mutta mahdollinen. Itseasiassa aika harva musiikkialalle pyrkivistä ajattelee uraansa säveltäjäksi tai vaikkapa sovittajaksi. Suurin osa ajattelee että muusikko=soittaja.

En usko että on yhtä ainoaa tietä, jolla pääsee eteenpäin. Mutta olen huomannut joitakin juttuja, joista on ollut hyötyä. Pitää vielä sanoa, että mun havainnot pätee pääosin vähän kaupallisempiin juttuihin, vähemmän taide ja apurahajutskiin.

Lahjakkuus ja taidot eivät riitä!!! Muutenhan homma olisi helppoa ja ahkerat ja hyvät muusikot pääsisivät aina eteenpäin ja kaikilla olisi onnellinen loppu. Yksi tärkeimmistä jutuista mun mielestä on kuitenkin asenne. Eli se miten suhtaudut muihin ihmisiin, miten teet duunisi, kuunteletko oikeasti mitä tilaaja sanoo...eli, saat ympärilläsi olevat ihmiset tuntemaan itsensä hyviksi. Varsinkin mediaduuni on ryhmätyötä ja paskantärkeät besserwisserit alkavat ärsyttää pidemmän päälle. Kannattaa myös olla elitisti, jos haluaa että duuneja EI tule. Hirveän paljon musiikissa on sellaista, että musiikin pitäminen ilmaistaan negaation kautta. Tulee mieleen juuri yksi projekti, jossa haettiin sovittajaa ja sisään kävelee yksi tyyppi joka ensitöikseen ilmottaa "mä muuten vihaan XXXX tyylistä musaa ja ihmettelen miks radiot soittaa tollasta"...ei viitsitty kertoa, että meidän projekti oli kutakuinkin juuri sen tyylistä matskua. Tyyppi menetti paljon rahaa ja hyvän duunin. Snobistisen taiteilijan asennetta ei kauaa katsella...paitsi snobistisissa taiteilijapiireissä.

Tohon liittyy läheisesti monipuolisuus. Kannattaa ottaa haltuun paljon erilaisia musatyylejä, koska sillä saa kasvatettua sitä työkalupakkia. Tietynlainen uteliaisuus ja aito into erilaisia musajuttuja kohtaan näkyy aina. Varsinkin mediajutuissa on tärkeää se, että on hyvä vaisto siitä mistä ihmiset, siis se suuri massa, pitävät. Tärkeää on pitää fokus kokonaisuudessa, saada koko juttu toimimaan, ei pelkästään musiikillisesti. Taito kuunnella on tärkeämpää kuin taito puhua :)

Yksi tärkeä jutska on tietynlainen "vaisto"...kyky tarttua sellaisiin "nuoseviin trendeihin". Kyky tarttua erilaisiin tilaisuuksiin. Hommat harvoin menevät niinkuin on suunnitellut. Ainakin itse olen monta kertaa muuttanut rintamasuuntaa täysin, kun on huomannut että joku homma nyt vaan vetää vimeisiään ja hukkuvaan laivaan ei kannata jäädä. Kannattaa tarttua tilaisuuksiin, vakka ne ehkä saattavat tuntuakin alussa vähän vierailta. Muutos on tärkeää.

Summa summarum, säveltämisellä VOI elää, vieläpä ihan hyvin. Musiikkia soi medioissa tällä hetkellä enemmän kuin ehkä koskaan ja joku ne on aina säveltänyt.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
etnopoju
13.03.2006 16:03:57

kaikki riippuu loppujen lopuksi siitä millaista musiikkia haluaa tehdä. jos haluaa tehdä musiikkia, joka soi radiossa ja myy paljon jne., eli jos haluaa tehdä musiikkia yleisölle, kuten notefix tässä totesi, niin varmasti kannattaa tehdä kuten hän sanoo.

mä sanon kuitenkin vielä sen, että älä usko ketään tähän ketjuun kirjoittajaan, vaan usko itseesi. siis, että löydä omat vahvuutesi ja innostuksen kohteesi sekä pohdi mitä haluat tarkalleen ottaen tehdä. sitten kun lähdet tekemään sitä, niin sä alat pikku hiljaa gravitoitua tietynlaista juttua kohti ihan automaattisesti; sitä joka on se sun oma juttu.
J.Ahonen
13.03.2006 16:20:00
Astronauttinakin voi tienata.
Janus
15.03.2006 08:27:59
Astronauttinakin voi tienata.

Tai sellaisena hemmona, joka keksii autotehtailijoille hienolta kuulostavia nimiä uusille automalleille.

(Off-topic: Mitsubishi Pajero:a nimettäessä oli taustatutkimus kohdallaan, sillä portugalilaisessa slangissa pajero tarkoittaa rehdisti runkkaria. Jos aiotte alalle, älkää tehkö samaa virhettä.)
baron
15.03.2006 08:39:41

(Off-topic: Mitsubishi Pajero:a nimettäessä oli taustatutkimus kohdallaan, sillä portugalilaisessa slangissa pajero tarkoittaa rehdisti runkkaria. Jos aiotte alalle, älkää tehkö samaa virhettä.)

Eipäs vaan espanjalaisessa. Kyllä Brasiliassa auto on myynnissä nimellä "Pajero", Espanjassa sen nimi on "Montero"
My name is Baron, Sir Baron.
northern
15.03.2006 13:26:25

kaikki riippuu loppujen lopuksi siitä millaista musiikkia haluaa tehdä.

Kaiken tyyppistä musiikkia oon tehnyt ja muutamaan teatterinäytelmään oon päässyt säveltämään ja hauskaa on ollut. Nyt pääsen ehkä yhdeksi säveltäjäksi yhteen musikaaliin ja täytyy sanoa että innolla ootan sitä.

Mieluiten sävellän "vakavaa musiikkia" ja sellaisiin näytelmiin on hauskempaa säveltää mitkä on enemmän sellasia taidejuttuja kuin komedioita.

Olis kyllä kiva koittaa taitojaan joskus johonkin peliin ja elokuvaan säveltämisessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)