Aihe: Softasynat, kiipparit, midi ja mitähä?
1
Antti1
07.03.2006 18:24:02
Alkoi kiinnostamaan syntikoiden hankinta ja aloin ajattelemaan softasynia. Miten tää homma toimii, niinkun ruohonjuuritasolta alkaen? Tässäpä asiat joita haluan tehdä:

-Soitella omaksi ilokseni reaaliajassa tietokoneen kautta
-Mahdollisuuden tallentaa soittoani (onnistuuko ihan wavina, vai pelkästään midinä?)

Pääasiallinen käyttötarkoitus on siis biisien ideointi, pienimuotoinen soittoharjoitus ja taustapärinöiden soittelu joihinkin nauhoituksiin. Softapuolelta multa löytyy Sonar 5, pystyykö sen kanssa soittelemaan midikoskettimilla jotenkin? Löytyykö jotain softasynia, tai mitä ikinä nyt tarvitsenkaan tätä varten, ilmaisina? Haluaisin ainakin nää perussoundit käyttööni: piano, jousia jne. Avaruussoundeja varmaan löytynee mielinmäärin.

Mä oon ihan auttamattoman ulkona midin ihmeellisestä maailmasta, joten vääntäkää rautalangasta ja antakaa linkkejä aihetta kaluavaan, helppotajuiseen lukemiseen. Tuon Mikaelin midi-turinan oon kyllä lukenu.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
kivi
07.03.2006 18:29:45 (muokattu 07.03.2006 18:30:39)
Softapuolelta multa löytyy Sonar 5, pystyykö sen kanssa soittelemaan midikoskettimilla jotenkin? Löytyykö jotain softasynia, tai mitä ikinä nyt tarvitsenkaan tätä varten, ilmaisina?

Pystyt varmasti, ja löytyy varmasti.

Eli ensin Sonarista midiraita kuuntelemaan midikanavaa jota koskettimistosi lähettää. Sitten ohjaat sen midiraidan softasynaan, ja vot! mikseriisi ilmestyy kanava josta kuulet softasynan äänen.

Jos haluat tallentaa tämän .wavina, niin voit joko miksata projektin (muteta muut raidat) jolloin ohjelma "luo" uuden audioraidan jonka voit sitten importata, tai yksinkertaisesti reititä softasyna-kanavan lähtö audiokortin kanavasta ulos ja toisesta sisään ja tälle sisääntulolle audioraita äänittämään audiota.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Antti1
07.03.2006 18:40:32
Kiitos Kivi, meni ymmärrykseen kertaheitolla!

Jatketaanpa tästä nyt sitten: toimiiko tuollainen usb-kaapelilla kytkettävä koskettimisto mun tarpeiden mukaisesti? Tuossahan oli joku toinen ketju niistä, ehkä kyselen sieltä tarkempia malleja?
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
Miksu82
09.03.2006 13:25:15

No ensiksi kannataapi hakea jostain sellanen softasyna, jotta sillä pääsisi vähän leikkimään. Esim. http://www.kvraudio.com/ osoitteesta löytyy paljon niin ilmaisia, kuin maksullisiakin softasynia.

http://www.kvraudio.com/get.php?mod … amp;receptor=&sort=1&rpp=15

Tosta löytyy ilmaisia piano ja stringi synia. En nyt muista tukeeko Sonar jo VST plugineita, mutta inaki DXi:tä tukee, eli tarkista että syna löytyy ko. formaatissa. Sonarissa on joku plugin hakemisto johon laitat lataamasi *.dll tiedoston ja nyt synan pitäsi näkyä Sonarissa.
Ukko
09.03.2006 17:21:28

En nyt muista tukeeko Sonar jo VST plugineita, mutta inaki DXi:tä tukee, eli tarkista että syna löytyy ko. formaatissa. Sonarissa on joku plugin hakemisto johon laitat lataamasi *.dll tiedoston ja nyt synan pitäsi näkyä Sonarissa.

Tukee se mukana tulevalla adapteri ohjelmalla. Tukisko 5 versio jo ilmankin.
Kalmo
10.03.2006 11:37:36
Mikäli englanninkieli ei tuota vaikeuksia, löydät valtavasti selkeästi esitettyä
tietoa samplereistä, softasynista, äänityksestä, miksauksesta yms. täältä http://www.tweakheadz.com/software_plugins.htm
Itselläni oli Grönlannin kokoinen musta aukko tiedoissa, kun olin 90-luvun alun jälkeen saamieni oppien varassa. Tuolta löytyi asiat sillä tavalla selitettyinä, että
fossiilikin pääsi jyvälle yhdellä lukemalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)