sirdickyj 22.01.2006 16:33:17 | |
---|
Stevie ray vaughan soitti muuten usein 13-kielillä ja bendaili kuin pupujussi... Parasta A-ryhmää! Eikös ne ollu vielä paksummat? Ne muuten oli puolikkaan matalammassa vireessä. Ja juu, kyllä 12 tai 13 kielillä bendailee ihan tosta vaan, eihän siinä nyt mitään ongelmaa oo. Löin eilen keikalla huvikseen bassosta E-kielen (110) koneen mukaan C:hen ja soitin sitä, melko iisillä tatsilla vieläpä. Nousi melkein C#:n. Että se siitä. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
teroyk 20.02.2006 14:48:50 | |
---|
Bassokin aina autotunen läpi, kyllä se vaan töitä tekee sen bassoraidan kanssa, vaikka se basso olis ihan vireessä ennenku sillä alkaa soittaa. Tuo on huonon basson merkki. Jos tosissaan meinaa uuden basson ostaa, niin siiheen kannattaa upottaa nelinumeroisia summia euroissa. Autotunen läpi en suosittelisi bassoa heitettävän se aavistuksen verran tappaa kielisoitinten soundia, sillä soundiin alkuun kuuluu sellainen pikkasen korkeammalla käyminen. |
teroyk 20.02.2006 15:02:00 | |
---|
Vire on vain suositus :) Tuossa piilee muuten suurempi viisaus, kuin arvaatkaan. Virehän on loppujen lopuksi sovittu juttu vrt. Intialaiseen vireeseen tai jos omistatte kunnon kosketinsoittimen jossa on parikymmentä eri viritysmahdollisuutta niin tutustukaa. Mutta mitä tulee laskettuun vireeseen kitaransoitossa, niin tässä kosketinsoittajan mielipide: omistan 7-kielisen kitaran, jossa matalin kieli oli H. Nyt vain yritän löytää lukottaman vibrakammellisen 7-kielisen. |
Sinap 23.02.2006 16:21:11 | |
---|
Tuo on huonon basson merkki. Jos tosissaan meinaa uuden basson ostaa, niin siiheen kannattaa upottaa nelinumeroisia summia euroissa. Autotunen läpi en suosittelisi bassoa heitettävän se aavistuksen verran tappaa kielisoitinten soundia, sillä soundiin alkuun kuuluu sellainen pikkasen korkeammalla käyminen. ...niin tai huonon soittajan. Varsinkin kun soittaa löysillä kielillä, vireeseen vaikuttaa paljon lyöntivoimakkuus. Luja isku aiheuttaa ylävireisyyttää. Jos soittaa hiljampaa, pitää vasurin sormilla hieman nostaa virettä soittaessaan. "Siinähän se tuubi onkin." |
teroyk 23.02.2006 19:47:02 (muokattu 23.02.2006 19:48:17) | |
---|
...niin tai huonon soittajan. Varsinkin kun soittaa löysillä kielillä, vireeseen vaikuttaa paljon lyöntivoimakkuus. Luja isku aiheuttaa ylävireisyyttää. Jos soittaa hiljampaa, pitää vasurin sormilla hieman nostaa virettä soittaessaan. ...kieltämättä unohtu, että tosimiehet(tai naiset) soittaa nauhattomilla bassoilla. Sillä päästään kunnolla puhumaan vireestä :) Ja miksaajakin tykkää nauhattoman soundista. |
Sinap 23.02.2006 23:49:29 | |
---|
...kieltämättä unohtu, että tosimiehet(tai naiset) soittaa nauhattomilla bassoilla. Sillä päästään kunnolla puhumaan vireestä :) Ja miksaajakin tykkää nauhattoman soundista. ...eikä pelkästään nauhattomalla vaan nauhallisellakin pystyy joko vetämällä kieltä satulan suuntaan tai hieman venyttämällä. Tämä taito on keikalla kova sana, kun epävire iskee. Korvaahan se vaatii, että kompensoi juuri tarpeeksi. "Siinähän se tuubi onkin." |
Jake.e 25.02.2006 21:23:20 | |
---|
Eri saundeja sillä haetaan. Ite oon tehny kaikki biisit dropped c:eestä. If you'd been a dog
They would've drowned you at birth |
sirdickyj 27.02.2006 21:25:30 | |
---|
Mutta mitä tulee laskettuun vireeseen kitaransoitossa, niin tässä kosketinsoittajan mielipide: omistan 7-kielisen kitaran, jossa matalin kieli oli H. Nyt vain yritän löytää lukottaman vibrakammellisen 7-kielisen. Missä kohtaa tuota toteamusta oli mielipide? "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
teroyk 01.03.2006 14:59:10 | |
---|
Missä kohtaa tuota toteamusta oli mielipide? heh totta...siis itse mielipide unohtu: yksi kieli lisää, niin ei tarvitse vireitä niin tiputella. Tiedän toki, että eihän toi soittamisnäkökulmasta ole sama asia, mutta suosittelen tutustumaan. Itse tykäistyin. |
Exhausted 03.03.2006 10:08:53 | |
---|
Löin eilen keikalla huvikseen bassosta E-kielen (110) koneen mukaan C:hen ja soitin sitä, melko iisillä tatsilla vieläpä. Nousi melkein C#:n. Että se siitä. Useimmat alaviremiehet ostavat paksumpia 5-kielisessä käytettäviä kieliä. |
sirdickyj 03.03.2006 17:53:43 | |
---|
Useimmat alaviremiehet ostavat paksumpia 5-kielisessä käytettäviä kieliä. No mikäs alavireinen se sitte on? Sehän on sit 5-kielisen alakerta laitettuna 4-kieliseen. Tai jos virittää vaik C:hen, niin sehän on sit ylävireinen 5-kielisen alakerta. "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
Exhausted 08.03.2006 20:09:40 (muokattu 08.03.2006 20:10:21) | |
---|
Nyt ymmärrän pitkän väittelyn. Voisitko sitten kertoa missä menee B- ja E-kielen raja, jotta tiedän milloin olen ylä- ja milloin alavireessä. |
sirdickyj 08.03.2006 23:02:35 | |
---|
Nyt ymmärrän pitkän väittelyn. Voisitko sitten kertoa missä menee B- ja E-kielen raja, jotta tiedän milloin olen ylä- ja milloin alavireessä. Ai mää vai? No ei niis mitää rajaa oo, mut mun mielestä alavire on perinteisesti tarkottanu, että se soitin viritetään normikielillä alemmaksi, esi puoli- tai kokonaisen sävelaskeleen. Puolikas nyt ei vielä sinänsä oikein kuulu, mutta kokonainen tai puolitoista sävelaskelta alkaa jo vaikuttaa sointiinkin. Ja siihen, miten soitin reagoi soittotatsiin, itselläni ainakin tulee alavireessä sellasta huojumista, että esim. vapaa E (nyt siis D tai C#) on heti kieltä iskettäessä toivottoman epiksessä. Ja niin se on kaikilla muillakin, jotka eivät ole opetelleet erityistä hiplaus-soittotapaa tuota soitantaa varten. "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
jannu 09.03.2006 02:09:11 (muokattu 09.03.2006 02:12:17) | |
---|
Ai mää vai? No ei niis mitää rajaa oo, mut mun mielestä alavire on perinteisesti tarkottanu, että se soitin viritetään normikielillä alemmaksi, esi puoli- tai kokonaisen sävelaskeleen. Puolikas nyt ei vielä sinänsä oikein kuulu, mutta kokonainen tai puolitoista sävelaskelta alkaa jo vaikuttaa sointiinkin. Ja siihen, miten soitin reagoi soittotatsiin, itselläni ainakin tulee alavireessä sellasta huojumista, että esim. vapaa E (nyt siis D tai C#) on heti kieltä iskettäessä toivottoman epiksessä. Ja niin se on kaikilla muillakin, jotka eivät ole opetelleet erityistä hiplaus-soittotapaa tuota soitantaa varten. Huhhuijakkaa... Soittimen säädöillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, millainen soittotuntuma jollakin tietyllä vireellä on. Vai mitä? Mitä sinäkään mistään muka tiedät, hä? |
Huhhuijakkaa... Soittimen säädöillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, millainen soittotuntuma jollakin tietyllä vireellä on. Vai mitä? En mä tiedä, miten nii? Ainahan niillä säädöillä on merkitystä. Kyllähän jos vaikka säädät kelluvatallasen luutun puoltoist sävelaskelta alaspäin-virettä silmälläpitäen, niin onhan siihen omat säätönsä. Ja eiköhän tuon hienovireenkin kanssa oo vähän niin ja näin ku kielet on löysällä, mutta toki oikeet säädöt auttaa. "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
jannu 09.03.2006 20:21:11 | |
---|
En mä tiedä, miten nii? Ainahan niillä säädöillä on merkitystä. Kyllähän jos vaikka säädät kelluvatallasen luutun puoltoist sävelaskelta alaspäin-virettä silmälläpitäen, niin onhan siihen omat säätönsä. Ja eiköhän tuon hienovireenkin kanssa oo vähän niin ja näin ku kielet on löysällä, mutta toki oikeet säädöt auttaa. Mä vain haluaisin käsittää, että mistä jää ihmisten tajuntaan tämmöiset käsitteet kuin "normivire" tai "normikielet". Vaikka olenkin hyvin konventionaalisesti aloittanut kitaransoiton, enkä mitenkään erityisen usvaisille urille poikennut, en silti ole vuosiin ajatellut ala- tai ylävireitä. Kaikki on yleensä ollut kiinni tietyn soinnin etsimisestä. Ja myöskin tiettyjen asemien helppous sekä oman laulurekisterin rajallisuus on myös ajanut kokeilemaan eri juttuja. 440-vireen ajattelu jonkinlaisena standardina on mulle jotenkin rajoittavaa ja rajoittunutta. Kukaan ei mun tietääkseni ole sanonut, että 7-kielinen kitara pitäisi virittää nimenomaan siten että alin ääni on se H. Samoin 5-kielisen bassoon kanssa. Eikä se kielen vahvuuskaan mun mielestä lopulta kovin suurelta osin määritä mitään tiettyä virettä. Mä ostan yleensä 6-kieliseen 7-kielisen satseja, koska niissä on toimivampi kokonaisuus mun käyttööni ja jääpä vielä yleensä se ykköskieli jemmaan. Sitä voi hätätilassa käyttää varakielenä. :) Mitä sinäkään mistään muka tiedät, hä? |
Exhausted 10.03.2006 13:02:32 | |
---|
Sanonpa viimeisenä sanana, että alavirettä varten kuuluu olennaisesti laittaa paksummat kielet ja säätää soitin kuntoon, jolloin vire pysyy. |
sirdickyj 10.03.2006 14:45:21 | |
---|
Mä vain haluaisin käsittää, että mistä jää ihmisten tajuntaan tämmöiset käsitteet kuin "normivire" tai "normikielet". Vaikka olenkin hyvin konventionaalisesti aloittanut kitaransoiton, enkä mitenkään erityisen usvaisille urille poikennut, en silti ole vuosiin ajatellut ala- tai ylävireitä. Kaikki on yleensä ollut kiinni tietyn soinnin etsimisestä. Ja myöskin tiettyjen asemien helppous sekä oman laulurekisterin rajallisuus on myös ajanut kokeilemaan eri juttuja. 440-vireen ajattelu jonkinlaisena standardina on mulle jotenkin rajoittavaa ja rajoittunutta. Kukaan ei mun tietääkseni ole sanonut, että 7-kielinen kitara pitäisi virittää nimenomaan siten että alin ääni on se H. Samoin 5-kielisen bassoon kanssa. Eikä se kielen vahvuuskaan mun mielestä lopulta kovin suurelta osin määritä mitään tiettyä virettä. Mä ostan yleensä 6-kieliseen 7-kielisen satseja, koska niissä on toimivampi kokonaisuus mun käyttööni ja jääpä vielä yleensä se ykköskieli jemmaan. Sitä voi hätätilassa käyttää varakielenä. :) No, ole mitä mieltä olet, mutta kyllähän esim. baritonikitara on suunniteltu ihan eri käyttöä varten kuin normikitara. Kyllä se soitin vaan kuulemani mukaan suunnitellaan toimimaan tietyllä tavalla, ja esim. 5-kielisen basson kanssahan on aina ongelmaa, kun se H ei meinaa sieltä kunnolla kuulua jne. Tätä on yritetty ratkoa pidemmällä mensuurilla jne. Samoin lyhytskaalainen basso soi ihan eri tavalla kuin normibasso. Että kyllä ne soittimet vaan suunnitellaan optimaalisiksi tiettyä virettä silmälläpitäen. Tästä käsite "normivire". "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
Notefix 10.03.2006 18:22:08 | |
---|
Hoho, jotenkin kuvaavaa että tuottamispalstalla suosituin aihe on "laskettu vire"...huh. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
teroyk 11.03.2006 14:33:28 | |
---|
Hoho, jotenkin kuvaavaa että tuottamispalstalla suosituin aihe on "laskettu vire"...huh. Pistähän ammattilaisena alulle joku järkeväkin tuotantoaiheinen keskustelu. |