![]() 09.03.2006 11:44:19 | |
---|---|
Tällä hetkellä kesän festariesiintyjien varmistuminen käy kuumimmillaan. Eri tapahtumiin saapuvista esiintyjistä huhutaan ja varmistuksia odotetaan vesi kielellä. Kesän suunnitelmia pyritään siis tekemään hyvissä ajoin. Moni on jo päättänyt mille festarille tai festareille suunnistaa. Festarin valitsemiseen vaikuttavat monet tekijät. Joillekin kyse on vain musiikista, ja esiintyjät ovat kaikki kaikessa. Oman suosikkibändin perässä lähdetään mihin tahansa, eikä muita esiintyjiä välttämättä käydä edes katsomassa. Sen sijaan suosituille festareille ei lähdetä kavereiden mukana, jos siellä ei ole mielenkiintoista esiintyjätarjontaa. Toiset taas päättävät festarin ulkomusiikillisten omminaisuuksian perusteella. Joillekin hyvä meininki on tärkeintä ja bändit toissijaista. Joillekin festari taas on porukassa tehtävä tapahtuma, jolloin on pakko mennä porukan mukana sinne mihin muutkin. Jotkut tulevat festarille jo päivää, paria ennen niiden alkamista, ja lähtevät vasta seuraavana päivänä. Kyseessä on siis samalla viikon kestävä elämysmatka. Myös käytännön tekijät rajoittavat valintoja. Välimatkat ja kustannukset saattavat muodostaa ylitsepääsemättömiä esteitä tai toisen kautta myös etuoikeuksia, jos vaikka asuu festarikaupungissa. Joidenkin taas täytyy valita festarinsa kesälomansa ja rahatilanteensa mukaan. Itsellä esiintyjät ovat ensisijaisena seulassa, mutta lopulta kaikki ylläolevat vaikuttavat jonkin verran. Tänä kesänä haluan ehdottomasti nähdä Toolin Ruisrockissa, mutta en aio viettää siellä montaa päivää, sillä olen kuullut negatiivisia kommentteja festarin järjestelyistä. Provinssissa olen ollut jo neljä kertaa, mutta tuskin suuntaan sinne tänä kesänä, vaikka se on suhteellisen turvallinen festarivalinta. Myöskin Ilosaaren paljon puhuttu hyvä meininki pitää käydä tsekkaamassa jonain kesänä, kunhan paikalla on sopivia esiintyjiä. Kesälomani alkaa juhannuksen jälkeen, joten sekin puhuisi Provinssin väliinjättämisen puolesta. Itse en niinkään kaipaa monen päivän rellestämistä, mutta täytyy myöntää että kolme päivää hyvässä seurassa Provinssissa on ollut jo pari kertaa yksi kesän kohokohdista. Millä perusteella sinä valitset festarisi? | |
![]() 09.03.2006 12:12:19 (muokattu 09.03.2006 12:22:27) | |
Millä perusteella sinä valitset festarisi? Tänä vuonna olen luvannut puolisolle, että vietän vähemmän aikaa festaroimassa ja enemmän aikaa hänen kanssaan. Mutta kysymys on hyvä, ja voisinpa oikein miettiä mikä noihin ajaa (paitsi tietysti se tosiasia, että kun 13-vuotiaasta on rampannut kaikki mahdolliset festarit, ei enää osaa lopettaa)... -Puustock, DBTK, Puntala, erilaiset pikkufestarit. Näissä on yleensä samalla kertaa hauskaa ja ankeata. Tekniikka saattaa olla päin hittoa, väkeä on vähän ja sekin piknikhengellä ja Tiktakin sijaan lavalle saattaa astella lauma "kelpo kääpiöitä", mutta oikealla asenteella näistä saa paljon irti - vähän kuin ryyppäisi taskumatista torikahvilassa:-) -Ruisrock. Suomen paras Vip-kohtelu kohtaa aidon turkulaisen yleisön tylyttämisen. Todella kovia nimiä. -Ilosaarirock. Oikeasti ihmisen kokoiset kesäjuhlat, joissa yleisöä kohdellaan hyvin ja oikeudenmukaisesti, ja kaikki saavat tasapuolisen annoksen pohjoiskarjalaista vieraanvaraisuutta. Kakkoslavalla aina yllättäviä kulttinimiä, joita ei muualla näe. -Provinssirock. Jos Ruissalossa vippi on kunkku ja yleisö massaa, niin Seinäjoella on toisinpäin. Provinssi on helppo ja hauska festaroida käymättä kertaakaan lavantausalueella, jos ei ole haastatteluja tehtävänä. Pohjanmaaan henki näyttää parhaat puolensa jämerissä ja ehdottoman oikeudenmukaisissa järjestyshenkilöissä. -Ankkarock. Ruisrock junalla varustettuna ja urbaanimmassa yhteydessä. -DBTL, Tammerfest... kaupunkifestarien parasta antia ovat pikkuklubit ja yllättävät poikki- tai monitaiteelliset esitykset, ja tietysti kaupungin maalaaminen punaiseksi vuosi toisensa jälkeen. -Helsingin Juhlaviikot, Kaustinen, Maailma Kylässä, WOMAD... Nämä ovat kunnianhimoisia paikkoja, joihin lähden vain ja ainoastaan täsmäiskuna, katsomaan tietyn esiintyjän ja sitten ulos. -Roskilde. Tämä on Tanskassa, mikä on jo sinänsä riittävä syy lähteä, mutta bussilla en enää mene, enkä teltassa asu. Akkreditoituna huomaa, kuinka festarialue on tähden muotoinen - lavalta toiselle pääsee backstagea pitkin 6 minuutissa, kun yleisön parissa sama matka kestää puolitoista tuntia. Mutta eikös yleisö olekin se toiseksi tärkein pointti lähteä tänne? Ai niin, sen verran vielä, että nykyään matkustan festareille mieluiten yksin. Toki voin ottaa tuttuja liftareita kyytiin jos menen autolla, ja tavata tuttuja itse festarialueella, mutta isommat "kaveripiirit" ovat saaneet jäädä aikaa sitten. Kuten muiltakin mun ikäisiltäni - pariskunnissa mennään, tai sitten yksin. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 09.03.2006 12:15:42 | |
Millä perusteella sinä valitset festarisi? - bändit - edellisvuosien kokemukset(Tuska, Provinssi ja Nummirock ainakin rokkaavat takuuvarmasti) - lippujen hinnat - kavereiden suunnitelmat - henkilökohtaiset menot(työt, oman bändin mahdolliset keikat, yms.) Siinä ehkä tärkeimmät perusteet. Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.chaoscreation.net | |
![]() 09.03.2006 12:41:48 | |
En jaksa festareita, mutta joskus on pakko, kun bändejä ei ole varaa palkata klubeille. Niinkuinvaikka Stooges. Mutta epäröin vielä. Shake some action. | |
![]() 09.03.2006 13:08:47 | |
Tool --> Ruisrock | |
![]() 09.03.2006 13:17:05 | |
-Roskilde. Tämä on Tanskassa, mikä on jo sinänsä riittävä syy lähteä, mutta bussilla en enää mene, enkä teltassa asu. Akkreditoituna huomaa, kuinka festarialue on tähden muotoinen - lavalta toiselle pääsee backstagea pitkin 6 minuutissa, kun yleisön parissa sama matka kestää puolitoista tuntia. Mutta eikös yleisö olekin se toiseksi tärkein pointti lähteä tänne? Tuo oli melkoinen yllätys itsellekin. Kävin 4 kertaa Roskildessa normaalikatsojana. 5:nnellä sitten backstage-puolella. Oli aikamoinen kulttuurishokki. Jostakin syystä ei enää oikein iske mennä sinne yleisön puolelle. | |
![]() 09.03.2006 13:24:02 | |
Puistobluesin ja Ankkarockin ajattelin käydä katsomassa ihan vaan sen takia että ne ovat niin lähellä. Sitten voisi mennä myös jonnekin pidemmälle viikonloppureissulle prätkällä jos seuraa saa. | |
![]() 09.03.2006 13:38:40 | |
Voisin mennä festarille, jos meillä olis siellä keikka. Muuten en mene. | |
![]() 09.03.2006 13:52:38 | |
Vaikuttavia tekijöitä järjestyksessä: bändit, yleinen meininki, sijainti ja hinta. Meiningiltään parhaimmaksi on tähän mennessä osoittautunut Ilosaari, valitettavasti esiintyjät eivät parina vuotena ole olleet hirveän kiinnostavia. Tänä vuonna näyttäisi siltä, että Ruissalossa tulee pyörähdettyä, tosin vain Toolin ja ehkä Opethin aikana. Deftones vetää kyllä meikäläisen Provinssiin, ja sielä tulee todennäköisesti majailtua teltalla (vaan ei virallisella teltta-alueella ;)) koko viikonloppu myös meiningin takia... - Staring at a Parisian sex flick where the characters don't meet,
the characters don't speak, and the characters are
like mirrors facing mirrors:
space always expanding. | |
![]() 09.03.2006 14:07:44 | |
Nykyisessä rahatilanteessa suunnitelmissa olisi todennäköisesti Tuska ja Ilosaari. Ensimmäinen lähinnä artistien ja sijainnin puolesta, jälkimmäinen sitten ensisijaisesti kavereiden kanssa temmeltämistä. My balls and the end of humanity..how the hell are they related? | |
![]() 09.03.2006 14:12:34 | |
Provinssi - Mun mieleen olevat festarit, joskus oon ollu leirintä alueellakin pelkästään niin ettei ole ollu festarilippua. Tänä vuonna lähtee 12. kerta kun lähen kuluttamaan niin polkuja. Aina tuttuja helppo tutustua uusiin ihmisiin, monasti oon yksin lähteny -> aina kivaa. ELi suurin syy provinssiin menemiseen on mulla ainakin se elämys, yleensä TO-MA reissu. Ruisrock - Oon tainnu olla 5 tai 6 kertaa, fiilikseltään jonkun verran kireempi mun mielestä kuin provinssi tai ilosaari. Kovat esiintyjät aina. Esiintyjien takia tänne. Nummirock - Häpeän tunnustaa mutten en oo koskaan käynnyt täällä, tänä kesänä tulee ilmeisesti muutos jos hyvin käy. Tuska - 2 kertaa olleena voin sanoa että on kivaa kyllä, festarien kauneimmat ja rumimmat naiset löytää täältä.. =) Asun lähellä. Esiintyjien takia ja tuttujen takia tänne. Ilosaari - Vain 3 kertaa olleena(hyi mua), mutta oikesti viellä rennompi fiilis kun provinssissa ja siihen tarvitaan jo PALJON. Täälläkin todella helppo tutustua uusiin tuttavuuksiin juuri tuon Kiven mainitseman "ihmisen kokoisen" festari tunnelman takia. Suosittelen provinssin ohella tätä. Tännekin fiiliksen ja kovien bändien takia. Ankkarock - Ennekun tuli maksulliseksi niin kävin kaikissa koska se on mun kylän juhla. Kyllä olen korsolainen, sellainen paha, ruma ja tyhmä. Ja tuolloin oli ihan hauskoja reissuja, tappaluita oli joskus aika paljonkin kun punkit ja natsit otti joka vuosi yhteen perinteeksi sen jopa tekien.. Mutta kun alkoi maksaa niin päätin etten maksa, mutta silti vain yksi on jäänyt välistä. Ruissin lailla jotenkin semmonen "juokaa viinaa ja humaltukaa että saadaan teijän rahat" fiilis mutta kaipa se sitten on ihan ok kai? Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta. | |
![]() 09.03.2006 14:41:39 | |
Millä perusteella sinä valitset festarisi? En mene, ellei nyt Toolia tule lähdettyä katsomaan. Ei kiinnosta muuten. | |
![]() 09.03.2006 14:45:27 | |
Opeth ja Tool --> Ruisrock | |
![]() 09.03.2006 14:47:29 | |
Perheenlisäystä kun on tulossa niin tuskin heruu lupaa lähteä muualle kuin tuohon kotinurkille Qstockiin. Svengaan kuin hirvi! | |
![]() 09.03.2006 15:05:55 | |
Lähinnä on hinnasta ja artisteista kiinni. Ja sitten jos nämä saadaan vielä sopusuhteeseen niin sitten majoitus ja matkustaminen. Ilosaarirockhan ei ole Kuopiosta kovinkaan kaukana ja siellä yleensä on aina sopivan määrä hyviä bändejä tarjolla, mutta ei siltikään niin helposti tule lähdettyä. Millä mennä ja missä majoittua se pari päivää? Siksipä olen suosinut paikallista festaria eli Kuopiorockia/rockcockia. Hinta passeli, kaupungista saa aina majapaikan ja hyvä meininki. "Vittu kun täällä on kylmä..." Perkele, ei Kannaksellakaan '42 lämmin ollu! | |
![]() 09.03.2006 15:06:21 | |
Tool --> Ruisrock (ja opeth) Järjestelyt on kuulemma kehnonpuoleiset mutta ei vaan voi mitään kun kaksi maailman kovinta bändiä esiintymässä. Tänä vuonna festarit taitavat jäädä Ruisrokkiin, Tammerfesteihin ja Puntalarokkiin, ellei sitten jotain supernimiä ilmesty jostain. Provinssi on jo näin alkuvaiheessa kyllä ohitettu, esiintyjät eivät hirveästi miellytä korvaa. päteminen ja ruikutus. mind the gap. | |
![]() 09.03.2006 15:13:56 (muokattu 09.03.2006 15:14:19) | |
Noita on joka viikonlopulle, eli saas nyt kattoo mihin jaksaa lähteä... Mutta alustavat olis Ruis, Rrovinssi, RMJ ja Sauna... Ainoastaan RMJ:ssä aion viihtyä kauemmin kuin yhden päivän, koska on tuossa kulmilla ja ei telttamajoitus nappaa... Ja yhtyeitä menen festareille katsomaan, mahd. paljon kun näkee hyviä ja mieluiten uusia tuttavuuksia... Viimevuoden parhaat bongaukset olivat Damn Seagulls ja Boomhauer, tosin runsaan Kitarama-soiton ansiosta tunsin entuudestaan molempien biisejä yms. Mutta minkään perus Neljän Ruusun tai vast. perässä en festareille lähde, bonusta ulkomaan elävistä... Det wörks? | |
![]() 09.03.2006 15:15:52 | |
Puistoblues - Kaikki bändit yleensä siedettäviä - Lähellä - Lippuja saa vielä portilta (ei tarvitse paskalla säällä lähteä) - Repussa voi viedä alueelle mitä haluaa. - Ei teinejä (vastapainona tosin 50v kuulantyöntäjämummot jotka luulee osaavansa tanssia) - Kuljetukset yms. hyvin järjestetty And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert. | |
![]() 09.03.2006 15:32:36 (muokattu 09.03.2006 16:10:44) | |
Enää ei jaksa lähteä juurikaan sataa kilometriä kauemmas, jollei kyseessä ole sitten tapaus joka on "pakko" nähdä. Ainoa mihin en varmasti enää mene koskaan, on Ruisrock, paitsi jos saavat jotenkin muutettua sitä alueelle menoa. Ei todellakaan kiinnosta kävellä säiden armoilla kilometritolkulla sinne jonottamaan ja väsyneenä yöllä takaisin löytääkseen autonsa (kunhan sen sieltä ensin saa etsittyä) oluella, pölyllä, hiekalla ja lokinpaskalla päällystettynä. (E: Viimeksi olin siellä siis silloin kun oli Manic Street Preachers, onkos siitä nyt kaks vai kolme vuotta aikaa?) What's the ugliest part of your body? | |
![]() 09.03.2006 16:28:54 | |
Kaikkiaan olen käynyt aivan liian harvoilla festareilla. Tämä valitettava seikka tuskin muuttuu tänäkään kesänä: tiedossa on tiukkaa kaksivuorotyötä ja fyrkankäärimistä syksyn ulkomaanreissua silmälläpitäen. Mutta kovasti houkuttaisivat niin Provinssi kuin Ilosaarikin, joista kummassakaan en ole kuunaan piipahtanut. Tuska on pakollinen, jokakesäinen ohjelmanumero. Toivotaan, että saavat bänditarjontaa laajennettua tämänhetkisestä vähän vielä reteämpään suuntaan. Viime kesänä oli ehkä laimein Tuska ikinä. Miittihän menee tietysti melkein festarista ;) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)