0202154 08.03.2006 22:49:55 | |
---|
Onko kenelläkään kokemusta mahongin/koivun jyrsimisestä nc-koneella? Ajattelin jyrsästä esim. liimakaulan aukon bodyyn näin, mutta koneesta irtoaa vain reilut 2000rpm, joten onko se liian hidas pyörimisnopeus puun jyrsintään, jos olis vaikka 10mm terä ja syöttö mahdollisimman pieni? Säästyis jigien ja ohjurien käytöstä. Tavallisella käsikäyttösellä yläjyrsimellä on kuitenkin kait aika paljon suuremmat nopeudet.. vai..? Ja onko mahdollista vetästä se metallin jyrsimiseen tarkotetulla tappiterällä vai repiikö se paljon? |
janik 09.03.2006 00:07:08 | |
---|
Onko kenelläkään kokemusta mahongin/koivun jyrsimisestä nc-koneella? Ajattelin jyrsästä esim. liimakaulan aukon bodyyn näin, mutta koneesta irtoaa vain reilut 2000rpm, joten onko se liian hidas pyörimisnopeus puun jyrsintään, jos olis vaikka 10mm terä ja syöttö mahdollisimman pieni? Säästyis jigien ja ohjurien käytöstä. Tavallisella käsikäyttösellä yläjyrsimellä on kuitenkin kait aika paljon suuremmat nopeudet.. vai..? Ja onko mahdollista vetästä se metallin jyrsimiseen tarkotetulla tappiterällä vai repiikö se paljon? Kyllä kierrokset ainakin pitäisi riittää, uudella/terävällä tapilla pitäisi tulla hyvää jälkeä. |
VesaK 09.03.2006 07:41:32 | |
---|
Ajattelin jyrsästä esim. liimakaulan aukon bodyyn näin, mutta koneesta irtoaa vain reilut 2000rpm, joten onko se liian hidas pyörimisnopeus puun jyrsintään, jos olis vaikka 10mm terä ja syöttö mahdollisimman pieni? Säästyis jigien ja ohjurien käytöstä. Jos saat bodyn hyvin kiinni ja pystyt ohjaamaan konetta niin että syöttö on todella pieni niin voi onnistuakin. Tein kerran jyrsimen moottorin rikki ollessa vaahteraan kaularaudan uran käyttäen tavallista käsiporakonetta yläjyrsimenä. Porakone oli kiinni yläjyrsimen käsitelineessä. Pienillä kierroksilla (2500-3000 rpm) pyörivän koneen ohjaaminen hitaasti käsin oli todella hankalaa. Ura tuli tehtyä mutta en suosittele kokeilemaan. Mahonki pehmämpänä puuna varmaan menee helpommin pienemmilläkin kierroksilla. |
manne 09.03.2006 10:34:32 (muokattu 09.03.2006 10:53:25) | |
---|
Rivien välistä olin olettava, että olet siis metallin jyrsintään erikoistuneella nc-koneella tekemässä puujyrsintää. Kierrokset tosiaan on alhaiset puulle ja saattaa repiä puuta pahastikin jos et pidä jyrsintänopeutta ja syöttöä alhaisena. Varsin tarkkana kannattaa olla jos kone on jyrsimässä vastasyyhyn isolla otolla, silloin saattaa irrota isoa palaa ja kappale täristää pinnan huonoksi. Kannattaa ohjelmoida työjärjestys sellaiseksi että jyrsit ulkoa sisälle, sillä olostullessaan terä saattaa repäistä reunat, jos tulee "puskulla" eli kone syöttää enemmän kuin terä leikkaa. Minä taitaisin veistää taltalla ja metalliviivaimella reilut viillot jyrsintöjen reunaan niin ei "kähärrä" reunaa, jos jyrsin ei oikein leikkaakkaan. Minä käyttäisin puuterää sen leikkaavuuden takia ja että terä ei mene tukkoon purusta. Koepaloja tekemään vaan ja niistä oppi talteen. Väittäisin kyllä että tällä ensimmäisellä kerralla ainakin olisi kolot tehty perinteisesti huomattavasti nopeammin, tulette huomaamaan. Muutenkin huolestuttavaa kun työvälineiden rikas käyttäminen taitaa olla katoavaa perinnettä ja eräät haluavat tehdä vain cnc-työstettyä, eli toisinsanoen kauppatavaraa ilmaiseksi pitäisi saada. Töihin poikaset vain ja rahat jonoon warwickin cnc-linjan keppiin (jos bassoa), sieltä niitä saa kaupasta. On ne erimiehet jotka tekevät muodot kädentaidolla, missä on minusta soitinrakennuksen rikkaus, eikä siinä miten päästään lopputulokseen helpoimmalla ja vähiten omaa kykyä vaativalla tavalla. Toisaalta lohdulliseksi tekijälle tekee tämä uusavuttomuus sen, että vaikka osat on hyvät niin kyllä se kokoonpanossa saadaan tärvättyä varmasti viimeistään... Pikkusen tuli palopuhetta aiheesta |
Juzzu 09.03.2006 11:01:37 | |
---|
Pikkusen tuli palopuhetta aiheesta No ehkä joo ottaen huomioon tämän palstan ihmisten 99% käsityönä tekemät lukuisat intrumentit :o) Ei sinänsä, kyllä mua ainakin kiinnostaa ihan teknisessäkin mielessä tuommoiset uudet konstit ja tavat tehdä asioita. Ja tarkasti CNC-koneilla tehdyt jutut kyllä tuppaa olemaan tarkempia kuin käsin tehdyt. Proot erikseen, mutta jokainen käsin soittimia tehnyt varmaan voi yhtyä meiksiin jos sanon että kyllähän sitä aina kaikenlaista sattuu ja tapahtuu kun käsityönä tehdään. Ja toisaalta, en mä ymmärrä miksi se kitaran kansi pitäis aina muotoilla kädet rakoilla iho irto taltalla (kokeiltu on), kun se onnistuu helpommin ja paremmin vaikka rälläkällä (tässä mennää nykyisin). Tietty, käsityötä se rälläkän laulattaminenkin on. So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
manne 09.03.2006 11:41:06 | |
---|
Niin siis ei minulla ole mitään sitä vastaan, että käytetään järkeä asioiden tekemisessä. Mitä sitä fender-kaulaa tekemään käsin, kun ei sitä fenderkään niin tee. Aikalailla kaukana ollaan siitä että oikea työväline oikeaan paikkaan ajattelusta, kun ruvetaan metallijyrsimellä pulaamaan. Parikymppiä taskuun ja cnc-firmaan lakki kourassa juttelemaan jyrsinnästä puujyrsimellä. |
MPU 09.03.2006 11:51:26 | |
---|
En Juzzu mielelläni yhtyisi sinuun :) mutta samaa mieltä olen tuosta sattuu ja tapahtuu-osastosta. Kuinka monta kertaa olenkaan paikkaillut käsityön jälkiä kun en ole viitsinyt konetta hommaan käyttää. Marko |
En Juzzu mielelläni yhtyisi sinuun :) No prkl eiks tällä palstalla käykkään flaksi!! So just shut your face and take a seat
MPU 09.03.2006 12:31:54 | |
---|
Ainahan kannattaa yrittää. Eihän sitä tiedä, kuka minkäkin nimimerkin takana luuraa... Marko |
Juzzu 09.03.2006 13:46:50 (muokattu 09.03.2006 13:47:11) | |
---|
Ainahan kannattaa yrittää. Eihän sitä tiedä, kuka minkäkin nimimerkin takana luuraa... Mä veikkaan että spyykko on oikeesti Kirsi Ranto. So just shut your face and take a seat
spyykko 09.03.2006 13:56:02 | |
---|
Mä veikkaan että spyykko on oikeesti Kirsi Ranto. Tä? Nyt vasta kerrot! Mä lähden välittömästi töistä himaan yhtymään itse itseni kanssa => Ite olis taas tarvinnu tehdä |