Musiikillinen trendi nyt vaan tällä hetkellä on aika hevipainotteinen, ei siitä mihinkään päästä. Nää nykyiset hevimiehet tulevat valittamaan vuonna 2020 ihan samalla tavalla kuin sä nyt. Älä ihmeessä. Kyllä mä sen tiedän, mistä se johtuu, mut mun mielestä se on silti sääli. Suomi on aika raskas maa. |
Jucciz 09.03.2006 09:54:51 | |
---|
Olisihan se sinällään ihan virkistävää vaihtelua, että nykynuoret tarttuisivat kitaraan muistakin syistä kuin pakosta opetella tiluttamaan. Ennen vanhaan taidettiin kuitenkin opetella perusasiat ensin: komppausta, sointuja ja ylipäätään kokonaisia biisejä eikä vain tilua sieltä, tilua täältä. |
J.Hollström 09.03.2006 10:06:27 | |
---|
Ennen vanhaan taidettiin kuitenkin opetella perusasiat ensin: komppausta, sointuja ja ylipäätään kokonaisia biisejä eikä vain tilua sieltä, tilua täältä. Mut silloin ei hei ollut vielä interwebbii ja tabeja. Mighty Shade
"Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel |
passe 09.03.2006 10:09:57 | |
---|
Olisihan se sinällään ihan virkistävää vaihtelua, että nykynuoret tarttuisivat kitaraan muistakin syistä kuin pakosta opetella tiluttamaan. Ennen vanhaan taidettiin kuitenkin opetella perusasiat ensin: komppausta, sointuja ja ylipäätään kokonaisia biisejä eikä vain tilua sieltä, tilua täältä. Onkohan ne asiat kuitenkaan ihan näin huonolla mallilla tänäänkään. Vai olisiko vain niin, että mm. nämä Mnetin muutamat kymmenet tiluhurmut saavat vain paljon näkyvyyttä. "mää haluun satriaaniks nyt heti..." asenne kertoo myös paljon kitaristin luonteesta, ei sillä musalla niin väliä, mutta minä minä... "Good is in the details..." |
Micolo 09.03.2006 10:10:19 (muokattu 09.03.2006 10:10:59) | |
---|
Olisihan se sinällään ihan virkistävää vaihtelua, että nykynuoret tarttuisivat kitaraan muistakin syistä kuin pakosta opetella tiluttamaan. Ennen vanhaan taidettiin kuitenkin opetella perusasiat ensin: komppausta, sointuja ja ylipäätään kokonaisia biisejä eikä vain tilua sieltä, tilua täältä. Niinpä, itsekkin muistan sen hetken vuosia sitten, kun Iron Maidenia kuunnelleena sain kitarasta aikaiseksi ensinmäisen ''nopean'' hammer on - pull off lickin. Ei varmasti ollu häävin kuulosta mutta piru että se motivoi treenaamaan. EDIT: Ja tilukeisarihan mustakin tuli... Se, joka paikkansa menettää, se paikkansa menettää |
pliksu 09.03.2006 10:14:39 (muokattu 09.03.2006 10:15:02) | |
---|
No eipä tarvi ainakaan tuntea paikkaansa millään lailla uhatuksi. Kitara muuttuu pitkälti aivan eri instrumentiksi siinä vaiheessa kun aletaan shredailemaan ja kilpailemaan nopeuksista. Ei hirveästi ole enää tekemistä sen musiikin kanssa mitä minä tykkään soittaa. Ei ole minulta pois vaikka sikiäisi joka päivä 200 nopeempaa AlexiLaiho poikasta ilmoille. :) And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
Kampela77 09.03.2006 10:18:34 | |
---|
- Ilmaisuvoimaisin soitin (esim. pianolla on vaikeaa tai mahdotonta mm. eri vibratot, slidet, legato, bendit, osittainen kuoletus (=mute), keinohuiluäänet jne.) Legato ei kyllä ole mielestäni mikään ongelma pianolla. Ja pianolla on omat etunsa ilmaisuvoimassa verrattuna kitaraan. Esimerkiksi säestäminen ja melodian soittaminen yhtäaikaa on pianolla kuitenkin vapaampaa kuin kitaralla. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
NeonKnight 09.03.2006 10:27:00 (muokattu 09.03.2006 10:29:10) | |
---|
Eiköhän tua Laiho aloittanut jonkunlaisen kitaransoittovillityksen Suomen nuorisossa? Miksi kaikki soittaa kitaraa... Miksei? Minä en Laihosta tiennyt mitään kun kitaransoiton aloitin. Silloin soitettiin Apulantaa ja muuta suomirokkia enemmän kuin innoissaan, arvatenkin miltä se kuulosti. :) |
Pande 09.03.2006 10:33:28 | |
---|
Legato ei kyllä ole mielestäni mikään ongelma pianolla. Ja pianolla on omat etunsa ilmaisuvoimassa verrattuna kitaraan. Esimerkiksi säestäminen ja melodian soittaminen yhtäaikaa on pianolla kuitenkin vapaampaa kuin kitaralla. Totta munassa pianollakin on etunsa, kitara on kuitenkin helposti ilmaisuvoimaisempi. Legato ei ole pianolla suuri ongelma, mutta vaikeampaa kuitenkin kuin kitaralla (ja sellainen legato jossa alukkeet kuolevat yhtä hyvin kuin kitaralla on pianolla mahdoton). Pidän kyllä pianostakin hyvin käytettynä (esim. Chopinin jälkimmäisen etydiopuksen #12 (valtameri vai mikäs sen lempinimi olikaan) on mielestäni hienoimpia teoksia ikinä), tärkeämpää on tosiaan se miten sitä soitinta käytetään, kahden euron munaleikkurillakin saa hyvää matskua aikaiseksi jos osaa. "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Les Partisans de la Grotte Pompeux #5 |
Jake.e 09.03.2006 10:48:16 | |
---|
Ottaa päähän ku nykyään joka paikka on täynnä näitä hevitiluttajia. "Mä soitan niinq ynkkä" "no soitappa a niin katotaan ollaanko samassa vireessä" "häh???". Ei siinä tiluttamisessa mitään pahaa ole mutta pitäs vaan aluksi opetella taimi. Tiluttakaa vaikka metronomin kanssa. If you'd been a dog
They would've drowned you at birth |
Pande 09.03.2006 10:54:35 (muokattu 09.03.2006 11:03:07) | |
---|
Ottaa päähän ku nykyään joka paikka on täynnä näitä hevitiluttajia. "Mä soitan niinq ynkkä" "no soitappa a niin katotaan ollaanko samassa vireessä" "häh???". Ei siinä tiluttamisessa mitään pahaa ole mutta pitäs vaan aluksi opetella taimi. Tiluttakaa vaikka metronomin kanssa. Jopa muaki on alkanu ottamaan tämä vähän aivoon, oon kai tulossa vanhaksi pieruxi, OMG LOL!!111 >^_^< Toisaalta ei se hevitiluvaihe yleensä kauaa kestä, lastentauteja on monenlaisia, harva edes jaksaa kovin aivotonta tilutusta kovin kauaa (mielestäni on siis olemassa älykästäkin tilutusta, vaikkakin jotkut eivät sitä enää silloin kutsu tilutukseksi vaan "nopeaksi soitoksi"). Kannatan kyllä monimuotoisuutta, munmielestä on kiva kun on monenlaisia tyylejä ja monenlaisia soittajia. Persoonallisuus kunniaan, olis hyvä jos ei liikaa matkittaisi niitä kuuluisuuksia ja "idoleja". Esim. tässä videossa Paul Gilbert näyttää/opettaa miten tilutetaan siten että homma groovaa: http://www.youtube.com/watch?v=xgm3jmunvCE (Provo: vaikee saada samaa groovea aikaseksi pianolla ;) "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Les Partisans de la Grotte Pompeux #5 |
passe 09.03.2006 11:15:16 | |
---|
Jopa muaki on alkanu ottamaan tämä vähän aivoon, oon kai tulossa vanhaksi pieruxi, OMG LOL!!111 >^_^< Toisaalta ei se hevitiluvaihe yleensä kauaa kestä, lastentauteja on monenlaisia, harva edes jaksaa kovin aivotonta tilutusta kovin kauaa (mielestäni on siis olemassa älykästäkin tilutusta, vaikkakin jotkut eivät sitä enää silloin kutsu tilutukseksi vaan "nopeaksi soitoksi"). Kannatan kyllä monimuotoisuutta, munmielestä on kiva kun on monenlaisia tyylejä ja monenlaisia soittajia. Persoonallisuus kunniaan, olis hyvä jos ei liikaa matkittaisi niitä kuuluisuuksia ja "idoleja". Esim. tässä videossa Paul Gilbert näyttää/opettaa miten tilutetaan siten että homma groovaa: http://www.youtube.com/watch?v=xgm3jmunvCE (Provo: vaikee saada samaa groovea aikaseksi pianolla ;) Hyvä video! "Good is in the details..." |
Jesmies 09.03.2006 11:38:44 (muokattu 09.03.2006 11:38:58) | |
---|
Propsit threadin aloittajalle loistavasta topic-valinnasta, en olisi itse parempaa keksinyt. (huomaa sarkasmi) e: typo 3v
Eko S-300
Peavey Rage 158. |
Skebaristi 09.03.2006 13:39:27 | |
---|
Emmätiiä, ihan paska harrastus. No niinpä, rahaa menee niin paljon, että ihan hävettää. "Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo." |
StJerky 09.03.2006 14:45:10 | |
---|
Metallica! Ajan säästämiseksi hyppään 70-luvun yli. The Shadows. |
Äpäkkä 09.03.2006 14:46:53 | |
---|
Kyllä minä ainakin ostin kitaran ihan niiden upeiden rock/heviriffien takia, enkä minkään alexilaihon tilujen takia, vaikka niitäkin jossain vaiheessa saatoin ihaillakin ja tokihan hienoja sooloja löytyy vaikka millä mitalla. Yksin kertaisesti jossain rockriffeissä tai vastaavasti thrash/death -metal riffeissä vaan tuntui virtaavan enemmän energiaa, kuin Ynkän tiluttelussa, josta en saa minkäänlaista otetta. Mun mielestä siitä pitäs lähteä (ja itse niin teenkin), että ensin opetellaan se rytmipuoli kunnolla ja sitten siirrytään niihin sooloihin. Ja kyllähän niissäkin pitää lähteä ihan yksinkertaisista asioista, eikä heti aloittaa vaikka sweepeistä. Tosin sehän on aivan sama minulle, miten muut sitä kitaraa soittaa ja mistä he kicksit saavat. Jyvät kyllä loppujen lopuksi erottuvat akanoista. :) |
Johann Onn 09.03.2006 15:11:29 (muokattu 09.03.2006 15:12:37) | |
---|
Omalta kohdaltani voin sanoa: No siksi, kun rahat ei riittäny mopoon ja rumpuja ei kerrostaloon voinu ostaa. Ja myöskin... Syyttää voi osaks Soundia ja sen numeroa 10/82, jossa oli eräällä sivulla Ted Nugentin kuva, kitara kädessä ja letti hulmuten. Sen perusteella mää valitsin kitaran enkä esimerkiks bassoa. |
jarkk0- 09.03.2006 15:40:23 | |
---|
soitin koulun joulujuhlassa kitaraa eikä mulla ennen sitä ollu kitaraa ja sit eksyin siin muistaakseni Musikantin sivuille jossa myytiin kitarapaketteja vahvistin ja kitara.Tämän johdosta aloin maukua kitaraa koska se oli niin halpa :) aiemmin luulin että se maksaa jotain 500e ja sillon en ollu ynkästä ja alexi laihosta kuullukkaa unelmani oli silloin et osaan soittaa true perin iron maidenilta Rock'n Roll |
LamaAjanElvis 09.03.2006 15:52:32 | |
---|
Ei ole hajuakaan mikä tai kuka pisti kitaran hankintaan. Kai se oli pyörinyt mielessä useita vuosia ennen kuin itse hankintaidea juolahti päähän. Tilusta ei ollut tietookaan ja nopeinta mitä silloin tiesin oli Get On:in alkuriffi. "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
Sormet lähtee soundista. |
Da Make 09.03.2006 16:05:41 | |
---|
Pianon pimputtajiakin löytyy aivan loputtomasti. |