Grimoire 08.03.2006 15:18:27 | |
---|
Eräs tuttava painottaa aina kun aletaan puhua soinnuista jotka menee yli 9 lisäsävelen että kitaralla ei tarvitse ottaa kuin 9 asti lisäsäveliä jos siihekkään, että nämä loput merkit on tarkotettu isompiin sovituksiin fonisteille sun muille pilli miehille lisäsäveliks (vaikka niitä ei ole lähiympäristössäkään), mutta kitaralle noita sointuja ei ole tehty. Omasta mielestäni noi soinnut on otettavissa ja kun musa tyylinä on vaikka jazz, bändissä kaks kitaraa ja basso niin onhan noi soinnut otettava että se kuulostaa joltakin vai väännänkö nyt semmosen asian kanssa että ei kannata ruveta selostamaan miten asia on. Vika ei tarvitse olla iso kun se on korvien välissä |
Herra Rapu 08.03.2006 15:28:22 | |
---|
Kysy siltä tuttavalta että mitäs sitten tehdään kun on esim. jatsiduokeikka edessä ja pitää säestää laulajaa. Kitaralla on monesti toteutettava noi 13-soinnut vähempiäänisessä muodossa, esim. 1 3 b7 9 13. Jucciz voi täydentää. :) |
Jucciz 08.03.2006 15:46:51 | |
---|
Kitaralla on monesti toteutettava noi 13-soinnut vähempiäänisessä muodossa, esim. 1 3 b7 9 13. Jucciz voi täydentää. :) Joo, mä soitan kvintin ja yhdentoista sinne niin valmista tulee. |
Herra Rapu 08.03.2006 15:50:59 (muokattu 08.03.2006 15:51:07) | |
---|
Joo, mä soitan kvintin ja yhdentoista sinne niin valmista tulee. Jos se on pelkkä ykstoista ni tulee aika Van Halen -olo. +11 mukaan niin saadaan Lucifer kylään. |
chromazone 08.03.2006 16:08:19 | |
---|
Eräs tuttava painottaa aina kun aletaan puhua soinnuista jotka menee yli 9 lisäsävelen että kitaralla ei tarvitse ottaa kuin 9 asti lisäsäveliä jos siihekkään, että nämä loput merkit on tarkotettu isompiin sovituksiin fonisteille sun muille pilli miehille lisäsäveliks (vaikka niitä ei ole lähiympäristössäkään), mutta kitaralle noita sointuja ei ole tehty. Ei varmaan kannata uskoa ihan kaikkea mitä sanotaan. Tietysti tilanteessa jossa bändissä on esim. pillejä, jotka soittavat sellaisia stemmoja, missä on liikettä lisäsävelien alueella, toki näiden samojen lisäsävelien soittoa kannattaa vältellä. Ko. tilanteessa kahdella äänellä pärjää jo pitkälle. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
chromazone 08.03.2006 16:15:05 | |
---|
Joo, mä soitan kvintin ja yhdentoista sinne niin valmista tulee. Olisi mielenkiintoista tietää miten soitat 7-äänisen käännöksen 6-kielisellä kitaralla? (siis 1,3,b7,9,13 + kvintti ja 11) Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
Olisi mielenkiintoista tietää miten soitat 7-äänisen käännöksen 6-kielisellä kitaralla? (siis 1,3,b7,9,13 + kvintti ja 11) Jucciz tarkoitti sitä että soittaa vain sen kvintin ja 11 (joku muu soittaa ne aiemmat sävelet). Eikä me haluta paholaista kylään, mutta lyydinen moodi on kyllä kiva ei siinämitään. :P "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Les Partisans de la Grotte Pompeux #5 |
Jucciz 08.03.2006 16:19:06 | |
---|
Olisi mielenkiintoista tietää miten soitat 7-äänisen käännöksen 6-kielisellä kitaralla? (siis 1,3,b7,9,13 + kvintti ja 11) Mä vihellän sen seittemännen sävelen. |
Grimoire 08.03.2006 16:22:19 | |
---|
Kiitoksia kovasti tuesta. On vaan aika hemmetin raskasta väitellä aina noista isommista soinnuista hemmon kanssa joka on vakautunut johonkin "urbaanilegendaan" jonka on joskus kuullut ja vaikea mennä kunnolla pätemään tutulle kun ite olen harrastanut alaa ammatillisesti reilu 2vuotta ja hän on vajaa 40vuotta(varhaista ravintola musaa ja huttusta(monenlaisessa kokoonpanossa)) Vika ei tarvitse olla iso kun se on korvien välissä |
Jucciz 08.03.2006 16:24:14 | |
---|
13-sointuihin riittää yleensä terssi, septimi ja tredesimi (seksti), eli 3, 7 ja 13 (6). Muut sävelet ovat vähemmän tärkeitä ja/tai basistin heiniä. |
chromazone 08.03.2006 16:50:57 | |
---|
Kiitoksia kovasti tuesta. On vaan aika hemmetin raskasta väitellä aina noista isommista soinnuista hemmon kanssa joka on vakautunut johonkin "urbaanilegendaan" jonka on joskus kuullut ja vaikea mennä kunnolla pätemään tutulle kun ite olen harrastanut alaa ammatillisesti reilu 2vuotta ja hän on vajaa 40vuotta(varhaista ravintola musaa ja huttusta(monenlaisessa kokoonpanossa)) Been there. Hyvänkuuloisia 13-voicingeja saa vaikkapa soittamalla maj7b5-soinnun kokosävelaskelta alempaa, esim. A9/13 = Gmaj7b5/A, E9/13 = Dmaj7b5/E jne. Näissä käännöksissä on mukana siis 3,7,9, ja 13. Perusäänenkin saa usein mukaan jos sitä sattuu tarvitsemaan. Sitten vaan muuttamaan vaikkapa ysiä puolikkaalla ylös tai alas (13#9 ja 13b9) jne. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
Jucciz 08.03.2006 18:23:20 (muokattu 08.03.2006 18:31:13) | |
---|
Jep, itse olen myös huomannut tuon "kokosäveltä alemman maj7b5"-säännön, vaikka en koskaan tietoisesti edes ole ajatellut sitä. Helpoin tapa testata sen toimivuus on ottaa kitaralla E13: 0-5-6-6-7-x Pikkurilliä liikuttelemalla saa sitten b9:n ja #9:n, kuten yllä jo todettiin. |
komero 09.03.2006 10:38:19 | |
---|
Olisi mielenkiintoista tietää miten soitat 7-äänisen käännöksen 6-kielisellä kitaralla? (siis 1,3,b7,9,13 + kvintti ja 11) Jucciz tarkoitti sitä että soittaa vain sen kvintin ja 11 (joku muu soittaa ne aiemmat sävelet). Eikä me haluta paholaista kylään, mutta lyydinen moodi on kyllä kiva ei siinämitään. :P Tuohon #11 -> lyydinen? Siellähän on b7 mukana, eli eikös se ole sitten melodisen mollin 4. moodi? Miksolyydinen #4 / lyydinen b7 / overtone, mikä se nimi sitten onkaan. - Klaus Komero - |
Pande 09.03.2006 10:47:08 (muokattu 09.03.2006 10:48:45) | |
---|
Tuohon #11 -> lyydinen? Siellähän on b7 mukana, eli eikös se ole sitten melodisen mollin 4. moodi? Miksolyydinen #4 / lyydinen b7 / overtone, mikä se nimi sitten onkaan. Joo, hämäsin (en huomannu mielessäni tuota b7, otin majorsointuna) :) "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
freeze 09.03.2006 23:44:39 | |
---|
Eräs tuttava painottaa aina kun aletaan puhua soinnuista jotka menee yli 9 lisäsävelen että kitaralla ei tarvitse ottaa kuin 9 asti lisäsäveliä jos siihekkään, että nämä loput merkit on tarkotettu isompiin sovituksiin fonisteille sun muille pilli miehille lisäsäveliks (vaikka niitä ei ole lähiympäristössäkään), mutta kitaralle noita sointuja ei ole tehty. Omasta mielestäni noi soinnut on otettavissa ja kun musa tyylinä on vaikka jazz, bändissä kaks kitaraa ja basso niin onhan noi soinnut otettava että se kuulostaa joltakin vai väännänkö nyt semmosen asian kanssa että ei kannata ruveta selostamaan miten asia on. olen jo tottunut kuulemaan tanssimusa kitaristeilta tollasseen että ei seiskaa isompaa sointua kitaralla mutta toi jos joku niin on panettelua!!!! |
Pande 10.03.2006 09:47:31 | |
---|
Mitä laajempi sointu sitä enemmän on mahdollisuuksia soittaa se kitaralla. Jos muu orkesteri on mukana niin kitara voi soittaa vaikkapa vain muutaman sointusävelen. "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Apricot 10.03.2006 10:19:54 | |
---|
...että kitaralla ei tarvitse ottaa kuin 9 asti lisäsäveliä jos siihekkään, että nämä loput merkit on tarkotettu isompiin sovituksiin fonisteille sun muille pilli miehille lisäsäveliks (vaikka niitä ei ole lähiympäristössäkään), mutta kitaralle noita sointuja ei ole tehty. Jos kitaralla kerran saa soitettua ne laajat soinnut siinä missä pianollakin, niin miksi ei soittaisi? Big bandin komppisektiossa soittaminen on asia erikseen, mutta pienyhtyeessä on kyllä kaikkien harmoniainstrumentin soittajien oltava mukana siinä harmoniamaailmassa ja niissä sointusävyissä mitä biiseistä löytyy. Taitaa olla samat urpot ketkä jauhaa että "basso ei ole soolosoitin", ja niin edelleen. No problemo! |
Ville81 14.03.2006 12:05:29 | |
---|
Plaah. Ei jazzarit edes käytä nelisointuja suppeampia sointuja. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |
BigPapa 14.03.2006 13:42:10 (muokattu 14.03.2006 21:00:30) | |
---|
Plaah. Ei jazzarit edes käytä nelisointuja suppeampia sointuja. Ja sitten perusteluja....miten olis A7 näin 5-x-5-6-x-x tai D7 näin 5-x-4-5-x-x Mikä onkaan tämä sointu jota Jump-bluesissa soittelen kun basso vetelee A:sta. X-X-5-6-7-5 tai 5-x-5-6-7-5 tai 5-x-5-6-7-x Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
komero 14.03.2006 17:29:49 | |
---|
Ja sitten perusteluja.... -- D7 näin 5-x-4-5-x-x-x Oisko tuo paremminkin Am6? - Klaus Komero - |