spp 08.03.2006 10:59:23 | |
---|
Moi, Otsikko kertonee oleellisen. Ärsyttää muuten oivallisessa Ibanez Artcoressa juuri tuo bigsby (vire ei pysy). Onko kukaan tehnyt ko. vaihtoa? Mitä tulee erityisesti ottaa huomioon vaihtoa tehdessä? -Järkevä etäisyys tallasta stop bariin? - Onko kohtuullisen helppo tehdä itse vai kiikutanko suosiolla ammatti-ihmiselle? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista. Ehei pojjaat heviä näin soiteta! Pistetääs kepit D-vireeseen niin että heilahtaa! |
kivi 08.03.2006 11:07:42 (muokattu 08.03.2006 11:09:09) | |
---|
Moi, Otsikko kertonee oleellisen. Ärsyttää muuten oivallisessa Ibanez Artcoressa juuri tuo bigsby (vire ei pysy). Onko kukaan tehnyt ko. vaihtoa? Mitä tulee erityisesti ottaa huomioon vaihtoa tehdessä? -Järkevä etäisyys tallasta stop bariin? - Onko kohtuullisen helppo tehdä itse vai kiikutanko suosiolla ammatti-ihmiselle? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista. Kannattaa ehdottomasti viedä ammattilaiselle, mikäli kitarassa ei ole valmiina stoptailin istutusholkkeja. Samalla kannattaa muistaa, että varsinkin kanteen kiinnitetystä (nk "hevosenkenkä-") Bigsbystä jää rumat ruuvinjäljet jotka pitää maskata - ammattilainen osaa kyllä. (Trapetseista jää vähemmän jälkiä, hiukan mallista riippuen.) Itse kyllä olen sitä mieltä, että Bigsby on sen verran hyvän näköinen, että jos jousen vain vaihtaa jäykempään (tai miksei vaikka lyhyeen metalliholkkiin?) ja tarkistaa satulan urat (niistä johtuu se huono vireenpito 95%:ssa tapauksia), voi aivan hyvin jättää kammen renkkumaan "koristeena". Saattaisi muuten olla, että satulaa viilaten homma ratkeaisi ihan noin vain. Kokeilepa laittaa satulaan hiukan ompelukoneöljyä - auttoiko? |
Juzzu 08.03.2006 11:23:18 | |
---|
-Järkevä etäisyys tallasta stop bariin? Pauleissa n. 40-45mm. Mutta tässä kannattaa ottaa huomioon sitten minkälaisen kulman haluaa tallalta satulalle. Tosin saahan stop-bariakin nostettua. - Onko kohtuullisen helppo tehdä itse vai kiikutanko suosiolla ammatti-ihmiselle? Kaik on suhteellista. Jos pelottaa, vie ammattilaiselle. Mitenkäs jos vaihtaisi vanhan tallan rullatallaksi? http://www.stewmac.com/shop/Bridges … Roller_Bridge/Pictures.html#details Näitä saa mm. Millbookista http://www.millbrook.fi/ So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
fox 08.03.2006 11:42:34 | |
---|
Kannattaa ehdottomasti viedä ammattilaiselle, mikäli kitarassa ei ole valmiina stoptailin istutusholkkeja. Muuten Kiven kaikkiin kommentteihin komppia, vaan tähän ei, muistaakseni Artcore jossa on Bigsby ei oo semihollow vaan täysin ontto, joten siihenpä ei voi laittaa stop-baria. Tai laittaa voi, mutta ei se pelitä. Jos taasen olen väärässä (usein olen) ja siin on se keskipalkki, tulee varmistaa, että se on riittävä leveydeltään holkkien reikien porausta varten. Eli vaihtoehtona joko Bigsby tai sitten tuollanen trapetsi-kieltenpidin. |
kivi 08.03.2006 11:49:55 | |
---|
Muuten Kiven kaikkiin kommentteihin komppia, vaan tähän ei, muistaakseni Artcore jossa on Bigsby ei oo semihollow vaan täysin ontto, joten siihenpä ei voi laittaa stop-baria. Tai laittaa voi, mutta ei se pelitä. Jos taasen olen väärässä (usein olen) ja siin on se keskipalkki, tulee varmistaa, että se on riittävä leveydeltään holkkien reikien porausta varten. Eli vaihtoehtona joko Bigsby tai sitten tuollanen trapetsi-kieltenpidin. Saatatpa olla oikeassa, Fox. Usein olet. Eli nyt pitäisi vaikkapa kynälampulla ja hammaslääkärin peilillä vilkaista, onko kitarassa osittaista tukipalkkia (osapuilleen tallasta taaempaan hihnatappiin) kuten Gibsonin kaikissa stoptail-puoliakustisissa, vai eikö ole. Jos palkkia ei ole, kannattaa hylätä ajatus stoptailista siihen paikkaan. Trapetsi-kieltenpidin (kuten esim Gibson Birdlandissa) sen sijaan on aina tyylikäs ja harkitsemisen arvoinen ratkaisu, jos siitä soundista vain yhtään tykkää - monet eivät tykkää ja Ted Nugent taas rakastaa kuin hullu puuroa... |
Kiitos ja kumarrus vastauksista. Mutta: Trapetsi-kieltenpidin (kuten esim Gibson Birdlandissa) sen sijaan on aina tyylikäs ja harkitsemisen arvoinen ratkaisu, jos siitä soundista vain yhtään tykkää - monet eivät tykkää ja Ted Nugent taas rakastaa kuin hullu puuroa... Mitenkäs tuo Trapetsi -vaihtoehto vaikuttaa soundiin? Meinaan, itse olen/olin hulluna juuri Nugentin Byrdland -soundiin. Ja tuossa Artcoressa on mun nähdäkseni on kunnon "pölkky" tallan alla, eli sen suhteen perinteinenkin Les Paul -tyyppinen palikka siihen istuis. Ja satulaan olen hieroskellut lyijykynällä grafiittia, tuota ompelukoneöljyä vois kokeilla. Sekä tietty rullatallaa jos mikään muu ei auta.. Ehei pojjaat heviä näin soiteta! Pistetääs kepit D-vireeseen niin että heilahtaa! |
kivi 08.03.2006 12:49:42 (muokattu 08.03.2006 12:51:28) | |
---|
Mitenkäs tuo Trapetsi -vaihtoehto vaikuttaa soundiin? Meinaan, itse olen/olin hulluna juuri Nugentin Byrdland -soundiin. Nugent itse kertoi jossain haastattelussa, että Byrdlandin suht pitkä soiva kieltenpituus tallan takana oli jotenkin ihmeellisesti vireessä kitaran kanssa, ja sieltä saattoi ottaa ääniä / apuharmonioita soiton mausteeksi - siis sen lisäksi, että Nugent tekee jatkuvasti vibraattoa painelemalla oikealla kädellä niitä kieliä tallan takaa. Semmoista aavistuksenomaista sitar/chorusefektiähän noi trapetsit tekee. Pikkasen lisää "akustista leveyttä" soundiin. Minkä kiinteydessä häviää, sen harmoniassa voittaa. Kun nyt katsoin omakuvaasi, niin eiköhän se olisi lyhyt trapetsi se sun valintasi, jos käyttämiesi kielten pituus vain riittää (kannattaa kokeilla). |
spp 08.03.2006 13:04:59 | |
---|
Kun nyt katsoin omakuvaasi, niin eiköhän se olisi lyhyt trapetsi se sun valintasi, jos käyttämiesi kielten pituus vain riittää (kannattaa kokeilla). Jep, tossa omakuvassa vaan on edesmennyt rakkaani Washburn J9. Tämä mun Artcore on presiis tällainen: http://www.edromanguitars.com/avail/jazz/ibanez/am73tbl.jpg Ehei pojjaat heviä näin soiteta! Pistetääs kepit D-vireeseen niin että heilahtaa! |
kivi 08.03.2006 13:07:10 | |
---|
Jep, tossa omakuvassa vaan on edesmennyt rakkaani Washburn J9. Huomasin kyllä, ettei se ollut Ibanez:-) |
jonfe 10.10.2006 21:50:53 (muokattu 10.10.2006 21:52:43) | |
---|
Vähän tulee vanhaan kirjoitukseen, mutta. No kuitenkin. Itsekin hankin juuri tuohon artcore-sarjaan kuuluvan keppoisen (afs75td) ja njoo; tähän mennessä samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa: Loistokas kitara muuten, mutta tuo "bigsby" pistää vireen heittelemään todella helposti. Tai ainakin tänään. :D Pari päivää vasta olen tosiaan kyseisen kitaran omistanut ja ei se esimerkiksi eilen kammetessa ihan noin tehnyt... Tässä aikasemmin puhuttiin satulan öljyämisestä ja tuota. Voisikohan tämmöinen johtua kielten liikkumattomuudesta ? Ymmärsin että voi. Joten millä muulla satulaani voisin liukastaa ? Jossain puhuttiin jostain lyijykynästä, mutta se meni vähän ohi... Ja jos ei satulan säätämiset auta niin mitä sitten kannattaisi tehdä ? http://www.theibanezstore.com/oscommerce/images/afs75td-tq.jpg |
fox 10.10.2006 21:58:55 | |
---|
Joten millä muulla satulaani voisin liukastaa ? Jossain puhuttiin jostain lyijykynästä, mutta se meni vähän ohi... Ja jos ei satulan säätämiset auta niin mitä sitten kannattaisi tehdä ? Grafiittia hinkkaat sinne satulan kieliuriin (eli lyijjärin lijyä).. On myös olemassa kaupallisia tuotteita (esim. Nut Sauce) mutta pitäs tuolla lijylläkin onnistua ihan just hyvin. Siis jos ja kun se satula on kunnossa. Ja ilmeisimmin sulla on, kun ei ole aikasemmin ollu ongelmaa. |
jonfe 10.10.2006 22:03:58 | |
---|
No kitarahan on vasta alkutestissä, mutta kyllä tuo kammen käyttö vähän ailahtelee. Ja joo ! Juuri kävin hinkkaamassa yhteen satulan uraan lyijäriä ja testasin niin virehän palasi mainiosti. Loput voisin kanssa luistututtaa. Ja joskus ehkä hankkia jotain muutakin: Vaikuttaa vähän epäilyttävältä tavalta. Toimi kuitenkin ! Se on pääasia. Kiitos vielä nopeasta vastauksesta. |
fox 10.10.2006 23:15:14 | |
---|
Vaikuttaa vähän epäilyttävältä tavalta. Toimi kuitenkin ! Se on pääasia. Kiitos vielä nopeasta vastauksesta. Kuis nii epäilyttävä? 8) Tuohan on vanha ja hyväks koettu konsti.. Voi jopa tehdä sellasta grafiittirasvaa että santapaperilla tekee lyijjärin lyijystä hienoa tomua ja siihen tipauttaa tipan öljyä.. siin on tuollainen "oldskool- NutSauce" Ja kiitos vaan kiitoksista... ;) |
jonfe 11.10.2006 18:31:37 (muokattu 11.10.2006 19:20:49) | |
---|
Noniin. Jatkoa vielä eiliseen: Nyt olen säädellyt kitaraa ja mömmönnyt satulaa ja olen (melko) tyytyväinen vireen pitävyyteen. Ainakin alaspäin veivatessa. Ylöspäin kammetessa vire sitten heittääkin oikeastaan heti... Auttaisikohan tähän mikään sitten ? No, lisäksi täytyy myöntää, että säätelyni jälkeen jotkut kielet rupesivat särisemään, mutta sen nyt luulisi korjaantuvan (itsestään taikka sitten auttamalla). Kitarahan on melko uusi. Puoliksi meni offtopiciksi. Haittaneekohan tuo... EDIT: Lisää testaillessani huomasin nyt, että ylöspäin kammetessa jokin jää vain jumiin: Ylöspäin kampeuksen jälkeen kun veivaa alas, vire menee taas kohdilleen. Mistä tämä ilmiö johtuu ? |