Aihe: Otelautamerkkien turaaminen
1
herra47
07.03.2006 20:45:19 (muokattu 07.03.2006 20:45:33)
Rojekti mallia king v on polkastu käyntiin ja nyt mieltäni vaivaa otelautamerkkien laitto. En vielä tiedä teenkö perus Jacksonin hainhampaan, customlepomerkit (siis neliöt) vai mitkä. Miten kannatta jyrsiä kolot, liimata ja loppusilaus. Dremeli, käsijyrsin, pylväskone/jyrsin ja monia muitakin työkaluja kyllä on käytössä mutta miten teen.

Kiitos.
teukka
07.03.2006 20:59:52
Kerroppa vähän lisää tuosta projektistasi.
kiinnostaa esim bodyn mitat ja muut toimenpiteet, kaula yms. eli miten olet tuota tekemässä.
Itse olen suunnitellut samanlaista hommaa, eli "KV2" :sta mutta kiinteätallaisena,
strings-thru-body ja vain tallamikillä.
Itse olen metsästänyt Jacksonin kaulaa bindingeillä ja shark-fin inlayllä ja jos olisin sitten vaan bodyn yms tehnyt itse.
Aakoo
07.03.2006 21:23:05
Rojekti mallia king v on polkastu käyntiin ja nyt mieltäni vaivaa otelautamerkkien laitto. En vielä tiedä teenkö perus Jacksonin hainhampaan, customlepomerkit (siis neliöt) vai mitkä. Miten kannatta jyrsiä kolot, liimata ja loppusilaus. Dremeli, käsijyrsin, pylväskone/jyrsin ja monia muitakin työkaluja kyllä on käytössä mutta miten teen.

Kiitos.

Mä sain juuri tehtyä valmiiksi tuollaiset Trapezoid upotukset grenadil otelautaan.

Tein upotusten kolot niin että ensin teippasiin leveällä maalarinteipillä koko otelaudan peittoon ja sen jälkeen piirsin keskiviivan. Liimasin merkit pikaliimalla paikoilleen teipin päälle ja leikkasin merkit irti teipistä terävällä veitsellä. Näin sain näppärästi ja tarkasti merkittyä mihin upotkset tehdään.

Tän jälkeen otin dremelillä ja siihen tehdyllä käsijyrsin tuella 3 mm:n jyrsin terällä karkeasti upotukset oikeaan syvyyteen sieltä mistä ko. terällä pääsi käsiksi. En kuitenkaan mennyt 1 mm lähemmäs teipin reunaa. Kapeampiin upotuksiiin käytin dremelin mukana tullutta sellaista pallomaista jyrsin terää. Viimeistelyn tein samalla dremel-jyrsin vempeleellä väärinkäyttämällä 0.8 mm poranterää. Poranterät meni helposti poikki, mutta jälki oli siistiä ja tarkkaa.

Ilman dremeliä ja yläjyrsintukea tuo homma olisi kyllä aika ikävää. Varsinkin kovilla puulajeilla. Olen yhden otelaudan tehnyt block -helmiäisilläilman yläjyrsin tukea, mutta siinä meinasi mennä järki. Sain sen kuitenkin tehtyä.
herra47
08.03.2006 06:49:36 (muokattu 08.03.2006 15:26:48)
Multa löytyy kyllä tommonen dremel joka on modattu ns. käsijyrsimeks. Näin itsekin ajattelin ja eikai siinä auta ku alkaa tekemään.

Joo eli rojektista tarkemmin:

KV 24.75 mensuurilla, mahonkirunko loimuvaahterakannella, vaahterasta liimakaula.
Nevalaiselta 24 nauhanen otelauta reunalistoineen, nauhaurineen ja compound radiuksella. (30€)
Piirustukset oon ite tehny Jacksonin sivuilta otetusta kuvasta jonka suurensin 1:1.
Talla kahler 2300 ja vain takamikki (todnäk. EMG81)
Juzzu
08.03.2006 08:00:02
Täältä
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=106711

...löytyy tällainen
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=31&t=89953&o=0&co=60

Itse suosin yläjyrsintä, dremel-kopiota, eebenotelautaa ja mustaa filleriä. Niillä hommeli on melko helppoa.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
Aakoo
08.03.2006 11:57:01
Täältä
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=106711

...löytyy tällainen
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=31&t=89953&o=0&co=60

Itse suosin yläjyrsintä, dremel-kopiota, eebenotelautaa ja mustaa filleriä. Niillä hommeli on melko helppoa.

Mulla oli tuollainen dremel kopio, vaan kun se ei istunut tuohon dremelin omaan yläjyrsin tukeen. Eli kun yritin kiristää vehkeen jyrsimeen, niin viime hetkellä pyörähti kiristys "pultti" jengoilta. Kyllästyin uohon säätöön ja kävin ostamassa starkista poistohyllystä akkumallin dremelin => halavalla lähti =)

Niin joo se kopio dremel taisi olla merkkiä tool tech tms ( muistaakseni minimanin laatua).. Muuten kyllä erinomainen laitos.
Aakoo
08.03.2006 12:18:35 (muokattu 08.03.2006 12:18:53)
Onks tossa siis jyrsitty tarkotuksella kolot isommaks ku merkit ja sit täytetty ylimääräset kolot?
Peittääks se musta filleri ja hiontapöly noi jyrsintäjäjet?
Miten se filleri vaikuttaa oteleudan tuntumaan, kun ainakin lakattu lauta on aika nahkea? Kuluuko filleri käytössä puhki?

Voin väittää, että on melkein mahdotonta tehdä mikroimillin tarkkaa koloa upotusta varten käsipelillä, eli aina tulee enemmän tai vähemmän paikkailtavaa. En ihan ymmärrä miten filleri pääsisi kulumaan puhki. Fillerihän menee upotusten ympärille liian leiveiksi menneisiin koloihin ja hiotaan otelaudan ja otelaudan uptousten kanssa samalle tasolle => jos filleri kuluu, on myös otelauta kulunut.

Mä käytin itse fillerinä sekoittamalla epoksia ja otelaudasta tehtyä hiontapölyä. Mun käyttämä epoksi oli vain melko vikkelästi kuivuvaa sorttia, joten sitä piti tehdä useampi erä.
Juzzu
08.03.2006 12:48:40 (muokattu 08.03.2006 12:56:05)
Onks tossa siis jyrsitty tarkotuksella kolot isommaks ku merkit ja sit täytetty ylimääräset kolot?

No ei se helmiäinen mahdu siihen jos kolo on pienempi. Tietty, mitä tarkempi kolo, sitä vähemmän menee filleriä.

Peittääks se musta filleri ja hiontapöly noi jyrsintäjäjet?

Kyllä.

Miten se filleri vaikuttaa oteleudan tuntumaan, kun ainakin lakattu lauta on aika nihkea? Kuluuko filleri käytössä puhki?

Ei se tuntumaan vaikuta mitenkään.
Super poxy pro (jota itse olen käyttänyt, suosittelen), ei taatusti kulu puhki. kuivuu kovemmaksi kuin tavallinen pika-epoksi. ja kun kuivuukin hitaammin, pystyy helmiäisi liikuttelemaan vielä eivätkä jämähdä het paikoilleen.

On kyllä komee toi köynnöslauta.

On se!! Melkein hienompi vielä livenä kuin kuvissa.

E: Mites sä oikein sitten teit tuon lespasi upotukset??
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
herra47
08.03.2006 14:04:00
Millrookista ostin valmiin laudan. Toimiiks toi filleri ruusupuulaudassa ja mistä sitä saa?
Juzzu
08.03.2006 14:42:31 (muokattu 08.03.2006 14:44:34)
Millrookista ostin valmiin laudan. Toimiiks toi filleri ruusupuulaudassa ja mistä sitä saa?

No jos tekee ruusupuun väristä filleriä. Tosin se on astetta hankalampaa tehdä, ruusupuun kanssa ois syytä tehdä melkoisen sopivat niistä koloista jo valmiiksi. Eebenin kanssa voi tehdä "vähän sinnepäin".

Emmä tiedä mistä ny valmiina filleriä sais, kuten sanoin itse olen fillannut tuolla super epoxy prolla jonka olen värjännyt mustaksi mikä passaa eebenlautaan.

Tutkaileppas sitä sun ostamaa otelautaa, kyllä siinäkin on melko varmasti ainakin vähän fillailtu. Tai sitten jätetty tylysti vaan väljää merkin ja kolon välin.

Mulla oli tuollainen dremel kopio, vaan kun se ei istunut tuohon dremelin omaan yläjyrsin tukeen.

Ihan käsivaralta mä oon ainakin omaani käyttänyt.
Juniper
08.03.2006 15:04:23

Toimii myös ruusupuussa. Tosin filleri jää aavistuksen tummemmaksi, kuin otelauta.
Omaan lespaan tosin ei fillereitä tarvittu, kun onnistui upotukset sen verran tarkasti.
Superepoksia saa melkein mistä vaan marketista. Valitsee vaan hitaan epoksin pikaepoksin sijaan.
Aakoo
08.03.2006 16:27:20

Sä taidatkin olla guru meikäläiseen verrattuna. Mun työskentely tapohin kuuluu sählääminen ja säätäminen suurimmassa määrin.

Esim. viimeisin iso sähläys sattui kuin sahasin otelautaa muotoon. Merkkasin keskiviivan ja mittasin 0.1 mm:n tarkkuudella reunojen linjat. Sitten iloisesti sahaamaan ja ihastelin kuinka tarkasti sahaankaan keskiviivaa pitkin... jatkoin hommaa kunnes mielessä kaikui KESKIVIIVAA!!! Onneksi otelaudan läpyskä oli tarpeeksi leveä, etttä tuollainen pieni sähläys ei pilannut koko palikkaa =)
Juniper
08.03.2006 20:08:01

Onnistuu se niinkin, mutta työskentelytarkkuus kasvaa huimasti jos käyttää yläjyrsin aparaattia. Mä löysin Clas Ohlsonnilta dremeli yläjyrsin alustan, ja se on osoittautunt erittäin toimivaksi. Dremeliä pystyy hallitsemaan parilla sormella ja jyrsimään aivan uskomattoman tarkasti.
32788
09.03.2006 17:41:36
Paljon maksoi tuolla Strarkissa tuo Dremeli? Missä starkissa? Onko vielä jäljellä?
Kirka Saatana!
Aakoo
10.03.2006 09:04:31 (muokattu 10.03.2006 09:05:00)
Paljon maksoi tuolla Strarkissa tuo Dremeli? Missä starkissa? Onko vielä jäljellä?

70 ekua mä siitä pulitin Vaasan starkissa. Kallishan tuo oli siihen 29€:n kopioon verrattuna, mutta halpa siihen 150 ovh:n nähden.

En tiedä oliko se yksittäiskappale vai onko niitä siellä useampiakin. Sattui vain niin että olin menossa Starkkiin kyselemään jyrsinterää, jossa oli laakeri yläpuolella ( ei löytynyt edes listoilta ) ja myyjän kaivellessa mallistoja, siinä sivussa kysäisin sattuisiko olemaan mitään alennus Dremel vermeitä. Myyjä sanoi hetkinen , juoksi parin hyllyriviä eteenpäin, palasi takaisin ja löi masiinan kouraan.

Tuon laakeri ongelman ratkaisin sitten sillä että ostin 8 mm jyrsin terän, jossa on 8mm kara.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)