Aihe: Korvaavat komponentit
1
Metal God
08.03.2006 08:19:20 (muokattu 08.03.2006 08:20:45)
Eli anteeksi maalaisuuteni, mutta kyselisin voiko diodeja 1N914 ja 1N4002 korvata millään yleisellä mallilla(SP-elektroniikan luettelo ei noita tuntenut). Entä opari LM308(löytyi, mutta sikahintainen, yli 8€). Onko 307 vastaava? Tarkoitus olisi Rat-säristimen rakentamista harkita.

1N914 -> 1N4148
1N4002 -> 1N4001 - 1N4007
LM308 -> mikä tahansa single op amp, varmasti löytyy. vaikka TL071. Ja LM307 on vastaava.
"How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black."
Murgo
08.03.2006 08:39:22

Kiitän. Onko muuten jossain netissä jotain taulukoita, joista noita komponettien vastaavuuksia voisi katsella?
Paskakin heavy on parasta :)
hq
08.03.2006 11:07:30 (muokattu 08.03.2006 11:24:50)
Kiitän. Onko muuten jossain netissä jotain taulukoita, joista noita komponettien vastaavuuksia voisi katsella?

En ole itse ainakaan löytänyt mitään hyvää. Komponentteja on niin valtavasti, ja usein se riippuu käyttötarkoituksesta voidaanko jotain toista komponenttia pitää vastaavana.

Jos joku tietää että noita vastaavuustietoja/eri komponenttien ominaisuuksia olisi (isommissa määrin) jonnekin oikein taulukoiksi kasailtu, niin kertokaa toki minullekin :)

Farnellin hakukone (www.farnell.fi) on aika hyvä sikäli että sieltä voi hakea komponentteja niiden ominaisuuksien perusteella.
asdfg
08.03.2006 14:33:45
En ole itse ainakaan löytänyt mitään hyvää. Komponentteja on niin valtavasti, ja usein se riippuu käyttötarkoituksesta voidaanko jotain toista komponenttia pitää vastaavana.

Jos joku tietää että noita vastaavuustietoja/eri komponenttien ominaisuuksia olisi (isommissa määrin) jonnekin oikein taulukoiksi kasailtu, niin kertokaa toki minullekin :)

Farnellin hakukone (www.farnell.fi) on aika hyvä sikäli että sieltä voi hakea komponentteja niiden ominaisuuksien perusteella.

Täältä löytyy aika paljon komponenttien datasivuja:

http://www.alldatasheet.com/
päänahka
08.03.2006 17:12:53

Yleensä ne tietävät liikkeissä, joissa näitä myydään. Itse olen ainakin saanut aina vastaavat trankut ja muut, kun myyjä on vain vilkaissut koneelta.
Kumiankka
08.03.2006 19:13:24
RAT särössä tuo nimenomainen operaatiovahvistin on oleellinen jos etsitään alkuperäisen kaltaista ääntä. Ilmeisesti moni on ollut tyytyväinen myös muilla operaatiovahvistimilla saatavaan tulokseen, joka voi olla hiukan erilainen, jonkun mielestä parempi tai huonompi. Kuulemma TLO70 opari olisi vähäkohinainen mutta muuten alkuperäisen lainen vaihtoehto, mutta vaikea löydettävä. Kannattaa laittaa kanta mikropiirille niin voi sitten kokeilla vaihtoehtoja, jos sattuu löytymään alkuperäinen tai vastaavan kaltainen komponentti myöhemmin.

Postimyynnillä näitä löytyy kyllä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)