Aihe: Turun tuomiokirkon kellot..
1 2 3 4 5
tekerolant
07.03.2006 21:15:15 (muokattu 07.03.2006 21:44:10)
...äänitetään ensi yönä uudelleen, kuten monet varmaan ovat kuulleet/lukeneet.

Tietäkö kukaan, mikä on tuon äänityksen tekniikka: mikitys, tallennus, äänen jälkikäsittely yms? Eli onko jollakin asian selvittämisen vaatimaa kontaktia maan suurimpaan äänitaloon Yleen?

Pistetäänkö sinne 50 Neumannia ympäri tornia ja ulkotuotantoauto juurelle vai kiipeääkö sinne suntio Vivancon kravattimikki ja minidisc mukana? Vai jotain muuta siltä väliltä? Mitenkä suhtauduttaneen kompressointiin, leikkelyyn etc? Otetaanko Autotune käyttöön?

Kyseessä on aika erikoinen ja kiinnostava äänitystehtävä, edellinen versio on vuodelta 1965.

Minua kiinnostaa a)tekniikka b)äänitys- ja tuotantofilosofia tämän kansallisen ikoniäänen uusimisessa. Kyse kun on ihan pikkusen eri hommasta kuin jonkun poppibiisin raiskaamisesta kännykän soittoääneksi...

Entä jos kellot todellisuudessa soitetaankin Rolandin mallintavalla haitarilla ja liikenteen pysäyttäminen ym. hässäköinti on vaan kusetusta?

Kansan on saatava tietää!

EDIt: Tämä EI ole vitsi, aihe kiinnostaa minua oikeasti.
Worst things burst
varakeef
07.03.2006 21:20:05
Tämä on hieno ja merkittävä aihe. Mä luulen, että siellä on pari viisseiskaa poimimassa atakkia ja tilan gtuntu otetaan konkka parilla.

Sekaan sotketaan Rolandin modulisoundia, jotta lopputulos kuulostaisi aidommalta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hörhö
07.03.2006 21:21:31

Sekaan sotketaan Rolandin modulisoundia, jotta lopputulos kuulostaisi aidommalta.

:D
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
dewil
07.03.2006 21:24:47

Mun villi veikkaus on, että sedät lyö jonku läheisen talon katolle DPA parin suoraan Nagralle.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
07.03.2006 21:46:19

Joo eiköhän ne aja sen putkisimulaattorien ja autotunen läpi, jonka jälkeen pätkä slaissataan ja pannaan absoluuttiseen timeen. Lopuksi paketti lähetetään Svantelle joka lyttää sen niin lujalle, että varmasti kuuluu.
...siis mun mielestä.
JPQ
08.03.2006 01:36:35

Minäpä veikkaa äänitys feikki ja ne tekee yamahan dx7 uuden kello
äänen. Tosi asiassa asia kiinnostaa oikeasti minuakin.
Mohla
08.03.2006 02:12:47

Joo eiköhän ne aja sen putkisimulaattorien ja autotunen läpi, jonka jälkeen pätkä slaissataan ja pannaan absoluuttiseen timeen. Lopuksi paketti lähetetään Svantelle joka lyttää sen niin lujalle, että varmasti kuuluu.

Musta tää on ehdottomasti paras ja järkevin vaihtoehto.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Pieni rumpalipoika
08.03.2006 02:36:21

Musta tää on ehdottomasti paras ja järkevin vaihtoehto.

Hittikaava, joka rantautui koto-suomeenkin vihdoin, länsinaapuristamme Ruotsista.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Leikari
08.03.2006 09:33:17
Entä jos kellot todellisuudessa soitetaankin Rolandin mallintavalla haitarilla ja liikenteen pysäyttäminen ym. hässäköinti on vaan kusetusta?

Elvis soittaa samassa studiossa, missä 60-luvulla kuvattiin usalaisten "kuussakäynnit"

- - -

pitääpä yrittää viikonloppuna muistaa tallentaa radiosta keskipäivänlyönnit arkistoon - jos vielä vanhat/nykyiset ovat silloin kuuluvilla
Soitetaan jamia!
StJerky
08.03.2006 09:38:00

Sitten ne hankkii torniin isot Genelecit ja soittaa tästä lähtien kellot levyltä.
jjsound
08.03.2006 10:01:34
Oikeesti kiinnostaa miten tuo tehdään... mikit, sijoittelu ja muu asiaan liittyvä. Ihan lähimikityksellä tuskin pelkästään hoidetaan, sillä eipä liikenne silloin juurikaan haittais... sen verran volaa noista kelloista livenä lähtee. Mukaan varmaan tarkoitus saada Turun ambienssia ilman turhaa hälyä. Milloinkahan uudet äänet saadaan käyttöön. Itsekkin nauhoitellut joskus yhteen proggikseen kirkonkelloja, en tosin noita Turun, mutta hieno duuni sekin oli :) Datille vedin kahdella AKG 414:lla, jotka oli siinä tilassa missä ne kellotkin. Ihan kelpo jälkeä tuli ja meni käyttöön yhteen teatteripätkään.
cubasisti
08.03.2006 10:37:17
Soitapa Ylelle ja kysy. Siellä on ihan mukavia hemmoja töissä, kyllä ne voi vaikka kertoakin, miten homma hoituu.

Ne kellot on muuten aika "jumalattoman" isot. Paksuus on muistaakseni jotain 30-40 cm - ei mitään ihan normaalia rumpupeltiä siis. Oon kerran käynyt siellä tornissa ja pääsin hiplaamaan kelloja.
Deadline tekee mestarin.
hannu666
08.03.2006 10:55:54
Mä veikkaan että ne on suunnitellut erittäin hienosti kaiken ja ostanut ylelle ainakin sata uutta Dpa:ta ja munii loppupeleissä koko jutun...Olis jotenki niin legendaarista toimintaa yleltä...
virtalahde
08.03.2006 11:39:57

Mä veikkaan että ne on suunnitellut erittäin hienosti kaiken ja ostanut ylelle ainakin sata uutta Dpa:ta ja munii loppupeleissä koko jutun...Olis jotenki niin legendaarista toimintaa yleltä...

:-D Toi olisi kyllä ihan saakelin hyvä. Kauhea mikitys, kaikki uusia ja soundista tulee niin paska että sinne pitää sekoittaa alkuperäistä sekaan että se kuulostaa edes joltain.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
cozmo
08.03.2006 12:02:21

Siis mistä on kyse? Mihinkä ne äänitetään ja mitä varten?
varakeef
08.03.2006 12:09:59 (muokattu 08.03.2006 12:10:35)
Siis mistä on kyse? Mihinkä ne äänitetään ja mitä varten?

Suomessa on sellainen traditio, että yleisradio soittelee Turun tuomiokirkon kelloja lähetyksissään aika ajoin.

Niikuin justiinsa äsken ykkösellä.
12.00 Turun tuomiokirkon kello lyö 12. Keskipäivän peili ja sää.

Olikohan vanha vai uusi äänite? Itse asiassa tuohan on petosta. Jos ohjelmatiedoissa sanotaan, että Turun tuomiokirkon kello lyö 12, niin minusta lähetyksen pitäisi aina olla suora. Mitä jos se oikeasti löisikin vain 11 kertaa tai menisi tyystin sekaisin ja löisi 137 kertaa? Kansalla on oikeus tietää.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
cubasisti
08.03.2006 12:42:10
Niin ja sitä paitsi ei se kello mitään lyö, vaan vasara tai mikä lie nuija.
Deadline tekee mestarin.
askomiko
08.03.2006 13:09:26
Itse asiassa tuohan on petosta. Jos ohjelmatiedoissa sanotaan, että Turun tuomiokirkon kello lyö 12, niin minusta lähetyksen pitäisi aina olla suora. Mitä jos se oikeasti löisikin vain 11 kertaa tai menisi tyystin sekaisin ja löisi 137 kertaa? Kansalla on oikeus tietää.

Mieki aattelin että se on suora, ja siellä o joku sille pyhitetty DPA nököttämässä kirkon tornissa ja pihalla... :)
Tahdon bändiisi soittamaan. "Ei oo tosi miten paljon rahanmeno vaikeuttaa rikastumista!"
kivi
08.03.2006 13:16:08
Mieki aattelin että se on suora, ja siellä o joku sille pyhitetty DPA nököttämässä kirkon tornissa ja pihalla... :)

"Petosta!" huutaa kansa. Seuraavaksi saamme varmaan kuulla, ettei asemapäällikkö istukaan kellopeli polvillaan pimputtamassa junanlähtöjä...

Ei vaan, mä olin myös ajatellut noiden kellonsoittojen olevan "liveä" - itse asiassa sellainen ajatus on kiehtonut lapsesta asti, ikään kuin salavihkainen vilkaisu turkulaiseen todellisuuteen. Kuin Tielaitoksen kelikamerat ikään...
:-)

Harmi ettei noin ole.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)