Aihe: kuapin vässäys fakki, peijakas sentään
1 2 3
efunkelist
04.03.2006 01:02:10 (muokattu 04.03.2006 01:04:27)

Omia kaappejani kun olen kohta vuoden tehnyt niin olen tietenkin innolla seurannut kaikkia aihetta läheltäkin liippaavia keskusteluja. Koko ajan tuntuu toistuvan useita samanlaisia kysymyksiä joten ois jo korkea aika saada tänne FAQ aiheesta! (ja nyrkkiä pöytään)

Koska kukaan ei sitä vielä ole tehnyt, heitän ensimmäisen kiven omaan silmään ja härkää nänneistä. Lupaudun siis muotoilemaan moisen UKK-triidin.

Tässä kohtaa heitän tosin myös vastuun loskaa teidän harteille ja haastan teidät auttamaan esittämällä tähän triidiin aiheeseen sopivia kysymyksiä ja vastauksia sekä linkkejä ja vinkkejä ja mitä kaikkea haluaisitte tässä fukissa olevan? Jos tarvitaan jotain kuva-esimerkkejä esimerkiksi liitosrakenteista tms mitä ei vielä ole niin voin sellaisia omalle serveri-tilalleni laittaa ja linkittää tänne. Jotain osaan itse piirtää, mutta jos teillä on hyviä tuherruksia niin voi mulle lähetellä sähköpostiin efunkelist@muusikko.net (tuo osoite on jo niin täynnä spämmiä että toivon teidän lähettävän myös pikaviestiä jotta osaan etsiä sieltä turhan seasta jotain tärkeää ennen suurta delete-all-näppäintä ;)

Paljon on näkyny seuraavanlaisia usein toistuvia kysymyksiä joihin haetaan vastauksia. Heitelkää lisää niin alan kokoamaan ja jäsentelemään niistä selkeämpää settiä. Yhes mennää ja porukas tehää ni hyvä tulee!

Kannattaako tehdä itse kaappi vai ostaa valmis? Vai pitäisikö teettää?

Kannattaako tehdä 1x12 vai 2x12 vai 4x12 vai 12x12?

Minkä mittaiset sivut pitää olla (n)x12 kokoisessa kaapissa?

Mitä materiaaleja koteloon?

Miten tehdä pintakäsittely/verhoilu?

Miten ne ohmit taas menikään? Entäs tehonkesto?

Mitkä elementit kannattaa valita?

Avoin vai suljettu kotelo?

Mistä ostaa/tilata elementit?

Miten tehdä etuverkko?

Mikä on diffuusori?

Miten etulevyn paksuus ja materiaali tms yms vaikuttaa soundiin?

Mitä ovat sen ja sen valmistajan kaiutinmallin mität?
(näitä olen kerännyt jonkin verran jo exel-taulukkoon)

Haluaisin tehdä bassokaapin/kitarakaapin/pa-kaapin/homokaapin mitä eroja tai huomioitavia seikkoja?

Liimalevyä vai vaneria vai lastulevyä vai MDF:ää?

Miten kiinnitän elementin etulevyyn?

Minkä kokoinen reikä etulevyyn elementtiä varten?

..siis ihan tuota peruskauraa, mistä saa mitäkin, mitä kannattaa mihinkin.. Yksilöikää kysymyksiä! Tarkempaan kysymykseen on helpompi hakea vastausta.
Johonkin mä oon jo aiheesta nipun linkkejä kerännykkii.. Alan tsekkailemaan niitä läpi ja liittelen sitten tänne. Paljon oli linkkejä ainakin aikaisempiin keskusteluihin.

No? Häh? Tälle selvästi ois kysyntää ja voisin tehä. Saa joku muukin tehä. Kannustusta kaivataan!! ;)

Ja varmasti moni tietää enemmän kuin minä joten tähän triidiin ensin aiheesta esityksiä ja toiveita ja sitten hetikohta alan tekemään sitä jäsenneltyä FAQ:ia (jotta saatais siisti!!) ja jota voidaan sitten ehdottaa pysyväksi uudestaan ja uudestaan toistuvien kysymyksien karsimiseksi. Rock?
efunkelist
04.03.2006 01:10:51

Höh. Muokkaus bugittaa, ei näy kaikki rivit. No nämä meinasin lisätä:

Voinko tehdä combolleni lisäkaapin vai pitääkö olla nuppi?

Voinko tehdä combostani erillisen nupin ja kaapin?

Mitkä liitokset kulmiin? Sormiliitos? Kulmaraudat? Naulat/ruuvit/puutapit?

Miten tiivistää kaappi?

Akustointivilla tms lisämateriaali kaappiin?

Mitä tarkoittaa elementin "small thiele parametrit"?

Pitääkö kaapin mittojen noudattaa "kultaista leikkausta"? Miksi? Miksi ei?
Micolo
04.03.2006 01:21:23
Joo ehottomasti tällänen fakki, hyvä hyvä.
Se, joka paikkansa menettää, se paikkansa menettää
Fin_Rocker
04.03.2006 12:26:38 (muokattu 04.03.2006 12:31:44)
....
efunkelist
04.03.2006 14:46:58

Mistä valmiita piirustuksia/suunnitelmia?
janik
04.03.2006 15:09:07
back/front loaded speaker
-------------------------Fahrenheit
Tim
04.03.2006 18:22:24 (muokattu 05.03.2006 00:30:59)

Mistä kulmasuojat, kahvat, jalat, jakit?

Tähän vois kerätä myös linkit ihmisten kaapintekosivuille. Onhan ne tuolla omissa projekteissa kai, mutta se on iso kahlattava.
janik
04.03.2006 19:42:24
32788
04.03.2006 19:49:35 (muokattu 04.03.2006 19:56:49)
Tarvitseeko/kannattaako kaappia lisäksi tukea tukirimoilla?

Mikä on sopiva vanerin/lastulevyn/liimalevyn paksuus, jotta kaappi on tarpeeksi kestävä mutta myös mahdollisimman kevyt?

Kallistettu vai suora etulevy?

Olisi hyvä jos viitsisit tehdä. Voin myös parhaani mukaan auttaa. En kyllä tiedä mitään noista kaapeista, mutta m.netin hakua/googlea osaan käyttää. Olis varmaan myös hyvä saada avuksi enemmän ihmisiä, jotka ovat tehneet kaapin/kaappeja, voisivat kertoa omista näkökulmistaan kantapään kautta opittua ja kuluja yms.
Kirka Saatana!
efunkelist
05.03.2006 12:16:32

Mä koitan tiistaina saada tänne jo vähän tekstiä. Mulla on kaksi isoa kaiutinta kesken mutta teen niitä pikkuhiljaa. Paljon oon penkonu nettiä aiheesta ja goolea osaan minäkin :) Yhteen notepad-tiedostoon oon jo keränny kaikkien täältä löytyvien kaappiaiheiden linkit. Pitää vain katsoa mitkä niistä on niin onnistuneita keskusteluja että tähän lisää, aika paljon on toistuvia kysymyksiä.

Tällaisia fakkeja ois tosiaan näppärämpi tehdä jos jokainen vastaisi sellaiseen kysymykseen mihin itseltään löytyy mielestään hyvä vastaus. Näistä sitten saisi koottua tiivistetyn ja luotettavamman faqin.

"Ei tartte auttaa!" ;)
Mutta se ois kyllä suotavaa, yhteistä etuahan tässä ajetaan.
Fin_Rocker
05.03.2006 12:46:29 (muokattu 05.03.2006 12:47:47)
Yksi suuri kysymys on, että miten tehdään kaappiin pyöristykset kulmiin ja reunoihin, mahdollisimman helposti ja hyvin?
Kumiankka
05.03.2006 13:16:34
- mitä työkaluja tarvitaan

- puutavaran hankkiminen
janik
05.03.2006 13:22:33
Yksi suuri kysymys on, että miten tehdään kaappiin pyöristykset kulmiin ja reunoihin, mahdollisimman helposti ja hyvin?

Yläjyrsimellä varmaankin onnistuu helpoiten.

http://www.savenmaa.fi/tuotteet/50/92/yla4990.phtml
kulmahiomakone
05.03.2006 22:33:15
Säiettä ja siinä esitettyjä kysymyksiä lukemalla aloin vakavissani miettimään, että olenkohan osannut sittenkään rakentaa noita edessä nököttäviä kaappeja. Siinä ne ovat, mutta ovatkohan todellisia...

Tähän saakka olen pitänyt Hegelin dialektista metodia parhaana esimerkkinä tarpeettomasti mystifioiduista asioista, mutta tämän jälkeen se on sitten kitarakaapin rakentaminen. Ettäs tiedätte!

Ja anteeksi.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Joees
05.03.2006 22:41:51
Säiettä ja siinä esitettyjä kysymyksiä lukemalla aloin vakavissani miettimään, että olenkohan osannut sittenkään rakentaa noita edessä nököttäviä kaappeja. Siinä ne ovat, mutta ovatkohan todellisia...

Tähän saakka olen pitänyt Hegelin dialektista metodia parhaana esimerkkinä tarpeettomasti mystifioiduista asioista, mutta tämän jälkeen se on sitten kitarakaapin rakentaminen. Ettäs tiedätte!

Ja anteeksi.

Juma, mä tipahdin jo melkein alkumetreillä. Mut ei se mitään! :)
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
efunkelist
06.03.2006 22:46:32

mutta tämän jälkeen se on sitten kitarakaapin rakentaminen. Ettäs tiedätte!

Ja anteeksi.

HOHO!
Mutta oikeasti, toivottavasti tämän fakin myötä ei kuitenkaan näin olisi :) Mulla oli johtolankana että koittaisin tässä saada myös selväksi sitä että kitarakaappi on kaikista kaiutinkaapeista se yksinkertaisin rakennettava. Tai ainakin helpoiten kitarakaapissa kaikista kaapeista onnistuu.

Tietenkin siitä VOI tehdä hifiä ja monimutkaista mutta Jim Marshall on osoittanut että näin ei ole. Päinvastoin. Rokki on rokkia.
efunkelist
06.03.2006 22:51:16

mutta tämän jälkeen se on sitten kitarakaapin rakentaminen. Ettäs tiedätte!

Ja anteeksi.

HOHO!
Mutta oikeasti, toivottavasti tämän fakin myötä ei kuitenkaan näin olisi :) Mulla oli johtolankana että koittaisin tässä saada myös selväksi sitä että kitarakaappi on kaikista kaiutinkaapeista se yksinkertaisin rakennettava. Tai ainakin helpoiten kitarakaapissa kaikista kaapeista onnistuu.

Tietenkin siitä VOI tehdä hifiä ja monimutkaista mutta Jim Marshall on osoittanut että näin ei ole. Päinvastoin. Rokki on rokkia.
J-Kuli
06.03.2006 23:38:54
Mites saumojen tiivistysaineen kanssa? Osaatteko suositella jotain? (jotain, joka ei hajoittaisi elementtejä)
the rest of you scum can eat shit, fuck off and die.
efunkelist
07.03.2006 20:36:55

Noniin, aloitanpa sitten työsarkaa ja kunhan kaikkiin hamuttuihin kysymyksiin on saatu vastauksia niin seuraava työvaihe on kirjoittaa kaikki puhtaaksi FAQia varten.

Idlaan hetken ja annan notepadin sauhuta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)