Aihe: Semihollow mielessä. Kokemuksia?
1 2
fox
18.02.2006 13:32:26

Erästä toista onnesti, sai tommosen 1990-luvun lopussa, ilman mitään "hei, mutt se on tehty Japanissa, se on vintage !" hypetystä, vähän yli tuhannella markalla.

No silloin noita viel sai tuommoseen 240-350 euron pintaan.. ;) Tai vaihdossa johonkin heevi-kitaraan.. Esimerkiks tuommonen mun omakuvassa oleva Ibanezi oli luokkaa 300 euroo + jotain kitaran osia.. Tänä päivänä kovin erimoista hintaa...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
spp
20.02.2006 11:02:48

Mulla on Ibanezin Artcore -sarjasta puoliakustinen, tarkkaa mallia en nyt muista.

Asiaan:

Soitettavuudeltaan ja soundiltaan todella erinomainen keppi, ei uskoisi hintalapun perusteella (tais olla n. 300 eetua)

Ainoa mikä potuttaa on Bigsby -talla joka sottaa vireen joka kerta kun hieman viäntää.

Kiinteätallaisena tämä sais kouluarvosanan 10.
Korvasta vasta makian mönjän saa!
vipu5
20.02.2006 12:07:57

Mulla epin sheraton. hemmetin hyvä kitara.
Nyt jos oisin puoliakustista ostamassa kiertäisin kitaraliikkeet läpi ja testaisin kaikki tokait ja epit, ostaisin sen joka tuntuu hyvältä ja vaihtaisin mikit.
dropD
24.02.2006 09:56:35

Mulla ollut hetken aikaa ibanezin AS83 (pitkälti sama kuin AS73?). Pääosin hyvää työtä. Puuosat hyvin viimeistelty. Ohutkoppaisena helppo soittaa. Kaulamikki on ihan OK, tallamikki omasta mielestäni liian "ohut" ja jopa siglecoilmainen. Outputtia kuitenkin riittävästi rankempaankin rypistykseen. Mennee kuitenkin vaihtoon (JB, Distortion?) jossakin vaiheessa kunhan ensin pääsen kokeilemaan kunnon volyymeillä. Kierto-ongelmia ei kotivolyymeillä ole tullut esille (yllättävää). Kaikkiaan hyvän ja laadukkaan tuntuinen soitin. TOM oli kyllä jotenkin lelumainen (tallapalat liikkuvat hieman sivusuunnassa - liekö yksilövika) ja vaihdoin sen kielten vaihdon yhteydessä gotohin vastaavaan.
terry
07.03.2006 20:18:51
Hinta-laatusuhteeltaan paras tässä osastossa on tällä hetkellä Ibanez AS103 - eikä tarvitse vaihdella mikkejä...
LaXu
07.03.2006 21:36:35 (muokattu 07.03.2006 21:40:42)
Tällaisesta en ole kuullutkaan, eikä googlekaan anna tietoa.

Kyseessä varmaankin tämä: http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=AS103

Minua kiinnostaa, ovatko nuo kalliimmat Artcoret parempia kuin nuo AS73 ja AS83 mallit? Koska AS73 ja AS83 minulla on sellaisia kokemuksia, että vaihtelevat aika paljon yksilöittäin. Yleisesti ottaen niissä tuntuu olevan todella huonosti tehdyt satulat ja kaulakulma heittelee. Mikit aika keskinkertaiset, kovin kirkkaan oloinen soundi verrattuna omaan Yamaha SA-1200S:n (joka tosin onkin ihan toisesta hintaluokasta).

Tuo Yamaha SA500 kannattaa ehdottomasti testata jos jossain näkee, ainakaan Helsingin F-Musiikissa sellaiseen en ole vielä törmännyt. Toisaalta tuo AS103 ei mikään ihan halpa näemmä ole, tuohon hintaan saattaisi saada käytettynä noita Yamahan SA-sarjan kalliimpia malleja. Esimerkiksi tässä olisi malliyksilö järkihintaan, sama malli kuin minulla ja näemmä hyvässä kunnossa: http://cgi.ebay.com/YAMAHA-SA-1200- … QcategoryZ23300QQrdZ1QQcmdZViewItem
terry
08.03.2006 18:17:51
tomukka
08.03.2006 23:52:46 (muokattu 09.03.2006 00:05:51)
...Elikkäs mielessä olisi uuden kitaran hankinta. Tuollainen budjettiluokan semihollow olisi se minkä ajattelin hankkia.... Tarkoitus olisi saada sellainen soitin, jolla luonnistuisi niin blues, kuin säröisempi musiikki...

Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla Washburn J9. Niitä ei enää kyllä valmisteta, mutta kaipa noita jostain käytettynä saa. Käytetyn hinta ehken siinä 400-500€. Saatavana myös Washington -mallina, jossa Bigsby talla.
Mulla on tommonen J9 Washington ja olen ollut oikein tyytyväinen. Kyllä sillä rokki ja bluussi taittuu vaikka itse olen enemmänkin iskelmämiehiä. Mm. Viikate orkesterin Kaarle soittaa Wasburn J9 Washingtonilla, joten kyllä siitä säröisempäänkin soitantaan on. Niin ja mitä siihen kiertoon tulee, niin eikös se ole osa koko hollowbody ideaa?!?

Tuossa kuvassa keskellä: http://i43.photobucket.com/albums/e … 53/tomukka/Soittokamat/IMG_2897.jpg

Tuossa aina niin luotettavan Harmony Centraalin arvosteluja:
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Washburn/J9-1.html
edgehill
09.03.2006 09:30:39 (muokattu 09.03.2006 09:35:31)
Kävin mielenkiinnosta pikiasesti kokeilemassa sitä F-Musiikin Yammu SA2200:aa. En kokeillut styrkkarin kera.

Hyvän näköinen skeba, ehkä hieman "akateemisen" ja kesyn näköinen.
Viimeistely oli mun mielestä kaikin puolin erinomaisen hyvä, mukaanlukien nauhat.
Virittimet tuntuivat hieman löysiltä, kääntyivät melkein itsekseen. Mitään vire-ongelmaa en sinänsä havainnut.

Akustinen soundi oli ok. Aika kirkas, selkeä, taas voisi käyttää sanaa akateeminen. Botnea ei ollut kauhean paljon mutta kitarassa taisi kyllä olla .009-kielet, ehkä se johtui siitä.

Sointi oli hyvin tasainen/tasapainoinen koko otelaudan alueella, ei yhtään kuollutta kohtaa ja tasainen äänenvoimakkuus kaikkialla. Ei särissyt mistään kohdasta.
Kaula oli mun kädelle sopiva.

Mun makuun kielet olivat liian ohuet ja hieman liian korkealla joten en tiedä mikä soittotuntuma olisi .011-setillä ja hieman matalammalla actionilla.

Kaulan relief oli sellainen, että paksuimpien kielten puolelta reliefiä oli jonkin verran vähemmän kuin ohuiden kielten puolella. Pitäisikö sen olla toisinpäin? Minähän en näistä tiedä mitään.

Vahvistettu soundi jäi kokeilematta. Hintaa on liikaa (1650e). Viis hunttia pois niin se olisi hyvä ehdokas laatu-335:sta hankkivalle, muuten osto ja jälleenmyynhinnan välillä on liian iso ero, veikkaan minä.

t. edgehill
E:typot
LaXu
09.03.2006 15:05:04
Kävin mielenkiinnosta pikiasesti kokeilemassa sitä F-Musiikin Yammu SA2200:aa. En kokeillut styrkkarin kera.

Toi kitara on roikkunut siellä varmaan viimeset 5 vuotta, kovan hinnan takia ei mene kaupaksi. Voisit kokeilla heittää tarjouksen, jos vaikka olisivat epätoivoisia pääsemään siitä eroon tässä vaiheessa. :)
T-kaupasta tuon saa 1355€ hintaan, joskin jossain vaiheessa niitä sai hieman yli tonnilla...

Noissa Yammun paremmissa SA- ja SG-sarjan kitaroissa on käsittääkseni vähän erikoinen tuo tone-kontrolli, eli muistaakseni se ei ole käytössä jos se on 10:llä ja sitten kun vääntää 9:lle niin on ikään kuin "normaali" tonecontrol eli vastaa tavallista tonea 10:lla. Tone-potikoita hutkasemalla saa myös mikit puolitettua.
fox
09.03.2006 15:15:07

Noissa Yammun paremmissa SA- ja SG-sarjan kitaroissa on käsittääkseni vähän erikoinen tuo tone-kontrolli, eli muistaakseni se ei ole käytössä jos se on 10:llä ja sitten kun vääntää 9:lle niin on ikään kuin "normaali" tonecontrol eli vastaa tavallista tonea 10:lla. Tone-potikoita hutkasemalla saa myös mikit puolitettua.

SA-sarjaa en ihan 100% varmuudella tunne, mutta SG:t ja niitten vastineen jenkkimarkkinoille, SBG:t kyl..jollain lailla. Tone by-pass on kaikissa SG1000-2000-3000 malleissa, ja toimii just niinku LaXu sanoi. "Kuulakärkipotikat" eli push-push potikat on sitte kaikissa 700:sta ylöspäin olevissa. Tulee puolitukset siitä.
PIM
09.03.2006 16:08:22
Minua kiinnostaa, ovatko nuo kalliimmat Artcoret parempia kuin nuo AS73 ja AS83 mallit? Koska AS73 ja AS83 minulla on sellaisia kokemuksia, että vaihtelevat aika paljon yksilöittäin. Yleisesti ottaen niissä tuntuu olevan todella huonosti tehdyt satulat ja kaulakulma heittelee. Mikit aika keskinkertaiset, kovin kirkkaan oloinen soundi verrattuna omaan Yamaha SA-1200S:n (joka tosin onkin ihan toisesta hintaluokasta).

Minäkään en aiemmin ollut yhtään innostunut noista Artcoreista, lähinnä siksi että ainakaan ohuilla vakiokielillä ne ei akustisesti kovinkaan kummoisilta kuulostaneet, mutta omaan AF105F:ni ihastuin ensikokeilemalta ja pakkohan se oli ostaa kun sain vielä hyvän tarjouksen. Akustisesti toi ainakin soi aivan eri tavalla kuin kaikki muut kokeilemani artcoret, eli siinä soi kaikukoppakin eikä vaan pelkät kielet, mutta sitä kuinka suuri osuus siitä erosta on hiottujen .011 -.050 kielten syytä en osaa kyllä sanoa.

http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=AF105F&z=y
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
LaXu
09.03.2006 16:47:38
SA-sarjaa en ihan 100% varmuudella tunne, mutta SG:t ja niitten vastineen jenkkimarkkinoille, SBG:t kyl..jollain lailla. Tone by-pass on kaikissa SG1000-2000-3000 malleissa, ja toimii just niinku LaXu sanoi. "Kuulakärkipotikat" eli push-push potikat on sitte kaikissa 700:sta ylöspäin olevissa. Tulee puolitukset siitä.

On muuten harmi, ettei noita push/push-potikoita saa varaosina, tai ainakaan en ole mistään bongannut. Push/pull-potikat ovat huomattavasti hankalampia käyttää.
fox
09.03.2006 17:15:23

On muuten harmi, ettei noita push/push-potikoita saa varaosina, tai ainakaan en ole mistään bongannut. Push/pull-potikat ovat huomattavasti hankalampia käyttää.

Tuosta saatavuudesta, melkoisen mahdotonta taitaa olla.. Asiasta on tuolla muillaki forumeilla ollut juttua, ja ilmeisesti ovat kovin harvinaisia.. Joten täytyy tyytyä noihin "tavan" nostopotikoihin.. Kyllä niihinkin tottuu, toki paljon "loogisempaa" on vaan painaa.. Sen lisäks nostopotikalla saa toteutettua sarjaan-rinnankytkennän, tuo push-push potikka kun on SPDT eli sillä ei saa kuin puolituksen...
Semihollow-juttuihin vähän palatakseni kun PeteH tuosta kielisetti-jutusta puhui..täysin totta on se, että isompikoppainen täysin hollow-vehjes ei soi kunnolla ihan ohuilla kielillä.. Kauan aikaa sitten oli yhden silloisen "asiakkaan" kanssa ottelu, kun sen Byrdland ei soinut..ysisetillä. Ja saattaapa olla, ettei soi vieläkään, ei hyväksyny laisin hän paksumpia kieliä.. Byrdland vielä lyhytskaalaisena täyskokosena laatikkona ei varmasti ohuilla kielillä soi, vaan tarvitsee kunnolla pelatakseen vähintään tuollasen ykstoista-setin kieliä. Nuo jatsilootat ei vaan "syty" ohuilla kielillä.
bluewille
09.03.2006 23:12:54
LaXU kirjasi...
---Tuo Yamaha SA500 kannattaa ehdottomasti testata jos jossain näkee, ainakaan Helsingin F-Musiikissa sellaiseen en ole vielä törmännyt....
Näin on. Itse näin tuon 11/2005 paikallisen F-liikkeen seinällä .. kokeilin ja piti hakea se seuraavana päivänä pois ... hyvän tarjouksen ja hinta/laatu-suhteen vuoksi.
En ole katunut. Jää vain miettimään, että mitenhän hienoja ja hyviä pelejä ovat sitten ne "Jammun" oikeesti paremmat SA-mallit!!
Teijo K.
09.03.2006 23:31:43 (muokattu 10.03.2006 09:46:11)

Avovaimolla on tuollainen Aria pro II puolikaustinen. Oikein mainio peli halpikseksi, eikä pulttikaulakaan häiritse juurikaan. Nätti kuin mikä.

http://img219.imageshack.us/img219/5157/p10100823qc.jpg

Aria pro II TA-40
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
vipu5
10.03.2006 11:29:03

Musamaailmassa tais olla...
Illu
10.03.2006 21:32:43

http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=11_93

Kävisivätkö tuollaiset?
LaXu
10.03.2006 21:45:16
http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=11_93

Kävisivätkö tuollaiset?

No kappas, en älynnyt edes Uraltonelta etsiä. Kiitos linkistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)