Aihe: Expression pedaali
1 2
keyboardplayer
07.03.2006 17:26:28

Kertokaapa kokemattomalle expressionpedaalista. Lähettääkö se vain jotain tiettyä midikäskynumeroa, minkä voi itse määrittää synasta säätämään eri toimintoja vai kuinka?
Eli käytännössä mitä kaikkea tuolla voi hallita?
Pälkähti vain mieleen sellainen ostaa tuossa yks päivä, mutta pirulauta nehän onkin kalliita..mikähän niissä maksaa sitten?..
Tekeekö tuollaisella halvemmalla pedaalilla sitten mitään (30-40 euroa) ja onko niillä muuta eroa kun valmistusmateriaali?
Saisiko suosituksia sopuhintaisesta expressionpedaalista?
Mitä itse käytätte ja mitä niillä säädätte?
Kiitos.
keyboardplayer
07.03.2006 18:08:47

Tästä oli taannoin pikku threadi mutta näköjään punasella lukolla lyöty eli ne meni hyvät jutut johonkin avaruuteen.

Joo jopa etsiskelinkin sitä, mutta hakukin on heikkona :D
Fuzzy Boner
07.03.2006 18:11:01
Joo jopa etsiskelinkin sitä, mutta hakukin on heikkona :D

Joo, ei sitä oo enää. Tais tulla joku 10k kirjotusta. Heh. Joku varmaan kohta vastaa. Mulla on Yamahan sellanen mut Rolandi toimii esim Clavian koneisiin paremmin.
MÖLLISTY
keyboardplayer
07.03.2006 18:14:52

Mitä eroo niillä on?
oizo
07.03.2006 18:24:17 (muokattu 07.03.2006 18:27:14)
Mulla on itellä Yamaha FC7. Ihan hyvä on ollut, toimii ainakin tuon motifin kanssa täydellisesti. Makso jotain päälle 60e. Ja siis noillahan voi kontrolloida lähes mitä vaan.. Leslien nopeutta, volaa, modulaatiopyörää, yms yms.. Kätevä peli. Niin ja tosiaan riippuu vähän synasta, että minkä merkkinen kansii ostaa. Ilmeisesti tuo fc7 ei taida toimia ainakaan electroissa oikein hyvin.
Mut hei, ei se haittaa!
WanhaWetäjä
07.03.2006 21:55:33

Mulla on itellä Yamaha FC7. Ihan hyvä on ollut, toimii ainakin tuon motifin kanssa täydellisesti. Makso jotain päälle 60e. Ja siis noillahan voi kontrolloida lähes mitä vaan.. Leslien nopeutta, volaa, modulaatiopyörää, yms yms.. Kätevä peli. Niin ja tosiaan riippuu vähän synasta, että minkä merkkinen kansii ostaa. Ilmeisesti tuo fc7 ei taida toimia ainakaan electroissa oikein hyvin.

Mulla on "halpis"-Behku(n40€)...aiemmin oli Korgin oma,se halvempi ja muovinen,se hajosi,ei kestänyt kuin 6 vuotta keikkakäytössä ;-)

Tuo Behku toimii ainakin Trinityn kaa joten tod.näk. toimii myös Tritonissa.Tukevaa tekoa,ei mikään muovikapistus,toimii joko 9v paristolla tai muuntajalla...voi myös käyttää perinteisenä volume-speduna http://www.thomann.de/thoiw3_behrin … v100_volumepedal_prodinfo.html#fpix

Itsellä tuo on kytketty assignablepedal-reikään stereopiuhalla,mitä kaikkee se sitten ohjaa eli onko vain volumepedaali,en ole testannut.

Varmin vaihtoehto Tritonille lienee Korgin oma,se kalliimpi on vaan tosiaankin sairaan kallis http://www.korg.co.uk/products/accessories/exp2/acc_exp2.asp ...tuo kyllä taitaa olle se joka mulla oli,eli sitä kalliinpaa ei enää
vissiin sitten tehdä?
Ostan Casion kun täytän 50v...
keyboardplayer
07.03.2006 22:34:56

Mulla on "halpis"-Behku(n40€)...aiemmin oli Korgin oma,se halvempi ja muovinen,se hajosi,ei kestänyt kuin 6 vuotta keikkakäytössä ;-)

Tuo Behku toimii ainakin Trinityn kaa joten tod.näk. toimii myös Tritonissa.Tukevaa tekoa,ei mikään muovikapistus,toimii joko 9v paristolla tai muuntajalla...voi myös käyttää perinteisenä volume-speduna http://www.thomann.de/thoiw3_behrin … v100_volumepedal_prodinfo.html#fpix

Itsellä tuo on kytketty assignablepedal-reikään stereopiuhalla,mitä kaikkee se sitten ohjaa eli onko vain volumepedaali,en ole testannut.

Varmin vaihtoehto Tritonille lienee Korgin oma,se kalliimpi on vaan tosiaankin sairaan kallis http://www.korg.co.uk/products/accessories/exp2/acc_exp2.asp ...tuo kyllä taitaa olle se joka mulla oli,eli sitä kalliinpaa ei enää
vissiin sitten tehdä?

Juu tuota exp kakkosta myivät johkin 90-100 euron hintaan..Ei ole niin kovaa tarvetta että niin paljon maksaisin...Tuo behku olis kyllä hyvän hintanen jos ei edes mikään muovilelu ole...tosin epäilen, että se on vain volaspedu kun sitä sen nimellä myyvätkin...
Hämää kyllä jotkut vehkeet mitä myydään Volume/expressionpedaalina. Eikös expressionpedaalilla voi volumea säätää siinä missä volumepedaalillakin?
Ile-
07.03.2006 23:53:02
Kerro mullekin, jos toimii muutenki ku volumena.
freeze
08.03.2006 00:09:26
mulla oli kerran korgin exp. pedaali jossa oli 2 stereoo oikeella puolella ja monot oli vasemmal niin oli vaihdettava niitten juotosta niin että oikella oli mono ja stereo ja vasemmalla sama systeemi ettei johdot vie tilaa pianon alla!
HK
08.03.2006 04:08:25 (muokattu 08.03.2006 04:09:16)
Kertokaas ny näin hitaalle hämäläiselle mihin sitä patteria oikein siinä polkimessa tarttee? Keittääkö se siinä polkiessa samalla sumpit ja lorauttaa vielä maidot sekaan sitä haluaville?

Vai estääkö se patteri ettei sitä monoa tule kauniimmalta osapuolelta?
Peltikorva puupäässä.
WanhaWetäjä
08.03.2006 12:23:36

Kertokaapa kokemattomalle expressionpedaalista. Lähettääkö se vain jotain tiettyä midikäskynumeroa, minkä voi itse määrittää synasta säätämään eri toimintoja vai kuinka?
Eli käytännössä mitä kaikkea tuolla voi hallita?
Pälkähti vain mieleen sellainen ostaa tuossa yks päivä, mutta pirulauta nehän onkin kalliita..mikähän niissä maksaa sitten?..
Tekeekö tuollaisella halvemmalla pedaalilla sitten mitään (30-40 euroa) ja onko niillä muuta eroa kun valmistusmateriaali?
Saisiko suosituksia sopuhintaisesta expressionpedaalista?
Mitä itse käytätte ja mitä niillä säädätte?
Kiitos.

Niin tuosta säätämisestä vielä...ainakin Trinityssa ja olettaen myös Tritonissa voi switch-pedaalilla(siihen käy sellanen halpa sustain-lätyskä tai on/off-pedaali)säätää noita leslie/kaiku/efekti on/off-juttuja kätevämmin,jää expression-pedaali sitten muuhun käyttöön!

Mulla on kolme pedaalia,sustain,toi behku ja pikku lätyskä,yks esimerkki käytöstä:pohjalla rhodes-saundi,siihen behkulla tarvittaessa portaattomasti urkua päälle,ja urun leslien nopeutta sitten voi vaihtaa tuolla lätyskällä.

Koska soitan keikalla vasuribassoa,en voi joystickia käyttää esmes tohon leslieen :-)

Trinityn manuaalin mukaan ex-pedaalilla voidaan ohjata mitä tahansa modulaatiolähdettä,volumea,parametrin arvoa,sekvensserin tempoa,switch/sustain pedaalilla sitten noita on/off tai saundinvaihtokomentoja.

Löysin Behkun mainoslehtisen,siinä lukee tuon pedaalin kohdalla mm näin:"Dedicated modulation function for direct connection to keyboard`s modulation control input"....so.....pitäs toimia expression-osastot?

Elikkäs jos sulla on 3 spedureikää synassa,sä saat 5 eri ohjainta suorittamaan erilaisia toimintoja kun otetaan mukaan joystick ja nauhaohjain(ainakin Trinityssa).Tietty lisäksi voi ottaa vielä ihan perinteisen volume-pedaalin...

Ja kosketusnäytölläkin voi livetilanteessa tehdä pikku säätöjä:-)
Janus
08.03.2006 12:59:11
Kertokaas ny näin hitaalle hämäläiselle mihin sitä patteria oikein siinä polkimessa tarttee? Keittääkö se siinä polkiessa samalla sumpit ja lorauttaa vielä maidot sekaan sitä haluaville?

Ainakaan toi Behringerin exp/volume-pedaali ei tarvitse paristoa, jos sitä käyttää expression-pedaalina. Näin siis mulla, mutta käytänkin sitä ainoastaan Rolandin Fantom-S:n Control-reiässä ohjaamaan synaan kytketyn VK-8M:n leslietä.
WanhaWetäjä
08.03.2006 13:40:18 (muokattu 08.03.2006 13:41:15)

Ainakaan toi Behringerin exp/volume-pedaali ei tarvitse paristoa, jos sitä käyttää expression-pedaalina. Näin siis mulla, mutta käytänkin sitä ainoastaan Rolandin Fantom-S:n Control-reiässä ohjaamaan synaan kytketyn VK-8M:n leslietä.

Pikaisesti kun kokeilin niin en mä saanut mitään muita toimintoja pelaan Trinityn kaa kuin tuon volumen,siis että volumesäätö on joko masterina tai sitten yksittäisen saundin säätimenä combinaatioissa...

Eli noi modulaatiotoiminnot ei kyllä pelanneet jostain syystä...eli kandee kysyä maahantuojalta/Thomanilta,tai kuka sitä nyt myykin...

Itse ostin tuon Savonlinnasta joskus 2004.

Toisaalta nuo kaikki(?) toiminnot saa toimiin noilla switceilla/joystickilla,eiks Tritonissa ole myös nuo kaks ohjelmoitavaa switch-namikkaa siinä joystickin vieressä?

Notta siinä mielessä en nyt aivan jummarra mihin tuota expression-toimintoa sitten tarvii?

Ainakaan livekäytössä...
teroyk
08.03.2006 14:40:39

Expression pedaalin läpi vain menee jännite, jonka määrää sillä säädetään, soitin sitten muuttaa paluu jännitteen lukuarvoiksi. Uudemman pään soittimilla voit säätää mitä midikäskyä se sitten heittää. Vanhemmissa soittimissa ei välttämättä voi säätää mitä midikäskyä se heittää, mutta sitä pystyy säätämään mitä sillä pedaalilla säädetään.

Suosittelen hankkimaan valmistajan oman jos budjetti suinkin kestää, sillä ne on yleensä hieman jämäkämpiä, kuin halppikset. Valitettavasti yleensä joutuu merkistä pikkasen lisää maksamaan, mutta ne toimii sitten varmasti kyseisen soittimen kanssa hyvin.
WanhaWetäjä
08.03.2006 14:45:44

Expression pedaalin läpi vain menee jännite, jonka määrää sillä säädetään, soitin sitten muuttaa paluu jännitteen lukuarvoiksi. Uudemman pään soittimilla voit säätää mitä midikäskyä se sitten heittää. Vanhemmissa soittimissa ei välttämättä voi säätää mitä midikäskyä se heittää, mutta sitä pystyy säätämään mitä sillä pedaalilla säädetään.

Suosittelen hankkimaan valmistajan oman jos budjetti suinkin kestää, sillä ne on yleensä hieman jämäkämpiä, kuin halppikset. Valitettavasti yleensä joutuu merkistä pikkasen lisää maksamaan, mutta ne toimii sitten varmasti kyseisen soittimen kanssa hyvin.

Joopas...mutta ainakin Korg tekee enää sitä muovista osastoa,toi Behku on jämäkkä kuin mikä,miksi se vaatii sitten pariston/muuntajan,en tiedä...

Netistä katsoin manuaalin http://www.behringer.com/02_product … lang=ENG&id=FCV100&type=310

Kyllä tuossa pitäis nuo modulaatiotoiminnot pelittää?Vai onko sitten ihan synakohtasia,joissain toimii,joissain ei?
keyboardplayer
08.03.2006 18:23:22

Pikaisesti kun kokeilin niin en mä saanut mitään muita toimintoja pelaan Trinityn kaa kuin tuon volumen,siis että volumesäätö on joko masterina tai sitten yksittäisen saundin säätimenä combinaatioissa...

Eli noi modulaatiotoiminnot ei kyllä pelanneet jostain syystä...eli kandee kysyä maahantuojalta/Thomanilta,tai kuka sitä nyt myykin...

Itse ostin tuon Savonlinnasta joskus 2004.

Toisaalta nuo kaikki(?) toiminnot saa toimiin noilla switceilla/joystickilla,eiks Tritonissa ole myös nuo kaks ohjelmoitavaa switch-namikkaa siinä joystickin vieressä?

Notta siinä mielessä en nyt aivan jummarra mihin tuota expression-toimintoa sitten tarvii?

Ainakaan livekäytössä...

Tuossa behkun ohjelehtisessä luki näin: "CV" -tilassa FCV100 voi ohjata muiden musiikki-instrumenttien modulaatiota ja äänenvoimakkuuden tasoja yhdistämällä OUTPUT 2:n instrumentin äänenvoimakkuuden tai modulaatiotuloon.

En ole varma onko tuossa trinityssä samanlailla kun tritonissa, mutta tritonissa voi global moden 2 (controller) sivulla määrittää mitä tuo foot pedal ohjaa...
vaihtoehtoina on:
Master Volume
Foot Pedal(?) cc#04
Portamento time cc#05
Volume cc#07
Post IFX Pan cc#08
Pan cc#10
Expression cc#11
FX Control 1 ja 2 cc#12 ja cc#13
MFX Send 1 ja 2 cc#93 ja cc#91
JS + ja - Y cc#1 ja cc#2
Ribbon cc#16
Slider cc#18
Knobit 1-4

Eli eikö tuon periaatteessa pitäisi toimia niin, että säätää pedaalin "CV" -tilaan ja törkkää tuon Pedaalin OUTPUT 2:esta tritonin assignable pedal paikkaan ja määrittää sen globalista säätämään vaikka nyt sitten Foot Pedal cc#04:ää. Sitten jos vaikka tahdon säätää synan wahia tuolla niin menen efektin säätöihin ja laitan wah source:ksi tuon Foot Pedal cc#04. Tai minkä tahansa tuolta kunhan ne on sekä globalissa ja tuolla efektin säädön source:ssa samat...

Ja saahan nuo kaikki säädettyä knobeilla tai ribbonilla tms...mutta ideahan on se että jää kädet vapaaksi ;)
v_m_kangas
09.03.2006 10:25:28

En pysynyt kärryillä kaikesta mitä tässä kirjoiteltiin, mutta...

Mulla on ollut tällainen Expression pedaali aina DX-7 ajoista lähtien. Toimii mainiosti esim tuon Ensoniqin kanssa. Ei oo pattereita, on kumipinnoitettua terästä, raskas ja luja. Minun yksilö on toiminut keikkakäytössä vuodesta 1987 saakka. Piuha nuhjaantui jossain vaiheessa rikki, mutta lyhentämällä siitäkin selvittiin keikkaolosuhteissa :)

http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_fc7_prodinfo.html

Pitäis melkein hommata aivan varaosaksi uusi tuollainen, sen verta hyvä on ollut.
Humppaa tai soita humppaa
keyboardplayer
09.03.2006 18:16:35

Miten sait tuon expressionin säätämään vain yhtä combinaation saundia? (tai yleensäkkään määrittämään että mitä niistä säätää ja mitä ei)
WanhaWetäjä
10.03.2006 13:36:57

Miten sait tuon expressionin säätämään vain yhtä combinaation saundia? (tai yleensäkkään määrittämään että mitä niistä säätää ja mitä ei)

Trinityssa on siellä comb edit osastossa sellanen osio missä on sellanen "rasti ruutun"-valikko erilaisille perustoiminnoille eli "enable sustain pedal,enable program change,enable conrol change""
...ja jotain muita juttuja...

Eli siellä on 8 ruutua jokaiselle toiminnalle,joten esmes tuo miten minä olen käyttänyt tota on se että laitan esmes tuohon "control change"ruutuun rastin VAIN sen combinaation osan kohdalle,minkä volumea haluan säätää,esmes saan jonku"soft pad"-saundin pianosaundin päälle tarvittaessa pedaalilla,tai vaikkapa jos haluaa jonkun soolosaundin tuplata toiselle vaihtamatta combinaatiota tms...

Nuo edellä mainitsemasi clobal-asetukset ja efektien ohjaus pitäs kyllä onnistua Trinityssa,mutta pikasesti kokeillen en saanut noita tuolla Behkulla toimiin...joo ja mulla on tuo kytketty nimenomaan noin eli se CV-asento ja ulos output kakkosesta ja assign-pedal reikään Trinityssa.

Ajan kanssa yritän ens viiikolla uudestaan,josko nuo toimis :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)