Aihe: Uusi kitara - vai uudet härpäkkeet kitaraan
1
Tuomas_M
07.03.2006 10:49:26
Niin, elikkä olen tässä miettinyt että kannattaisiko minun ennemmin säästää johonkin 300-400€ hintaiseen Ibanezin RG-sarjan kitaraan vai päivittää nykyistä Ibanez GSA 60:ntä. Eli vaihtaisin tuohon takamikit uusiin (DiMarziolla lupaavan oloisia raskaalle musiikille) ja kiinteän tallan (onnistuuko?) ja se olisi sitten siinä. Elektroniikka tuossa on jo karsittua, ei mitään turhia potikoita ja vimpstaakeleja pilaamassa ääntä.

Niin, kummalla tavalla saisin paremman kitaran, oletetaan nyt että nykyisen soittotuntumassa ei mitään vikaa ole, eli lähinnä parempaa soundia olen hakemassa. Onko tuo akustisesti tarpeeksi hyvä jotta mikit vaikuttaisivat soundiin?
JuSu
07.03.2006 11:02:18
Niin, elikkä olen tässä miettinyt että kannattaisiko minun ennemmin säästää johonkin 300-400€ hintaiseen Ibanezin RG-sarjan kitaraan vai päivittää nykyistä Ibanez GSA 60:ntä.

Mä lähtisin tuossa hintaluokassa etsimään käytettyä. 300-400 eurolla saapi jo hyviä kitaroita, jos vähän jaksaa etsiä ja odotella sopivaa. Toisaalta, kiinteätallaista RG321 -mallia on kovasti kehuttu, hinta uutena 300 hujakoissa.

kiinteän tallan (onnistuuko?) .... jotta mikit vaikuttaisivat soundiin?

Tallan blokkaaminen onnistuu ihan kotikonstein, haulla löytyy paljon keskustelua asiasta. Myös Google on kaveri.

Mikkien vaihdosta ollaan montaa mielipuolta. Mä en lähtisi kauheasti sijoittamaan rahaa uusiin mikkeihin, jos on hakusessa dramaattisia muutoksia nykyiseen soundiin. Mikkien vaihto on kuitenkin hienosäätöä verrattuna kitaran, saatika vahvistimen vaihtoon. Lisäksi tuntuisi hassulta huitaista parin sada kitaraan (?) yli satasen mikki... Noh, saahan sen mikin talteen siitä sitten myydessä.

Jos sulla harrastus jatkuu, ei tuo GSA 60 varmastikaan jää viimeiseksi kitaraksesi vaikka kuinka sitä parantelisit.. Tämä puoltaisi laadukkaamman hankintaa, jos nykyinen jo nyt tuntuu riittämättömältä.

Kuitenkin, jos et ole nykyiseen soundiisi tyytyväinen, niin ensisijaisesti kantsii suunnata katse vahvistinosastolle...

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Aki
07.03.2006 13:16:49

Jusun vahvistinkommentit olivat hyvin asiallisia. Floikkatallan blokkaamisella ei saavuteta kiinteän tallan soundia, mutta hermot sen kanssa ei enään mee. Noin edullisen kitaran modaaminen olisi enemmänkin harrastelua ja puuhastelua kuin soundin metsästystä.

Mulla on myynnissä kaksikin kiinteätallainen kitaraa joissa on mielestäni hyvä tallamikki jo vakiona:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=90446
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=90445
Tuomas_M
07.03.2006 14:28:30
Juuh, pitää kai se sitten ostaa uusi kitara. Harmi että rahavarat ovat tällähetkellä aikalailla nollilla, tuo Akin Roadstart vaikutti houkuttelevalle. :) Meid in jäpään vetoaa minuun aika tehokkaasti.

Huoh, varmaan kesällä vasta saan rahat kasaan kitaraa varten. Olen harvinaisen surkea säästämään joten se tulee varmaan ostettua vasta kun saan kertarykäyksellä ison summan rahaa -> kesätyöt. Siihen mennessä pitää kai pärjätä näpertelemällä tee-se-itse kaappeja ja säröpedaaleja punnitsemalla.
JuSu
07.03.2006 14:31:58 (muokattu 07.03.2006 14:32:28)
Juuh, pitää kai se sitten ostaa uusi kitara

Hyvä päätös, mielestäni.

Vielä uteliaisuudesta: Kerropas, mikä siinä nykyisessä soundissa mättää, mitä muita vehkeitä tällä hetkellä on Ibanezin lisäksi soundia tuottamassa, ja miltä sen haluaisit kuulostavan?

JuSu
Tuomas_M
07.03.2006 15:10:52
Noh, täytyy myöntää että nyt olen menossa perse edellä puuhun sillä vahvistin ei hääppöinen ole, sen vaihdolla saisin kieltämättä aikaan paljon. Kyseessä siis Kustom Solo 16 ultimatehalppis Celestionin elementillä. Säröt siinä on kauheat mutta säröpedaali on jo hankinnan alla. Emmää nyt kun tarkkaan ajattelee niin tiedä miksi oon päättäny kitaraa ekana päivittää. -_- Ehkä sittenkin vahvistin..? Prkl...

Okei, jospa nyt koitan saada itseni järjestykseen pienellä listauksella.

Valittamista nykyisessä setissä:
-Soundi metallinen, riipivä ja mutainen (vahvistin(ko?))
-16 watilla ei pitkälle pötkitä...
-Kitara on aika ruma... Tai no ei ruma mutta tylsän oloinen :) (mikä on kuitenkin sivuseikka)
-Kitarankaan soundi hääppönen ole... Erityiset kiitokset Iban omille mikeille

Kehuttavaa:
+Kitara on helpposoittoinen (tosin ei noista paremmista paljon kokemuksia ole)

Hmph, pitäisiköhän sittenkin kääntää perse sinne alaspäin ja hommata ensin uusi vahvistin. Rahaa siihenkin kuitenkin palaisi niin paljon että kesään se menisi...

Kysytäänpä nyt että mitä hyviä vahvistimia on siinä 300-400 euron tienoilla? Mitään ylimääräisiä efektejä ja muita en tarvitse, sillä ne hoidan pedaaleilla. Putkisoundi ois iso blussa.
JuSu
07.03.2006 15:20:09
Ehkä sittenkin vahvistin..? Prkl...

Jeps, kyllä mä näkisin, että uudesta vahvistimesta hyötyisit enemmän.

Kysytäänpä nyt että mitä hyviä vahvistimia on siinä 300-400 euron tienoilla? Mitään ylimääräisiä efektejä ja muita en tarvitse, sillä ne hoidan pedaaleilla. Putkisoundi ois iso blussa.

Soitteletko vain kotona, vai pitäisikö tehoja olla bändisoittoon? Millaista musiikkia soittelet? 300-400 eurolla kyllä saapi (jälleen käytettynä) jo ihan mukiinmeneveiä putkivempeleitäkin.

JuSu
Tuomas_M
07.03.2006 15:24:46
Ihan bändin kans soitellaan joten pitäs siitä tehhoo löytyy jonku verran. Tarkotus ei oo kuitenkaan räjäyttää tärykalvoja. Ehkä jotain 40-50 watin tienoilla trankkumittapuulla. Putkilla riittää vähempikin. Ja metallia siis soitan.
JuSu
07.03.2006 15:34:18 (muokattu 07.03.2006 15:34:35)
Ihan bändin kans soitellaan joten pitäs siitä tehhoo löytyy jonku verran. Tarkotus ei oo kuitenkaan räjäyttää tärykalvoja. Ehkä jotain 40-50 watin tienoilla trankkumittapuulla. Putkilla riittää vähempikin. Ja metallia siis soitan.

Mä etsisin jonkun tervesoundisen putkicombon pohjaksi n. 300 eurolla ja siihen sitten tarvittaessa valikoitu säröpedaali kaveriksi soundipalettia laajentamaan. Esimerkki omista ostoksistani; Marshall DSL-201 20 W putkicombo käytettynä 350 e, boostipedaaliksi vaikka Marshall Bluesbreaker II tai Boss SD-1 muutamalla kympillä ja kyllä taittuu rokit ja metallitkin.

Tuo 20 W Marshall on siinä ja siinä, että pysyy bändivolumeilla puhtaana, joten tuosta ei kannata enää tehoista mennä alle. Liitäntä lisäkaiuttimelle on plussaa, metallitouhuissa voipi lisäkaappi tuoda lisää potkua soundiin. Kaapin toki voi hankkia sitten myöhemmin, jos on tarpeen ja kun lompakko antaa periksi.

Avoimin mielin vaan testaamaan kaikenlaista, SE soundi voi löytyä yllättävästäkin vehkeestä!

JuSu
Tuomas_M
07.03.2006 15:51:51 (muokattu 07.03.2006 16:01:46)
Jep, pitää katella että minkälaista tavaraa sitä käytettynä liikkuu. Tuo Bossin säröpedaali on muuten yksi niistä joita harkitsen. Huomenna käyn testaamassa että mitenkäs soundaa Bossit ja muutkin... Oma korva kuitenkin on se joka parhaiten tietää. :)

Onkos muuten kokemuksia Line6 vahvaimista, ainakin vaikuttaisivat ihan kohtalaisille, vaikka niissä kyllä noita vimpstaakeleja on vaikka muille jakaa.

EDIT: Tämmönen pisti silmään Thomannilla:
http://www.thomann.de/thoiw3_peavey_studiopro112_prodinfo.html#fpix
Vai onko tuossa vain esiaste putkilla ja loput sitten trankkuja?
Quu
07.03.2006 18:17:03

juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
32788
07.03.2006 18:28:26
Valvetronix.
Kirka Saatana!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)