Aihe: Luotettavat kauppakumppanit
1 2 3
starsailor
25.01.2006 12:44:43 (muokattu 25.01.2006 12:46:17)
kaupat sovittu ja lupaa myydä tuotteen hinnalla x,mutta ilmoittaakin sitten että sai paremman hinnan toiselta ja myy sille, kaupat sovittu mutta ei sitten ostakkaan tuotetta

Mielestäni niin pitkään kun raha ei ole vaihtanut omistajaa tai tuotetta jo lähetetty esim. matkahuollon kautta, niin mitään sitovaa ei ole luvattu. Eteenkin myyjänä olen huomannut miten paljon löytyy renkaisiin potkijoita, jotka ovat valmiita ostamaan, mutta viimekädessä perääntyvät, mutta tämä on pelin henki ja se pitäisi ymmärtää. Myyjän on tietenkin parasta myydä sinne mistä saa parhaimman hinnan, joten ostajan pitää toimia nopeasti ja päättäväisesti jos tuotteen haluaa. Parasta ostajalle ja myyjälle on se, kun tavaran ja rahan vaihto tapahtuu kasvotusten. Jos tuotteessa on jotain reklamoitavaa, niin se onnistuu heti tai tuotteen voi jättää ostamatta. Mielestäni ostajien pitäisi muistaa yksi tärkeä, jonka olen itse ainakin muistanut:

Jos pyydät myyjää lähtemään ns. puolimatkaan vastaan, niin tarjoudu maksamaan myyjän matka/bensa kustannukset mikäli kauppaa ei synny. Monet myyjistä esim. minä on valmiita lähtemään pitkällekin saadakseen kitaran kaupaksi, mutta ei sitä tehdä minkään huviajelun takia. Mikäli lähdet yli 100km keikalle ja ostaja alkaa tinkaamaan jo ennalta sovittua hintaa, niin myyjä joutuu vittumaiseen välikäteen. Ellei saa mitään korvausta turhasta reissusta tulee kitaran myymättä jäämisestä ajan ja bensan menetyksestä johtuvia lisäkustannuksia.
Kjukka
25.01.2006 12:52:18

Mielestäni niin pitkään kun raha ei ole vaihtanut omistajaa tai tuotetta jo lähetetty esim. matkahuollon kautta, niin mitään sitovaa ei ole luvattu. Eteenkin myyjänä olen huomannut miten paljon löytyy renkaisiin potkijoita, jotka ovat valmiita ostamaan, mutta viimekädessä perääntyvät, mutta tämä on pelin henki ja se pitäisi ymmärtää. Myyjän on tietenkin parasta myydä sinne mistä saa parhaimman hinnan, joten ostajan pitää toimia nopeasti ja päättäväisesti jos tuotteen haluaa.

Mulla on kokemusta sellaisesta että olen tarjonnut myyjälle summaa X, johon on vastattu että ok, tehdään kaupat. Sitten seuraavana päivänä myyjä ilmoittaakin että tavarasta onkin tullut lisää kyselyjä ja kertoo ottavansa vielä tarjouksia vastaan. Melko perseestä tuollainen. Jos on jo luvannut myydä tietyllä hinnalla jollekin niin ei sitä helvetti sentään enää peruta vaikka saisikin jostain kympin enemmän.
starsailor
25.01.2006 12:58:27 (muokattu 25.01.2006 12:58:38)
Mulla on kokemusta sellaisesta että olen tarjonnut myyjälle summaa X, johon on vastattu että ok, tehdään kaupat. Sitten seuraavana päivänä myyjä ilmoittaakin että tavarasta onkin tullut lisää kyselyjä ja kertoo ottavansa vielä tarjouksia vastaan.

No, ei täysin korrektia käytöstä, mutta ilmeisesti et ole luvannut sitä hintapyynnön hintaa? Tällöin tekemäsi on tarjous, johon myyjä on suostunut. Yleensä itse olen sanonut, että myyn sulle tuolla hinnalla tuotteen, mutta haluan katsoa viikon, tai tietyn ajan tuleeko parempia tarjouksia, eli sulla on etuosto-oikeus tuolla hinnalla. Mielestäni tilanne vastaa sitä, että myyjä ei täysin tiedä tuotteen arvoa ja ilmeisesti paremmat tarjoukset ovat olleet yllättäviä. Tällöin on mielestäni luonnollista, että myyjä myy sinne mistä saa parhaimman hinnan.
Kjukka
25.01.2006 13:11:05

No, ei täysin korrektia käytöstä, mutta ilmeisesti et ole luvannut sitä hintapyynnön hintaa? Tällöin tekemäsi on tarjous, johon myyjä on suostunut. Yleensä itse olen sanonut, että myyn sulle tuolla hinnalla tuotteen, mutta haluan katsoa viikon, tai tietyn ajan tuleeko parempia tarjouksia, eli sulla on etuosto-oikeus tuolla hinnalla. Mielestäni tilanne vastaa sitä, että myyjä ei täysin tiedä tuotteen arvoa ja ilmeisesti paremmat tarjoukset ovat olleet yllättäviä. Tällöin on mielestäni luonnollista, että myyjä myy sinne mistä saa parhaimman hinnan.

Itse asiassa homma meni niin että myyjä otti tarjouksia vastaan, ja tarjosin enemmän kuin viimeisin tarjous. Tässä vaiheessa myyjä ilmoitti selkeästi (sanantarkasti "okei, myyty sulle") kaupoista. Asiassa ei olisi ollut mitään ongelmaa mun puolelta jos myyjä olisi sanottu vielä ottavansa tarjouksia vastaan.

Eihän mun maailma toki tuohon romahtanut, mutta huonoa kauppamieshenkeä kuitenkin.
MarkoA
25.01.2006 13:11:35
Täältäkin kannatetaan toisena kommenttina LaXun ehdotusta Ebay tyyppisestä toteutuksesta (+ / neutraali / - ) lyhyestä kommentista. Näistä muodostuis semmonen profiilijuttu. Näkee nopeasti, jos on kyseessä erityisen luotettava/epäluotettava/kokenut kauppaaja/nöösi jne.

Tuommonen Juupas - Eipäs -luotettavamyyjä - ketju on mun mielestä tuhoon tuomittu ajatus.

Toisaalta hieman samaa luokkaa on tuo "päättömät hintapyynnöt"- ketju.
kukin pyytää mitä haluaa, ja sillä sipuli ;)
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
losli
25.01.2006 14:09:15 (muokattu 25.01.2006 14:11:03)
Varmaan ihan hyvä systeemi. Valitetavasti itse olen melko skeptinen mitä tällaisiin järjestelmiin tulee.

En näe mitään ongelmaa siinä etteikö joku huijari pystyisi "järjestämään" itselleen enemmän plussaa mitä jollain satunnaiskauppiaalla on.

Entä jos joku myy vähemmän kuin joku trokari. Trokarilla on esim. 30 plus-kommenttia ja toisella vain 3. Ja tämä vain siksi että trokari myy enemmän. Kumpikin on pistänyt samanlaisen tuotteen myyntiin. Kannattaako silloin ostaa trokarilta vai tältä toiselta?

Luoko tämä järjestelmä sitten systeemejä jossa ryhdytään myymään jonkun nimellä. Eli nämä jotka ovat haalineet plussaa ryhtyvät haalimaan kaveripiiristään tuotteita myytäviksi välirahalla ja hinnat nousevat torilla. Eikä se mitään haittaakkaan vaikka luotettavuudesta saisi pari lisäeuroa, mutta kun tällainen kommenttisysteemi ei kerro välttämättä mitään myyjästä. Pikemminkin tiputtaa sellaiset jotka eivät paljon myy tai eivät ole aikaisemmin myyneet mitään, suoraan epäluotettavaan sarjaan. Eli ne jotka syystä tai toisesta myyvät vähän ovat automaattisesti sitten epäluotettavia.

Itse kun myyn suhteellisen vähän en haluaisi että luottoni tippuu suhteessa henkilöön joka myy valtavia määriä ja trokaa. Haluan että laitteeni on saman arvoinen.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
MarkoA
25.01.2006 14:48:17
Itse kun myyn suhteellisen vähän en haluaisi että luottoni tippuu suhteessa henkilöön joka myy valtavia määriä ja trokaa.

Hei, ei se noin mene. Sinne kun tulee se kommenttikin perään. Kyllä se on ihan yhtä luotettava kaveri / yhtä hyvä tuote vaikka ois vähemmän kommentteja. Se vain, että jos jollakulla alkaa olla pitkä rivi miinuksia ja negatiivisia kommentteja kertoo kyllä jotain kaverista.

Toisaalta, kun ei olla huutokauppaa pitämässä niin tämä voi silti olla hieman turha toiminto. En tiä.
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
losli
25.01.2006 15:11:07
Hei, ei se noin mene. Sinne kun tulee se kommenttikin perään. Kyllä se on ihan yhtä luotettava kaveri / yhtä hyvä tuote vaikka ois vähemmän kommentteja. Se vain, että jos jollakulla alkaa olla pitkä rivi miinuksia ja negatiivisia kommentteja kertoo kyllä jotain kaverista.

Toisaalta, kun ei olla huutokauppaa pitämässä niin tämä voi silti olla hieman turha toiminto. En tiä.

Joo ymmärrän kyllä että on hyvä juttu tsekata sieltä että onko myyjä luotettava vai ei. Tämä silloin kun tehdään riskikauppaa postin välityksellä.
starsailor
25.01.2006 17:50:25
Minusta tuohon jäsenkuvauksen kommentti osuuteen voisi pyytää ostajia aina laittamaan vaikka "++++ Hyvä myyjä ostin XXXX kitaran!" pienen tekstin pätkän, joka näkyy muillekin. Tietenkin kuka tahansa kaveri voi käydä noita kirjoittelemassa, mutta eipä tuota torilla myyntiä pysty mitenkään muutenkaan valvomaan, joten... Olen itse myynyt vuoden aikana kolme yli tuhannen euron kitaraa, harmi ettei tuollaisesta saa mitään krediittiä, mutta ostaneet tahot ovat toivottavasti olleet tyytyväisiä. Tälläisen järjestelmän sijaan antaisin yksinkertaiset ohjeet myyjälle, jolloin ostajat tietävät mitä ovat ostamassa ja tuote vastaa kuvausta:

1. Kerro kitarasta tarkasti ja monisanaisesti: Ikä, ostopaikka, oletko ensimmäinen ostaja, kunto, onko jotain vialla muuta. Sellaisia asioita joita ostajat yleensä haluavat tietää. Jos et tiedä kitarasta, niin myönnä se avoimesti.

2. Laita useita kuvia kitarasta johonkin netin ilmaiskuvaserverille tai lähetä niitä pyydettäessä. Älä missään nimessä laita netistä ottamaasi kuvaa "samanlaisesta kitarasta, paitsi väri on toinen", joka tuntuu olevan monella tapana. Tämä ei ole uskottavaa kaupankäyntiä. Pienellä vaivannäöllä säästyy ostajien ja myyjien aikaa.

3. Hae referenssihintoja netistä ja hinnoittele kitara sen mukaan mikä on kitaran kunto ja mitä sen suomeen tuominen uutena maksaisi. Yleensä sääntö 70% uuden hinnasta, kun kitara on alkup. kunnossa on hyvä. Pienet naarmut ja normaalit käytön jäljet eivät vaikuta hintaan, mutta kaikki suuremmat korjaukset ja modaukset vaikuttavat negatiivisesta - enemmän tai vähemmän.

4. Älä ala vedättämään hintaa kertomalla kuvitteellisista ja paremmista tarjouksista joita tuotteesi on saanut. Jos saamasi tarjous ei miellytä tai on alle myyntihintasi, niin sano suoraan ettet myy tuolla hinnalla.

5. Jos todellakin olet rahapulassa ja kitara tarvii saada kaupaksi nopeasti, niin hinnoittele se sen mukaisesti ja myy halvalla. Takkiin tulee, mutta tuskimpa loppukädessä hirveän paljon. Jos sinulla on aikaa odottaa, niin voit pitää korkeampaa hintaa. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin kaveri joka on juuri sellaista halunnut ja on valmis maksamaan vähän enemmän.

6. Älä osta uutta kitaraa ennenkuin vanha on mennyt kaupaksi ;)
migeboy
07.02.2006 10:04:31
Kaivan nyt tän aiheen esille...

Jos itsellä satuu jotakin, ihan mitä vaan huonoja kaupanteko kokemuksia täällä muusikoiden.netissä, niin kyllä mä mielelläni täällä ne kerron kaikille muillekkin.
Wahi
07.02.2006 11:08:57
^^ tuosta tuli plussa starsailorille.
Shine on You crazy Diamond!
losli
07.02.2006 11:29:31 (muokattu 07.02.2006 11:35:42)
6. Älä osta uutta kitaraa ennenkuin vanha on mennyt kaupaksi ;)

Niin monihan on jäänyt ns. kahden kitaran loukkuun. :-)

Ei vaan...hyvä teksti starsailorilta.

Kannattaa muistaa aina se että ostajallakin on vastuuta. Eli samanlaisia seikkoja täytyy ostajan tiedostaa.
-Eli tarkasta ovh. hinnat muutamasta eri lähteestä.
-Tsekkaa laitteen valmistajan speksit.
-Urki netistä vähän tietoja tyyppivioista, ja tarkastele niitä ostaessasi.
-Mieti millaisia fiiliksiä ostotilanteesta tulee. Jos sulla on epämiellyttävä fiilis että nyt sua ehkä kusetetaan niin jätä ostamatta. Kyllä uusia mahdollisuuksia tulee. On myyjän vastuulla herättää ostajan luottamus, ostajan ei tarvitse todistella itselleen mitään. Jos myyjä ei kykene esittämään luotettavaa tietoa tavarasta niin se on voi voi... laite jää myymättä sitten.

Lisäksi jos johonkin kauppaan liittyy jotain epäilyttävää niin ainhan voi kysäistä tältä palstalta muiden mielipidettä tyyliin: Ostaisitteko tällä hinnalla kun myyjä sanoo että...

Jos edes näitä jaksaa noudattaa on jo melko vahvoilla.
LMN
07.03.2006 13:24:16 (muokattu 06.04.2006 23:00:42)

edit: ei mitään
Rock on!
rosberg
07.03.2006 13:39:52
kuka tekee noin turskit? tollasesta autojobbarimenosta jää kiinnikin heti. pistäs nimeä kehiin niin me muut osataan varoa.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
starsailor
07.03.2006 13:44:23 (muokattu 07.03.2006 14:04:46)
Suora lainaus myyjältä: "Täysi toimintatakuu tulee kaupanpäälle". Tämän johdosta laitoinkin hänelle viestiä, jossa pyysin perumaan kaupat. Myyjä suostui, mutta hänellä ei omien sanojensa mukaan ollut heti rahaa lunastaa viallista laitettaan takaisin.

22.02.06 piti olla se päivä, jolloin myyjä pystyisi lunastamaan laitteensa takaisin. Kysäisinkin häneltä tuolloin, että onnistuisiko tämä nyt. Vastausta saikin tovin odotella. Useiden kyselykertojeni jälkeen, viimein 06.03.06 sain vastauksen jossa myyjä peruukin puheensa. Täysi toimintatakuu ei olekaan enää voimassa ja minun pitäisi itse korjauttaa laite. Myyjä toki lupasi maksaa korjauksen tiettyyn rajaan asti, mikä se sitten lieneekin.

Omat mielipiteeni:

1. Ostajalla on n. viikko aikaa perua kauppa tai ilmoittaa tämän ajan kuluessa olevansa halukas purkamaan kaupan. Ostaja maksaa postituskulut kumpaankin suuntaan palautetusta tuotteesta. On tietenkin selvää, että kuukausien päästä kauppoja ei enää peruta. Mielestäni ostajan pitää myös olla valmis odottamaan jopa kuukausia rahojaan takaisin, mutta rahat pitää kuitenkin saada eteenkin jos luvataan, että täysi toimintatakuu tulee kaupanpäälle.

2. Mikäli laite on mennyt rikki kuljetuksen aikana (miten oli pakattu?), niin matkahuollolta voi yrittää saada korjauskustannuksia, mikä ei kylläkään käytännössä taida olla mahdollista. Mikäli laite on edelleenkin mennyt rikki kuljetuksen aikana, niin mielestäni vika on myyjän/lähettäjän huonon pakkaamisen ja kauppa voidaan purkaa. Tässä tapauksessa on hyvin epäselvää onko vika tullut kuljetuksen aikana vai ei ja taitaa olla enemmän todennäköistä, että vika on ollut jo ennen sitä. Eikös tälläiset laitteet olla tehty aika kestäviksi ja roudauksen ym. ei pitäisi laittetta hajottaa?

Korjaus: Luin uudestaan tekstisi ja olen sitä mieltä, että myyjän pitäisi lunastaa laite takaisin, vaikka maksamalla erissä, mutta sinulle jää postituskustannukset. Onko mahdollisuutta takuuhuoltoon?
LMN
07.03.2006 14:53:47 (muokattu 06.04.2006 23:00:59)

Rock on!
Kimmo72
07.03.2006 15:02:29 (muokattu 07.03.2006 15:03:27)
Nimiä esiin. Eihän tuommoisen kanssa kannata kauppaa tehdä tulevaisuudessa kenenkään.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. "She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
starsailor
07.03.2006 15:33:00 (muokattu 07.03.2006 15:40:12)
Viimeisimmässä viestissään myyjä vakuuttaa, että tuo vika on pelkkää ajan tuomaa kulumaa. Eikös tässä jo aika hyvin itseään pussiin olla puhumassa? Tottakai se on ajan tuomaa kulumaa, mutta niin minulle vaan vakuuteltiin, että laite on täysin ehjä ja toimiva, ja toimivuustakuut annettiin.

Taas korjasin:

Ei nyt vielä kannata alkaa myyjän nimeä huutelemaan, mutta tilanne on vähän kinkkinen. Potikassa on selvästi siitä kertomatta jäänyt vika, joka vaatii korjausta. Mielestäni olet oikeutettu purkamaan kaupat, eteenkin kun olet ilmoittanut asiasta hyvissä ajoin. Käsket myyjän korjata vian ja sitten palata asiaan jos vielä kiinnostaa laitteen myyminen. Mielestäni sinulla ei ole velvollisuutta kiikuttaa laitetta korjaajalle, eteenkin kun lupaus virheettömästä tuotteesta on annettu.

Sanot myyjälle, että teet tästä julkisen homman jos ei ala kiinnostaa lupausten pitäminen, jos uskot olevasi oikeassa. Tuosta kumpi maksaa postikulut vai laitetaanko ne puoliksi en osaa sanoa yhtään mitään. Kannattaa enemmin tulla vastaan kuin vääntää kättä kymmenestä eurosta. Itselläni kävi samanlainen homma kitaran kanssa, joka vaati korjausta, mutta koska myyjä asui ulkomailla ja kauppa oli muutenkin edullinen suostuin kitaran korjaukseen myyjän kustannuksella suomessa. Omaa vaivaa joutui vähän näkemään kitaran lähettämisessä korjaajelle ja rahojen saamisessa, mutta lähettäminen takaisin ulkomaille olisi maksanut enemmän kuin korjaus.
LMN
07.03.2006 15:43:32 (muokattu 06.04.2006 23:01:34)

Rock on!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)