erkko 27.08.2003 08:43:05 | |
---|
Mulla on projektina tehdä 8v. junnulle kitara. Onkohan kellään aavistusta minkämittanen skaala tollasessa kitarassa olis hyvä? Kielten leveys tallan päässä olis tarkoitus olla ihan normaali että kitaraan saa standardimikin ja -tallan, mutta kaulan pituus (ja leveys satulan päässä) pitäis olla sellainen, että 8v. juniori voi sitä soittaa. Kellään kokemusta? |
spp 27.08.2003 09:45:55 | |
---|
Minä tyydyn vähään, kunhan sitä on riittävästi. |
kivi 27.08.2003 09:49:25 | |
---|
Olisko 3/4 gibsonin skaalasta hyvä? Ainakin mulla on muistikuva, että sen kokoiset on toimineet kahdeksanvuotiaan kokoisilla soittajilla. Jos saat jostain kapean tallan, voi yksikelaiset mikit asentaa vinoon. |
Kossu 27.08.2003 11:25:46 | |
---|
Olisko 3/4 gibsonin skaalasta hyvä? Ainakin mulla on muistikuva, että sen kokoiset on toimineet kahdeksanvuotiaan kokoisilla soittajilla. Joo ja Kikke Heikkiselle. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
kivi 27.08.2003 11:47:37 | |
---|
Joo ja Kikke Heikkiselle. Mun mielestäni Gibson Melody Maker on ihan tavallisen mittainen, vaikka onkin pikkuinen kitara. Kikellä se vaan näyttää luontevammalta kuin mun rotevaan varteeni ripustettuna, minkä vuoksi soitan omallani _hiukan_ harvemmin kuin hän. Mutta kyllä, pienikätisiä naisia ajattelin. |
hemmo 27.08.2003 11:56:55 | |
---|
Mun mielestäni Gibson Melody Maker on ihan tavallisen mittainen, vaikka onkin pikkuinen kitara. Jostain Melody Maker mallista on_muistaakseni_3/4-skaalainen versio. Samoin LP Juniorista. Muuten mikä skaala sopisi kysyjälle? 22,5 tuumaa? Säröä beibi! |
erkko 27.08.2003 12:05:46 | |
---|
Tyhmä kysymys: onko 3/4 kokoisen kitaran skaala siis 3/4 x normaali skaala (esim. 3/4 x 24,75"= 18,6") vai onko 3/4 kitara vain joku "sanontatapa". Tuo 19" tuntuu meinaan tosi lyhyeltä skaalalta. Tosin ei 8-vuotiaskaan ole mikään kovin iso. |
kivi 27.08.2003 12:15:02 (muokattu 27.08.2003 12:17:26) | |
---|
Tuo 19" tuntuu meinaan tosi lyhyeltä skaalalta. Tosin ei 8-vuotiaskaan ole mikään kovin iso. Eiks 19" oo suunnilleen sen nailonkielisen pikku-Landolan skaala (jota Sakari Kuosmanen soittaa portsarina Calamari Unionissa)? Se on käsittääkseni nimen omaan 3/4, eli just noin. Kyllä musta tuntuu, että jos allekirjoittaneen lapiomaisissa kätösissä Gibsonit tuntuu hyvältä, tunne on varmaan 8-vuotiaalle sama ...mutta joo; onhan 19" tosi vähän. Perun ehdotukseni. Joku kompromissi vois olla parempi. Mikä on Chiquitan skaala? EDIT: enpäs perukaan, se on just toi 19". Ja sillä _voi_ soittaa isokätinenkin:-) |
Kossu 27.08.2003 13:05:10 (muokattu 27.08.2003 13:07:32) | |
---|
Tyhmä kysymys: onko 3/4 kokoisen kitaran skaala siis 3/4 x normaali skaala (esim. 3/4 x 24,75"= 18,6") vai onko 3/4 kitara vain joku "sanontatapa". Tuo 19" tuntuu meinaan tosi lyhyeltä skaalalta. Tosin ei 8-vuotiaskaan ole mikään kovin iso. Kyllä Gibson on tehnyt ainakin Les Paul Junioria 3/4-skaalaisena ihan oikeasti, olen itseasiassa nähnyt Mike Oldfieldin soittavan sellaista keikalla ja kitara oli todella oudon näköinen. (mutta ei niin outo kuin minä Oldfieldin keikalla - no se tapahtui Roskildessa joten voin puolustautua etten muista siitä juuri mitään muuta kuin kitarat, joita keikalla käytettiin). Se Kiken Melody Maker on lyhyt skaalaisempi kuin normaali Melody Maker, mutta enpä nyt tiedä kuinka lyhyt - täytyy katsoa American Guitars-kirjasta tai jostain Guitar Playeristä - lyhyt skaalaisista Gibsoneista on niissä ollut parikin juttua George Gruhnin Rare Bird sarjassa. Olen muuten itsekin alkanut jo ankaran pohtimisen mikä pojalle ensimmäiseksi kitaraksi, täyttihän jälkikasvu jo vuoden ja yhden kuukauden mittavan iän. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
Fortune 27.08.2003 13:06:52 | |
---|
Olen muuten itsekin alkanut jo ankaran pohtimisen mikä pojalle ensimmäiseksi kitaraksi, täyttihän jälkikasvu jo vuoden ja yhden kuukauden mittavan iän. Tuon takia minun ei pitäisi lapsia hankkiakaan :) Soittajarenttuja jo nelivuotiaina.
|
fox 27.08.2003 13:29:04 | |
---|
Tuon takia minun ei pitäisi lapsia hankkiakaan :) Soittajarenttuja jo nelivuotiaina. Kyllä ne siitä kasvaa. Täällä sitte riekkuvat Mnetissä.Ynnä soittelevat isin vintagekitaroita mielinmäärin. Itse asiaan, eikös Fernandesilla ja Samickilla ollu oikein pienenpieniäkin sähkiksiä? Yhtä keltaista Samickia olen käpälöitsiny ja tsekannu ja mielestäni oli pienempi 3/4 kokoa. Voi olla tosin optinen häiriö tahi muistin vajaatoiminto. Kuitenkin oli ihan toimiva kitara se. |
hemmo 27.08.2003 13:39:38 | |
---|
Kossu Olen muuten itsekin alkanut jo ankaran pohtimisen mikä pojalle ensimmäiseksi kitaraksi, täyttihän jälkikasvu jo vuoden ja yhden kuukauden mittavan iän. Landola, Landola! 4-vuotias Pyry-poikani jo (muka) ominut itselleen seinällä roikkuvan 18-tuuman skaalalla olevan De Armond Ashbory-kumikielibassoni. En muuten anna. Olen ajatellut hankkia hälle ja nuoremmalle Petja-veljelleen skitat ja skebat noin kouluiän alkaessa, mutta vain jos itse haluavat. Molemmilla on jo nyt aika isot lapiot. Säröä beibi! |
Pitää sitä kaulaa kaventaa myös, eihän juniorin sormet muuten yllä. Mikeiksi kelvannee vaikka jotkut semmoiset jotka ottaa ääntä jokapaikasta, Lace sensero, emg. Vaikka ei normaali mikkikään niin nuuka ole, kyllä se poimii vähän kauempaakin. |
Fortune 27.08.2003 14:25:12 | |
---|
Fernandesin Nomadit ( http://www.fernandesguitars.com/guitars/nomad.html ) ovat oikein säädettyinä ihan täysiä "kunnon kitaroita" pienessä koossa, kokeilin 2002 Miitissä moista ja yllätti. Ja sitten siinä on tietty tuo sisäinen kaiutinkin isin kiusaamista varten (saa toki stäkkiinkin kiinni). |
kivi 27.08.2003 16:03:48 (muokattu 27.08.2003 16:06:15) | |
---|
Olen ajatellut hankkia hälle ja nuoremmalle Petja-veljelleen skitat ja skebat noin kouluiän alkaessa, mutta vain jos itse haluavat. Molemmilla on jo nyt aika isot lapiot. Vihjeenä niin Hemmolle kuin Kossulle kuin muille joita asia kiinnostaa - ne Landolan kolmeneljännes-nailonkieliset on ihan soitettavia pelejä, eikä niistä hevillä saa vanhempien hermoille käypää ääntä. Kannattaa alkaa katella niitä jo nyt, käytettyjä on sen verran harvoin liikkeellä. Mulla oli muuten aikoinaan Samickin 2/3 kokoinen Les Paul -kopio. Se oli kyllä liian pieni. Pakko oli myydä, kun ei siitä säätämälläkään tullut mieleistä. |
erkko 27.08.2003 16:06:04 | |
---|
Kiitos neuvoista. Taidan sitten tehdä jonkun 19-20 tuumasen skaalan siihen kitaraan. |