Aihe: Kumpi versio Mackien Onyxista?
1
Antti1
06.03.2006 16:07:26
Mä oon uusimassa kalustoani vähän mobiilimmaksi ja päällimmäinen vaihtoehto on Mackien Onyx-sarjan miksereistä 1620 ja 1640. Ne saa kätevästi firewirellä tietokoneeseen kiinni ja toimivat myös erillisenä mikserinä bänditouhuissa. Nyt enää pitäisi osata päättää kumpaa mallia kannattaisi lähteä metsästämään.

1640 tietenkin on kaikinpuolin parempi laite, koska siinä on enemmän nappuloita ja etusia, mutta se hinta.. Onko ne lisäominaisuudet sen hintansa arvoisia, vai riittääkö 1620 meikäläiselle? Mä en oo tarvinnut mitään subeja miksaamiseen ennenkään ja 8 etustakin olisi palvellut tähän asti 100%:sti. Olisiko tulevaisuuden ja homman jatkuvuuden kannalta kuitenkin kannattavampaa ostaa se 1640? Onko se reilun 550€ lisäsijoitus 8 mikkietusen ja subgroupien arvoista? Mä painotan vielä tähän, että mä teen nauhoittelua ihan omaksi ilokseni, enkä miksaa keikkojakaan kovinkaan paljoa. Eli puhdasta harrastustoimintaa.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
aimotuska
06.03.2006 16:29:17
1640 tietenkin on kaikinpuolin parempi laite, koska siinä on enemmän nappuloita ja etusia, mutta se hinta.. Onko ne lisäominaisuudet sen hintansa arvoisia, vai riittääkö 1620 meikäläiselle?

No riittääkö se?

Mä en oo tarvinnut mitään subeja miksaamiseen ennenkään ja 8 etustakin olisi palvellut tähän asti 100%:sti.

Eli riittäis.

Olisiko tulevaisuuden ja homman jatkuvuuden kannalta kuitenkin kannattavampaa ostaa se 1640?

Jaksaako sulla koneet nauhottaa yhtäaikaa esim. 16 raitaa kerralla sisään? Onko sulla edes inputteja sen vertaa? Aika harva tarvii tommosessa omaksi iloksi tapahtuvassa nauhottelussa edes kahdeksaa yhtäaikaista kanavaa muuten kuin rummuille. Neljä ja kaksikin on yleensä ihan tarpeeksi.

Onko se reilun 550€ lisäsijoitus 8 mikkietusen ja subgroupien arvoista? Mä painotan vielä tähän, että mä teen nauhoittelua ihan omaksi ilokseni, enkä miksaa keikkojakaan kovinkaan paljoa. Eli puhdasta harrastustoimintaa.

Mulla miksuttelu on nimenomaan keikkapainotteista, enkä oo tähän mennessä keksiny oikein käyttöä groupeille. En edes rumpuihin. Sitten kun on useampia peräkkäisiä taiteilijoita mäiskimässä, eikä oo välissä aikaa soundcheckeihin, niin groupit voi olla jo ihan kiva asia. Tietty jotkut tykkää kompuroida koko ryhmää jne... Mut jos sulla ei näyttäis olevan tulollaan mitään kovin kaksista keikkaputkea, niin...

Kotistudiohommissa keksin groupeille käyttöä vielä vähemmän. Etenkin kun kanavia ei oo tuon enempää. Tietysti jos raiturissa on raidat tiukilla, niin jotain voi hätäpäissään grouppailla neljälle tai kahdelle raidalle, mutta siinä vaiheessa mä ehkä laittaisin jo isompaa raituria kehiin.

Tämmösiä ajatuksia.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
Reddie
06.03.2006 16:57:23
Jaksaako sulla koneet nauhottaa yhtäaikaa esim. 16 raitaa kerralla sisään? Onko sulla edes inputteja sen vertaa?

Siis toihan ei tarvii koneelta rautatasolla mitaan muuta inputtia kun sen firewire-liitannan. Jos taas puhut siita, montaa inputtia softa osaa pyorittaa niin se on eri asia. Periaatteessa toi tiski nakyy koneelle aanikorttina jossa on 16 inputtia.

Ihanaa ku ei aakkoset ja ookoset toimi.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Antti1
06.03.2006 17:18:38
Kiitoksia ajatuksista. Tosiaan, 16 raitaa menee tuon firewiren kautta koneelle, softa pystyy nauhoittamaan kerralla käytännössä rajattoman määrän raitoja ja koneen tehot riittää kyllä.

Sitten noihin muihin seikkoihin. Tähänastisissa nauhoituksissa on rummuille tuo 8 tai 7 raitaa mennyt. Enempää ei oikeastaan hyviä mikkejä mulla olekaan. Multa löytyy kuitenkin tosta ihan laadukas Joemeekin channelstrippi, sitä voisi käyttää yhdeksäntenä etusena. Livetoiminnassa meillä on yleensä ollut jotakuinkin tämmönen kattaus: 2 laulua, (2 kitaraa, yleensä vahvistimistaan) basari, basso ja mahdollisesti vielä sillointällöin rumpukone. Noihin tuo riittäisi myös melko hyvin.

Mä ite olen tuon halvemman kannalla tällä hetkellä, mutta jos joku keksii jonkun syyn, miksei se mulle riittäisi, niin kertokaa. En viitti pistää puolia mun säästöistäni mihinkään turhaan.
LHU
07.03.2006 13:10:32
Huomioithan myös sen että ei noista tiskeistä pääse firewirellä mihinkään ennekuin ostaa Mackien I/O FireWire-kortin mikä sitten asennetaan mikserin persuuksiin. Hintaa pikkuisen reilut 400 euroa...
Miksi enää ei tehdä ruokaa, joka ei lihottaisi?
Roki
12.03.2006 01:07:48
Lisäänpä mietintälistalle vielä sen, että riittääkö 4 auxia keikkakäytössä? Ja jos joskus olis intoa tehdä liveäänityksiä niin toi 8 mikkikanavaa voi käydä vähiin. Jos ostoksen hinta on kuitenkin vähintään n. 1500€, niin tuntuuko se 500€ enää pahalta lisäsijoitukselta? Olispahan laajennusvaraa.
Been there - done that - don't ask.
rantes
12.03.2006 10:11:34
olishan tossa halpaosastolla toi phonic helixboard sarja käsittääkseni niissä on
firewire kiinteä. mutta enpä tiedä minkälaisia muuten ovat esim. mikki etuset jne...
http://www.thomann.de/thoiw3_phonic_phhb18fw_helix_board_prodinfo.html
dick.b
vanhami
13.03.2006 09:25:59 (muokattu 13.03.2006 10:48:38)
Sullahan on tuo creamware adateilla jo olemassa ( ainakin ostit multa sen) . Osta budjettimikseri.... "Ratkaisun tarjoaa Behringer.... "

DDX3216 on mulla ja nauhoittelen sillä keikkoja nykyään läppärin kautta EMU1616 kortilla. Sillä saan 8 kanavaa yhtäaikaa adatilta sisään ja lisäksi on vielä 8 analogista omaa tyhjänä. 8 kanavaa riittää, kun rummut miksataan kahteen kanavaan ja kiipparit menee monona. Etu tossa EMU1616 kortissa on, että siinä on omat analogisisäänmenot vielä mikkietusten kera. Eli sillä pystyy yksinäänkin tekemään jotain nauhoituksia. Behkusta saat siis adat expansion kautta tuolla creamwarella kaikki 16 kanavaa sisään. Itse joudun tyytymään kahdeksaan, vaikka 10 on käytössä. ( tai oikeastaan 14)

Jos nyt ostaisin, saattaisin ostaa Onyxin. Miksi? no siksi, että kaverit ei vittuilis niin paljon Behringeristä. ;)

ps. kysymykseen. 1640 olis oma hankintani. ei tarvi kummoista huttubändiä kun tuo pienempi on jo täyteen byyglattu. Meille riittäis justiin vakiokokoonpanolla, mutta ei tarvittais ku vieraileva torvi bändiin, niin olis kanavat loppu. Jos perse kestää, niin isompi rauta vaan.
Antti1
13.03.2006 16:55:40
Joo, kyllä mulla toi sun kortti vielä tallella on, enkä siitä aio luopuakaan. Nyt on vain tämmönen skenaario edessä, kuin tyttöystävän kanssa kerrostaloasuntoon muuttaminen --> kannettava tietokone ja yksinkertainen nauhoitussysteemi. Nykyiset rojut on vähän turhan epäkompakteja ja läppäri me hankitaan joka tapauksessa. Kaiken kukkuraksi mä tartten myös mikserin, joten ajattelin hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Vai olisikohan joku edullinen firewiremötikkä kivempi jonkun mikserin kanssa? Ei sekään olis paha setti ollenkaan.
vanhami
14.03.2006 08:36:35
Tuosta tyttöystävän kanssa kerrostaloon muuttamisesta olen jyrkästi mieltä. Soittajalla tulee olla sellainen talo, jossa on tilaa ja saa möykätä ;)

No mulla on tuo EMU 1616 läppärissä ja olen siihen erittäin tyytyväinen 8 + 8 analogikanavaa joista kahdessa sisäänmenossa mikkietunen ja yhdessä levysoitinetunen. Lisäksi 8 Adattia, eli 16 kanavaa yhteensä sisään ja ulos Hintaa Stpaulssoundilla 280 eur pintaan. Laitetaan pcmcia korttiväylään kiinni, ei siis firewireen.

http://www.emu.com/products/product … p;subcategory=491&product=13554

RME:llä löytyy vastaava pro luokan laite. Mun perse ei edes kestänyt ajatella asiaa.

En osaa sanoa sen kummemmin, mikä kannattaa ja mikä ei. DDX3216 maksaa adatin kanssa 978 eur ja siihen 279 tuo emu, on se 1257 eur. Sillä saa jo pienemmän onyxin sillä lisäkortilla.

Hyvää tuossa on se, että se toimii itsekseen ja sitten myös mikserin kanssa.

Valinnan jätän sulle.
Antti1
14.03.2006 21:49:43
Tuosta tyttöystävän kanssa kerrostaloon muuttamisesta olen jyrkästi mieltä. Soittajalla tulee olla sellainen talo, jossa on tilaa ja saa möykätä ;)

Onneksi tämmöinen löytyy vanhempien luota, näillä näkymin parin kilometrin säteellä jopa. Kerrostalo on tosiaan perC, mutta minkäs teet kun nainen vaatii ja hermot menee isipappaa katellessa toisinaan. :)

Kuinka voin olla näin tohjo, kun eilen juuri samaista emua kyyläsin moneen kertaan läpi, enkä huomannut adattiliitäntää missään. Puuh. Eiköhän se tolla sitten ratkennut. Mä keksin mikseriä varten jotain muuta myöhemmin ja ostan ton ADA8000:n kaveriksi.

Onyxiin ei ole varaa, kun ostin läjän kitaraelektroniikkaa, masterkiipparit, säröpoljinta, hirveän setin kitarankieliä jne. Sinne meni perhana 800€. Puuh. Ehkä mä vielä joskus sellaisen isomman hankin...
Cornflake
14.03.2006 23:11:33
Mä olen vähän pohtinut saman setin ostoa. Jos ostan niin se on ehdottomasti tuo isompi. Nyt mulla on 8 kanavaa ja kannujen kanssa kaipaisi lisää, nälkä kasvaa syödessä, joka tomi pitää saada jutkymään ja ambienssit on kavereita:-)

Toisekseen tuossa olisi tarpeeksi kanavia juurikin sille live-nauhoitukselle. Näppärää tää firewire-touhu muutenkin.

En tiedä ostanko vaiko en, mutta jos ostan niin tuo isompi se on.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Reddie
14.03.2006 23:54:38
Minä päätin että ostan 1640:n. Päätin tämän tammikuussa. Tilasin mikserin ja edelleen odotan omaa kappalettani. :(
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
vanhami
15.03.2006 09:40:51
Onneksi tämmöinen löytyy vanhempien luota, näillä näkymin parin kilometrin säteellä jopa. Kerrostalo on tosiaan perC, mutta minkäs teet kun nainen vaatii ja hermot menee isipappaa katellessa toisinaan. :)

Ja isipapalla ei mee hermot pojankoltiaiseen joka möykkää siinä peräkammarissa helvetillisten musakoneitten kanssa...

Aina ei muista, että helvetti, mähän oon kohta jo vanha pieru.

Lähe äkkiä sieltä kotoa pois ja muuta muijas kanssa sinne kerrostaloon. Siitä se riemu repeää.

Muutin maalta omakotitalosta Espooseen 19 vuotiaana pieneen yksiöön, enkä koskaan ollu asunut kerrostalossa.

Siinä oli naapureilla varmaan joskus pikkasen pinna tiukalla kun alakerran kaveri tekee yksiössä Opel Asconan moottoriremonttia, ja kun pohjoisen kaverit tulee muutamaksi päiväksi kylään ja pannaan pikkasen ranttaliksi nuoruuden uholla.

Poliisit tuli joskus hätistelemään meidän nuotiohetkeä espoon keskuksen kaupunginkalliolta noin 100 metriä kerrostaloista, kun pidimme kahden haitarin kanssa hieman elävää musiikkia yllä, kera laulun.
aimotuska
15.03.2006 10:06:34 (muokattu 15.03.2006 10:15:26)
Siinä oli naapureilla varmaan joskus pikkasen pinna tiukalla kun alakerran kaveri tekee yksiössä Opel Asconan moottoriremonttia, ja kun pohjoisen kaverit tulee muutamaksi päiväksi kylään ja pannaan pikkasen ranttaliksi nuoruuden uholla.

Ja teidän perketin lantapaukkujen takia meikäläinen taas joutuu muuttaan itse sellaseksi. :)

Aiemmin alakerrassa asui 3 jotain teinityttöä, joilla oli tietenkin bileet joka helevatan ilta. Vastapainoksi roudasin kertaalleen HK:n 18" subbarin kämpille ja pistin humpan soimaan. Vähän ajan kuluttua kävin taas kovistelemassa heidän ovella ja silmiään räpsytellen syyttivät, että yläkerrasta se kauhee jytke kuuluu, ei meiltä... Aijaa, nääs kun MINÄ asun siellä...

Ei vaan, onhan kaupunkiasumisessa puolensa, mutta kun ihmiset ei ikinä tajua, miten järjettömän hyvin kaikki kuuluu naapureille. Kadulla lauletaan neljän aikaan yöllä jätkäporukalla, että "MmE OLLAAAN SHAN..SHANKARRREITA KAIKKI.." Vanhemmissa taloissa pelkkä puhekin kantautuu niin, että voi ottaa osaa naapurin kauppalistan laatimiseen. Ja taas vastaavasti itse joutuu koko ajan varomaan, ettei toisilla olis sanomista. Siksi kai mä kerrostaloasumiseen lopulta vittuunnuinkin. Kesäkuussa muutetaan maalle. Sitten mä alan terrorisoimaan joka paikkaa huudattamalla poppia täysillä autossa, örvellän toisten ikkunoiden alla, vuokraan kämppiä keskustasta pelkkiä bileitä varten ja sitä rataa.. :) No ehkä en kuitenkaan..

Jaa, Onyx... Ei mulla mitään asiaa ole.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
vanhami
15.03.2006 12:06:34
Minä huomioin asian rakentamalla taloon ( siis suunniteltiin jo alunperin rakennusvaiheessa) äänieristetyn huoneen talon kylkeen erillisenä siten, että sinne kuljetaan kodinhoitohuoneen ja muiden ei-asumistilojen läpi. Saa möykätä niin paljon kun huvittaa, ei häiritte naapureita, eikä kotiväkeä.

En ole kerrostaloasuja, piste. Saa nähdä olenko edes cityasuja. Rakennettiin meinaan aika tiiviille alueelle ja näkyvälle paikalle talo. Siinäkin voi mennä naapureilta herrrrrrrrrrmot.
Antti1
15.03.2006 17:05:59
Täähän alkaa menemään aika mielenkiintoiseksi. Siis nää erilaiset näkökulmat Onyxista. :D

Kyllä se kerrostalo ikävältä kuulostaa, mutta en mä siellä koko ikääni aio asua. Opintojen ohella ei vaan oo kauhean järkevää ruveta mitään isompaa suunnittelemaan. Kattoo, jos sitten koulun jälkeen sais vaikka pysyvämpää työtä jostain.

Mutta mitä tohon mikseriin tulee, niin mä oon kyllä päätynyt isompaan. Syynä on ihan se, että jos joskus tarviin lisää, niin siinä sitä sitten on. Ehkä en ole kasiraitanauhoituksen aikakaudella osannut vaatia vaan enempää. Enhän mä sillon modeemiajallakaan (taisi olla jo joku tuhat vuotta sitten, ainakin viime vuosituhannella) osannut edes kuvitella tätä kahden megan liittymää...

Mites muuten Vanhami, onko alkanut ikävä tulemaan tota Creamwarea, vai oliko se vaan liian monipuolinen? Eihän sen kaikkia ominaisuuksia osaa tosiaan ketään käyttää. Manuaalikin on jokseenkin... Paksuhko? Runsas?
PIM
17.03.2006 17:54:06
Tuo EMU 1616 ja läppäriyhdistelmä on siihen tarkoitukseen, kuin nenä perseeseen. Kalusto keveni ja yksinkertaistui.

Vielä kun älyäisivät Emulla tehdä tuota puhtaasti digiliitännöillä varustetun version kahdella Adat-väylällä niin se olis vastaus monen DDX-omistajan rukouksiin, mutta taitaa olla turha toivo kun kun kukaan muukaan ei ole sellaista älynnyt vielä tähän päivään mennessä tehdä. Hintaakin sais tingittyä vielä sinne kahdensadan pintaan kun vois jättää turhan analogielektroniikan pois. Mä en kyllä tajuu muutenkaan että miks ihmeessä noihin pitää aina väkisin tunkee sekä anaogisia että adta-liitäntöjä sekaisin koska jos sulla on adat-vehkeitä niin et sä mitään analogi-inputetja kaipaa ja myös toisin päin.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)