Aihe: Mikä on hyvä rumpali?
1 2
Yksinäinen rumpali
22.02.2006 12:16:51
Tämä ei liity mitenkään aiheeseen mutta mitä tuolla sirkkelinterällä haetaan?Minkälainen ääni siitä lähtee?Muutamassa setissä olen nyt sellaisen nähnyt...
Elämästä ei selvitä hengissä!
Youni
22.02.2006 12:23:36
Tämä ei liity mitenkään aiheeseen mutta mitä tuolla sirkkelinterällä haetaan?Minkälainen ääni siitä lähtee?Muutamassa setissä olen nyt sellaisen nähnyt...

Menee kyllä offiksi, mutta itse haen sillä (heti katu-uskottavuuden jälkeen) lyhyttä ja aika terävää PING-ääntä, ja sellainen siitä lähtee. Aika tumma sointi. Kommenttejakin on alkanut satelemaan tuon teränlisäyksen jälkeen. Jos olet syrjäytynyt ja kaipaat huomiota laita settiisi sirkkelinterä. :D
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Alpha
22.02.2006 12:24:32

Sillä haetaan erilaisia efektiääniä ja en ole kokeillut, mutta luulisin lähtevän melko paska ääni. Toimii paremmin esim Blackie Lawlessin outfitissa...
Yksinäinen rumpali
22.02.2006 12:26:03
Menee kyllä offiksi, mutta itse haen sillä (heti katu-uskottavuuden jälkeen) lyhyttä ja aika terävää PING-ääntä, ja sellainen siitä lähtee. Aika tumma sointi. Kommenttejakin on alkanut satelemaan tuon teränlisäyksen jälkeen. Jos olet syrjäytynyt ja kaipaat huomiota laita settiisi sirkkelinterä. :D

Joo sun setissä mä näin sen :D
Elämästä ei selvitä hengissä!
Hulfok
22.02.2006 12:27:31
Aika jumalaton pingi siitä terästä lähtee:)
Alpha
22.02.2006 12:32:12
Aika jumalaton pingi siitä terästä lähtee:)

Kyllä. Ja kuten sanoin:

http://suicyco.free.fr/HighCommand.jpg
Youni
22.02.2006 12:34:21
Joo sun setissä mä näin sen :D

Joo eiköhän jatketa dadassa tai muualla, ettei Modet suutu.

Eli hyvän rumpalin määritelmää. Hyvä rumpali on omassa tyylilajissaan hyvä, toki monipuolisuus on aina bonusta. Hyvää rumpalia kuunnellessa tulee juuri se olo, että "hitto toi rumpali vetää hyvin". Tämän olon saavuttamiseen vaaditaan kaikkien taitojen sopiva suhde. Dynamiikka, time, soundi, tunne ja tekniikka (on niitä muitakin). Kaikki nämä eivät ole pääosassa kaikissa tyylilajeissa; modernissa jazzissa time ei ole olennaisin osa kun taas hevissä dynamiikka ei ole olennaisin osa. Rokissa tekniikka ei ole olennaisin osa, kunhan fiilistä riittää.

Tämä on aika pelkistettyä ja kärjistettyä, mutta jotain sinne päin.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
oo-p
22.02.2006 14:46:57

Kertokaa mikä on hyvän rumpalin määritelmä?

Twist Twist Erkinharju.. siinä hyvä määritelmä hyvästä rumpalista..
Terve, ja kiitos kaloista!
mankkis
02.03.2006 16:49:25

Joka osaa peruskompin
Kärsänpuolikas
02.03.2006 17:25:24
Joka osaa peruskompin

Ja peruskomppi on?

Kyllä hyvä groove on kaikki kaikessa, mutta tekniikka oiva apuväline sen saavuttamiseksi.
They've got no horns and they've got no tail
south_of_heaven
02.03.2006 17:50:27
Ja peruskomppi on?

lautakomppi.
ilmoitti South_of_Heaven
JeeVes
02.03.2006 19:04:16
Tulkaa kuuntelemaan mua ni kuulette hyvää rumpalia.

Mutta musta hyvän rumpalin ominaisuuksiin kuuluu itsevarmuus, sillä se kuuluu soitossa. Kuitenkin liika itsevarmuus kuuluu myös musassa, silloin se menee helposti kikkailuks.
Kalamies #15 >-)))> ESTR #3 I love NYC
mankkis
02.03.2006 22:42:23
Ja peruskomppi on?

Jokainen voi ite päättää mikä se peruskomppi on.
Se ei pelaa joka pelkää!
Groovelover
03.03.2006 10:56:45
Näin basistin näkökulmasta hyvällä rumpalilla on tiukka groove ja tarkka time, se kuuntelee hyvin kaikkien soittoa, sovittaa soittovolyymin soittotilan ja musan mukaan, vetää musikaalisia ja hyviä fillejä silloin kun niille on tilaa (ei siis yritä tehdä joka keikasta rumpuklinikkaa), lähettää biisit käyntiin oikeassa tempossa eikä kiilaa tai sleebaa, se on perehtynyt musan historiaan laajemminkin, osaa soittaa monia tyylilajeja, on ajoissa paikalla selvinpäin, jeesaa bassokamojen roudauksessa (kyllä mäkin sitten jeesaan niiden rumpujen kanssa), oppii nopeasti uudet biisit ja pidemmällä tähtäimellä tosi tärkeä juttu: se on hyvä tyyppi jonka kanssa tulee hyvin toimeen.
passe
03.03.2006 12:40:32 (muokattu 03.03.2006 12:48:34)

Yksi erittäin tärkeä ominaisuus, josta niin usein ei kuule näissä keskusteluissa pihaustakaan, on sosiaalinen kyvykkyys. Kun puhutaan ihmisistä, jotka puuhaavat musiikin parissa työkseen, on se pitkällä juoksulla ihan sama kuinka hyvä rumpali on teknisesti, jos hän muuten on täysi luolamies. Ne soittavat paljon mieluummin uudestaan sille letkeälle ja yhteistyöhaluiselle rumpalille kuin sosiopaatille. Tottakai perushommat pitää olla hanskassa lellu letkeälläkin. Alasta riippumatta, ihmiset haluavat että arkipäivä rullaa mukavasti. Se "musisointi" tapahtuu ihan yhtä paljon niillä röökitauoillakin kuin itse lavalla.

Toinen yhtä tärkeä tekijä on täsmällisyys. Niin paljon on muusikoita, jotka tulevat joka paikkaan sen akateemisen vartin myöhässä. Se alkaa pidemmän päälle v******maan kanssaihmisiä, riippumatta siitä kuinka iso hymy sieltä ovesta sitten tulee sisään. Ja ne harvat kerrat kun olet myöhässä, ilmoita hyvissä ajoin!
"Good is in the details..."
Ocku
12.04.2006 19:02:49
Tässä iässä kun korvat tinnittää eikä muutenkaan siedä kovaa melua niin yksi vaatimus on että äänentaso pysyy max. 80 db:n kieppeillä.

Taitaa olla soitot mun osalta soitettu.
MK73
12.04.2006 19:37:10
Yksi erittäin tärkeä ominaisuus, josta niin usein ei kuule näissä keskusteluissa pihaustakaan, on sosiaalinen kyvykkyys. Kun puhutaan ihmisistä, jotka puuhaavat musiikin parissa työkseen, on se pitkällä juoksulla ihan sama kuinka hyvä rumpali on teknisesti, jos hän muuten on täysi luolamies. Ne soittavat paljon mieluummin uudestaan sille letkeälle ja yhteistyöhaluiselle rumpalille kuin sosiopaatille. Tottakai perushommat pitää olla hanskassa lellu letkeälläkin. Alasta riippumatta, ihmiset haluavat että arkipäivä rullaa mukavasti. Se "musisointi" tapahtuu ihan yhtä paljon niillä röökitauoillakin kuin itse lavalla.

= Anssi Nykänen
Jaska
12.04.2006 20:34:07
Jaska ei tykkää Gaddista. Tykkääköhän Gadd Jaskasta?

Sori, en oo lukenut tätä ketjua näköjään kommenttini jälkeen.

En tiedä tarkotatko mua vai jazzijaskaa, muttä kyllä mä ainakin Gaddin soitosta pidän, tosi paljon.
Tuo kommentti nyt vaan oli tarkotettu kuolettamaan sen lainatun kaverin turhan yleistävää kommenttia. Seuraako?
Bacchus
12.04.2006 20:40:15
Ja peruskomppi on?

Kakkosnelonen tietenkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)