Aihe: Kaulan öljyäminen? ja Vinkuva kitara?
1
HeavyMan
26.08.2003 20:25:21

Ostin tossa kesäkuussa käytetyn lespan ja olen jo joutunut vaihtamaan kielet kaksi kertaa koska niihin tarttuu likaa aivan v''usti.mistähän tämä johtuu pitäisikö kaula öljytä?Vielä toinen kymysys. kun soitan lespaani tarpeekis kovaa särön kanssa niin kitara rupeaa vinkumaan niin ettei voi soittaa.mistähän tämä johtuu kiertääkö vanhat mikit?Ja miten sen vinkumisen vois poistaa. En ole varma ymmärsittekö mutta kiitos kaikille vastanneille.
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
Shaft
26.08.2003 23:01:47
Ostin tossa kesäkuussa käytetyn lespan ja olen jo joutunut vaihtamaan kielet kaksi kertaa koska niihin tarttuu likaa aivan v''usti.mistähän tämä johtuu pitäisikö kaula öljytä?

Ei tuo nyt mikään järjettömän tiheä kielenvaihtoväli vielä ole. Kielien ikää voi pidentää kuivaamalla/puhdistamalla ne aina soiton jälkeen. Hommaan voi käyttää erilaisia liuottimia tai esimerkiksi GHS fast frettiä. Miten kaulan öljyäminen likaantumiseen vaikuttaisi? Öljyäminen on tarpeen, jos otelaudan puu näyttää kuivalta. Nauhat ja otelauta kannattaa kyllä puhdistaa huolellisesti mikäli ne ovat likaiset.

Vielä toinen kymysys. kun soitan lespaani tarpeekis kovaa särön kanssa niin kitara rupeaa vinkumaan niin ettei voi soittaa.mistähän tämä johtuu kiertääkö vanhat mikit?Ja miten sen vinkumisen vois poistaa. En ole varma ymmärsittekö mutta kiitos kaikille vastanneille.

Aloita lukemalla tämä threadi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;o=0&x=163d204af4&co=120
Diablero
27.08.2003 00:09:00
Joo siis jos örmyää treeniksellä kädet bissessä ja sipsimöhnässä ja sormet on usein jossain epämääräsissä koloissa niinku kitaristeilla yleensä, niin tottahan sitä sontaa tarttu kieliinkin
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
poppamies
27.08.2003 07:22:03

No jos kitara rupeaa vinkumaan niin pakkohan se on öljytä.
"G-strings are for strippers"
Insane Kane
27.08.2003 09:56:33
Otelaudan puhdistus/öljyäminen käy todella kätevästi Dr Stringfellow:n sitruuna öljyllä. Kaikki kakka lähtee helposti pois. Pese kätes ennenkuin kosket kitaraan. Vinkunaan auttaa paremmat mikit tahi poppakonstit kuten vahaus.
Vitusti säröä Perkele!!
HeavyMan
27.08.2003 13:13:21

Se lika ei tule minun käsistä vaan otelaudasta.Mitenkä ton otelaudan vois puhistaa?
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
HeavyMan
27.08.2003 13:19:09

Ja sitten vielä.Jos rupeasin vahaamaan noita mikkejä niin pitääkö ne irrottaa kokonaan kitarasta ja sitten upottaa sinne vahaan?Jos en itse rupea tekemään tota vahausta kun pelottaa että mikit menee paskaks ja uusiin ei ole varaa niin paljonko toi vahaus tulisi maksamaan jossain musiikkikaupassa?
Shaft
27.08.2003 13:33:22
Pintalikaa voi varovasti raaputtaa pois jollakin sopivalla (ei terävällä) työkalulla. Sitten voi jatkaa vaikka talouspaperilla ja hienolla 0000-teräsvillalla puun syiden suuntaisesti. Samalla käsitellään nauhat (erityisesti niiden reunat) ja lopuksi otelauta öljytään.

Mikit pitää tosiaan irrottaa kitarasta ja upottaa vahaan. En tiedä mitkä liikkeet tekisivät homman puolestasi, mutta turhan kalliiksi voi tulla. Ongelman kanssa voi myös yrittää elää esimerkiksi seisomalla hieman kauempana kaiutinkaapista. Jos mikeissä on metallikuoret, kannattaa myös tarkistaa että ne ovat kunnolla kiinni. Vaihtoehtoisesti kuoret voi kokonaan irrottaa, jolloin kiertoherkkyys saattaa aleta hieman. Samalla soundikin muuttuu hieman, mutta rankemmassa musassa ehkä parempaan suuntaan.
askomiko
27.08.2003 13:56:43
Karkeella kankaalla otelauta puhtaaksi, uudet kielet paikalleen ja menoksi. Jos huvittaa niin kaulan voi öljytä, eli pieni loraus öljyä rättiin, ja sillä kaula kiiltäväksi.

Yli kuukautta kielet ei mitenkään kestä käyttökelpoisena, jos ahkerasti soittaa. Mustat ruosteläjät ei enää soi.
HeavyMan
27.08.2003 16:41:17

Paljonko se mikkien vahaus ja otelaudan öljyäminen suunnilleen tulisi maksamaan?Mulla on ens viikolla synttärit ja meinasin että jos synttäri lahjaksi isukki kävisi viemässä ton kitaran perusteelliseen huoltoon.
HeavyMan
28.08.2003 16:07:10

Jos ostan uudet mikit niin mitkä kanttis ostaa?Soitan heviä:maidenia,bodomia,metallicaa.Ja kuinka iso operaatio toi mikkien vaihto on?
Mika_o
29.08.2003 18:10:32
Jos ostan uudet mikit niin mitkä kanttis ostaa?

Lähde tuolta liikkeelle:
http://www.seymourduncan.com/website/SDToneWizard/

Tietenkin tosi hevimiehelle EMG:n klassiset aktiivimikit 81,85...
http://www.emgpickups.com/

Ja Duncaneiden tapaan passiivisia löytyy DiMarziolta
http://www.dimarzio.com/

Koita ainakin tota Duncanin ToneWizardia niin pääset vähän jyvälle asiassa.
Näin ovat isot pojat kertoneet.
askomiko
30.08.2003 16:00:44
Pikkuruinen öljypullo musakaupasta ei kauheita maksa, ja riittää monta vuotta.
Antti1
30.08.2003 16:15:49
Pikkuruinen öljypullo musakaupasta ei kauheita maksa, ja riittää monta vuotta.

Mulla maksoi Lahden keskusmusiikista ostettuna Dunlopin öljypullo, kuusi Dunlopin 1,0mm Tortexia ja kaksi floikkakitaraan käypää jakoavainta yhteensä 8€. Eli ei mikään maailman kallein investointi.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)