Aihe: Putkivahvistimista
1
Kitarasankari
26.08.2003 20:50:26
Haku ei pelitä..
Olen siirtymässä trankusta täysputkipeliin. Mihin seikkoihin kannattaisi kiinnittää huomiota?
Voiko säilyttää kovin kylmässä, kuumassa?
Putkia ei pahemmin kannata kolhia varmaankaan.
Niin, ja päälle laittaminen. Ensin on/off ja jonkun ajan päästä standby päälle vai miten se meni?

Itse ainakin kiinnittäisin huomioa hyvään kliiniin, en niinkään säröihin. tietysti onhan se kiva jos siitä saa mukavat crunchit joita voi sitten tarpeen mukaan boostailla ja usein kyllä putkivärkeistä sitä säröa saa. Tietysti kannattaa myös ottaa huomioon työn laatu ja erinäisiä pikkuseikkoja, kuten säädöt, liitännät ja kaikki mahdollisuudet. Kuitenkin tärkeinpänä itse pidän sitä, että vahvistin omaa hyvän, terveen perus-soundin.

Kylmä ei tee hyvää putkille, sen olen itse tullut huomanneeksi, mutta kuumalla ei pitäisi olla mitään merkittävää vaikutusta, tietysti jos aiot sitä säilyttää jossain paljon normaalia kuumemmassa paikassa niin ei se siitä saata tykätä. Putket on todella herkkiä menemään rikki, eli jos sattuu vähän hipaisemaan jollain kovemmalla niihin, niin saattaa olla putkien vaihto edessä. Vahvistinta ei kannata myöskään kolautella hirveämmin, mutta kyllä se ihan tavallisen käytön ja roudauksen kestää. Jos putket on huonosti suojattu, kuten esim. peaveyn classic-sarjan komboissa niin saatavilla on sellaisia metalli ritilöitä niiden suojaksi, jotka kantavat muistaakseni nimeä tubeguard. Itselläni Fenderin hot rod deluxessa on pääte-asteen putket suojattu erittäin hyvin, mutta etu-asteen putket on vähän aremmassa paikassa, johon aion kyllä jossain vaiheessa suojat asentaa.

Oikeassa olit, että ekana laitetaan on/off-nappula päälle ja muutaman minuutin päästä sitten standby. Myös sammutettaessa laitetaan ekana stanby pois päältä ja putkien elinikää pidentääkseen kannattaa taas odottaa muutama minuutti ennen kun laittaa sitten on/off-napista virrat pois, että putket jäähtyvät tasaisesti. Käytön jälkeen putkivahvistinta ei kannata ruveta roudailemaan tai liikuttelemaan koska silloin kun putket on kuumat, särkyvät ne myös paljon helpommin.

Toivottavasti sait jotain tolkkua kirjoituksistani ja ehkäpä apuakin.

-antti-
Märät muusikot haisee ihan perseelle!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)