Aihe: Halpoja mikkejä kotikäyttöön
1 2 3
kuriken
05.03.2006 01:42:03 (muokattu 05.03.2006 18:00:27)
Toivottavasti tämä kuuluu tälle palstalle.

Eli tarkoituksena olisi hankkia pari halpaa mikkiä kotiäänittelykäyttöön. Tarkoitus on saada koneelle laulua, kitaravahvaria, viulua ja pianoa. Olisi varmaan hyvä hankkia dynaaminen ja konkkamikki. Viulun ja pianon äänitystä varten joku siihen soveltuva konkkamikki. Sitten joku perus dynaaminen jolla voi laulua ja kitaravahvaria äänittää.

Budjetti näiden kahden mikin kohdalla on n. 150e. Lähes ehdoton yläraja 200e, eli mennään todella halvoilla(naurakaa vaan). Kuitenkin, mitä alhaisemmaksi päästään sitä parempi.

Eli olen katellut ja etsinyt tietoa konkista jotka soveltuisivat viulun sekä pianon mikiksi. Seuraavat mikit mainostivat sivuillaan että sopivat viululle ja pianolle:

MXL 603S http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-182739.html 105e
Shure PG81 http://www.thomann.de/thoiw3_shure_pg81xlr_prodinfo.html 129e

Tämä voisi myös toimia vaikkei erikseen soveltuvuudesta viululle ja pianolle mainitakkaan:
Studio Projects B1 http://www.thomann.de/thoiw3_studio_projects_b1_prodinfo.html 105e

Lisäksi thomannin t.bone mikkejä on paljon halpoja. Voisiko joku niistä toimia minun tarkoituksessa?

Dynaamiseksi ajattelin ostaa t.bone version shure sm57:sta:
t.bone MB75 http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_mb75_prodinfo.html 38e.
Toinen vaihtoetho olisi:
Shure PG57 http://www.thomann.de/thoiw3_shure_pg57xlr_prodinfo.html 58e.

Beyerdynamicin M201 dynaamisesta mikkistä sanotaan sivuilla toimivan myös viulun, pianon ja sähkökitaran kanssa. Tuntuu olevan mikki joka toimisi missä vain. Riittäisiö tuollainen mikki yksinään kaikkiin tarkoituksiini? Kokemuksia?
Beyerdynamic M201http://www.thomann.de/thoiw3_beyerdynamic_m201tg_prodinfo.html 166e

Nämä ovat vain vaihtoehtoja mitä minä olen löytänyt. Jos tiedät/keksit parempia tähän hintaluokkaan niin kertokaa. Muutenkaan minä en paljoa näistä äänitys-/mikkihommista paljoa tiedä joten voittehan valaista minua mitkä toimisivat kohtuullisesti. Mitä vaihtoehtoja suosittelette?

Dynaamisten ja kondensaattorimikkien erohan on vain että konkka ottaa herkemmin signaalia koska se käyttää eri tekniikkaa äänen poimintaan ja tarvitsee ulkoisen virtalähteen?

e: Behku mikki vaihtu SP mikiksi
Olet hullu - Eikä kukaan huomaa sitä
Halsu
06.03.2006 00:26:37

Lisäksi thomannin t.bone mikkejä on paljon halpoja. Voisiko joku niistä toimia minun tarkoituksessa?

T.Bonen SC450 (105€) tuntuu sangen asialliselta peliltä omien, vielä kyllä vähäisten kokemusteni mukaan:

http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_sc450_prodinfo.html

Itse ostaisin vain yhden (laajakalvo) konkan tässä vaiheessa. Niillä taltioituu myös laulu mainiosti, eikä kitaravahvarin nauhoituksenkaan pitäisi olla ongelma, ellet sitten luukuta jollain 150dB'n leveleillä... Sangen monipuolisia siis ovat.

SAMIC76 laittoi ystävällisesti tällaisia testipätkiä jakoon - kitaraa eri mikeillä:

http://www.askomiko.com/mp3/mikkitesti/

Dynaamisia käytetään laulussa lähinnä livehommissa, lähinnä koska eivät ole yhtä herkkiä kiertämään kuin konkat ja kestävät paremmin kulutusta.

Loput siitä budjetista kannattaa varmaan käyttää mikkietuasteeseen - konkkamikki vaatii 48v phantom -virtaa toimiakseen, eli tuollaisen kytkeminen suoraan perusäänikorttiin ei toimi. Toinen vaihtari on ostaa erim. USB tai Firewire interface jossa on tuo etuaste / phantom mukana - menee kyllä jo yli budjetin.

Tässä vielä yksi vaihtari:

http://www.thomann.de/thoiw3_samson_c01u_prodinfo.html

Loistava idea ainakin, mikki joka kytketään suoraan USB -liittimellä tietokoneeseen. Nerokasta. Ainakin tälläisen arvostelun löysin googlettamalla:

http://www.macintouch.com/samsonc01u.html
CU -- Eki
Teijo K.
06.03.2006 08:50:23

Kiitos vastauksesta.

Itseasiassa olen jo päättänyt ostaa läppärilleni usb-äänikortin. Ja tuo budjetti jonka mainitsin on tarkoitettu pelkästään mikrofoneille.

Line6 Toneport UX2 http://www.thomann.de/thoiw3_line6_toneport_ux2_prodinfo.html

Mutta riittääkö tosiaan yksi kondensaattori pianon ja viulun äänitykseen? Olen lukenut että pitäisi olla stereo saadakseen selkeämmin, varsinkin pianossa. Thomannin mikkien halvat stereopartikin kiinnostaisi. SC100 II ja em900 parit. Ainoa on vain että tuntuu että ostaisi sikaa säkissä. Ei paljoa tiedä miten nuo eri mikit eroavat toisistaan. SC100 mainittiin thomannilla että toimii akustisten kanssa.

Eli kahta mikkiä olisi tarkoitus saada. Jos tuo SC450 kelpaa kaikkialle, mikä halvempi (konkka) sopisi sen kaveriksi tuomaan stereokuvaa(t.bonelta)?

No mie olen tuota SC 450 käyttänyt pianoon, akustiseen kitaraan, lauluun, kontrabassoon, alttoviuluun ja selloon. Joskus myös livenä kontraan ja puhemikiksi. Aina on toiminut, soundeja on kultakorvat kehuneet... Täytyy vain muistaa olla kertomatta mikin nimeä, soundit huononee välittömästi jos sen virheen menee tekemään. :)

Mie äänittelin pianonkin ihan monona, vaikka dynaamisia mikkejä olisi ollut SM 58 ja 57 lähtien. Mieluummin miusta yhdellä mikillä monona jos ei ole varaa laittaa kahta samanlaista mikkiä stereopariksi, niinkuin miullakaan ei ole ollut.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Halsu
06.03.2006 09:26:23

No mie olen tuota SC 450 käyttänyt pianoon, akustiseen kitaraan, lauluun, kontrabassoon, alttoviuluun ja selloon. Joskus myös livenä kontraan ja puhemikiksi. Aina on toiminut, soundeja on kultakorvat kehuneet... Täytyy vain muistaa olla kertomatta mikin nimeä, soundit huononee välittömästi jos sen virheen menee tekemään. :)

;-)

Itselläni on stereopari noita, mahtuisi vielä tuohon budjettiin (188€). Tulivat siistissä / tukevassa alumiinicasessa.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-174363.html

Se line6 -etunen ajaa varmasti asiansa.

Toisaalta, jos se samsonin mikki on niin hyvä kuin mitä siinä arvostelussa kehuivat, niitä saisi jotain viisi kappaletta tuolla yhteisbudjetin noin 400 egellä - sehän ei tarvitse etusta lainkaan, on sisäänrakennettuna. USB -hubiin vaan suoraan kiinni...

Väittivät arvostelussa hiukan hankalaksi äänitellä sillä stereota, mutta ne olivatkin maccityyppejä ***Ducks For Cover***.
CU -- Eki
projekti
06.03.2006 11:16:51
Minä oon käyttäny tuota sc100ii akustisten kitaroiden äänitykseen ja tulos oli erittäin hyvä kun otetaan hinta huomioon. AKG:n dynaaminen mikki, mallia en muista mutta ihan uusi oli, jäi äänitystuloksessa valovuoden päähän t.bonesta.
Ultra Pro.
Teijo K.
06.03.2006 11:46:39

Minä oon käyttäny tuota sc100ii akustisten kitaroiden äänitykseen ja tulos oli erittäin hyvä kun otetaan hinta huomioon. AKG:n dynaaminen mikki, mallia en muista mutta ihan uusi oli, jäi äänitystuloksessa valovuoden päähän t.bonesta.

Minä sitä neljäpuolikasta vertasin Shuren 58 ja 57 rinnakkain eikä senjälkeen ole tullut mieleenkään noilla dynaamisilla äänitellä mitään akustisia soittimia tai laulua.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Sertzo S
06.03.2006 11:47:24

Kävin kuuntelemassa kaverin kotipajalla t.bone mikillä nauhoitettua akustista kitaraa. Äänikortti oli joku M-Audion kapine ja Cubase SX-softa, sekä behkun pikku mikseri. Hyvältä kuulosti mun korvaan.
Ei kai noiden mikrofonin valmistus ole nykyisin teknisesti niin ihmeellistä, etteikö halpakin (Kiinassa tehty) toimisi ominaisuuksineen aivan kuin monet muut merkkituotteet.
anapena
06.03.2006 20:17:42 (muokattu 06.03.2006 20:21:10)
Eli kahta mikkiä olisi tarkoitus saada. Jos tuo SC450 kelpaa kaikkialle, mikä halvempi (konkka) sopisi sen kaveriksi tuomaan stereokuvaa(t.bonelta)?

Notta tulisi tehtyä kunnollinen stereoäänitys stereoparilla, niin molempien mikkien tulee olla samanlaiset. Muuten tulee vähän eripari matskua, joka toki voi olla hauskan kuuloista...Kannattais hommata itselleen luettavaa aiheesta "stereo microphone techniques", suomeksikin löytyy jotain materiaalia.

Hintalaatusuhde alkaa nykyään olla laitteessa kuin laitteessa kohdallaan. Kilpailu on pudottanut hinnat. Soundit ovat makuasia, tekninen laatu ja toteutus eivät niinkään.
Danko
07.03.2006 13:35:06

Täytyy vain muistaa olla kertomatta mikin nimeä, soundit huononee välittömästi jos sen virheen menee tekemään. :)
Toi on niin totta.
Täytyis melkein kokeeks ostaa noita B:n C1-"laajakalvokonkkia" (49e). http://www.behringer.com/C-1/index.cfm?lang=ENG
Kafru tykkää mikittää tomit AKG C414:lla, vois tuttaa vähemmän jos rumpali vahingossa osuiskin tuollaiseen.
romantikkoitkijät #37
"noku kaikki mitä sä kuuntelet on ihan kakkaa" -hanuristi
StJerky
07.03.2006 14:51:21
Thomannin mikkien halvat stereopartikin kiinnostaisi. SC100 II ja em900 parit.

Minulla EM900 pari ja on ihan toimivat. Kalliita vehkeitä en tietenkään ole käyttänytkään.

tBonen SM57-kopioita aion kokeilla seuraavaksi. Oletan, että on ihan yhtä hyvät kuin esikuvansakin (jos ei samalta linjalta peräti).
Aki
07.03.2006 15:25:57

Lähestymistapoja ja priorisointeja on monia. Yksi perusteltu on juuri käyttää tuo budjetti yhteen konkkamikkiin, ja tyytyä monoon. Toinen on ostaa 2kpl konkkia ja tyytyä mahdollisesti heikompaan laatuun.

Nykypäivänä olet sikäli onnellisessa tilanteessa, että 100€/mikki -hintaluokassa on jopa useita vaihtoehtoja. Myös Audio-Technican AT2020:sia saisit kaksi, ainakin eräästä brittiläisestä eBay-nettikaupasta, josta omani ostin. Ei huono ollenkaan. Thomannilaisia en ole kokeillut, mutta TSM MT87 oli soundillisesti lähellä Rode NT1A:ta, ja kummastakaan en erityisesti tykännyt. Kyseessä oli kuitenkin makuasia, ja kummallakin teki töitä. Toi AT vaan on monta kertaluokkaa parempisoundinen, vaikka kokeilemissani 3 yksilössä on kaikissa vähän erilainen matalien taajuuksien toisto. SP B1 löytyy myös, ja se on jotenkin vähän "skuupattu", mutta erittäin hyväsoundinen. Ei taida kahta mahtua hintaluokkaasi.

Pienikalvoiset konkkamikit tuossa hintaluokassa tuntuvat kaikilta valmistajilta (AKG, AT, MXL, TSM, SE) olevan kaikki hyvin kirskuvasoundisia, joten lähtisin ehdottomasti isokalvoisilla liikenteeseen. Low-cuttia vaan peliin tarvittaessa. Joskin, Shuren PG-sarja on muilta osin ollut hämmentävän yllättävän hyvää, olisi kiva päästä tutustumaan PG81:siin paremmin.

Beyerdynamic m201 on yksi mun lempimikeistä, mutta yleiskäyttöiseksi en uskalla sitä haukkua, etenkään tuon AT2020:n rinnalla. Laulua ei ole tullut mieleen sillä edes kokeilla.
Groovi
08.03.2006 23:43:52
Kannattaa kokeilla KEL Audion HM-1 mallia konkkana, mielellään stereoparina äänityksissä. Maksaa noin 139 dollaria kappale, mutta on kyllä uskomaton hinta-laatusuhde. Saatavuus voi joskus olla ongelma (mikkejä saa vain kanadasta suoraan tilaamalla, ja usein toimitusaika on varsin pitkä), mutta pakko myöntää että ensimmäinen satasen mikki jossa on aidosti vähintään tonnin mikin soundi ja erottelu.

Kannattaa tasan unohtaa kaikki t-kaupan mikit tuon rinnalla.
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
kuriken
16.03.2006 15:38:19
Kiitoksia kaikista ehdotuksista ja vastauksista.

Eilen kävin paikallisessa F-musiikissa kysymässä mitä he suosittelevat. Myyjä hetkeäkään epäröimättä mainitsi MXL 990 mikin, joka on mennyt kuumille kiville. Hänellä on itsellään stereopari noita mikkejä ja kehui että todellakin sopii aivan joka paikkaan. Mikkejä on myyty niin paljon että ne olivat loppuneet liikkeesta ja iso erä seuraavia olikin jo laitettu tilaukseen.

Eräältä viulu-foorumilta olin myös lukenut halpojen konkkien hankinnasta, ja useat mainitsivat juuri tuon mxl 990 sopivan hyvin viululle hyvällä hinta/laatu suhteella. Eilein kotiin päästyäni luin lisää juttuja mikistä ja lupaavalta näyttää myös muiden instrumenttien kohdalla. f-musa myy niitä 99e kun t-kaupassa 119e. Amerikassa kyseisiä mikkejä myydään jopa 60$.

Aikomukseni tällähetkellä on siis ostaa mxl 990 f-musiikista ja tinkiä siihen piuhaa, ständiä ja pop-filtteriä. En usko että satasella lähtee kaikki nuo mutta jonkinmoista alennusta odotan pakettiin.
Olet hullu
- Eikä kukaan huomaa sitä
Halsu
16.03.2006 18:43:19

Aikomukseni tällähetkellä on siis ostaa mxl 990 f-musiikista ja tinkiä siihen piuhaa, ständiä ja pop-filtteriä. En usko että satasella lähtee kaikki nuo mutta jonkinmoista alennusta odotan pakettiin.

Varmaan ihan käypä mikki tuokin. Kun olet testaillut, kerro miten kävi, oliko onnistunut valinta jne.
CU -- Eki
kuriken
16.03.2006 21:31:57
Varmaan ihan käypä mikki tuokin. Kun olet testaillut, kerro miten kävi, oliko onnistunut valinta jne.

Juu. Saattaa tosin tovi mennä ennen kuin testaamaan pääsen. En nimittäin ole aivan varma mitä äänikorttia hankin, kun tuo ylempänä mainitsemani toneport UX2 on kuitenkin melko tyyris. Ja noiden mikkien saapuminen liikkeeseen kestää varmaan joitakin viikkoja, joten pohdin vielä äänikorttivalintaa samalla kun odotan mikkejä.

Katsotaan kuinka käy.
Olet hullu
Protone
20.03.2006 11:57:48
Multakin ääni KEL:lle!! Loistava mikki halpisromun hinnalla. Tää sitäpaitsi toimii mitä mainioimmin myös noissa hommissa mihin suunnittelit dynaamisen ostoa. Eli stereopari näitä olisi mun ehdotus. Menee tosin ihan hitusen sun budjetista yli jos ostat 2...
husvan
20.03.2006 19:15:37
Mistä työ ootte noita KELlejä ostanut?
kuriken
21.03.2006 00:44:07
Mistä työ ootte noita KELlejä ostanut?

Google kertoi että niitä saa http://www.kelaudio.com/buy.html. Hinta on tällähetkellä 139$ (n. 112e) postikulujen kanssa käsittääkseni.

Perkeleen nopeasti vaihtuu valinnat. Pari päivää sitten olinkin jo aivan varma tuosta MXL990 mutta nyt alkaa mietityttämään jospa kannattaisi kuitenkin laittaa kel hm-1 kun on tullut luettua paljo positiivista siitä.

Argh! En pääse ikinä lopputulokseen... NYT on kyllä sellainen fiilis että pitäisi kel:iin kallistua mutta entäs huomenna... huoh.... Jos laittaa vaan mikin tilaukseen niin eipähän voi enään perua joten turha miettiäkkään muita vaihtoehtoja....

Juuh... univelat painaa joten nukkumaan voisikin tästä mennä kun ei enään järkevää tekstiäkään synny... öit.... zzz..... .....
Olet hullu
Roberto
21.03.2006 19:28:29

Osta 2 kpl niitä Panasonicin 6x5mm elektreettikapseleita stereopariksi. Ihan parhaita ja maksaa euron kappale, plus xlr-liittimet, pari vastusta ja 9v patterin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)