Aihe: Saha nauhalovia varten.
1 2
stenu
25.08.2003 16:58:49
Olin keväällä sähkökitaranrakennuskurssilla. Kitara jäi "vaiheeseen". Kaiken muun pystyn kotona loppuun saattamaan mutta mistä saan sahan jolla kaulaan sahataan nauhojen paikat? En viittis syksyllä taas mokoman takia kurssille ilmoittautua ja haluaisin kuitenkin tehdä tuon homman itse. Tietääkö kukaan kuka tuommoista sahaa myy?
Gypsy
25.08.2003 17:19:34 (muokattu 25.08.2003 17:20:41)
No onhan niitä ihan nauhasahojakin, mutta jos fox näkee tän niin se varmaan kertoo missä oli sitä oliko se nyt sandwickin sahaa myynnissä. No, kuitenkin tohon hommaanhan käy mikä vaan hienoteränen saha minkä terän paksuus vaan on oikee sille nauhamallille minkä aiot pistää. No, kuitenkin rautakaupasta kannattaa käydä kysymässä semmosta onko se nyt kuviosaha (se pieni kaarevan mallinen saha) ja siihen ostaa sitten oikeenlainen terä
fox
26.08.2003 00:55:52

No, kuitenkin rautakaupasta kannattaa käydä kysymässä semmosta onko se nyt kuviosaha (se pieni kaarevan mallinen saha) ja siihen ostaa sitten oikeenlainen terä

Eekäkö ei kuitenkaan lehtisaha vaan se vähän "tukevampi" ja pitemmällä ja matalammalla kaarella oleva. Siihen sitten teriks vaikka Bahco/Sandvik 228-15-5 P terät (tarkoitettu puulle/muoville), tulee suht hyvä lovi nauhalle. Ei kannata ihan yhtä tai kahta otelautaa varten oikeaa nauhasahaa investoida. :)
charvette
26.08.2003 08:40:16
Minkä vahvuinen tuo terä on, olen samanlaisen työkalun tarpeessa.

Eekäkö ei kuitenkaan lehtisaha vaan se vähän "tukevampi" ja pitemmällä ja matalammalla kaarella oleva. Siihen sitten teriks vaikka Bahco/Sandvik 228-15-5 P terät (tarkoitettu puulle/muoville), tulee suht hyvä lovi nauhalle. Ei kannata ihan yhtä tai kahta otelautaa varten oikeaa nauhasahaa investoida. :)
Tumppi38
26.08.2003 09:48:20
Ei kannata ihan yhtä tai kahta otelautaa varten oikeaa nauhasahaa investoida. :)

Ei se nyt niin kauhean kallis ole, ja noi nauhojen kiinnitykset tulisi sitten miljoonalla oikein.

http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … ;ITEM=catalog/sku.html&sku=5321
There are a lot of good things in life, but Music is the best !
fox
26.08.2003 10:04:29

Ei se nyt niin kauhean kallis ole, ja noi nauhojen kiinnitykset tulisi sitten miljoonalla oikein

Toki "oikea työkalu oikeaan paikkaan"- periaate tässäkin olis paras, mutta esitin pyynnöstä vaihtoehdon joka omalla kokemuksella on toimiva. En terän vahvuutta tiedä mutta kyllä sillä nauhalovet sahaa ja nauha pysyy lovessa.. Tietty jos käsi "vatkaa" niin nauhaloven saa pilattua oikealla nauhasahallakin. Samoin itse nauhoituksessa on mahdollista mokailla. "Työkalu ei tee mestaria" - vanha viidakon sanonta... ;)
poppamies
26.08.2003 11:59:52

Tietty jos käsi "vatkaa" niin nauhaloven saa pilattua oikealla nauhasahallakin.

Pitää paikkaansa. Olen tehnyt useamman otelaudan sekä "Anttilan" pienellä rautasahalla että Mäkkärin oikealla nauhasahalla ja käytän aina ohjainta, sellaista otelaudan levyistä palikkaa kovasta puusta. Laitan sen ruuvipuristamilla kiinni tarkasti jokaisen uran kohdalle ennen sahamista.
"G-strings are for strippers"
Gypsy
26.08.2003 16:19:19
Eekäkö ei kuitenkaan lehtisaha vaan se vähän "tukevampi" ja pitemmällä ja matalammalla kaarella oleva.

Nii eikös toi oo just kuviosaha? Eikös kuviosaha ja lehtisaha oo eri asia?
poppamies
26.08.2003 17:52:24

Nii eikös toi oo just kuviosaha? Eikös kuviosaha ja lehtisaha oo eri asia?

No minun mielestä kuviosaha ja lehtisaha on sama asia. Semmonen 15 senttisella terällä ja vänintään 25 senttiä korkealla kaarella. Tämä saha EI sovellu nauhauran tekoon.
fox
26.08.2003 18:43:16

Ja en siis tarkottanu sitä missä terät on hiuksen ohuita lankoja vaan sitä missä on ne ehkä sentin korkeudeltaan olevat terät

Juu just olet oikeessa sahassa mutta minunkaan mielestä se ei ole kuviosaha - Poppamiehen linjalla olen minäkin. Olisko vaan "pieni kaarisaha"??? Rautasaha? Nimittäin rautasahanteriäkin kyseiseen vehkeeseen saa...mutta tuo antamani koodi on just puu-ja muovisahanterä, tekee sievemmän ja kapeemman uran kuin rautasahanterä.
erkko
26.08.2003 19:08:47
Millbrookista saa myös hyvän sahan nauhon urien sahaamiseen: niillä on myynnissä sellasia pieniä Japanilaissahoja, joiden terä tekee just oikeen levysen uran. Mulla on sellanen, tein siihen vielä tuet molemmille puolille terää ettei saha uppoa liian syvälle ja sellasen sahausjigin että urat menee automaattisesti suoraan.

Muuten, noiden sahojen nimet vähän vaihtelee työkalukuvastoissakin, mutta ainakin yhden luettelon mukaan "lehtisaha" ja "kuviosaha" on sama asia. Se vähän tukevampi saha mitä ilmeisesti olette käyttäneet nauhanurissa on samassa luettelossa nimellä "kaartosaha". Itse olen jostain plokannut kaartosahalle myös nimen "kultasepänsaha" !?!!?!?!!
stenu
27.08.2003 13:49:52
Kysymyksenihän herätti yllättävän paljon keskustelua. Millbrookin sahat kävin keväällä tarkistamassa ja siellä oli kyllä ihan nauhasahojen näkösiä sahoja mutta ne ei myyjänkään mukaan olleet nauhojen sahaamista varten - olivat siihen tarkoitukseen liian paksuja. Myyjä siellä epäili että tuskin suomesta nauhasahaa saa. Ja näinhän se taitaa ollakin. Olen rautakaupoissa ja "super myynneissä" käydessäni mittaillu sahojen terien paksuuksia mutta ei ole vastaan sopivaa (0,5mm) osunut. Mutta todella sitähän voi olla irto terinä sopivia - kiitokset tästä vinkistä ja myös tuosta mac donalds -vinkistä.
erkko
27.08.2003 16:01:40
Tässä on pari kuvaa mun sahasta (joka siis on ostettu Millbrookista).

Sahan muoto näkyy aika heikosti kun molemmilla puolilla on tuet, mutta se on siis sellainen ns. Japanilaissaha, ja se sahaa n. 0,5-0,6mm paksun uran:
http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/kuvia/nauhasaha1.jpg

Tässä on muut sahausvermeet: sahausjigi ja sahausalusta. Sahausalustaan mä oon aina laittanut kaulan ruuveilla kiinni. Alusta liukuu sitten jigin sisällä:
http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/kuvia/nauhasaha2.jpg

Tässä vielä kolmas kuva missä on kaula sahausasennossa:
http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/kuvia/nauhasaha3.jpg
poppamies
28.08.2003 07:19:00

Olen rautakaupoissa ja "super myynneissä" käydessäni mittaillu sahojen terien paksuuksia mutta ei ole vastaan sopivaa (0,5mm) osunut. .

No ei kannata antaa periks vaikka terä on esim. 0,6 mm vaikka pitäisi olla vaikkapa 0.51 mm. Eikun vaikkapa hiomakivellä hiomaan pois pikkuisen harituksesta. Se on yksinkertainen toimenpide ja saa täsmälleen sellaisen siitä kun haluaa. Tiedän eräänkin kitararakentajan joke teki tuollaisesta Anttilan vähän isommasta listojen sahaukseen tarkoitetusta sahasta, missä mukana on sellainen metallinen "laatikko"ja säädettävissä joka suuntaan, pätevän nauhasahan. Toki se oli vähän isompi urakka hioa siitä puolenmetrin terää sopivaksi.
Prian
28.08.2003 08:24:25
Tiedän eräänkin kitararakentajan joke teki tuollaisesta Anttilan vähän isommasta listojen sahaukseen tarkoitetusta sahasta, missä mukana on sellainen metallinen "laatikko"ja säädettävissä joka suuntaan, pätevän nauhasahan. Toki se oli vähän isompi urakka hioa siitä puolenmetrin terää sopivaksi.

Tein myös kokeilumielellä Anttilan sahasta (20 cm pitkä listasaha, jossa metallikisko yläreunassa). Mukana oli muovinen jiirikotelo. Hinta oli 1 € romukorista.

Ensin hakkasin vasaralla metallia vasten molemmilta puolilta teräjakoa pois ja lopuksi viilalla molemmilta puolilta. Aikaa meni alle 5 min. Vaikkei enää olekaan terävä, niin hyvin nauhauran verran puree.

Tuo oli oma näkemys jaon poistamisesta, ja onnistuu kyllä noin lyhyellä terällä, voiskohan sen tehdä jotenkin professionaalisemmin?
Sami Koivisto
29.08.2003 09:25:56

0.6 mm saha käyp mainiosti. Jopa suositeltavaa ebenin kanssa.
"This goes to eleven"
kulmahiomakone
18.10.2004 20:41:39
Mä olen niin liekeissäni tuosta Clas Ohlsonista, että on pakko mainostaa sieltä löytyvän Jaappaninsahoja:

http://www.clasohlson.se/?AFP=store … 4669596A64CEF8C70DFC0F9B2028F855632

Ja Ohlsoneitahan on Suomessa Vaasassa, Helsingissä ja Tampereella. Tai näin kataloogin mukaan. Kuopioon avataan Ohlsoni tiettävästi vuodenvaihteen jälkeen. Olkaa onnellisia te savolaiset.
vrajala
18.10.2004 23:37:17
Mä olen niin liekeissäni tuosta Clas Ohlsonista, että on pakko mainostaa sieltä löytyvän Jaappaninsahoja:

Sorvisopistakin löytyy (www.sorvisoppi.com) ja vieläpä melkoisesti enemmän vaihtoehtoja. Mikäli kruunukurssimatikkani meni edes sinne päin, niin hinnat ovat samaa luokkaa kuin Ohlsonilla. Itseasiassa noilla Klasun 0,3 mm sahoilla ei nauhaurakäytössä juuri virkaa ole, 0,45 taitaa olla sellanen tiukka vaahteraura.

Siis mitenkään ruåtsalaisia väheksymättä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
19.10.2004 07:00:18
0,45 taitaa olla sellanen tiukka vaahteraura.

Antaako vaahtera noinkin paljon periksi?

Mä tein eebenille 0.60 vai oliko peräti 0.65 ja tuntui että oli just passeli. Jos olisi ohuemman uran tehnyt niin varmasti olisi alkanut nauhat vääntämään kaulaa. Tuon 0.6+ kanssa ei kuitenkaan vielä liimaakaan tarvinnut.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)