Aihe: Ibanez Les Paul 70-luvulta
1
hannulilli
03.03.2006 23:13:59
Minulla on tuollainen kotona. Toimii ja hyvässä kunnossa. Mitä minun täytyy siitä katsoa jotta sen arvon voisi arvioida? Eikä yritetä narrata, en meinaa myydä mutta huvikseni haluaisin tietää mikä olohuoneen nurkassa seisoo :)
E.Q
03.03.2006 23:39:08
Onkos nua nyt sitten jotenkin erityisiä vehkeitä nykyään vai ?

En menisi noita huonoksi haukkumaan mutta ainakin`70 luvulla ne olivat juuri niitä halpiskopioita joita tyrkyttivät joka kaupassa aina ensimmäisenä.
K100#10
Aki
04.03.2006 00:01:53 (muokattu 04.03.2006 00:03:28)

Ihan skeida, myy mulle satasella! ;o)

Niitä on useampia malleja, mutta ne on usein pulttikaulalla ja tasasen rungon päälle taivutetulla laminaattikannella, joten rakennusmetodeissa on pyritty edullisuuteen. Hinta on kovasti riippuvainen soittimen - etenkin nauhojen - kunnosta, sekä etupäässä siitä miten innokkaan ostajaehdokkaan löydät. Viimeisin ostamani Ibanez on vuodelta '81, ja maksoin siitä satasen. Myönnettäköön, 150-200€ olisi ollut normihinta.

Jos yli 350€ saat, niin voit taputtaa itseäsi olalle ja alkaa lottoamaan.

Edit: Kun et ole myyntiaikeissa, niin tervetuloa joukkoon. Vanhoissa Ibanezeissa on rutkasti käyttöarvoa, mutta rahallista ei niinkään. Jos sopiva malli löytyy, ton ikäluokan Ibanezit saattaa pitää pitkään iloisena.
hannulilli
04.03.2006 01:06:09
siksihän mä kysyin jotta saisin tietää kun ei ittellä oo hajua :P
fox
04.03.2006 01:20:14 (muokattu 04.03.2006 01:22:30)

siksihän mä kysyin jotta saisin tietää kun ei ittellä oo hajua :P

Ihan ne on käypäsiä vehkeitä.. Aki tuos jo hyvinkin pitkälle selvitti asioita..
www.ibanezcollectors.com ja sieltä käytät hakua, löytyy jopa hintatietoja sieltä..
Tosiaan malleja oli niin moninaisia, että mahdoton on tarkkaa sanoa, harvinaisemmat on jopa liimakaulalla, ja silloin puhutaankin tuollasesta 5-8 sadan kitarasta, kunnosta ja mallista riippuen. Mutta kylläpä noita pulttikaulojakin on kohtuullisen kovaan hintaan menny. Edelleen mallista riippuen, kalleimpia on ns. "moonlight", "ivory" ja "rosewood" LP-kopsut, halvimpia ne, joissa on tuo "melkein ontto" kansirakenne. Mutta onpa niitä tosiaan täyspuu-rungollisenakin..

Jäi sanomatta, että JOS siin on sarjanumero, se on 1976 tai uudempi.. Edelleen, jos on "tähti" virikoneet, eli siellä takana on sellainen tähtikuvio, niin ne on hyvät..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
hannulilli
04.03.2006 01:29:08 (muokattu 04.03.2006 01:31:30)
Ainakin se painaa kuin synti... :) Se on kaunis kitara jossa on likalle mukava kaula, ja kelpaa minulle on se sitten arvokas tai ei :) Lähinnä olin vain utelias että onko se minkään väärti vai ei. Kitara ei ole minulla tässä joten täytynee palata asiaan jos siihen on syytä.

Kiitos Aki ja fox asiallisista vastauksista :)
fox
04.03.2006 01:33:21

En menisi noita huonoksi haukkumaan mutta ainakin`70 luvulla ne olivat juuri niitä halpiskopioita joita tyrkyttivät joka kaupassa aina ensimmäisenä.

Ja näkyypä, että Kenny Nielsen tuollasen just möi Tanskassa...

http://www.s-music.dk/gear%20page/I … ez%20Les%20Paul%20custum%201976.htm

931 $ sano olleen hintana...
hannulilli
04.03.2006 01:55:23 (muokattu 04.03.2006 02:05:39)
Olen koittanut selvitellä vähän ja olen huomannut että hintahaitari on laaja. Riippuen tietysti kaikenlaisista yksityiskohdista jne
J_Mantyla
04.03.2006 12:00:34
Jäi sanomatta, että JOS siin on sarjanumero, se on 1976 tai uudempi.. Edelleen, jos on "tähti" virikoneet, eli siellä takana on sellainen tähtikuvio, niin ne on hyvät..

... eli tollaset: http://kotisivu.mtv3.fi/JM/dsc02602.jpg

Kuva on tuolla torilla myytävänä olevasta -73 Grecostani, ja tietääkseni otelautaa lukuunottamatta tuo Greco on sama kuin tuon ajan top-of-the-line Ibanez Les Paul set neck
Vastuunsiirrolla onnistuu käsienpesu alta aikayksikön
fox
04.03.2006 12:48:44

... eli tollaset: http://kotisivu.mtv3.fi/JM/dsc02602.jpg

Kuva on tuolla torilla myytävänä olevasta -73 Grecostani, ja tietääkseni otelautaa lukuunottamatta tuo Greco on sama kuin tuon ajan top-of-the-line Ibanez Les Paul set neck

Toki on, koska Greco on yks Hoshino Groupin merkeistä, elikkäs siis Ibanezin sisar. ;)
Aki
04.03.2006 18:04:36 (muokattu 04.03.2006 18:05:16)

Noden arvon määrittelyssä on suurena ongelmana juuri tuo käyttöarvo. Suomessa tuntuu olevan aika turha saada fiksua hintaa ennen 90-lukua tehdyistä Ibanezeista, vaikka mun mielestä niiden käyttöarvon perusteella hinta vois olla jopa suurempi kuin tuon aikakauden Fendereissä, tai jopa edes Gibsoneissa. Eli kitara on jokatapauksessa erinomainen, mutta jos myyt, siitä ei luultavasti 300€:a enempää makseta. Joskin, on mahdollista löytää innokas keräilijä ulkomailta joka saattaisi maksaa helpostikin tuplat tuosta. Se on niin sattumankauppaa, joidenkin mielestä nuo on jo keräilyarvoista vintagea, joidenkin mielestä ei.

Edit: selvennystä.
tuotsi
04.03.2006 20:39:36

Noista 70-luvun Ibanezeista löytyy aika hyvin infoa täältä http://www.ibanez-vintage-page.de/ . Omasta -76 lespasta maksoin ehkä hieman "ylihintaa", mutta toisaalta kunto on todella hyvä ja mukana tuli myös hyväkuntoinen orkkislaukku. Muistaakseni hieman yli 400e oli kauppahinta. Ja käyttöarvoahan tuolla on varmasti koko rahan edestä!
Lisää vaan hanaa ni hyvä tulee!
hannulilli
05.03.2006 19:14:43 (muokattu 05.03.2006 19:49:16)
Okei, eli kattelin vähän sitä kitaraa. Tai nojoo, kattelin joka millimetrin ja koitin ja koputtelin :D

Ibanez Les Paul Deluxe, sarjanumeroa en väkisinkään löydä mistään. Takapuolella metallilevyssä lukee MADE IN JAPAN. Ei vaikuttaisi olevan sisältä ontto ja tosiaan painaa aikamoisesti :) Virittimissä luki myös jotain, mutta en muista mitä... tähdenmuotoiset ne eivät ole takaa. jotain jotain II, tuon roomalaisen kakkosen muistan mutten noita kahta sanaa.

Tuosta yhdestä linkistä löysin jännää tietoa, riippuu onko "made in japan" teksti painettu raskaasti tai kevyesti. -71-73 malleissa kevyt, -74 malleissa raskas. Tuossa "Ibanez Vintage Page" sivulla myös lukee että -74 oli viimeinen vuosi kun ei laitettu sarjanumeroita.

Eli oliskos 2351 (DX?) malli, -71-74 vm.

Mitä enemmän siitä saan selville sen enemmän pidän koko kitarasta :)

Sitä en tiedä mitkä mikit siinä on. Tämän näköinen jetsulleen: http://www.break-even.org/ibzcoll/collectors/harry/guit/2351dx.jpg
On se nätti :)
Abgrund
05.03.2006 20:51:00 (muokattu 05.03.2006 21:17:14)
Ja näkyypä, että Kenny Nielsen tuollasen just möi Tanskassa...

http://www.s-music.dk/gear%20page/I … ez%20Les%20Paul%20custum%201976.htm

931 $ sano olleen hintana...

Oho! Tuohan on samanlainen, kuin meikäläisellä. Mulla vaan on tuossa omassani uudet volymi/tone -nupikoiden päät ja tuosta Kenny Nielsenin skitasta oli näköjään plektrasuoja irroitettu.

Itse taisin maksaa tuosta omasta Lespastani jotain 2000mk. Katsokaa oma kuva.

Edit: Kitara on kyllä todella hyvä soittaa jne. mutta mikit on aika kököt. Jotkin vanhat DiMarziot siinä on ja ne kuulostaa tosi ohuilta kaksikelaisiksi.
Take a look at the guy!
fox
06.03.2006 00:55:50

Edit: Kitara on kyllä todella hyvä soittaa jne. mutta mikit on aika kököt. Jotkin vanhat DiMarziot siinä on ja ne kuulostaa tosi ohuilta kaksikelaisiksi.

Ootko tsekannu mikit? Eli siis kytkennät, etteivät oo vaikka kelat rinnan tai jopa 1-kelaisiks kytketty? Kaikki on mahdollista, vuodet opettanu... ;)
hannulilli
06.03.2006 08:24:07
Okei, eli virittimet ovat Ibanezin omat Smooth Tuner II:set. Eivät olleet kitarassa alusta jaksaen, vaan pienet reiät antavat ymmärtää että virittimet on vaihdettu.
Abgrund
06.03.2006 10:58:32
Ootko tsekannu mikit? Eli siis kytkennät, etteivät oo vaikka kelat rinnan tai jopa 1-kelaisiks kytketty? Kaikki on mahdollista, vuodet opettanu... ;)

Itse en noista tajua mitään. Entinen omistaja oli tehnyt mikkeihin puolittajat, jotka kävin poistattamassa kaverillani, joka on noihin enemmän perehtynyt ja sanoin hänelle, että tekee siitä kytkennöiltään alkuperäisen kaltaisen Les Paulin. Voisi tietenkin vielä tarkistaa asian itsekin kytkentäkaavioiden avulla.
Take a look at the guy!
fox
06.03.2006 11:32:45

Itse en noista tajua mitään. Entinen omistaja oli tehnyt mikkeihin puolittajat, jotka kävin poistattamassa kaverillani, joka on noihin enemmän perehtynyt ja sanoin hänelle, että tekee siitä kytkennöiltään alkuperäisen kaltaisen Les Paulin. Voisi tietenkin vielä tarkistaa asian itsekin kytkentäkaavioiden avulla.

Jotenkin tuli mieleen moinen juttu.. Todennäkösesti nyt tuo kaverisi on onnistunu tekemään sulle kaks ykskelamikkiä siihen.. Käy DiMarzion sivuilla hakemassa kyseisen mikin skemat.. (tai oikeastaan minkä hyvänsä, johtovärit on kaikille DiMarzioille samat)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)