Aihe: Omituisin "häävalssi", jonka olette joutuneet soittamaan?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Vilhelmus
14.08.2003 17:41:47

Kauheimpia on ollut ... J.Sillanpään ja M.Taavitsaisen esittämä lattea veisu jossa lauletaan jotain tyyliin "hiuksiain lennätä...uumaasi taivuta".

Argh. Makuasioista ei saa kiistellä, mutta itse soitin tuon ihan mielelläni, mielestäni Myrkyluodon Maija on kuitenkin jokseenkin hienosti sävelletty juttu.
Smash is the way you deal with your life Like an outcast you're smashing your strife
Emäntä
15.08.2003 08:22:36
tulee pakostakin mieleen että mitä v***n vikaa on Aksilassa ja Elinassa!

Aleksin ja Eliaksen häävalssi on kovasti perinteinen...

Tosiaan tuntuu siltä että vanha ei oo hyvä kun "ettekste parempaa keksiny", ja sitten joku persoonallinenkin on huono kun "mikä fakin häävalssi tää nyt muka on".

Jos oisin ennen omia häitäni lukenut tämän keskustelun imeläpieruista ja siitä, miten orkka hihittelee partaansa kun vetelee kiusallaan suvivalssin joka typerälle hääparille kakkosena, niin olisin saattanut jättää orkesterin palkkaamatta. Tai ainakin olisin rankasti kyseenalaistanut orkesterin edustajan vakuutuksen siitä, ettei mitään nuotteja tarvita kun biisin voi ihan hyvin kirjoittaa levyltä.

Mutta niinhän se on että joka ammattikunta pitää jotakin asiakasryhmää pelleinä. Toivottavasti meidän häistä edes irtosi sille orkalle hyvät hupat...
Tsaivia, perkele!
vanhami
15.08.2003 10:34:07 (muokattu 15.08.2003 10:34:55)
Aleksin ja Eliaksen häävalssi on kovasti perinteinen...

Tosiaan tuntuu siltä että vanha ei oo hyvä kun "ettekste parempaa keksiny", ja sitten joku persoonallinenkin on huono kun "mikä fakin häävalssi tää nyt muka on".

Mielestäni perinteinen häävalssi ei ole huono. Se, että valssi on kestänt vuosikymmeniä pahemmin kulumatta ja elossa, kertoo siitä, että se ei voi olla huono.

Kotitalousiskelmä on asia eriseen. ne tuppaa kulumaan muutamassa vuodessa loppuun.

Jos oisin ennen omia häitäni lukenut tämän keskustelun imeläpieruista ja siitä, miten orkka hihittelee partaansa kun vetelee kiusallaan suvivalssin joka typerälle hääparille kakkosena, niin olisin saattanut jättää orkesterin palkkaamatta.

Pitäähän töissä olla hauskaa, eikä se nyt niin pilaa toisten kustannuksella ole. Kyllä siitä seuraavasta kappaleesta on joka kerta informoitu ja aina se on käynyt. Jos joku on toivonut muuta, niin se toki toteutetaan. Kenen leivissä olet sen nuotteja soitat, joku totesi tässä

Tai ainakin olisin rankasti kyseenalaistanut orkesterin edustajan vakuutuksen siitä, ettei mitään nuotteja tarvita kun biisin voi ihan hyvin kirjoittaa levyltä.

Jos nuotteja ei ole, on se pakko kirjoittaa levyltä. Siihen menee aikaa kappaleesta riippuen tunnista kahteen ja se tulee noin suurinpiirtein oikein. Jos on murrettuja sointuja, niitä on hankala ottaa siitä biisistä selvää.

Lähtökohta on se, että jos oikeat nuotit on saatavilla niitä käytetään, jos ei kertakaikkiaan ole muuta niin ne kirjoitetaan levyltä. Se on lisää työtä josta ainakin minä laskutan. Jos joka hääpari vaatisi kirjoittamaan levyltä oman häävalssinsa nuotit joka keikkaa varten istuisin vuodessa aika monet tunnit kuuntelemassa jotain jari sillanpäätä. Kun sanoo, että nuotiti pitää olla, niin jengi yleensä ne sitten kaivaa. Toki vuosien saatossa niitäkin on jo kertynyt aika nippu, että niita ei enää joka käänteessä tarvi olla tivaamassa.

Meneppä pyytämään esim. rakennusmieheltä, että rakennappa mun talo ilman piirrustuksia. Tässä on pari kuvaa vastaavanlaisesta talosta, kyllähän sä tämän perusteella sellaisen osaat tehdä. Arvaappa kahdesti alkaako tekemään.

Mutta niinhän se on että joka ammattikunta pitää jotakin asiakasryhmää pelleinä. Toivottavasti meidän häistä edes irtosi sille orkalle hyvät hupat...

Kuten sanoin, töissä pitää olla hauskaa. Pääasia, että te ja vieraanne olette viihtyneet ja orkesterin naamalta paistaa musiikin tekemisen riemu.

Mika
baron
15.08.2003 10:45:16 (muokattu 15.08.2003 11:17:17)

Jos oisin ennen omia häitäni lukenut tämän keskustelun imeläpieruista ja siitä, miten orkka hihittelee partaansa kun vetelee kiusallaan suvivalssin joka typerälle hääparille kakkosena, niin olisin saattanut jättää orkesterin palkkaamatta. Tai ainakin olisin rankasti kyseenalaistanut orkesterin edustajan vakuutuksen siitä, ettei mitään nuotteja tarvita kun biisin voi ihan hyvin kirjoittaa levyltä.

Hauskaahan häissä on soitella, eikä todella morsiusparin kustannuksella.

"Ongelmat", hauskat ja vähemmän hauskat ovat ennen häitä, mutta jos morsiuspari (tai edes toinen heistä) tietää mitä haluaa ja bändin edustaja tietää, mikä on mahdollista ja (usein pitkällisten) neuvottelujen jälkeen ollaan päästy yhteisymmärrykseen, niin itse häätilanne sujuu kuin tanssi.
(Virrenveisuineen, oman amatöörin ja oman sekakuoron säestämisineen etc)

Vaikka morsiuspari olisi valinnut kuinka "tyhmän" häävalssin tahansa, hyvin se yritetään soittaa!
(Ei naama peruslukemilla, vaan sen näköisenä, että sitä on kiva soittaa!)
Emäntä
15.08.2003 11:13:32
Lähtökohta on se, että jos oikeat nuotit on saatavilla niitä käytetään, jos ei kertakaikkiaan ole muuta niin ne kirjoitetaan levyltä.

Jeh, mutta tässä tapauksessa homma menikin näin:

Morsein: "Täs on tää levy mis on se kappale, mä voin hankkia nuotitkin jos tarttet"

Mjuusikko: "Eeei, ei tartte, eiköhän toi tosta levyltä irtoo."

Niin että enpä kyllä pyytänyt rakentelemaan taloja ilman piirrustuksia. Mutta hittoako tässä saivartelemaan, ne häät oli ihan jees, ja päästiinhän me ukon kanssa sentään naimisiin ;-)
Tsaivia, perkele!
Gipsy
22.08.2003 16:37:28
Nyt kun kesän hääbuumi on taas saatu hoidettua voiton puolelle, niin tehdään pieni galluppi, siitä mitä kaikkea kuraa olette joutuneet soittamaan häävalssina. Enkä tarkoita nyt mitään "Metsäkukkia" tai "Akselia & Holkkia". Aloitan kantamalla korteni kekoon..

Viime kesänä "pääsin" häihin soittamaan, jossa häävalssina soitettiin morsiamen säveltämä (sotkema) ja sekä morsiusparin sanoittama kappale. No homma lähti siitä liikkeelle, että mulle toimitettiin huonosti nauhoitettu CD-levy, johon kipale oli soitettu pianolla. Hetken kuunneltuani kappaletta olin jo valmis panemaan kamani myyntiin.. Kappaleen soinnut oli kyllä tunnistettavissa mutta tahtilajin kanssa tuotti ongelmia. Ja tiedoksi lukijoille, että olen rumpali ja soittanut Tabula Rasankin matskua :) Noh siinä hetken mietittynä poimin kappaleesta soinnut ja löin ne paperille. Sillä hyvä. Seuraavaksi huomasin paperin, johon oli värkätty ne kappaleen sanat. EI P****LE! Nyt alkoi epäusko hiipimään sisälleni. Tämä romaani pitäs saada tuohon juuri tekemääni 16-tahdin kiertoon sujumaan?? Otin kynän käteeni ja raksin paperilta suurinpiirtein joka kolmannen sanan pois. Niistä poistetuista sanoista muuten 90 % prosenttia oli partikkeleita ja konjuktioita (ja sekä eli tai vai mutta..) jotka ovat tunnetusti erittäin helppoja laulettavia. Nyt oli biisi siis kasassa ja olo kuin Beethovenilla.

No hääpäivän koittaessa morsiuspari oli kiinnostuntu hengen tuotteestaan ja pyysi kuulla kappaleen ennen H-hetkeä. Heidän ehdotuksensa oli, että soitatte kappaleen taustamusiikkina kahvittelun aikana. Selityksenä oli se, että he eivät osaa tanssia häävalssiaan, jolleivät ole kuulleet kappaletta. Kuka nyt valssia osaisi tanssi kuulematta.. No pisteettiin hanttiin ja sanottiin että ei ruveta pelleilemään. Kuitenkin hanuristimme ja laulajamme lupasi hyräillä kappaleen takahuoneessa ja eikun tuumasta toimeen. Kun morsiuspari oli kuullut kappaleen oli heidän kommenttinsa seuraava "Ai tällainenko tästä tuli. Me oltiin kuviteltu sitä hiukan erilaiseksi.." Koskaan ei onneksi tullut selville, oliko tuo kommentti sanottu positiivisessa mielessä vai ei..

Jos ketään nyt enää kiinnostaa, niin kappaleen nimi oli "Rakkausvalssi". Tosin alkuperäiset ja ainoat paperit tuhottiin orkesterin toimesta heti kantaesityksen jälkeen..

Laittakaa nettiin se mp3-muodossa. Mä haluun kuulla, miten hyvä se on.
klunssila
22.08.2003 17:36:52
Laittakaa nettiin se mp3-muodossa. Mä haluun kuulla, miten hyvä se on.

Loistava idea muuten, mutta ei mulla ole enää sitä CD:tä, johon morsio oli sen soittanut pianolla. Oisko muutossa mystisesti "hävinnyt"...

Tietysti voin soittaa hääparille ja esittää asian, että muusikoiden.netissä oltaisiin kiinnostuneita teoksesta ja haluttaisiin ottaa laajemminkin orkesterien ohjelmistoon, eikös vaan arvon kollegat.
Usein tyhmästä päästä kärsii joku muu.
breppuli
26.08.2003 21:18:32
Viime "häissäni" oli häävalssitoiveena Léharin "Kultaa ja hopeaa".

Diskasin sen, koska tunsin siitä vain "konserttiversion", joka on pitkä kuin nälkävuosi ja sisältää sävellajin ja tempon vaihdoksia.

Minä soitin taannoin eräissä häissä parin toivomuksesta Carmen Sylvan häävalssina. Bändin poikien kanssa sovittiin, että soitetaan vain kolme ensimmäistä osaa, kun se on muuten vähän turhan pitkä. Siitä huolimatta morsian alkoi jossain vaiheessa vilkuilla orkesteriin päin, että koska tämä loppuu. Kun päästiin biisin tappiin, hän sitten mainitsikin kaikkien kuullen asiasta jotakin (tosin ihan hyvillä mielin, mutta ihmeissään). Minä totesin vastaan vain, ettei tämä tässä vielä edes ollut kokonaan.

Kun ilta sitten oli päättymässä ja tanssittiin viimeisiä valsseja, minä spiikkasin, että perinteiseen tapaan ihan viimeksi tanssitaan uudelleen parin häävalssi Carmen Sylva - mutta tällä kertaa hiukan pidempänä versiona.

Ei uhkausta sitten kuitenkaan toteutettu.
"Tosimies on sellainen otus, joka ei näe nenäänsä pidemmälle eikä napansa alapuolelle." (Vaimo)
isojussi
26.08.2003 22:53:34
Noi "Kultaa ja Hopeaa" ja "Carmen Sylva" on musta pirun hienoja biisejä. Mä oon onnistnu runtelematta lyhentään ne about vajaaseen neljään minuuttiin, mikä on toki hiukan pitkä häävalssiksi, mutta siitä kannattaa etukäteen hääpari varoittaa. Monet tosiaan tykkää noista biiseistä ja haluaa tanssia ne "kokonaan".
Osta mut - ma olen kaupan!
isojussi
26.08.2003 22:57:02 (muokattu 26.08.2003 22:57:21)
...Kun ilta sitten oli päättymässä ja tanssittiin viimeisiä valsseja, minä spiikkasin, että perinteiseen tapaan ihan viimeksi tanssitaan uudelleen parin häävalssi Carmen Sylva - mutta tällä kertaa hiukan pidempänä versiona.

Ei uhkausta sitten kuitenkaan toteutettu.

Taitaa mennä kokonaisena kertauksineen likemmäs kahdeksaa minuuttia. Olisit vetäny vaan - mä oon muutaman kerran senkin tehny. Varsinkin hyvä vetää, kun jengi toivoo vielä yhtä. Ei tuu moitteita, mutta rupee tanssijoillekin piisaan...;-)
baron
26.08.2003 23:16:09

Noi "Kultaa ja Hopeaa" ja "Carmen Sylva" on musta pirun hienoja biisejä. Mä oon onnistnu runtelematta lyhentään ne about vajaaseen neljään minuuttiin, mikä on toki hiukan pitkä häävalssiksi, mutta siitä kannattaa etukäteen hääpari varoittaa. Monet tosiaan tykkää noista biiseistä ja haluaa tanssia ne "kokonaan".

Sivistä mua: Mitkä osat te olette ottaneet ja minkä verran kertauksia? (Siis kultaa ja hopeaa)

(Valitettavasti en tunne Carmen Sylvaa. Täytyykö varautua sekin soittamaan häävalssina?)
isojussi
27.08.2003 16:48:44
Sivistä mua: Mitkä osat te olette ottaneet ja minkä verran kertauksia? (Siis kultaa ja hopeaa)

Kaikki kolme valssia A ja B osineen ilman kertauksia + ekan valssia A-osa lopuksi. Alkuperäisiä introja ja finaaleja tuskin kannattaa soittaa...;-)

(Valitettavasti en tunne Carmen Sylvaa. Täytyykö varautua sekin soittamaan häävalssina?)

Mitä suuremmalla todennäköisyydellä
baron
27.08.2003 16:53:10

Kaikki kolme valssia A ja B osineen ilman kertauksia + ekan valssia A-osa lopuksi. Alkuperäisiä introja ja finaaleja tuskin kannattaa soittaa...;-)

Täytyypi alkaa opetella!
vesku.ka
20.02.2004 15:31:40
No joo vedettiin kerran häävalssina kalastaja eemelin valssi. Sulho tuli pyytään sitä noin 30sek ennen h-hetkee... no onnex se on sen verran tuttu ja helpohko nii ei se vaikeuksia tuottanu. Eipä ole kovin monella varmaan tuo häävalssina.
KoskPaavo
20.02.2004 18:43:55
Erään (laiva)baarimestarin häissä piti soittaa Myrskyluodon Maija. Tosin pariskunnalla ei ollut mitään tajua minkäänlaisesta valssin tanssimisesta ( eikä minkään muunkaan tahtilajin)A-osahan on 4/4 ja B-osassa koikkelehditaan niitä näitä.
Soittaja selviää aina.
baron
20.02.2004 18:51:35

Erään (laiva)baarimestarin häissä piti soittaa Myrskyluodon Maija. Tosin pariskunnalla ei ollut mitään tajua minkäänlaisesta valssin tanssimisesta ( eikä minkään muunkaan tahtilajin)A-osahan on 4/4 ja B-osassa koikkelehditaan niitä näitä.

Oliks se 5/4 (B-osa)?

Mä oon joskus huttukeikalla piruuttani soittanut Take Five eikä se pahemmin tanssijoita häirinnyt.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
Timi
20.02.2004 19:47:32
Meillä oli äskettäin esitetty toivomuksena Merikannon Valse Lente kaikkine hidastuksineen,kuuntelin kerran ja sovittiin suosiolla että kiippari soittaa se yksinään,onnex paikalla oli käyttökelpoinen piano,mikäli ymmärsin oikein,niin korgista ei sillee ois ollu apua,liekö näppylät loppuneet,vaan kunnialla se meni läpi,tosin taiteilijan ohimoillakin taisi vähän helmeillä.
Tankoprinssi
20.02.2004 20:03:05

Omituisin on ehkä ollut Tauskin (siis tämän nyrkkeilijän) biisi: Taivaassa tavanneet. Hieno biisi mutta valssista kaukana, no mihin ei soittaja taipuis.

Typerin on ollut tämä Johanna Siekkisen (vai olikse sen) Tahdon, tahdon, tahdon, tahdon, tahdon, tahdon jne..(tais siinä muutama muukin sana olla). Ja ei ainakaan meikäläistä säväytä tämä nykyisin hyvin yleiseksi häävalssiksi tullut Jannen ja Maijan valssikaan, kun se tuntuu vähän ns. "itkuvirreltä"

Noh makuasioista ei voi kiistellä sano Musti kun muniansa nuoli.
KoskPaavo
20.02.2004 20:43:53
Myrskyluoto-biisissä B-osassa on pääosin 3/4 tahteja mutta myös muutama 5/4 , erinomaisen tyylikkäästi tosin.
Soittaja selviää aina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)