Aihe: Kysymyksiä PA-kamoista
1
Captain Farrell
25.08.2003 11:22:51
Olemme laittamassa bändimme PA-kalustoa uusiksi. Itse olen hyvin amatööri näissä PA-asioissa, joten kaipailisin hyviä neuvoja. Hankintalistalla olisi näin alkuun mikserivahvistin (8 kanavaa) ja kaiutinkaapit. Ja toiveena tietysti helppo ja nopea pystytys ja helppo roudattavuus. Bändimme tekee pääasiassa pienimuotoisempaa tanssi/pop/rock -keikkaa (häät, firmojen bileet, ym.), joissa harvemmin on paikalla yli 200 henkeä.

Kuinka paljon vahvistimesta olisi hyvä lähteä tehoa? Onko erillisellä mikserillä ja vahvistimella jotain selkeitä etuja mikserivahvistimeen nähden?

Entä kaappien tehonkesto? Missä vaiheessa kannattaisi ruveta ajattelemaan subbareita?

Ja tietysti kuulisin myös hyviä ehdotuksia vahvistimen ja kaappien merkeiksi.
absqua
25.08.2003 11:46:23 (muokattu 25.08.2003 11:47:29)
Tässä ehdotuksia:

-hankkikaa aktiivikaapit! Omasta kokemuksestani voin suositella esim. FBT:n MAXX-sarjaa. Hyvä soundi ja tehot riittää tuon kokoluokan keikoille hyvin. Muitakin hyviä merkkejä on. Aktviivikaappien suurena plussana on roudauksen helppous - ne kun painavat vain hieman enemmän kuin vastaavat passiiviset ja samalla jää koko vahvistinhässäkkä pois. Lisäksi niissä aktiivikaapeissa on mikrofonietuastekin valmiina, eli jos on todella karu keikka tiedossa niin voit vetää mikin suoraan kaappiin kiinni.

Hyvin optimoituna saat aikaan kokonaisuuden johon kuuluu 2 kaappia, 2 kaappiständiä, mikkiständit sekä laukku/case jossa on kaikki loput kamat (eli pieni mikseri, mikit ja piuhat). Tämä koko läjä mahtuu normaalin henkilöauton takakonttiinkin ja on jopa yksin roudattavissa. Suosittelen.

Mikserivahvistimeen ja passiivikaappeihin verrattuna etu on nimenomaan tuossa roudattavuudessa - mikserivahvistimet kun ovat väistämättä hieman suurempia kuin pelkät pikku mikserit, mutta aktiivikaapit sen sijaan ovat aivan yhtä suuria kuin passiivisetkin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
25.08.2003 12:17:32

Mikserivahvistimeen ja passiivikaappeihin verrattuna etu on nimenomaan tuossa roudattavuudessa - mikserivahvistimet kun ovat väistämättä hieman suurempia kuin pelkät pikku mikserit, mutta aktiivikaapit sen sijaan ovat aivan yhtä suuria kuin passiivisetkin.

Juurikin näin. Ja jos mikserissä on vielä sisäinen kaiku ette tarvitse sitäkään laitetta irrallisena. Ja taas jäi yksi laite vähemän piuhojen vetämistä. Esim Allen-Heath mixwizard?. Räkkikokoinen mikseri 8-mikkikanavaa+2 stereokanavaa ja pari stereopaluuta joista toiseen sopii esim DAT tai CD, jos käyttää vain sisäistä kaikua (tai vain yhtä ulkoista kaikua).

Keikalla sitten ensin kaiuttimet tolppien nokkaan, sitten vedätte lavalta piuhat mikseriin, mikseristä aktiivikaappeihin, (ja mahdollisesti aktiivimonitoreihin) ja siinä se sitten olikin.
Kirjailija-Minä olen kirjailija. Lukija-Ja minun mielestäni sinä olet p---a. (Kirjailija seisoo hetken aikaa järkyttyneenä tästä uudesta ajatuksesta ja kaatuu kuolleena maahan. Hänet kannetaan ulos) (Daniil Harms)
PIM
25.08.2003 13:27:19
Ei ne mikserivahvistimetkaan nyt aivan kauheita tilarohmuja ole. Viime viikolla käytiin hakemassa enomiehen PA:t kotia yhdeltä hääkeikalta ja hyvin mahtui Dynacordin Powermikälie (se 600w malli), EV200 kaapit, Warfdalen 15" aktiivisubbanen ja telineet mun Twingoni perään ja tilaa olisi jäänyt vielä ainakin toiselle subbaselle. Ja Twingohan ei ole sieltä aivan suurimmasta päästä henkilöautoja.

Mutta aktiiveja silti itsekin suosittelisin ja silloin ainakin pitäisi vahvistin olla oikein mitoitettu ko. kaiuttimelle.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
Dj.Dumbass
25.08.2003 20:42:43
Katu-uskottavampaa jos pitää tulla keikalle pakettiautolla PA-kamojen takia =)
No jos ei haluta hifistellä niin sitten olen aktiivit+hyvä mikseri kannalla. jos halutaan hifistellä niin sitten kaikki erikseen.
Outkast on melkein yhtä hyvä kuin Paisteen 302.
poppamies
26.08.2003 08:26:46 (muokattu 26.08.2003 08:40:28)

No mulla (meillä) on ollut sekä useampia mikserivahvistimi että isompia ja pienempiä miksereitä kätössä vuosien aikana.
Vanhemmat mikserivahvistimet on painavia ja isoja mutta nämä uudet on ihan kätevän kokoisia. "Akustisessa" bändissä meillä on Peavey'n näppärä mikserivahvistin käytössä. Tuollainen:
http://www.musician-center.com/live … xers/Peavey_XR_800F_Plus_631359.htm

Siinä on potkua ja tehoakin 2x500w. Kätevänkokoinen eikä painakaan mahdottomasti. Eväskassin kokoinen. Käytetään kaks eri kaappivaihtoehtoa tarpeen mukaan. Pieniin tarpeisiin pienet laadukkaat studiomonitorit, ja isompaan menoon 15"+pilli.

Rock'n roll bändissä ollan kanss kokeiltu vanhemmanmallisia mikserivahvistimia ja erillisiä miksereitä + päätevahvistimia. Olen ehdottomasti sitä mieltä että jos kaikki on erillisvehkeitä, ja käytännössäkin erillään niin ei siitä tule mitään. Rumpalinkin pitäisi osata kasata vehkeet 15 minutissa.
Nyt ollaan päädytty 12 kanavaiseen räkkikokoiseen mikseriin ja erilliseen päätevahvistimeen + efektiin. Tehoa päätevahvistimella pitäsi mielellään olla paljon, sama sitten käytetäänkö sitä kaikkea tehoa vai ei. Mielellään 500-1000w /kanava. Kaikki on siististi yhtenä pakettina räkissä eikä tarvitse kun tökätä mikkipiuhat ja kaiutinpiuhat kiinni niin se on siinä. Rumpalikin sen osaa pienen kurssin jälkeen.
En ole henkilökohtaisesti oiken koskaan lämmennyt noille aktiivikaapeille. Se on sitten siinä eikä kaappisysteemiä sitten enää rakennella. On tyytyminen siihen mitä niissä muovipurkeissa on.
"G-strings are for strippers"
Liuhu
26.08.2003 09:39:20
Itse suosittelisin ehdottomasti passiivikaiuttimia, erillisiä päätteitä ja mikseriä. Tätä vois verrata tilanteeseen että ostat koneen missä on videonauhuri ja dvd-soitin samoissa kuorissa. Toinen kun hajoaa ja joudut viemään vekottimen huoltoon niin sillä aikaa sulla ei ole kumpaakaan.
PIM
26.08.2003 13:09:33 (muokattu 26.08.2003 13:09:55)
Onko muuten mitään mututietoa tarkempaa kuvaa siitä, että kummanko tyyppiset systeemit on herkempiä vikaantumaan? Jotenkin voisi kuvitella että aika suuri osa esim. passivikaiuttimien särkymisestä johtuisi vääränkokoisesta päätteestä.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
PL
26.08.2003 14:59:24 (muokattu 10.12.2003 10:57:32)
...................
Liuhu
26.08.2003 15:08:59
esim. väärällä vahvistimlla voi vehkeet rikkoa.

Niinpä, ja se mikä tulee yleensä aloittelijalle yllätyksenä on se tosiasia että yleensä sen kaiuttimen rikkoo aivan liian pienitehoinen vahvistin. Kanttiaalto kun ei ole ystävämme. Ja kyllähän niiden impedanssien kanssa on syytä olla tarkkana. Onneksi kysymällä asiat selviää....
Corba
26.08.2003 15:20:20 (muokattu 26.08.2003 15:33:00)

Olemme laittamassa bändimme PA-kalustoa uusiksi. Itse olen hyvin amatööri näissä PA-asioissa, joten kaipailisin hyviä neuvoja. Hankintalistalla olisi näin alkuun mikserivahvistin (8 kanavaa) ja kaiutinkaapit. Ja toiveena tietysti helppo ja nopea pystytys ja helppo roudattavuus. Bändimme tekee pääasiassa pienimuotoisempaa tanssi/pop/rock -keikkaa (häät, firmojen bileet, ym.), joissa harvemmin on paikalla yli 200 henkeä.

Kuinka paljon vahvistimesta olisi hyvä lähteä tehoa? Onko erillisellä mikserillä ja vahvistimella jotain selkeitä etuja mikserivahvistimeen nähden?

Entä kaappien tehonkesto? Missä vaiheessa kannattaisi ruveta ajattelemaan subbareita?

Ja tietysti kuulisin myös hyviä ehdotuksia vahvistimen ja kaappien merkeiksi.

Moi,

Tässä yksi toimiva vaihtoehto, jota käytämme itse.

Mikserivahvistin (2x200w 4ohm), jonka omilla päätteillä ajetaan monitorikajareita (12"+torvi).
Päätevahvistin (2x400w 4ohm) jola ajetaan pääkajareita (15"+torvi)

Pienemmillä keikoilla, jos ei oo koko bändi mukana, niin riittää pelkkä mikserivahvistin ja monitorikaapit hoitaa pääkaiuttimien virkaa...

Mikseriin ajetaan kitarat, rummut kolmella mikillä ja laulu.

Systeemi toimii hyvin. Kaikkein matalampia bassoja ei tietenkään toista, mutta 60-luvun musassa se ei oo oleellista muutenkaan. Aktiivisubbari tosin on hankintalistalla. Helppo liittää tarvittaessa tohon systeemiin, jolloin meillä onkin paikan mukaan kolmet PA-kamat mistä valita paikan, ja kokoonpanon mukaan.

Terv. Corba
www.the-legends.org
Corba http://www.the-legends.org
Captain Farrell
28.08.2003 08:29:48
Entä kaapin koko? 12" vai 15"? Lähteekö 15":sta paljon muhkeampi soudi?
Dj.Dumbass
28.08.2003 08:52:33

jos basaria tai bassoa meinaat mikittää ilman alapäitä, 15" on parempi ratkaisu. 12" helposti yrittää ajaa liikaa liian matalia taajuuksia ja sit menee rikki. ei 15" mitään kunnon pauketta basariin saa basson jyrinästä puhumattakaan, mutta enemmän kuitenkin kuin 12"
mutta taas palataan siihen, että sehän riippuu paljon kaiuttimista. hyvät 12"+pilli voi olla paljon parempi kuin huono 15"+pilli. hyvästä hyvä saundi ja päinvastoin.
Outkast on melkein yhtä hyvä kuin Paisteen 302.
Teemu Tee
28.08.2003 14:22:45

Viisaat sanovat, että normaalihintaluokassa 12":sta on helpompi saada dynaaminen laulusoundi. 15" taas toimii perussubbarina hyvin. Onhan sitä vaikka minkälaisia 8 x 10" bassopään kaappeja, en kyllä ole PA-käytössä sellaisia nähnyt.
Tyhjän saa pyytämättäkin
poppamies
28.08.2003 17:08:55

Onhan sitä vaikka minkälaisia 8 x 10" bassopään kaappeja, en kyllä ole PA-käytössä sellaisia nähnyt.

No vähän vanhempi väki varmaan muistaa sellaiset, aikoinaan huippu PA-kamat, kun Accuset. Nämät oli ruotsalaisvalmisteiset (jos muistan oikein) ja kaapeissa oli minun muistini mukaan nimenomaan 8 kpl 10".
Accusetissa oli sellainen merkillinen ratkaisu että virtasyöttö tapahtui riittävästä määrästä autonakkuja! Akut oli kyllä koko ajan kytkettynä verkkovirtamuntajaan mutta ilmeisesti oli aika hurinaton ja virtaa riitti. Muistaakseni Jormas käytti näitä yhteen aikaan kauan sitten.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)